Bryan Ferry - Dylanesque (2007)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Just Like Tom Thumb's Blues (3:50)
  2. Simple Twist of Fate (5:18)
  3. Make You Feel My Love (3:22)
  4. The Times They Are A-Changin' (3:40)
  5. All I Really Want to Do (2:29)
  6. Knockin' on Heaven's Door (6:14)
  7. Positively 4th Street (3:45)
  8. If Not for You (2:41)
  9. Baby, Let Me Follow You Down (2:13)
  10. Gates of Eden (5:12)
  11. All Along The Watchtower (3:46)
avatar van musician
Een half puntje extra voor all along the watchtower. Bryan Ferry slaagt er (weer) niet goed in, de luisteraar een cd-lang te blijven boeien. De uitvoeringen zijn, op wat positieve uitzonderingen na, aan de slappe kant, hoewel Ferry in principe nog prima rockt, ook tijdens zijn Roxy music concerten. Ik heb een goede tip. Voor hen die ook Frantic (2002) hebben (zelfde problemen als Dylanesque) en waarop Ferry ook al zijn inmiddels enigszins breekbare vocalen ten gehore brengt. Als je er een beetje tijd en moeite in wilt steken is er een prima, smaakvolle compilatie van beide cd's te maken, eentje die wél volledig rockt en tot het einde blijft boeien (suggesties zijn voorhanden). En inderdaad: waar blijft de Roxy music reunie vanuit de studio??

avatar van devel-hunt
Die Roxy reunie vanuit de studio wordt inmiddels al 6 jaar aangekondigd, kan nooit wat worden met een eventuele nieuwe plaat, het duurt te lang en dat is geen goed teken, en de eeuwig durende reunie concerttour die ergens in 2001 begon was leuk maar begint nu toch vooral op een financieel verhaal te lijkten i.p.v een creatief verhaal, end of story!!

avatar van musician
Dat hoop ik toch niet. Waarom zouden ze daar zo vaag over doen? Waarom bijvoorbeeld elke keer geruchten over het meedoen van ENO, dan weer ontkennen. Wat valt daar bij te winnen?

avatar van Snakeskin
Een coverplaat wijst in de richting van creatieve armoede. Toch benader je de platen met louter covers anders wanneer je hoort dat Bryan Ferry de uitvoerend artiest ervan is. Beter goed gejat dan slecht bedacht is een kunst die Bryan Ferry heel goed verstaat en waarmee hij juist de creatieve armoede slim verbloemt.

cambal

bobbee
Ik was de man een beetje kwijt geraakt halverwege zijn solo platen. In een poging mijn RM verzameling aan te vullen vond ik zijn soloplaten ook weer. Deze springt er wel uit vanwege zijn coverkeuze.
Dat er sprake is van creatieve armoede weet ik niet. Tenslotte is coveren ook een creatief proces. Hij doet het erg smaakvol. En vergeet niet dat hij al 63 is. En een rijkelijk gevuld aantal platen heeft gemaakt.
Het mooie van dit album is dat ik nu eindelijk een keer de teksten van Dylan kan verstaan. En zo hoor ik hoe mooi Positively 4th Street is. Met een tekst die bijna autobiografisch voor Ferry is (denk aan Jerry Hall).
Mooi album, niet alle tracks zijn even goed, ik had de neiging om knockin' een paar keer te skippen maar toch ook dat viel mee.

avatar van rudiger
bobbee schreef:

Tja Ferry zingt nu eenmaal beter dan Dylan.

avatar van SoNick
Ik vind de nummers wel wat extra's hebben. Ze swingen wat meer en zijn meer van deze tijd. Een mooi eerbetoon aan Dylan.

Pieter Paal
Goed Dylan-covers album. Bryan Ferry heeft echt een goede stem om zijn werk te vertolken. Naast een aantal voorspelbare nummers zijn hier ook een aantal songs aanwezig die niet zo voor de hand liggend zijn, waar Ferry wel een goeie draai aan gegeven heeft.

Pieter Paal schreef:
(...)Het zou mij niets verbazen als de CD-maatschappij straks een verzamelaar uit gaat brengen met de titel 'Bryan Ferry sings Dylan', dus van ieder solo-album de Dylan-covers plukt, net zoals bij The Byrds het geval was.

