Kendrick Lamar - DAMN. (2017)

Label: Aftermath (II)

12. Fear. (7:40)
  13. God. (4:08)
  14. Duckworth. (4:08)
avatar van Sjaakspeare
Valt me op het eerste gehoor niet mee. 'DNA.' en 'FEEL.' vind ik zo snel de enige muzikaal echt boeiende nummers. De rest komt me nu louter tekstueel en intellectueel interessant voor. Dat is veel waard, zeker, maar van muziek verwacht ik ook dat het goed klinkt. Maar 'LOYALTY.' en 'LOVE.' vind ik nu zelfs ronduit slecht klinken.

avatar van Ralph.
Edgar18 schreef:
En wat te denken van deze fijne conspiracy:

Komt er zondag nog een album uit?

Hoop er maar niet te veel op, anders flinke teleurstelling .

Rudi1984
NL_RAPPIN schreef:

Je kan beter volgende week ff op dodax kijken. Geen verzendkosten en meestal ligt de prijs van een nieuw album daar tussen de 10 en 13 euro. Duurt alleen iets langer voor je 'm binnen hebt.

Ja, daar bestel ik meestal.

bas1966
element en dna zijn de parels; fear en loyalty vind ik ook lekker

avatar van Prime
Ik ben heel benieuwd. GKMC hoort praktisch bij één van de beste albums die ik gehoord heb. Ook Section. 80 heeft een paar van de vetste Hip-Hop nummers die ik ken. TPAB heeft me als album nooit echt kunnen pakken. Te veel jazz en onderbrekingen, dit was niet zoals ik Kendrick het liefst hoor.

Ik hoop dat ik meer met de style in dit album kan. Want ik vind Kendrick toch wel dé artiest van dit moment.

avatar van Rain King
Teleurstellend..

avatar van coldwarkids
To Pimp A Butterfly kan tie hier niet aan tippen. Er staat ook zeker geen Swimming Pools op.

avatar van hond racisme
Iets meer neerleggend en self-reflective is Kendrick hierop in vergelijking met TPAB, waarop hij meer naar externe inspiratie leek te zoeken (net zoals op Good Kid).
Beats zijn beetje meh en voorspelbaar soms, maar XXX is veruit de beste track op de plaat.
Zijn lyrics zijn niet zo actueel als normaal gezien, spijtig! Meer spiritueel en emotioneel dan normaal verwacht van Kendrick, en dus politiek gezien een beetje verwaterd (hoewel ik zeker ben dat veel Europeanen de (vaag negatieve) Trump namedrops goed zullen smaken). Dacht even dat DNA een prachtige reactie ging zijn op het fragmentje van de white Fox news anchors dat vooraf gespeeld werd, maar blijft inhoudelijk vrij leeg. Beat slamt wel hard, en Kendrick eveneens! Rihanna haar verses gaan fakking hard btw.

avatar van Niels van Mil
Nee, dit is hem toch echt niet voor mij helaas. Productioneel gezien vind ik het persoonlijk allemaal wel heel erg magertjes, waardoor de lust me op het tekstuele te richten eigenlijk al niet meer echt aanwezig is. Muziek moet op zijn minst toch muzikaal (no shit, Sherlock!) interessant zijn voor mij, het tekstuele is daar secundair aan. Mooi voorbeeld hiervan is LUST. met medewerking van BadBadNotGood. Een alleraardigste band, maar ik hoor amper iets van hun invloed (laat staan muzikaliteit) in het nummer terug.
Ik heb het idee dat de mix/master van het album ook debet is aan dit gevoel. Toen ik vanmorgen over mijn goede hoofdtelefoon aan het luisteren was heb zelfs nog gechecked of ik Spotify wel op 320kbps had staan (was zo) en heb daarna nog eens Joey Bada$$'s album opgezet (waarvan ik wel erg onder de indruk van de mix/master en productie was) om te checken of er niets iets met mijn apperatuur was.

Ergens hoop ik dat de "conspiracy" klopt, en Kendrick zondag met nog een album komt, waarop hij me wel (weer) omver weet te blazen.

avatar van andnino
Niels van Mil schreef:

Ik heb dit ook (met Spotify), DNA. clipt gewoon via zowel koptelefoon als speakers, klinkt als slordig productiewerk. Hopelijk is dit deze specifieke versie en niet de master van het album...

avatar van Ralph.
Nu 2 x geluisterd, maar kan nog niet echt een waardeoordeel geven. TPAB viel ook niet de eerste luisterbeurten, maar dat was ook een heel onorthodox album met zijn jazz, funk en spoken word poetry, waardoor het logisch was dat je even de tijd moest nemen. Ik hoor hier op eerste gehoor toch een stuk minder interessante ideeën, zowel muzikaal als qua teksten. Fear & Duckworth lijken er bovenuit te steken, al klinken tracks als DNA en XXX ook ontzettend goed. Loyalty, God en Love klinken echt niet Kendrick-waardig en vind ik meer tracks voor de standaard hip-hop/R&B artiesten als Ty Dollar Sign, Young Thug etc.

