The National - Sleep Well Beast (2017)

4,01

Label: 4AD

1. Nobody Else Will Be There (4:39)
  2. Day I Die (4:31)
  3. Walk It Back (5:59)
  4. The System Only Dreams in Total Darkness (3:56)
  5. Born to Beg (4:22)
  6. Turtleneck (3:00)
  7. Empire Line (5:23)
  8. I'll Still Destroy You (5:15)
  9. Guilty Party (5:38)
  10. Carin at the Liquor Store (3:33)
  11. Dark Side of the Gym (4:50)
  12. Sleep Well Beast (6:31)
316 BERICHTEN 12 MENINGEN
The National. In 2005 getipt door ik meen user Ruby1966 die wel dacht dat ik dat mooi zou vinden omdat het haar deed denken aan Tindersticks en Nick Cave qua donkerheid.

Ik vond het een fijne plaat maar het raakte ook weer snel een beetje naar de achtergrond. Twee jaar later verscheen Boxer en ging The National in de herkansing. Wederom prachtig, en wederom verdween het weer wat naar de achtergrond. Opvolgers High Violet en Trouble will Find Me verschenen onder een ander gesternte. De band had inmiddels een enorme following door Boxer gekregen en je kon er niet meer omheen.

Ook dit waren weer stevige 4* albums, maar elke keer ontbreekt bij mij de enorme vervoering. Ik ervaar dat ook bij een band als Elbow. Altijd goed, ik hou er wel van, maar echt goed beklijven doet het ook weer niet.

Kopen, draaien, in de kast zetten en zo af en toe komt het eens tevoorschijn, maar te weinig om dan te kunnen zeggen dat het een favoriete band is. Het zal wel altijd zo blijven want het gevoel is nu wederom niet anders.

Sleep Well Beast is gewoon een sterk album, vakmanschap, maar het mist net dat kleine beetje om mij een euforische stemming te bezorgen. Aangenaam, fijn, en dat is het dan. En net als bij de voorgangers: het is zo degelijk en constant dat ik geen enorme uitschieters kan aanwijzen. Dat is positief hoor, maar het nadeel daarvan is dan wel dat het één flow is en ik nergens even apart opkijk of alles neerleg om in een nummer op te willen gaan. En dat zei ik bij de vorige albums precies zo.

Dat is niet erg. Het toont de degelijkheid van The National aan. Het is knap dat ze op deze manier kwaliteit blijven leveren. Die misser kom ter misschien ooit nog wel eens. Deze is het in elk geval niet.

Sleep Well Beast zal ongetwijfeld weer hoog in de jaarlijsten gaan scoren en dat is goed te begrijpen want ze weten hoe ze goede muziek moeten leveren. Dat ik er dan wat neutraler tegenaan kijk is mijn ding. Een stevige 4* van mijn kant.

avatar van coldwarkids
Ik kijk er wat realistischer op en vind het tot nu toe nog iets aan de magere kant voor hun doen.

Ik weet, ik mag niet te hard van stapel lopen maar ik vind all 4 nummers juweeltjes, met Guilty Party als de kers op de taart. Erg benieuwd naar het album!

avatar van bloempje24
coldwarkids schreef:

Geen idee waarom je dit "realistischer" noemt.

Zelf ben ik positief verrast door de gevarieerdheid. De diepgang en kwaliteit voldoende duiden kan ik niet op basis van één luistersessie van ook nog eens een matige vinyl-rip.

avatar van coldwarkids
De vierluik 9-12 zijn echt super mooi! Walk It Back en Born To Beg doen het nog niet bij mij. Ik begin bij een dikke voldoende. Toch tot nu toe hun mindere plaat maar dat kan zomaar omslaan. Een Alligator en Boxer knaller gaan ze sowieso al niet meer maken qua felheid maar iedereen weet dat bands nooit meer terugpakken naar de oude sound. Ik moet zeggen dat ik het bij The National dan ook niet erg vind. Er zit sowieso altijd passie in hun platen!

avatar van ElPatron
Voorlopig mijn mening:

Album bevat geen echte uitschieters zoals op Boxer, High Violet en Trouble Will Find Me. Maar daarentegen is Sleep Well Beast homogener en meer consistent dan de eerder door mij genoemde albums.

avatar van SébastienY
Zoals altijd met goede wijn zal het album van The National een aantal luisterbeurten moeten rijpen.

coldwarkids schreef:

Walk it Back lijkt me hier net één van de interessantere nummers en één die positief zal rijpen: behoorlijk gewaagd voor hun doen met die sample erin verwerkt en dat einde waar het nummer letterlijk uit elkaar lijkt te vallen maar ook meer catchy dan je op het eerste gehoor zou aangeven, na 3tal keer luisteren is dat in ieder geval het refrein dat in mijn hoofd zit. Hoe goed ik TWFM ook vond, het was op dat soort nummers dat ik hoopte toen de leden van de band aangaven deze keer voor niet zomaar meer van hetzelfde te gaan en wat meer te experimenteren.