Dat hoeft allemaal nog niet eens. Ik heb liever een hele goede cd van Bryan Ferry (of hij nu zelf schrijft of niet) dan een cd met allemaal gedoe van anderen.

En daar zitten we nu al jaaaaaaaaaaaaren op te wachten, een beetje goed werk van Ferry (over Roxy music maar gezwegen)

Toch is dat in principe mogelijk, met een compilatie van zijn laatste twee cd's. Deze dus en Frantic. Noodzakelijk omdat het geluid redelijk overeenkomt en ook het tembre van de redelijk hees wordende Ferry op beide cd's ongeveer gelijk is.

Dit kan ik aanraden:

11. San Simeon
12. Baby let me follow you down
13. All along the watchtower
14. I thought

Dan heb je toch een vrij zinderende cd, waar de rock uiteraard de boventoon voert en dat het net lijkt of Bryan Ferry eindelijk weer eens wonderbaarlijk is herrezen.

De compilatie is niet te versmaden en komt geruime tijd niet meer uit je cd-speler (of wat dan ook).

De hele compilatie duurt ongeveer 52 minuten. Ik vind dat net een leuke tijd, wie de oude LP-tijd weer terug wil, kan zelfs nog verder snijden, al naar gelang eigen inzichten.

avatar van devel-hunt
Bryan Ferry moet wel in een creatieve crisis verkeren. Zijn laatste plaat met eigen werk (Frantic) komt uit 2002, 7 jaar geleden dus. Uberhaupt is hij weinig productief. Na Avalon ( 1982 ) heeft hij maar 4 platen uitgebracht met eigen composities.

Om de leegtes te vullen bracht hij tussendoor 3 platen met covers uit. Taxi, As time goes by en Dylannesque. Persoonlijk vind ik van die drie As time goes by het beste. Dylannesque vind ik voorspelbaar, hij heeft al zo vaak Dylan gecovert, waarvan A hard rains gonne fall ( 1973 ) toch verreweg het meest geslaagd is.

musician schreef:

11. San Simeon
12. Baby let me follow you down
13. All along the watchtower
14. I thought

Toevallig heb ik zo'n cd zelf samengesteld, alleen heb ik 'a hard rain's ' nog toegevoegd. een beetje stijlbreuk, maar hij moest er wel bij.

bobbee schreef:
Deze springt er wel uit vanwege zijn coverkeuze.

Ik vind Ferry bij uitstek de beste uitvoerder van Dylannummers. Zijn zweverige dromerige stem past daar wonderwel bij.
Ik ga het vanavond nog eens uit de kast trekken, het is alweer te lang geleden....

Als Bob die stem van Bryan toch had ................ dan was het leven nog mooier.

Pepe13 schreef:

O maar, ik apprecieer ook Bob Dylan's wat zeurderige, vroeger zelfs flink nasale stem, no problem!

Father McKenzie
Bij nader inzien, dus na hebeluistering, ga ik nog een halfje bijgeven.
Verdomd goed hoe Ferry die prachtsongs van de Meester-Singer-Songwriter aanpakt.
Ferry's stem past wonderwel bij deze nummers, hij eigent ze zich zefls geheel toe, c'est magnifique!

Bryan Ferry heeft iets met Bob Dylan , want het is niet de eerste X dat hij flirt met nummers van hem ,
Eerder pakte hij al iets aan ( A hard rains gonna fall bijv .)
Ferry bezit het vermogen om ook nummers die niet van hem zijn op een bepaalde manier naar zich toe te trekken en eigen te maken ( Father Mckenzie heeft gelijk )
Deze ode aan Dylan kabbelt lekker voort en luistert prima weg . Nergens wordt er echt los gegaan , maar de uitvoeringen mogen er beslist zijn . En de Roxy Music frontman heeft iets in die stem wat mij kennelijk altijd zal blijven boeien . HIj tilt het omhoog en alles blijft in dienst van zijn voordracht .
Een goed gekozen selectie , eindelijk eens een nuttige aanvulling op The Times They Are - A - Changing .
Knockin' en All Along The Watchtower vind ik dan weer iets te oppervlakkig .
Een * 3.5 . Degelijk en met hoorbare passie en liefde gemaakt .

bikkel2 schreef:
(...) Knockin' en All Along The Watchtower vind ik dan weer iets te oppervlakkig (...)

