Kings of Leon - Because of the Times (2007)

Label: RCA

1. Knocked Up (7:10)
  2. Charmer (2:56)
  3. On Call (3:21)
  4. McFearless (3:09)
  5. Black Thumbnail (3:59)
  6. My Party (4:10)
  7. True Love Way (4:02)
  8. Ragoo (3:01)
  9. Fans (3:36)
  10. The Runner (4:16)
  11. Trunk (3:57)
  12. Camaro (3:06)
  13. Arizona (4:50)
  14. My Third House * (4:02)
  15. Woo Hoo * (3:31)
  16. On Call [AOL Music Sessions] * (3:21)
  17. Head to Toe [Live at T in the Park] * (2:44)
avatar van LucM
LucM schreef:
Het voorlaatste album van Kings of Leon heb ik ook binnengehaald en ik ben er zeer over te spreken.

Ik had beter vermeld dat dit hun derde album is. Volledig eens met de vorige users dat dit het beste Kings of Leon-album is, even rauw als melodieus en een gerijpte band horen wij hier, dit is rock'n roll zoals het moet. Hun recentste daarentegen klinkt te routineus en berekend.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat het cool is als je Kins of Leon goed vind.. Ik vind dit een gehypte band, maar ik zal de cd nog maar een keertje luisteren...

(is het trouwens gehypEte of gehypte?)

PriestMaiden
Ik heb deze en de twee opvolgers. Tot hiertoe vind ik deze de sterkste van de drie. Genoeg afwisseling en wat hardere riffs hier en daar als op de opvolgers. Charmer is een vette song.

avatar van DjFrankie
Ik kende alleen on call en charmer maar dit album heeft veel meer te bieden, welk een geweldige opener, wordt je toch helemaal vrolijk van.

Pas de eerste 3 albums in een box gekocht voor 13 euro, en een geweldige koop bleek dit te zijn !!

avatar van Co Jackso
Blijkbaar ben ik de enige die vindt dat dit album minder is dan Aha Shake Heartbreak. De belangrijkste reden is vrij simpel aan te wijzen, het album wordt namelijk saai en eentonig. Nummers als Trunk en Camaro zijn bijzonder zwak, en verpesten in principe een album dat zeer goed begon met het fantastische Knocked Up. Samen met het soortgelijke Milk, is dit nummer met afstand mijn favoriete nummer van Kings of Leon.

Charmer en On Call zijn uitstekende nummers en ook Fans behoort tot mijn favorieten. Helaas bevat dit album teveel soortgelijke nummers, waardoor het als geheel zeer eentonig klinkt. De spanning die is opgebouwd in het begin van het album verdwijnt totaal en dat is zeer jammer.

avatar van ThePrinceOfPop
Na een paar nummers was ik er al klaar mee. Veel nummers lijken op elkaar. Paar goede/leuke nummers .

Ik vind het een heel lekker album, alleen ik stoor me aan het feit dat in 'on call' de echo's van de vocals worden afgebroken. Verder lekker, leuke riffs. Het is weer eens wat anders dan andere bands!

Voor iedereen die hem net heeft gekocht, of gaat kopen: Veel luisterplezier!

avatar van Booyo
Album opent ronduit fantastisch met de eerste 5 tracks, helaas wordt het erna allemaal wat minder (Fans daarbij uitgezonderd). Al met al een album die het bij lange na niet haalt bij de twee voorgaande, maar wel stukken beter dan de twee die zouden volgen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Voor mijn gevoel het beste Kings Of Leon Album, hoewel ik dit niet direct in de waardering tot uitdrukking breng t.o.v andere albums van hun want 4 sterren vind ik iets teveel van het goede.
Met het broeierige Knocked Up, het felle Charmer en het aanstekelijke nummer On Call begint de band dit album uitstekend, gevolgd door een dissonant genaamd Mc Fearless welke ik samen met Camaro tot hun zwakste nummer op dit album reken.
Black Thumbnail, Fans en de afsluiter Arizona vind ik dan wel weer sterk.
Wat tevens opvalt is het uitstekende baswerk op deze plaat al kan ik aan de vocale kwaliteiten van de zanger nooit echt helemaal wennen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Halfje omhoog!
De Kings Of Leon Bacil heeft me aardig te pakken en wel zodanig dat ik dit album van het weekend in huis gehaald heb samen met Only By The Night.
Deze bevalt van de twee het beste, fijne rockplaat die niet in mijn collectie mocht ontbreken.