Nummer dat me op dit moment het minste doet is momenteel Empire Line maar schat ik toch wel hoger in dat het minste uit hun vorige platen (heavenfaced, runaway). Consistent goed is het voor mij in ieder geval wel.

Morinfen schreef:

Er zullen inderdaad nog wat nummers moeten rijpen en dat ga ik op het gemak laten doen als ik deze plaat op blauw vinyl binnen krijg.

Empire Line heb ik toen voor het eerst live gehoord (via Pitchfork uitzending live in Frankrijk) toen kwam dat nummer goed uit de verf. Op plaat moet het even op m'n inwerken.

avatar van jellecomicgek72
I'll Still Destroy You is tot nu toe m'n favoriet. Vrij constant album maar zonder echt grote uitschieters helaas. Al moet ik zeggen dat ik dat bij TWFY ook niet echt had en die is uiteindelijk doorgegroeid bij me naar de maximale score.

avatar van Norrage
Geen grote uitschieters? Misschien niet qua persoonlijk voorkeur, maar een nummer als System only Dreams is voor The National begrippen muzikaal een enorme uitschieter, met gitaarsolo's, alles. Fantastisch nummer.

Verder ook geweldig album. Raakt me meteen, terwijl ik TWFM hun slechtste/saaiste worp vond en alleen met naargeestig herfstweer lekker vond klinken

avatar van bas1966
t´is weer zoals bij de vorige albums; meer dan de helft vd tracks raakt me totaal niet.
echt haast irritant saai; het stemgeluid versterkt de saaiheid.
nummer 10 bijvoorbeeld...wat voegt dat nou toe ?

maar die andere 'kleine' helft (4,7,8,9,11) is dan weer zó goed, en boeiend !
en dan is zijn stemgeluid doordringend tot het bot.
dus 3*

avatar van Vinck
bas1966 schreef:
echt haast irritant saai; het stemgeluid versterkt de saaiheid.
nummer 10 bijvoorbeeld...wat voegt dat nou toe ?

maar die andere 'kleine' helft (4,7,8,9,11) is dan weer zó goed, en boeiend !
en dan is zijn stemgeluid doordringend tot het bot.
dus 3*

Vreemd, de nummers die je goed en boeiend vindt kunnen even goed als 'saai' bestempeld worden? Matt klinkt op bijna alle nummers erg verslagen en haast depressief, maar dat voegt voor mij een pak emotie toe aan het album. Ik snap dat niet iedereen de sfeer kan smaken en dat sommigen het saai kunnen vinden. Maar als je vraagt wat nummer 10 toevoegt moet ik toch even fronsen. 'Carin At The Liquor Store' komt vrij dicht in de buurt van hun 'klassiekere' pianoballads en heeft gewoon een schitterende melodie + zang. En over doordringend stemgeluid gesproken, wat vind je dan van 'Turtleneck'? Nergens op dit album zingt Matt met meer agressie. Is zeker geen saaie track te noemen. Ook 'Day I Die' is zo'n topper die echo's van 'Alligator' in zich draagt. Iets meer duiding bij je reactie zou ik dus wel interessant vinden

avatar van Mark17

Wat een juweeltje dat Carin At The Liquor Store...mag van mij zo tien minuten doorgaan. Erg sterke en warme melodie.

avatar van XeeGen
Niet overdonderd zoals gewoonlijk bij een nieuw National album. Leuk om de rauwe randjes van Alligator terug te horen op Turtleneck. Maar ook eenigzins teleurgesteld dat het "zeurderige" geluid meer aanwezig is dan ooit. Hoogtepunt is absoluut I'll still destroy you. Een subtielere en meer gelaagde About Today. Guilty Party en The system de twee andere nummers die erboven uitsteken. Kan ook zijn omdat ik deze al vaker heb gehoord. Bijzonder huiverig voor de groeipotentie van dit album.

avatar van hidalgo
had er meer van verwacht

avatar van Lura

Kan iemand mij vertellen, wat die twee blauwe vierkantjes en dat blauwe driehoekje moeten voorstellen op de hoes, want dat is mij niet duidelijk.

avatar van Frenz

aERodynamIC schreef:
.......draaien, in de kast zetten en zo af en toe komt het eens tevoorschijn, maar te weinig om dan te kunnen zeggen dat het een favoriete band is.....