Weet je dat zeker van All along the watchtower? Het is eindelijk weer eens een goed en stevig nummer van Bryan Ferry waarbij oppervlakkigheid wel het laatste is waar het nummer van kan worden beticht.

Ik vind het de smaakmaker van deze cd!

Ik ook!

zo zie je maar dat smaken zelfs nummer per nummer verschillen!

musician schreef:

Ik vind het de smaakmaker van deze cd!

Ik zweer bij de Jimi Hendrix uitvoering . Die ik beter vind dan het origineel . Alles lijkt dan minder . Misschien dat het daar aan ligt .
Ik vind er mooiere dingen op staan hier .

bobbee
Voor degenen die het digitale tv pakket van UPC hebben: je kunt daar gratis kijken naar een documentaire over deze cd. Met veel schitterende live uitvoeringen en interviews. Ferry vertelt uitgebreid over de invloed van Dylan en de totstandkoming van de nummers. Zeer de moeite. Ik denk dat hij ook op dvd te krijgen is.

avatar van LucM
Het is niet de eerste keer dat Bryan Ferry nummers van Dylan covert en cover-albums zijn niet dadelijk aan mij besteed maar hier komt hij goed mee weg. Hij behandelt de nummers met respect hoewel de sound gladgestreken is. Wel vind ik de songkeuze soms te voor de hand liggend : "Knockin' on Heaven's Door" (tevens niet mijn favoriete nummer van Dylan) is nu al genoeg gecoverd, idem voor "Make You Feel My Love" en "If Not for You", "All Along The Watchtower" kan in de verste verte niet tippen aan dat van Jimi Hendrix.
Zeker geen slecht album maar ik kies meestal toch voor de originelen van Dylan of een Roxy Music-album.

avatar van Drs. DAJA
Veel nummers werken niet maar diegene die het wel goed doen zijn dan ook eigenlijk wel direct noemenswaardig.

avatar van musician
En welke nummers werken niet en welke zijn noemenswaardig en waarom?

avatar van Janz
Mooie Dylantribute, Bryan Ferry waardig. Ferry heeft goed naar The Byrds geluisterd. De keuze van de covers had wel iets spannender gemogen. Alleen Gates of Eden is een verrassende keuze.

avatar van George
Een soort Greatest hits van Dylan door iemand gezongen wiens stem in de verste verte niet lijkt op die van de meester zelf.
De scherpe randjes, het uitdagende , confronterende die vaak Dylan's platen kenmerken zijn bij Ferry nergens meer te bekennen.
Ik vraag me daarom af of er Dylan fanatici bestaan die dit product in hun armen sluiten.
Voor iemand die houdt van Ferry's warme , gloedvolle stem en daarentegen moeite met Dylan's schrille stem heeft , is Dylanesque uitermate geschikt.
Net zoals The Byrds in de jaren zestig veel mensen verrasten met hun Dylan interpretaties , heeft Dylanesque het in zich om veel niet-Dylan liefhebbers te bekoren.
Ferry , ook al een oude rot in de muziek , verstaat zijn vak meer dan uitstekend. Hij zet de liedjes naar zijn hand in de stijl die hem zo goed ligt. Als een zanger die in een duur restaurant een optreden moet verzorgen. Daar passen geen scherpe randjes bij , een heerlijk mierzoet dessert is dan eerder op zijn plaats....

avatar van VanDeGriend
Berichten over vergelijkingen van de stem van Ferry met Dylan en anderen, verplaatst naar Bryan Ferry

avatar van Supersid

Ja hoor!
Al wil ik "fanaat" wel wat nuanceren...
Het zal me waarschijnlijk ook <el helpen dat ik beide heerschappijen enorm weet te waarderen, maarhet verschil in uitvoeringmaakt deze uitgave net relevant in mijn ogen.
"Simple Twist of Fate" is naar mijn mening het best bedeeld qua meerwaarde door de gladde Ferry-stijl...

avatar van heartofsoul
Verder dan de kwalificatie "sympathiek" kom ik niet als ik dit album beluister. De voordracht van Bryan Ferry doet namelijk naar mijn smaak geen recht aan de originelen - het blijft gewoon te vlak voor mij.
Wel kan ik erg genieten van de musici; vooral de gitaristen vielen mij op. Maar overigens vind ik ook de productie niet passend. Het klinkt aangenaam, maar het blijft allemaal nogal aan de oppervlakte.