Kendrick Lamar - DAMN. (2017)

Label: Aftermath (II)

avatar van Johnny Marr

Nee, als schimmel, west.

Johnny Marr schreef:
Kom es met nieuw werk tho ome Kenny, DAMN boi.

Ik had ergens gelezen dat hij met een door rock beïnvloedde nieuwe plaat komt.

Edit, hier lees ik dat bijvoorbeeld terug:

avatar van Slowgaze
Johnny Marr schreef:
Kom es met nieuw werk tho ome Kenny, DAMN boi.

DAMN., wat heb jij trouwens een lage score gegeven.

avatar van Johnny Marr
Slowgaze schreef:

DAMN., wat heb jij trouwens een lage score gegeven.

Vroeger wel op 4,5. Kek albumpie maar klein bier vergeleken met de twee voorgangers hoor. Zelfs restjesplaat untitled unmastered heerst deze er helemaal uit. De beste nummers zijn trouwens de laatste drie: FEAR.-GOD.-DUCKWORTH., wat een uppercut om mee te eindigen!

avatar van lowieke
Wat een geniale plaat blijft dit. Briljante zet om hem omgekeerd nog eens te releasen. Beide luisteren met een hele andere energie.

Verhogen naar 5

avatar van Slowgaze

Ziet er eerlijk gezegd uit als de zoveelste bootleguitgave (hoewel ik de hoes ergens best tof vind); het label lijkt me ook redelijk schimmig. Als dit de eckte eckte opvolger was geweest, was er wel meer ophef over geweest.

avatar van Poles Apart
Slowgaze schreef:

Dat dacht ik ook. Geen idee wat dit is en/of dit een voorlopige listing is? Kan er ook nergens anders iets over vinden, behalve in de laatste editie van Record Collector, waarin dit op de releaselijst staat. Gevalletje Lamar zitten dan?

GothamCity
Best vaak geluisterd toen het pas uitkwam, nu helemaal niet meer. Binnenkort maar weer is.

avatar van Yestsida
Sterk album.

Zoals we wel van Kendrick Lamar mogen verwachten is ook DAMN. een ontzettend sterk album en mooi coherent geheel. Hij opent met een knaller van jewelste waar Mike WiLL Made It de beat voor gebakken heeft. Later komen beide heren ook nog met HUMBLE. en XXX. die ongeveer even hard uit de pan knallen.

Op nummers als ELEMENT., FEEL., LUST., FEAR. en vooral DUCKWORTH. (9th Wonder!) komt hij tekstueel en ook verhalend goed uit de verf. Hoedje af ook voor de producers, heerlijke nummers.

LOYALTY., LOVE. en GOD. zijn dan weer heerlijke feel-good nummers die het vooral goed doen op mainstream radiozenders.

Er staan echter wel twee nummers op waar ik nooit zoveel mee gehad heb, sonisch gezien vind ik ze minder goed klinken dan het gros van dit vierde studioalbum. YAH. vind ik niet zo interessant en PRIDE. vind ik ook niet zo goed klinken. Het stemgeluid en de delivery van King Kendrick steken me wat tegen en het klinkt vooral wat zeurderig, naar mijn mening.

Het is een goed album maar toch een stap terug in vergelijking met zijn vorige 2 major label studioalbums. Dit klinkt allemaal minder speciaal naar mijn mening en met singles zoals LOYALTY. en LOVE. lijkt het meer dan ooit gefocust op een groter mainstream publiek dan voorheen. Het albumgevoel en focus dat de vorige albums hadden was hier precies iets minder belangrijk voor de gastheer. Het concept komt minder goed naar voren (en vind ik minder interessant) dan vroeger.
Dit blijft een heel sterk album hoor, maar het is gewoon ontzettend moeilijk om good kid, m.A.A.d city en To Pimp a Butterfly op te volgen uiteraard. Die genialiteit ontbreekt voor mij persoonlijk op DAMN..

avatar van Frank West
Haalt het niet bij GKMC en TPAB, maar ook DAMN. blijft zeker genieten en is fantastisch van begin tot einde. XXX. en met name DUCKWORTH. zijn mijn grote favorieten.

Please Kendrick laat dat nieuwe album zo snel mogelijk komen!

avatar van vinylbeleving
Frank West schreef:

Please Kendrick laat dat nieuwe album zo snel mogelijk komen!

13 mei is al snel! Benieuwd wat we kunnen verwachten van Mr. Morale & The Big Steppers. Fascinerende titel in ieder geval.