Daar herken ik me wel in, met dat verschil dat de stevige 4 * bij mij nooit in het zicht komen, daarvoor vind ik het gewoon te vlak. Het zal met het stemgeluid te maken hebben, kweenie, gek genoeg kan ik het bij het uitstapje El Vy meer waarderen.

Ik ga maar (weer) terug naar LCD Soundsystem, genieten zonder bedenkingen.

avatar van Gretz
Ik open even voorzichtig met een 4,5*. Nog niet elke track is al tot m'n botten doorgedrongen, maar ik tel sowieso al 6 nummers die zich kunnen meten met het allerbeste dat The National ooit gemaakt heeft. Dan heb ik het over de singles, Darkside of the Gym en I'll Still Destroy You.

Zoals eigenlijk altijd bij The National is er veel luistertijd nodig voordat ik echt kan spreken van een eindoordeel. Dat is niet erg, want tot nu toe zijn alle voorgaande albums verder gegroeid.

Tot nu toe vond ik vrijwel alles van the National mooi. Uitzondering is Boxer, dat vind ik een bijzonder goede plaat. Sommige nummers op hun albums zijn erg mooi, maar meestal is het wel wat eentonig. En dat laatste is nu het verschil met dit Sleep Well Beast: dit is minder eentonig dan de meeste platen van the National. Synthesizers, gitaren, samples en natuurlijk ook melancholie wisselen elkaar af. Je hoort nog steeds goed de sound van de band, maar op een paar nummers klinken ze echt anders, zoals op het sterke new wave synthesizer nummer Walk It Back en punky Turtleneck. Op andere nummers hoor je andere dingen dan normaal, maar minder prominent.

Naast Walk It Back vind ik Nobody Else Will Be There met mooie piano, het tweede deel van I'll Still Destroy You met fraaie violen, het prachtige Guilty Party, pianosong Carin at the Liquor Store en het lieve Dark Side of the Gym wel erg goed. Prima dat ze wat meer variatie erin hebben gebracht en dat ze desondanks of juist daarom toch weer een goede plaat hebben afgeleverd.

Frenz schreef:
Ik ga maar (weer) terug naar LCD Soundsystem, genieten zonder bedenkingen.

Grappig, daar heb ik exact hetzelfde 'probleem' mee

avatar van bas1966
Vinck schreef:

en nog halfje omlaag. alleen nr. 4 en 9 blijven uiteindelijk over. smaken verschillen, vinck
eerdere tracks als humiliation, wasp nest en about today hebben een spanningslaag over zich.
dan vind ik the national echt een boeiende band.
maar het geeft niks, ik haal gewoon de paar tracks eruit die me kunnen boeien.

avatar van Gretz
Gretz schreef:
Dan heb ik het over de singles, Darkside of the Gym en I'll Still Destroy You.

Correctie, de opener Nobody Else Will Be There vind ik ook al fantastisch. Nog enkele groeiers en ik kan vast weer naar de maximale score gaan (zoals het ook zo ging bij de vorige 3 platen).

avatar van SilverEarring's
Ik vind de versie die gelekt is op sommige momenten niet goed genoeg..

Daarom zeer benieuwd hoe het album klinkt op cd / lp.. heb het gevoel dat we heel veel mooie details niet goed genoeg horen door de matige versie die gelekt is..

SilverEarring's schreef:
Ik vind de versie die gelekt is op sommige momenten niet goed genoeg..

Het is een vinyl geripte versie. Lijkt me goed dus.

Straks hoor je het vinyl-geluid straks op de cd versie ook, dat zou wel een komische stunt zijn dan

Het is een vinyl geripte versie. Lijkt me goed dus.

Jawel, maar het klinkt knap kaloehote - flets en plat, waarschijnlijk geript op een Crosley en Jack the Ripper heeft er niet bij stilgestaan om de arm op tijd te liften, want je hoort de naald de uitloopgroef uitlopen en het label raken

En voor d'n Aircodynamiek hierboven: die gimmick om een cd als een spetterplaat te laten klinken is al eerder toegepast

Mjuman schreef:

Daarom. Ik zou het wel een stunt vinden

avatar van dix

aERodynamIC schreef:

De vinyl-rage heeft zelfs al geleid tot heruitgaven op basis van de CD-versie die juist ooit weer geript was van origineel vinyl.

Je koopt dan een plaat en je hoort 'm vertrouwd kraken... Alleen is het niet jóuw plaat die kraakt.