Kendrick Lamar - DAMN. (2017)

3,80

14. DUCKWORTH. (4:08)
258 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van FunkyMonk
geplaatst: afgelopen maandag om 20:56 uur [permalink]
Op een paar nummers na toch weer een sterk album hoor.
De beats zijn uitstekend; de raps zijn met vlagen echt zeer goed. Ik snap niet dat de bakken talent die Kendrick heeft, hier nog in twijfel worden getrokken. Zet "Feel" op, en luister... meer hoeft er soms niet gezegd te worden 🙂
Het zijn artiesten als Kendrick (maar ook bv Run The Jewels) die het pad van het verleden (lees boom-bap hip-hop) uit de weg durven gaan en voor een frisse wind zorgen, maar waarbij het daadwerkelijk ook goed uitpakt.

Zoals hierboven reeds is aangehaald: Kendrick weet producers naar zijn hand te zetten, maar dat doet hij ook met artiesten. Ik had nooit gedacht dat het nummer met U2 zo goed zou uitpakken, maar het is toch een sterker nummer op het album geworden.

Het is weer even wat anders dan zijn vorige platen, maar dat houdt het interessant. De voldoende afwisseling en de uitwerking van het concept maken dat het quasi nergens saai wordt. 4*

avatar van He$$el_01

geplaatst: afgelopen dinsdag om 04:41 uur [permalink]
PRIDE 🙇

Toen ik HUMBLE voor het eerst hoorde was ik best blij met het feit dat er waarschijnlijk wat meer agressieve/energieke/bombastische nummers op zouden staan, maar uiteindelijk is momenteel een van de rustigste nummers toch wel duidelijk mijn favoriet. Die tweede verse is vreselijk sterk.

Anyway, moet het album nog even een paar keer goed beluisteren om een goed oordeel te geven, maar tot nu toe klinkt het wel allemaal weer erg lekker. Hoewel Kendrick nog steeds niet per se mijn favoriete rapper is, is het na drie (of vier) albums toch wel erg duidelijk dat deze man ontzettend sterke albums kan maken, zowel muzikaal als conceptueel. Daarnaast blijft hij zich vernieuwen in de manier waarop hij het aanpakt, wat gewoon erg knap is. Waar ik andere grote rappers van de huidige jaren soms puur raptechnisch gezien iets aangenamer (Cole, Vince Staples) of echt beter vind (Joey Bada$$, Earl), vind ik dat Kendrick toch wellicht een beter muzikaal oor heeft, waardoor hij op de momenten die er echt toe doen iets speciaals aan een nummer of album mee kan geven, waar vooral J. Cole en Joey Bada$$ dan net iets te veel voor de veilige route kiezen, of in ieder geval een route waardoor hun albums naar mijns inziens net iets extra's missen (nog steeds erg sterke albums, daar niet van. Vooral Forest Hills Drive).

Het is niet eens per se zo dat ik al zijn albums beter vind dan de albums van andere rapper/muzikanten. Op GKMC bijvoorbeeld, staan voor mij persoonlijk nog steeds iets te veel nummers die ik niet zo geweldig vind, maar ik kan wel begrijpen waarom ze op het album staan en waarom heel veel mensen ze wel geweldig bij het album vinden passen (hoewel dat even duurde). En hoe hij het zo in het concept weet te verwerken en daarnaast zo'n geweldig mainstream succes kan zijn is erg indrukwekkend. Zo heeft dit album volgens mij in de eerste week betere verkoopcijfers dan het laatste album van Drake, en dat zonder duidelijke pop/R&B singles.

avatar van Holla
geplaatst: afgelopen dinsdag om 21:17 uur [permalink]
He$$el_01 schreef:

Ja, al had Drake maar in totaal 2 verkoopdagen voor zijn album dat alleen digitaal werd verkocht 🙂

avatar van He$$el_01

geplaatst: afgelopen woensdag om 03:28 uur [permalink]
Holla schreef:

Dat wist ik dan weer niet. Ook vrij indrukwekkend dan moet ik zeggen.

avatar van Holla
geplaatst: afgelopen woensdag om 12:36 uur [permalink]
He$$el_01 schreef:

Dat wist ik dan weer niet. Ook vrij indrukwekkend dan moet ik zeggen.

