Gorillaz - Humanz (2017)

Electronic / Hip-Hop
Label: Parlophone

1. Intro: I Switched My Robot Off (0:23)
  2. Ascension (2:35)

met Vince Staples

3. Strobelite (4:32)

met Peven Everett

4. Saturnz Barz (3:01)

met Popcaan

5. Momentz (3:16)

met De La Soul

6. Interlude: The Non-Conformist Oath (0:21)
  7. Submission (3:21)

met Danny Brown en Kelela

8. Charger (3:33)

met Grace Jones

9. Interlude: Elevator Going Up (0:04)
  10. Andromeda (3:17)

met D.R.A.M.

11. Busted and Blue (4:37)
  12. Interlude: Talk Radio (0:19)
  13. Carnival (2:15)

met Anthony Hamilton

14. Let Me Out (2:55)

met Mavis Staples en Pusha T

15. Interlude: Penthouse (0:11)
  16. Sex Murder Party (4:19)

met Jamie Principle en Zebra Katz

17. She's My Collar (3:29)

met Kali Uchis

18. Interlude: The Elephant (0:11)
  19. Hallelujah Money (4:23)

met Benjamin Clementine

20. We Got the Power (2:17)

met Jehnny Beth

21. Interlude: New World * (1:23)
  22. The Apprentice * (3:55)

met Rag'n'Bone Man, Zebra Katz en RAY BLK

23. Halfway to the Halfway House * (3:57)

met Peven Everett

24. Out of Body * (3:44)

met Kilo Kish, Zebra Katz en Imani Vonshà

25. Ticker Tape * (4:28)

met Carly Simon en Kali Uchis

26. Circle of Friendz * (2:09)

met Brandon Markell Holmes

Jammer jammer jammer, had me er flink op verheugd maar het valt toch tegen. Hetzelfde commentaar als vele anderen: een bij elkaar geraapt zooitje. Sommige nummers zoals Ascension en Busted and Blue weten me nog wel te boeien, maar daar blijft het ook wel bij.

De eerste luisterbeurt viel me ook niet mee, maar ik schrijf hem zeker nog niet af. Heb de deluxe versie beluisterd en die voelt sowieso te lang met bijna 20 minuten extra muziek. Verder houd ik me eraan vast dat Andromeda, We've Got The Power, Saturnz Bar en Let Me Out na een maand of 2 draaien wel goed op hun plek zijn gevallen, hopelijk gebeurt dat ook met de rest. Eerste indruk is wel dat ik de Albarn-refreintjes een beetje mis, dat het album erg gevarieerd is zou geen probleem moeten zijn (want Plastic Beach vond ik een van de beste albums van de jaren '10).

avatar van waxs
Plaat heeft absoluut niet de balans van de vorige platen, ook niet voor mij het geluid dat de Gorillaz over de jaren heen heeft gedefinieerd. Het is een beetje een mengelmoesje geworden van invloeden die elkaar proberen te overstemmen, daar waar het bij de vorige platen elkaar complimenteerden. Ik kan niet alle keuzes daarin even goed waarderen, evenals de gastartiesten die soms misplaatst lijken te zijn. Uiteindelijk is Humanz niet de plaat waar ik op had gehoopt maar er zijn enkele nummers die ik met plezier beluister en desondanks toch een kaartje gehaald voor het concert in de Ziggo Dome. Ik hoop echter dat de aandacht meer op oude werk wordt behouden.

Ticker Tape met Carly Simon en Kali Uchis is echt een geweldig nummer, één van de beste van dit (deluxe) album, maar een bonustrack. Verbazingwekkend. Ook bonustrack The Apprentice met Rag'n'Bone Man, Zebra Katz en RAY BLK is sterk.

Dit is echt een groeiplaat. Jammer voor diegenen die gelijk afhaken: hij is veel beter dan je denkt. Dit moet je even de tijd geven.

avatar van Johnny Marr
Wat een groeier ook weer, net als die van Kendrick. Had te snel m'n oordeel klaar, judge me.

avatar van dynamo d
Is inderdaad een groeiplaat. Busted and Blue, Andromeda, Saturnz Barz en Submission zijn fijne nummers.

avatar van rarekwabbus
Het is weer heel wat anders dan het voorgaande werk van Gorillaz, maar dit album staat snoeihard op repeat in de auto en ik vind het een dijk van een album hoor!

avatar van Septua
Kwartje eindelijk gevallen in de auto. Lange rit van 3 uur en het album 2x luisteren deed mij goed.