avatar van i am marco
Klinkt allemaal lekker, maar er mist op een of andere manier iets. Gezien de eerdere andere gelekte tracklist en tweets van bijvoorbeeld Sounwave hoop ik zondag op een herrijzing. Maar voor nu klinkt dit eerst gewoon prima.

bennerd
Neen, dit lijkt het zo op het eerste gehoor niet te zijn. Weg met alle snuggere dingetjes van de vorige twee klassebakken. Die waren sowieso moeilijk te overtreffen, maar ik verteer deze plattere en kleurloze sound zeer slecht. Wie weet went het nog, maar voorlopig verdrinkt dit in middelmatigheid.

avatar van zaaf
Ik heb m vanmiddag afgezet. da's geen goed teken.

zaaf schreef:
Ik heb m vanmiddag afgezet. da's geen goed teken.

Het was teveel moois?

Serieus: de tweede helft vind ik voorlopig 'overall' het beste.

avatar van ThingMan
Ben zeer benieuwd of hij het niveau heeft kunnen vast houden. Ga hem snel luisteren als ik tijd heb. Ben al fan van Humble!

avatar van Jessensei
De sample uit Poverty's Paradise op 'FEAR.'

Derde meesterwerk op rij. De meeste negatieve comments (zoals 'kleurloos', 'te veel Kanye', 'loom', 'Travis Scott-achtig' (hahaha really???) begrijp ik langs geen kanten.

Jessensei schreef:
'Travis Scott-achtig' (hahaha really???)

Ik heb dit album geluisterd tijdens het werk zonder op de tracks en artiesten te letten en ik meende ook dat Travis Scott voorbij hoorde komen. Dus zo gek vind ik die vergelijking niet.

Je mag toch dolblij zijn met iemand als Kendrick Lamar. Wat een stem, wat een flow, wat een samples. Het is weer genieten geblazen.

Silky & Smooth schreef:

en ook wel enigszins loom soms, maar heel heerlijk loom

UnknownPleasure schreef:

en ook wel enigszins loom soms, maar heel heerlijk loom

Bedoelde meer letterlijk als stemgeluid/autotune. Weet niet meer welke nummer. Ook wel qua sfeer trouwens.

UnknownPleasure
ja en ik reageerde indirect eigenlijk meer op Jessensei.

avatar van thgryda
Ik weet het toch niet jongens... Ik ga niet oordelen of stemmen omdat TPAB ook dagen nodig had om door te dringen, GKMC zelfs weken tot maanden en S80 enkele jaren. Wat ik wel cool vind, is dat hij weer iets heel anders durft te doen. Maar het is niet mijn stijl (al vind ik de beats velen malen harder dan vergelijkbare dingen, de flows scherper en de lyrics stukken dieper) en ik vind het ook wat minder inventief.

avatar van thgryda

Dit soort 2pac zaken zijn echt hilarisch.

avatar van peterjames777
Hoop toch echt wel op een wederopstanding zondag! Zou toch mooi zijn, joh.

Deze Damn haalt nooit het niveau van TPAB. Wel lekker hoor, maar toch echt hit and miss. Dat Drake-achtige gedoe op bijvoorbeeld Loyalty en Love vind ik niks en niet echt des Kendricks.

Hopelijk valt het straks allemaal op zijn plek, wie weet.
Toch een paar hele dope tracks o.a. Humble, XXX en Fear.

avatar van chevy93
Die theorieën doen me denken aan de release van The King of Limbs van Radiohead. Destijds werd ook vooral op het hart gedrukt dat het 'echte' album nog zou komen, want dit kon toch niet alles zijn? Het was alles.

chevy93 schreef:

Mja ik geloof er ook weinig van maar de theorie zit wel enigszins logisch in elkaar en ze spelen het spel mee. Volgens mij is dat echter gewoon een manier om extra buzz te creëren en de fans te laten speculeren. Een beetje zoals the 7 day theory en de Machiavelli verwijzing die je destijds bij 2pac had. Die zou ook na 7 jaar gaan verrijzen waaruit zou blijken dat hij al die tijd zijn eigen dood had gefaket. Bullshit natuurlijk maar er waren heel veel mensen die er echt in geloofden en zo bleef de hype rond pac heel lang levend. Dat gezegd zijnde, gaat het hier over 2 dagen

avatar van Silky & Smooth
Frank Ocean deed toch min of meer ook zoiets vorig jaar? Al is dit meer een album dan Endless en was er niet echt een complot theorie.

avatar van i am marco
Na een stuk of 10 luisterbeurten valt het mij op dat het album super snel voorbij vliegt en dat dit allemaal toch heel erg goed is als geheel. Als dit zijn mindere werk moet zijn laat Kendrick zien dat hij op een eenzame hoogte staat.