Alhoewel hij wel een aantal streaming dagen erbij had. Ik geloof dat het vanaf een zaterdag gestreamd kon worden, dus 6 dagen daarvan dan. Toch blijft het meer dan indrukwekkend natuurlijk!

avatar van Nr.4

geplaatst: afgelopen woensdag om 18:15 uur [permalink]
Het duurde zoals altijd weer even, maar kan nu toch weer flink genieten van Kendrick z'n nieuwe album. Klassieker of meesterwerk, daar vind ik het nog te vroeg voor, al durf ik wel te zeggen dat DAMN voor mij nooit zo goed zal worden als To Pimp A Butterfly. Desalniettemin ga ik me de komende tijd nog goed vermaken met deze plaat. Duckworth is hier favoriet momenteel.

avatar van Cor
Cor
geplaatst: afgelopen woensdag om 20:10 uur [permalink]
Ik luister weinig Hip Hop, maar Kendrick Lamar weet mij altijd wel te boeien. Ook deze plaat doet het weer goed, ondanks het feit dat 'ie niet echt in het verlengde van z'n voorgangers ligt. Zoals hier eerder al vermeld, kaler, meer beats. Klassieker, zeg maar. Maar ook dat jasje past hem goed.

avatar van thgryda
geplaatst: afgelopen woensdag om 20:39 uur [permalink]
Wat ik een goed teken vind, is dat ik het album nog steeds op repeat heb staan en dat mijn favoriet steeds verandert. Dat zie je hier ook terug: Feel, Fear, Duckworth, Dna,Humble,xxx... werden al als favoriet genoemd. Bij mij persoonlijk komt lust heel vaak terug maar ook element en tegenwoordig zelfs het catchy love.

Of het de tand des tijds zal doorstaan zoals GKMC en TPAB dat doen valt af te wachten. Ik vind het daar nu met wat onder staan omwille van het geniaal uitgewerkte concept van het eerste en het experimentele van het tweede. Maar het staat wel op zijn minst naast Section.80 en is niet zo veel minder dan zijn classics.

Groot artiest, top MC...

geplaatst: afgelopen donderdag om 00:39 uur [permalink]
Cor schreef:
Klassieker, zeg maar.

Zo ver zou ik toch nog niet durven te gaan.

avatar van Pecore
geplaatst: afgelopen donderdag om 09:16 uur [permalink]
Ik denk dat Cor bedoelt dat het album een klassieke sound heeft, ipv de status van classic.

avatar van Cor
Cor
geplaatst: afgelopen donderdag om 10:35 uur [permalink]
Pecore schreef:
yep, slecht geschreven door mij, goed geïnterpreteerd door jou

geplaatst: afgelopen donderdag om 13:46 uur [permalink]

Wacht, ik zie dat ik nog niet gereageerd had, je m'excuse. Lamar is een heel goede tekstschrijver die persoonlijke problemen en sociaal-politieke kritiek goed laat samenvloeien. Zijn rapvaardigheden zijn van hoog niveau - let op die rijmschema's - en zijn durf om te rappen met heel afwijkende flows en stemgeluiden. En hij zoekt natuurlijk fantastische beats uit, dat ook.

avatar van Cannabooze

geplaatst: afgelopen donderdag om 18:56 uur [permalink]
Bedankt voor de toelichtingen mensen!
Ik heb het geprobeerd, echt waar. Dat het goed in elkaar zit is duidelijk; dat hoor ik er zeer zeker in.
Toch kan ik er helaas niets mee. Zijn stemgeluid is echt niet mijn ding. Spijtig. Dit is niet mijn kopje thee. Om die reden breng ik geen stem uit.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: afgelopen donderdag om 21:51 uur [permalink]
Off-topic berichten verwijderd.

geplaatst: gisteren om 19:39 uur [permalink]
Wow, wat een groeier. Kendrick treft me weer recht in m'n smoelwerk. TPAB flashback.

geplaatst: gisteren om 20:39 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:
TPAB flashback.

Ik vind 'm eerder klinken als good kid, m.A.A.d city en untitled unmastered. die samen een kindje hebben gekregen. En dat vind ik behoorlijk vet.

geplaatst: gisteren om 21:33 uur [permalink]
Slowgaze schreef: