Queens of the Stone Age - Villains (2017)

Label: Matador

1. Feet Don't Fail Me (5:41)
  2. The Way You Used to Do (4:34)
  3. Domesticated Animals (5:20)
  4. Fortress (5:27)
  5. Head Like a Haunted House (3:21)
  6. Un-Reborn Again (6:40)
  7. Hideaway (4:18)
  8. The Evil Has Landed (6:30)
  9. Villains of Circumstance (6:09)
avatar van David B
Hoogtepunt wat mij betreft de afsluiter. Het refrein doet me heel sterk ergens aan denken, kan er alleen maar niet achter komen welk nummer ik bedoel.

Kan iemand me hier mee helpen? Dit blijft knagen...

Heb 'm nu vanaf vinyl beluisterd en dan komt deze plaat gelijk nog een stukje beter binnen. Het is toch weer niet bepaald verkeerd. Verhoogd naar 4,5*
Ik ben trouwens voor de Indiecover LP gegaan.

avatar van Johnny Marr
Het is toch weer niet bepaald verkeerd. Verhoogd naar 4,5*

"Niet verkeerd" staat voor jou gelijk aan 4,5*? Heb deze nu ook beluisterd, en het is inderdaad geen verkeerd plaatje. Het niveau van ...Like Clockwork haalt deze echter niet.

Johnny Marr schreef:

Jij bent mij toch niet aan het uitlachen Johnny?
Voor de duidelijkheid: het niveau van ...Like Clockwork haalt deze bijna wel. Dat is toch niet verkeerd?

Edit: ja, nou zie ik het. Jij bent gewoonweg een fanboy van ...Like Clockwork!

andnino schreef:

"Vroeger" had je toch ook al pre-luistersessies en simpelweg recensenten die een plaat vervroegd opgestuurd kregen? Bovendien, "gelekte" albums zijn ook al geen nieuw fenomeen meer, volgens mij komt dat al voor zolang consumenteninternet een ding is, toch ook al een dikke 25 jaar.

Dan ben ik echt oud.

avatar van Zwaagje

Maar 5 jaar ouder dan ik...

Boven de 55 gaat het hard

avatar van Don Cappuccino
De melancholische midtempo Queens van ...Like Clockwork is zelden aanwezig op Villains en daar ben ik heel blij mee. Feet Don't Fail Me is een van de beste rockopeningstracks die ik dit jaar heb gehoord: de eerste twee minuten zetten een heerlijk onheilspellende sfeer neer en daarna wordt een moddervette groove en riff neergezet waar Homme lekker nonchalant over zingt. Queens of the Stone Age heeft de funk weer terug, dé groove die deze band zo onweerstaanbaar maakt.

Mark Ronson lijkt met zijn productie daar ook de pijlers op te zetten: de bas is zeer aanwezig én de drums klinken gortdroog en ''in your face''. De synthesizers worden smaakvol ingezet en het gitaarwerk is minimalistisch, maar wel met goede details: in The Way You Used to Do wisselt het springerige gitaarlijntje van speaker naar speaker en zijn er kleine veranderingen. De duisternis is nog steeds aanwezig, maar dan in de vorm van een dansfeest. Villains of Circumstance is heerlijk om mee af te sluiten en Villains af te bouwen. Dit is een uitstekende plaat.

Kan iemand me hier mee helpen? Dit blijft knagen...

Lou Reed - Walk on the wild side David B

avatar van IllumSphere
Ik moet zeggen dat het na de eerste luisterbeurt niet verkeerd klinkt. Met uitzondering van The Way You Used to Do, dat vind ik nog steeds een verschrikkelijk nummer. Ik ben benieuwd of dit nog steeds zo gaat zijn na meerdere luisterbeurten.

avatar van Chris de Graaf
Waar Like Clockwork me nooit echt heeft kunnen pakken bevalt deze me tot nu toe een stuk beter. Alleen de afsluiter en The Way You Used to Do komen nog niet echt binnen. Maar dat kan nog veranderen.

avatar van Zwaagje
Aangename verrassing voor mij. Prima songs en een uitstekend geproduceerd album. Blijkt Mark Ronson een veelzijdig en goede producer te zijn. Klinkt op Spotify al goed; zal op vinyl (of cd) nog wel een stukje beter zijn. Voorlopig 4*

Zwaagje schreef:
Klinkt op Spotify al goed; zal op vinyl (of cd) nog wel een stukje beter zijn.

