Marillion - This Strange Engine (1997)

Label: Castle

1. Man of a Thousand Faces (7:33)
  2. One Fine Day (5:31)
  3. 80 Days (5:00)
  4. Estonia (7:56)
  5. Memory of Water (3:01)
  6. An Accidental Man (6:12)
  7. Hope for the Future (5:10)
  8. This Strange Engine (15:32)
avatar van Leptop
Een halfje erbij. Dit is een album dat ik in de loop der tijd steeds meer ben gaan waarderen. Ik denk ook dankzij de akoestische live dvd waar wel wat van de nummers van deze cd langskomen. Vooral Estonia is bloedmooi. Dat begin.....

avatar van Aladdin
Holy moses, wat is deze? Hope for the Future......een BZN cover?

avatar van lennert
Hier wijkt mijn mening wat af van de massa, maar ik blijf tot op de dag van vandaag This Strange Engine nog steeds een erg fijn rockalbum met lichte proginvloeden vinden. Waar men op Holidays In Eden net wat te poppy was, blijft een bezwerend nummer als opener Man Of A Thousand Faces toch uitdagend met het bijna shamanistische outro. Estonia en This Strange Engine zijn daarnaast gewoon Marillion op haar best en Accidental Man is eveneens een erg fijne rocksong.

Het is vooral Hope For The Future waarvan ik nog steeds niet weet of het nu wel of geen grap is. Indien 'ja': geslaagd jongens, vooral niet meer doen. Indien 'nee': mmm... Dit ene smetje is echter niet genoeg om mijn mening over het album flink te laten kelderen. Als rustgevend en lichtvoetig luisteralbum is er weinig anders dat ik als alternatief zou willen horen.

Voorlopige tussenstand:

avatar van Leptop

avatar van lennert
Leptop schreef:
Zo Lennert: jouw 9e plek krijgt nog steeds 4,5* ?

Marillion is altijd een van mijn favoriete bands geweest, dus niet geheel onverdiend. Echter zal het vanaf nu toch wel iets afnemen qua gemiddelde score tot een bepaald aantal andere albums

avatar van vigil
Leptop schreef:

Vreemd idd dat het geen 5* is

avatar van RuudC
Te braaf, te veilig en dus weer terug bij af. Marillion klinkt weer een beetje als Holidays In Eden. Marillion heeft weinig geïnvesteerd in dit album. 80 Days klinkt heel willekeurig gefabriceerd en daarmee vrij fantasieloos. Marillion heeft dan nog wel de klasse om nergens slecht te klinken. De enige aanwezige frustratie is daarmee dat de band toch makkelijk beter zou moeten kunnen. Die klasse keert nog wel even terug op An Accidental Man en de afsluitende titeltrack, maar dat neemt niet weg dat het voorlopig tot de mindere albums behoort.

Tussenstand:
9. This Strange Engine
10. Holidays In Eden

avatar van Brunniepoo
RuudC schreef:
Te braaf, te veilig en dus weer terug bij af. [...] Marillion heeft dan nog wel de klasse om nergens slecht te klinken.

Nou, misschien toch nog eens naar track 7 luisteren?

avatar van RuudC
Dat is toch het nummer met de saxofoon erin? Heb er nog rillingen van.

avatar van Darkzone
Mijn afhaakalbum. Ik kon hier niets mee. Kocht ik de vorige albums op cd, deze huurde ik eerst in de bieb en dat was een goede zet. Marillion.com en remixalbum waren ook zwaar ondermaats, om te vergeten.

De jaren daarna niet echt meer gevolgd maar sinds vorige week toch weer mijn interesse herwonnen dankzij de hoge waardering van All One Tonight en YouTube en uiteindelijk de 4-lp van dit live optreden besteld.

avatar van Darkzone
2019 gaat voor mij de boeken in als het jaar van de herintroductie en herwaardering.

Ik was 19 of 20 toen Afraid Of Sunlight uitkwam, een album waar ik toen veel moeite mee had. Ik had hem op cd gekocht, en tot dit jaar was dat ook de laatste die ik kocht. In het vervolg leende ik eerst de cd's om ze op een cd-r te branden. Dat ging dus alleen om. Com en dit album. Ik kon er toen niks mee. Ik was begin 20 en mijn muzikale voorkeuren gingen een andere weg op (voornamelijk Tori Amos en Pearl Jam, Live...).

Tijdens de paar opruimacties na verhuizingen gingen alle gebrande cd's de deur uit.
Zoals bij All One Tonight al beschreven staat, dat album bleek de ommekeer te zijn voor mijn interesse in Marillion. Afgaand op de stemmen van MuMe kocht ik de cd's globaal van hoge waardering naar lage waardering. Niet helemaal, want vooral voor Anoraknophobia en deze bleef ik lang af, tot deze overbleven.

Omdat een Nederlandse verkoper deze 2 op Discogs aanbood (samen met de 2-cd In Time van REM, ook voor weinig), kon ik toch mijn collectie completeren (Less Is More niet meegerekend).
En langzaamaan gingen deze albums groeien en groeien en kan ik wel beweren dat vooral TSE tot de betere van Marillion is gaan behoren.
Ondanks de aanwezigheid van het alom verguisde CalypsoEO-jongerendag nummer.