avatar van Ronald5150
Dit is absoluut mijn favoriete Kings of Leon plaat. Van begin tot eind heeft de plaat een heerlijke broeierige sfeer. De afkomst van de band is overduidelijk. De plaat ademt in alles de sfeer van de Southern states van de USA uit. Waar ik me op de eerste platen van de Kings of Leon nog af en toe ergerde aan de zang, heb ik dat op deze plaat niet. Hij zingt gecontroleerder en gevarieerder. Dat komt de dynamiek van de songs ten goede. De rest van de band klinkt strak, gedreven en ze weven mooie muzikale tapijtjes voor de donker klinkende nummers. De muziek heeft een gejaagd karakter, maar dan wel gedoseerd. Deze paradox maakt het voor mij een spannende luisterervaring van begin tot eind.

ik heb mij net deze cd aangeschaft en eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht dan van de opvolger. vooral omdat hij hier zoveel meer geprezen wordt.
De openingssong is geweldig maar daarna gaat het inderdaad allemaal wat hetzelfde klinken, zoals sommige hiervoor al aanhaalden. De zang begint mij na een tijdje echt wat te vervelen.
Misschien is deze plaat wel goed als je alle nummers individueel zou horen. maar als geheel is hij een beetje aan de saaie kant.
Ofwel heeft die nog wat meer tijd nodig.
Maar ik ben toch echt wel meer te vinden voor Only By The Night

avatar van coldwarkids
IndigoMuse schreef:

Maar ik ben toch echt wel meer te vinden voor Only By The Night

Jij bent dus duidelijk van het commerciele publiek. Als je dit album al niet goed vind, en zelfs nog saai ook.. terwijl het lekker rockt. Dan weet ik het ook niet. Nee die pareltjes als Use Somebody die ze zelfs op Sky draaien heb je niet op dit album nee.

avatar van Metalhead99
Het album begint sterk met Knocked Up, maar daarna kabbelt het maar wat door en word het eigenlijk nergens meer interessant (voor mij dan). Redelijk vermakelijk album, maar geen hoogvlieger. Ik vond de voorgaande twee albums beter.

avatar van rolandobabel
het probleem is dat sommige songs live tien keer beter zijn;
luister maar eens naar on call of fans, dit zijn geweldige songs live, maar vergeleken bij de album versie missen ze wat pit, tijd voor een live album?

Because of the Times blijft mij toch jaar na jaar weer intigeren. Ik wil mezelf geen Kings of Leon fan noemen, maar deze plaat is geweldig. Het vroegere werk is te ruig, het latere werk te soft. Hier wordt de perfecte balans gevonden. Hier tonen ze ballen door te openen met een 7 minuten durende kabbelaar over zwanger geraken. Meteen een van de hoogtepunten uit het oeuvre. Er zitten geweldige vieze, gruizige nummers tussen, afwisseld met authentiek Amerikaans klinkende popparels als Fans. Het album verveelt niet, groeit wel. De platen die Because of the Times opvolgen klinken zo geforceerd. Te veel met de hitlijsten in de ooghoeken gemaakt. Dit blijft een zeer genietbare plaat. Broeierig als de zomer kan zijn, of de aanloop daar naar toe.

avatar van NERD
Precies zoals Dn!S hierboven zegt eigenlijk. Tot en met dit album waren KOL wat mij betreft één van de beste bands van de 00's. Jammer dat ze hierna compleet uit mijn aandacht (en smaak) verdwenen zijn.

Because of the Times is wat mij betreft het meest interessante album van hun eerste 3 releases omdat het nog voor een groot deel de rauwe randjes van de eerste 2 albums behoudt, en toch duidelijk de ontwikkeling van de band laat zien.

Favorieten: Fans is een van mijn all-time favoriete tracks, maar ook Ragoo, Arizona en On Call zijn heel fijn.

avatar van SirChenque
Ik hanteer de AllMusicGuide vaak als referentie, maar het verbaast me echt dat zij Walls de sterkste plaat vinden van Kings of Leon.........het eerdere werk op een album als Because of the Times is toch veel spannender? De laagjes in de songs, fantastisch, de ruige zang, het excellente drumwerk.......luister naar Waste a Moment, opener van WALLS en ik val in slaap..........gelukkig is er consensus op MuMe, ben het ook helemaal met Dn!S eens......mijn favoriete tracks zijn absoluut Knocked Up en On Call. Topfavoriet van KOL is overigens "Closer", opener van Only by Night........

Volg hier mijn Spotify-playlist met juweeltjes