Kendrick Lamar - DAMN. (2017)

3,80

14. DUCKWORTH. (4:08)
258 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van jellylips
geplaatst: 14 april, 03:27 uur [permalink]
Ik heb me vreselijk vermaakt met dit album, vooral de eerste twee tracks. DNA is ongelofelijk. Daarna nam het ineens een andere wending, variërend van commercieel-maar-toch-lekker naar souvolle lyricale tracks waar Kendrick een verhaal aan het vertellen is, naar werkelijk voor mij onuitstaanbaare autotune by-the-numbers tracks. De Drake en Anderson .Paak imitaties spreken ook voor zich. Geen idee wat Kendrick hiermee wil zeggen, maar vermakelijk is het wel, en er staan toch tenminste weer een paar bangers op.

avatar van Appels123
geplaatst: 14 april, 03:51 uur [permalink]
Tot nu toe hoor ik ook redelijk wat Drake hierin terug. Ik vind DNA en Lust wel echt fantastische nummers.

geplaatst: 14 april, 03:57 uur [permalink]
Wakker geworden en opgestaan voor dit. Zin in! 😛

avatar van midnight boom
geplaatst: 14 april, 07:45 uur [permalink]
Jeetje, Bono klinkt op XXX als een doorleefde soulzanger. Wat een timing zit er ook in die track.

geplaatst: 14 april, 08:26 uur [permalink]
Zin in

avatar van vinylbeleving
geplaatst: 14 april, 08:36 uur [permalink]
Wat is LOYALTY een bagger nummer zeg. Verder wisselen tot nu goede nummers zich af met mindere tracks. Echt geniaal wordt het nergens.

geplaatst: 14 april, 09:25 uur [permalink]
Een stel sterke nummers op deze plaat, maar wat heeft XXX een verschrikkelijke beat. 😕

Tot nu toe 3,5 ster

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 14 april, 09:43 uur [permalink]
Goede plaat, maar geen liefde op het eerste gezicht zoals bij To Pimp A Butterfly. Allemaal goede nummers hoor, maar een echte uitschieter naar boven/instant classic vind ik er voorlopig niet op en da's toch een beetje jammer. Ik ga deze plaat wel nog veel luisterbeurten gunnen, dus dat kan altijd nog veranderen natuurlijk.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 14 april, 10:32 uur [permalink]
ArthurDZ schreef:

Bitch, be humble. Sit down. Be humble.

geplaatst: 14 april, 10:34 uur [permalink]
Het klinkt toch weer lekker hoor, moet het nog wel wat meer luisteren voor een beoordeling. Maar ben al lang blij dat hier niet van die overbodige stukken en skits opstaan als op de voorganger. Dat haalde echt het tempo er uit

geplaatst: 14 april, 10:41 uur [permalink]
Het begin met blood en Dna is overigens wel fantastisch 👌 En ook humble komt lekker binnen op het album. Beter dan als losse single

avatar van lowieke

geplaatst: 14 april, 11:15 uur [permalink]
Dit komt uit zo een onverwachte hoek maar overweldigend binnen. Na 1 luisterbeurt al volledig weggeblazen 🙂

geplaatst: 14 april, 11:25 uur [permalink]
Ik denk dat Kendrick zich even heeft willen ontworstelen van de verwachtingen en de complexe gelaagde conceptualiteit en gewoon tracks maken. Althans, het concept kan er wel inzitten maar de muzikale gelaagdheid van TPAB ontbreekt en ik vind het prima. Hele fijne tracks.

geplaatst: 14 april, 11:27 uur [permalink]
Middenin luisterbeurt twee. Voorlopige favorieten zijn Blood, Dna, XXX (jaja!), Duckworth.

'Kendrick has a great ear for talent. Those U2 guys gonna be huge.'

geplaatst: 14 april, 11:29 uur [permalink]
Geweldige plaat.Wat kan kendrick toch veel kanten op met zijn stem,echt een king is het.

geplaatst: 14 april, 11:30 uur [permalink]
En wat te denken van deze fijne conspiracy:

Komt er zondag nog een album uit?

geplaatst: 14 april, 11:35 uur [permalink]
lowieke schreef:
Na 1 luisterbeurt al volledig weggeblazen 🙂

ik dus ook, iets wat ik bij TPAB niet had : ik hoorde wel dat het geweldig in elkaar zat ( wat hier ook het geval is) maar ik heb het gevoel dat dit wel eens mijn favoriete KL album kan gaan worden.
(en echt? mensen die nu al stemmen.)