Dat is op vinyl zeker zo!

Zwaagje schreef:
Klinkt op Spotify al goed; zal op vinyl nog wel een stukje beter zijn.

Echt niet, dat getik en geruis en dan moet je ook nog de plaat omdraaien, plaat poetsen en naald poetsen, Spotify rules

Rudi S schreef:

Jaja, ik keek naar jou west

Rudi S schreef:

Jaja, ik keek naar jou west

Ik had je door mp3 liefhebber...

avatar van David B
Kuup15 schreef:

Lou Reed - Walk on the wild side David B

Thanks, dit was mij idd ook al opgevallen. Ik bedoel echter de melodie tussen 2.10 en 2.18..

avatar van muismat
Wat een albumopener, heerlijke meestamper en catchy as fuck, de toon wordt meteen gezet en ben dan ook blij en aangenaam verrast met dit nieuwe Queens album.

Moet de andere nummers nog vaker gaan beluisteren voordat ik met een beoordeling kom maar voor nu ziet het er goed uit

avatar van Thenop
David B schreef:

Ik vind dat stukje een duidelijk Radiohead vibe hebben. Niet direct gelift uit 1 specifiek nummer, maar het heeft wel een No Surprises feel.

avatar van dumb_helicopter
Mooi geheel, maar te weinig nummers die echt er bovenuit springen. De laatste 2 nummers doen me wel positief afsluiten en het prijsbeest van het album is voor mij op dit moment 'Domesticated Animals'.

dumb_helicopter schreef:

En als je dan ook nog openingstrack Feet Don't Fail Me erbij pakt, heb je volgens mij 4 nummers die er bovenuit springen.

avatar van dumb_helicopter
west schreef:

De openingstrack is net een nummer dat er voor mij net niet bovenuit steekt.

avatar van AstroStart
De invloed van Post Pop Depression is te horen. Heerlijk album!

avatar van coldwarkids
Ik moest wennen aan de nieuwe single maar wat is het toch een knaller!! Vorige single kwam gelijk binnen maar heeft een korte houdbaarheid.

avatar van Hanszel
The bullit is through the church Ik ga deze doof bestellen. Heb de single gehoord, die was OK. Ergens een recensie gelezen, die was ook OK. en de reacties hierboven zijn ook een beetje zoals ik ze verwachtte nadat ik las dat Mark Ronson had geknoppendraaid. Valt me eigenlijk nog mee. Had wel opmerkingen verwacht als 'wat is dit voor slappe sjit, waar zijn de gitaren?' of 'dansen op QOTSA? Dan luister ik wel naar ABBA' ofzo, maar niks daarvan.

Maar wat echt de doorslag gaf waren de statistieken. Van álle stemmen die gewijzigd zijn, zijn álle stemmen omhoog gegaan. Dit belooft wat! Misschien is dit wel een echte plaat die groter/langer/hoger wordt naarmate hij meer beluisterd wordt.... Wat was dat woord ook weer???

avatar van captain scarlet
Eerste voorzichtige conclusie na enkele luisterbeurten: haalt niet het hoge niveau van Like Clockwork , maar buiten dat is toch weer genoeg te genieten en te ontdekken (Feet don't fail me , Un-reborn again , Domesticated animals, en de heerlijke riffs in Fortress) maar over het geheel tot nu toe : niet meer dan degelijk.
Maar misschien waren de verwachtingen ook wel iets te hoog gespannen na het vorige album.

avatar van crosskip
AstroStart schreef:
De invloed van Post Pop Depression is te horen. Heerlijk album!

Feet Don't Fail Me was zelfs bijna het 10e nummer van PPD geweest. De woorden 'Feet don't fail me now' zijn dan ook nog eens van Iggy afkomstig.

crosskip schreef:

Ja echt wel

Little Feat - Feats Don't Fail Me Now (1974)

avatar van Rudi S

Haha, dit is een muzieksite en Jazz is geen muziek.
Jij moest weer googlen, ik wist het uit het bolletje.