Queens of the Stone Age - Villains (2017)

Label: Matador

1. Feet Don't Fail Me (5:41)
  2. The Way You Used to Do (4:34)
  3. Domesticated Animals (5:20)
  4. Fortress (5:27)
  5. Head Like a Haunted House (3:21)
  6. Un-Reborn Again (6:40)
  7. Hideaway (4:18)
  8. The Evil Has Landed (6:30)
  9. Villains of Circumstance (6:09)
avatar van Banjo
Hier markeert niks aan..
Natuurlijk was dat harde en ruige Queens of the Stone Age ook erg lekker..
maar dit kan mij ook erg bekoren. Over een paar weekjes gaan we denk ik een hele mooie show zien.
Ze hebben genoeg keuze en kwaliteit in hun bibliotheek..

Hij had even tijd nodig, ik heb de CD zelfs enige tijd niet meer geluisterd in de gedachte dat dit album mij echt niet ging bekoren. Enkele weken geleden weer een kans gegeven, met het concert van zondag in het achterhoofd en warempel, "the evil has landed".

Wat een fijn album is dit! Het enige nummer wat ik steevast oversla is The Way You Used to Do. Hideaway sloeg ik ook telkens over omdat het begin me te saai was, maar het tweede deel van dit nummer vind ik heerlijk. Veel groeinummertjes op dit album, en nummers die in het tweede deel van de track pas losbarsten, ik hou ervan

avatar van Hanszel
Bijna een maand later zit ik te overwegen om hier 4,5* voor te geven. Werd vanmorgen wakker met Un-Reborn Again en heb dat eens aan een grondige luister- en tekstleesbeurt onderworpen. Daarna de rest van de cd en vervolgens wilde ik de eerste 5 nummers ook horen. Werd ik blij van!

Qua score; Songs for the Deaf heeft 5* van mij, QOTSA, Rated R en Era V. alledrie 4* en de rest 4,5.

Dus ja! Deze verdient net zoveel punten als het Klokwerk en de Verlammende Slaapliedjes Ik ga mijn waardering verhogen. De score momenteel 3,63 van 237 stemmers. Best netjes! Misschien stijgt het dadelijk nog een honderdste.

Hanszel schreef:

Blijft toch verrassend lage score voor deze plaat van deze band blijf ik bij.

avatar van legian
Ook ik twijfel steeds meer om richting die 4.5 te gaan. Denk dat ik eerst het concert zondag even afwacht voordat ik definitief de knoop doorhak.

avatar van Hanszel
Zeer goeie degelijke show inderdaad! Was ook erg blij met setlist; veel nieuwe nummers en ook de nodige klassiekers. Leuke 'speeches' tussendoor (hoe Amsterdam hun home is, jaja).

On topic: het optreden heeft mijn score voor dit album niet beïnvloed, blijft op een 4,5 maar het is wel een solide fundament. Hoe ver kan een groeiplaat groeien?..... de tijd zal het leren. Heb overigens wel een nieuwe favoriet: The evil has landed!

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Queens of the Stone Age

avatar van Ernie
Wat is Fortress toch een goed nummer. Heerlijke riffgitaar.

De plaat groeit nog altijd na vele luisterbeurten maar wordt wel nergens zo geniaal als de eerste 4 albums en Like Clockwork. Het is gewoon een goede ouderwetse rockschijf met toch die typische QOTSA-sound. Alweer een sterke vocale prestatie van Joshua Homme. Huisfavorieten blijven de opener, Fortress en Un-reborn again. Ook The evil has landed & Hideaway zijn erg sterk. Welverdiende 4* en daar zal het volgens mij ook bij blijven.

avatar van BoyOnHeavenHill
Toen ik deze band leerde kennen via hun "heilige drieluik" Rated R / Songs for the deaf / Lullabies to paralyze werd ik totaal overdonderd door (zoals ik bij die laatste plaat schreef) "direct pakkende melodieën met arrangementen vol grenzeloze inventiviteit en afwisseling, alles tegelijk toegankelijk en onvoorspelbaar, apart zonder obscuur te willen zijn... Onbegrijpelijk hoe deze band het afwijkende vanzelfsprekend laat klinken." En dat gevoel ben ik bij hun laatste platen een beetje kwijtgeraakt; vroeger wist je nooit welke kant hun muziek uit zou gaan en op welke manier hun nummers nú weer zouden verrassen, maar als ik nú de eerste twee toch vrij overrompelende nummers van Villains hoor denk ik alleen maar : o ja, zo kan het ook, en zó kunnen zij het óók (want ze kunnen nou eenmaal alles). Sommige nummers zijn erg knap maar doen me niet zo veel (de gebroken ritmes van Domesticated animals en Un-reborn again), andere nummers drijven de adrenaline behoorlijk op (de al genoemde twee openers), af en toe wordt het behoorlijk ontroerend (het prachtige Fortress), en het slotnummer behoort tot het beste wat ze ooit hebben opgenomen (inclusief dat instrumentale slot waarbij ik de eerste keer dat ik het hoorde de hele tijd zat te wachten op een overgang naar een ander akkoord, maar tot mijn teleurstelling kwam dat niet – terwijl het nú in mijn oren juist zo'n briljante en spannende vondst is!). Prima geproduceerd met mooi gebruik van "opvulgeluidjes" van synthesizers, gitaren en achtergrondzang (het begin van Un-reborn again!), vol overtuiging gebracht en steeds van hoog niveau (met uitzondering van dat suffe hakke-tak-outro van The evil has landed), maar QOTSA is als het ware niet meer hors categorie maar "slechts" primus inter pares, en het hangt er maar vanaf hoe mijn pet op dat moment staat of ik ze benader van de positieve kant ("heerlijk dat ze er nog zijn!") dan wel van de negatieve kant ("maar...").

Veruit het minste album van QOTSA. Nog steeds niet slecht hoor, maar is gewoon niet zo krachtig en vernieuwend zoals ik gewend ben. Eerste single, " The way you used to do" vind ik zelfs erg irritant... het geluid van die gitaar heeft iets zeurends, ik weet niet wat voor producer hem hiertoe heeft overgehaald, maar nooit meer mee werken. Het hele album mist de ziel van QOTSA.

avatar van dumb_helicopter
Laatst nog eens herbeluisterd en ik moet mijn mening herzien vwb de opener. Toch wel een sterk nummer, zeker bij het laatste gedeelte kan je niet anders dan meedeinen. Voor de rest een goede plaat, maar geen uitschieter in hun oeuvre. 'The Way You Used To Do' is wel een magere single, te gepoleisd voor hun doen. Hier was ik dan ook snel op uitgezien.

Vervolgens een goed trio, waarin Fortress een groeier is gebleken. Daarna 2 mindere nummers, om daarna op te bouwen na het sterkste nummer van de plaat 'Villains of Circumstance': ingetogen, maar toch snijdend en erg emotioneel eveneens.

UnknownPleasure
Villains of Circumstance is wel echt een schitterend nummer.

Rubeng
The Evil Has Landed is voor mij het favoriete nummer, ik denk zelfs de beste Queens track aller tijden voor mij. Live is dat nummer zo ongelofelijk lekker!

aardig album maar voor Queens begrippen hun minste imo. Mist de pit, kracht en verrassing ten tijde van begin dit millennium. Elke keer hoop ik dat het weer zo goed wordt als toen, misschien moet ik me er maar bij neerleggen dat destijds uitzonderlijk was (de eerste 3 4 platen) en dit gewoon redelijk goed.

avatar van Juul1998B
Ik begin echt een QOTSA fan te worden, dit album komt nu veeeel beter binnen zeg, wat heerlijk dit!