Het is duidelijk dat dit album in de verlenging ligt van The Fall maar moderner en natuurlijk met een boel gastartiesten, die het overigens erg goed doen! Mijn favoriet is toch wel Saturnz Barz en minste nummer is Hallelujah Money.. Benjamin Clementine komt erg geforceerd over.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik was eergisteren bij het Demon Dayz festival in Margate, en warempel: de nummers van Humanz deden in de live-uitvoering zeker niet onder voor die van hun voorgaande albums. Geef het wat tijd, zou ik dus zeggen. Oh wacht, dat heb ik hier al eerder gezegd.

avatar van Rvdz
panjoe schreef:

Ik was daar ook en sluit me hier volmondig bij aan. Zelfs Sex Murder Party en We Got The Power, wat ik echt de grootste gedrochten van deze plaat vind, konden live prima mee met het oudere werk.

avatar van IllumSphere
Ik heb deze plaat inmiddels al enkele malen beluisterd, maar het heeft me eigenlijk niet kunnen overtuigen. Er zijn staan enkele lekkere en goede nummers op (Strobelite , Saturnz Barz, Andromeda, Carnival en Sex Murder Party), maar daar staan ook nummers tegenover die door een overdaad aan stijlen en gastartiesten niet aan hun beoogde doel hebben voldaan. Gorillaz staat er altijd bekend om verschillende stijlen in hun albums te stoppen, maar waar dit op hun vorige platen goed gebalanceerd was is die balans hier compleet zoek. En die hele lading aan gastartiesten maakt dit er niet beter op. Vooral Jehnny Beth is wat mij betreft het dieptepunt. Toen de plaat werd aangekondigd had ik er heel veel zin in, maar nu enkele maanden verder zie ik me dit eigenlijk niet veel draaien. Ik zal deze plaat binnen enkele maanden nog eens een kans geven, maar ik vrees er een beetje voor.. Jammer.

avatar van Reijersen
Het is knap hoe hoog het niveau van Gorillaz tot nog toe is geweest. Dit met gastartiesten volgestopte albums doet daar aan de ene kant weinig aan af, aan de andere kant merk ik te weinig lijn in deze plaat. Het zal een album zijn die ik vooral goed ga gebruiken bij het sporten vanwege het vaak uptempo gevoel, maar het als luistermuziek opzetten zal er niet zo snel bij zijn.

avatar van Frenz
Vond hem eerst echt tegenvallen, on-Gorillaz. Dat vind ik eigenlijk nog steeds (dat on-Gorillaz), maar dat wil niet zeggen dat het geen goed album is. De groove is geweldig, ik hoor veel Soul en dat valt erg goed.

Aan de kant is Saturn Barz wel 'echt' Gorillaz

avatar van MDekens
Waar lievelingetjes van Musicmeter The National en Grizzly Bear nog behoorlijk worden gespaard terwijl de sound enigzins gelijk is gebleven. Bij Gorillaz (, en Kendrick) schieten ze een hele andere kant op waar wordt verwacht dat ze des-Gorillaz bleven. Het album wordt daarom ook zeer ondergewaardeerd en qua score echt veel te laag ligt. Oke, dit is ook een mening. Het album moet misschien niet met een Gorillaz-achtergrond worden opgezet. Een beetje lastig als het juist nét die groep is.

Beetje mixed feelings uiteraard, maar zonder al te veel terugkoppeling naar de 'oude' Gorillaz is dit zoals hierboven ook al wordt gezegd een uitstekende plaat. Het swingt wel lekker en de groove is goed.

avatar van Mausie
1,5
Mausie (crew)
MDekens schreef:

Prima als een band iets nieuws probeert, maar dan moet het wel goed zijn. Ik vind dit album persoonlijk een bak herrie, dus dan had ik liever iets in de stijl van vorige albums gehad (met name Demon Days). Doe mij dan maar de nieuwe, 'veilige' albums van Grizzly Bear en The National

avatar van zaaf
Je bent ook al wat ouder

zaaf schreef:
Je bent ook al wat ouder

Jij hebt makkelijk praten, want je bent -55!

Dim
Leuk en gevarieerd blik gasten hebben ze hier opengetrokken. Het levert geen geweldige LP, maar wel een bonte verzameling nummers op. Jammer dat de samenwerking met de meest getalenteerde, te weten Benjamin Clementine, het minste nummer op de CD is.

avatar van vianne_b
Persoonlijk vind ik "Dit klinkt niet als Gorillaz" een zeer zwak argument voor het niet leuk vinden van dit album. Gorillaz heeft altijd veel geëxperimenteerd met hun sound en was nooit met één genre te omschrijven, dat is niks nieuws.

Naar mijn mening is het een sterk album met fijne, catchy nummers. Wel denk ik dat er een strengere selectie van nummers gemaakt had moeten worden, een aantal nummers (Carnival, Hallelujah Money & Halfway To The Hallfway House skip ik altijd) halen het hoge niveau van de rest van het album naar beneden. Ook worden er net iets te veel interludes gebruikt. Verder is het een heerlijk album met een aantal van mijn all time favourites van Gorillaz, dus 4,5 ster van mij.

Favorietjes: Andromeda, Charger, She's My Collar, Ascension, Out of Body, The Apprentice, Momentz

avatar van Niek
Oef, wat staan hier een hoop slechte tracks op zeg