avatar van vinylbeleving
geplaatst: 14 april, 11:49 uur [permalink]
Ik heb em nu 4x geluisterd en denk dat ik dit Kendricks minste vind. Enige nummer dat me wegblies was DNA. Op sommige momenten vind ik de nummers zelfs saai of kabbelend. Kendrick's flow blijft lekker, samples zijn oke maar ik mis echt de genialiteit in productie, arangementen of een gedicht/verhaal dat zijn vorige concept albums zo goed maakte. Ook het veelvuldige gebruik van autotune stoort me, Kendrick doet er niets nieuws mee. Het is geen slechte plaat maar Kendrick brengt niks nieuws, iets wat je van een artiest van zijn kaliber wel mag verwachten.
Ik gun hem nog wat luisterbeurten, maar kan wel zeggen dat ik teleurgesteld ben. Wie weet veranderd het nog, ik moest ook wennen aan TPAB, al hoorde ik per saldo op het eerste gehoor al meer geniale momenten op die plaat.

avatar van Appels123
geplaatst: 14 april, 12:04 uur [permalink]
Edgar18 schreef:
En wat te denken van deze fijne conspiracy:

Komt er zondag nog een album uit?

Als dit waar is dan.. wow. Kendrick had zelf ook Reebok duality schoenen ontworpen. 1 blauw, 1 rood. Hij heeft dus al eerder iets in die richting gedaan.

geplaatst: 14 april, 12:27 uur [permalink]
Jammer dat alleen DNA je wegblies vinylbeleving. Het kabbelende wat je noemt onderschrijf ik na twee luisterbeurten wel. Maar, dit kan ook komen omdat de tracks nieuw zijn en je de muziek dus nog niet (her)kent.

Voorlopig geen oordeel van mijn kant. Het eerste gevoel is positief, maar niet euforisch.

geplaatst: 14 april, 12:40 uur [permalink]

zijn echt geweldig.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
geplaatst: 14 april, 12:49 uur [permalink]
Als ik één ding geleerd heb van To Pimp a Butterfly is dat Kendricks muziek enige tijd nodig heeft om goed te bezinken. Zo goed als TPaB zal ik dit album waarschijnlijk niet snel gaan vinden, daarvoor wijkt het te veel af van het unieke, Pharcyde-achtige spel met jazz, soul en funk dat zijn vorige in mijn ogen zo fantastisch maakte. Desalniettemin komt DAMN. na een paar keer draaien beter bij me binnen dan ik op basis van de eerste single had verwacht. Vooral de eerste vijf tracks vind ik gelijk al dik.

avatar van Holla
geplaatst: 14 april, 12:52 uur [permalink]
Appels123 schreef:

En herinner je ook de 'i' cover art waar rood en blauw ook centraal stonden. Het komt steeds terug, ook op GKMC. Als de 2de album theorie waar is, dan is de beste man nog genialer dan ik al dacht.

geplaatst: 14 april, 12:54 uur [permalink]
de mindere nummers zijn HUMBLE/LOVE/GOD.

avatar van Obscure Thing

geplaatst: 14 april, 13:18 uur [permalink]
FEAR. is wel een instant classic hoor, geweldig nummer.

avatar van Rudi1984

geplaatst: 14 april, 13:21 uur [permalink]
Alsnog volgende week vrijdag uit op cd! Bij Bol liggen ze (uiteraard) weer te slapen, maar Amazon heeft de preorder al wel beschikbaar.

avatar van NL_RAPPIN

geplaatst: 14 april, 13:24 uur [permalink]
Rudi1984 schreef:

Je kan beter volgende week ff op dodax kijken. Geen verzendkosten en meestal ligt de prijs van een nieuw album daar tussen de 10 en 13 euro. Duurt alleen iets langer voor je 'm binnen hebt.

avatar van Rick53
geplaatst: 14 april, 13:34 uur [permalink]
Binnen een halve dag al stemmen plaatsen en staten dat het tegenvalt of een classic is.. Luister gewoon een week en kom dan een stem plaatsen.

avatar van FelipeGutiérrez
geplaatst: 14 april, 13:58 uur [permalink]
Ik vind niet dat je dit kan vergelijken met TPAB. Kendrick komt elk album met een totaal andere sound, en ook dit album is weer lekker experimenteel. Moet het nog even laten bezinken, maar vind ook ditmaal het concept intrigerend. Wat ik er uit haal is dat Kendrick in de intro sterft, zijn leven voor zn ogen flitst (zie cover) en de tracks op dit album emoties zijn die hij niet mee kan nemen naar het hiernamaals. Die emoties en ervaringen die hij weer herleefd voordat hij voor God staat en zijn oordeel tegemoet ziet komen.

DNA is trouwens een van Kendricks hardste tracks ooit zeg!

avatar van itchy
geplaatst: 14 april, 13:59 uur [permalink]
Rick53 schreef:

Laat iedereen lekker stemmen wanneer hij dat wil en trek niet gelijk ieders beoordelingsvermogen in twijfel.