David Bowie - Lodger (1979)

Label: RCA

1. Fantastic Voyage (2:54)
  2. African Night Flight (2:55)
  3. Move On (3:18)
  4. Yassassin (Turkish For: Long Live) (4:11)
  5. Red Sails (3:44)
  6. D.J. (4:00)
  7. Look Back in Anger (3:06)
  8. Boys Keep Swinging (3:18)
  9. Repetition (2:59)
  10. Red Money (4:17)
  11. I Pray, Olé * (3:56)
  12. Look Back in Anger [New Version] * (6:58)
EVANSHEWSON
kaztor schreef:
Wereldvreemdheid combineren met wereldmuziek-invloeden, zoiets kan alleen bij Bowie!

Mooi gezegd, kaztor, mooi gezegd, ik had het niet beter gekund
Dit blijft een magistraal album!

avatar van Flipman
Ook ik vind dit geen tegenvaller! Hier blijkt maar weer dat je muziek blijkbaar in diens tijdsgeest moet plaatsen. Ik snap best dat dit onder zou kunnen doen aan voorgangers Low en Heroes; deze plaat heeft geen hits voortgebracht, zich niet gevestigd als zijnde klassieker, maar dat is waarschijnlijk omdat ie niet aan verwachtingen voldeed; de plaat werd neergesabeld door critici bij uitkomst (op 18 mei 1979, exact een jaar voor Bowie-fan Ian Curtis de hand aan zichzelf sloeg). Nee, als je eenmaal twee meesterwerken achter elkaar hebt gemaakt, moet het volgende album blijkbaar beter zijn! Volstrekte onzin. Dit album luistert lekker weg en biedt genoeg sfeer. Voor ik Christiane F: Wir Kinder Vom Bahnhof Zoo zag, dacht ik niet dat ik ooit een song hiervan in een film zou tegenkomen, maar toch ! Uiteindelijk wel! Look Back In Anger is er te horen. Misschien nog wel meer, maar dat weet ik zo niet. Vooral op de eerste kant staan gave songs als African Night Flight (toen ik dit album pindakaasde om 'm op m'n MP3-speler te zetten, bleek deze te zijn vervangen door zo'n ontzettend gay nummer van The Backstreet Boys; 'k heb niks tegen homoseksuelen, trouwens, maar wat een nachtmerrie was dat!), Yassassin en Red Sails! Toen ik het album op LP aanschafte, moest de verkoper me erop wijzen dat het een Bowie-album was, trouwens ! Ik was er al langsgekomen in de bak, maar toen ik hem zei dat ik naar Bowie zocht, pikte ie deze er ook uit.

Ik geef een vierenhalf.

avatar van MartinoBasso
Er zitten toch behoorlijk wat experimentele dingen in deze plaat vind ik.

Op 'boys keep swinging' speelt Bowies gitarist, Carlos Alomar, drums en zijn drummer, Dennis Davis, bass. Verklaart misschien ook wel waarom die basslijn van 'Boys keep swinging' zo ontspoort klinkt op het einde van het nummer.

Flipman schreef:

Ach, omdat het uit z'n 'Berlijn'-trio komt zou het zoals Low of Heroes moeten klinken... Dus dat betekend dat, om nog gewaardeert te kunnen worden, Bowie dus altijd platen had moeten maken die voor de helft instrumentaal waren.
Dat achterlijke vergelijken ook altijd. Als je altijd naar de pijpen zou moeten dansen van critici en zogenaamde 'fans' kom je in een vacuum terecht. Maar Bowie weet wel beter, gaat hier gewoon weer 'verder' en voegt wereldmuziek toe aan de mix. En dan verschijnt jaren later Outside en wordt het vergeleken met Low omdat het in samenwerking is gemaakt met Brian Eno (die op deze plaat een kleine rol heeft), maar ik vind Outside veel meer schatplichtig aan deze plaat.

Boys Keep Swinging was trouwens wel een hit!

Inderdaad, Kaztor. Alhoewel ik deze een stuk minder vind dan Low en Heroes, is deze plaat prima zoals ie is. Een plaat hoeft niet per se geniaal te zijn om er van te kunnen genieten.

Wil je geloven dat ik dit album al ken van zo rond mijn tiende en dat ik het zowel toen als nu geweldig vond
Favs: Look back in anger en Red Sails

Ge-wéldig!

Waarom?

avatar van dj maus
Komt zelden uit de kast. De multi-cultinummertjes op met name kant A slaan bij mij niet zo aan, maar DJ, Look Back In Anger en Boys Keep Swinging zijn sowieso ok.

Het is zeker niet Bowie's sterkste plaat en ook scoort Lodger het minst als je het vergelijkt met de andere 'Berlijn'-albums Low en "Heroes", maar het is zeker een sterk album.
Lees deze uitgebreide analyse van Lodger eens. Slaat de spijkers op de koppen!

avatar van GothicBowie
Ik heb het album ''Lodger'' nooit echt goed ''begrepen'' en denk dat je het moet zien als trilogie ''Low - Heroes - Lodger'' maw het iets comercieler ''Heroes'' het echt heel expreimentele ''Lodger'' en de gulden middenweg ''Low''. Persoonlijk heb ik het wel meer voor ''Low'' maar zeker en vast een heel goed album dit, met een paar pareltjes maar het blijft een moeilijk geval ook ....maar nogmaals heel sterke schijf, de volledige trilogie trouwens

avatar van gemaster
Na twee geweldig albums te hebben gemaakt met Brian Eno gaat het helemaal fout met Bowie. Lodger is het laatste deel van de Berlijn trilogie, hoewel het in Montreux, Zwitserland en New York is opgenomen. De samenwerking met Eno bleek niet echt vruchtbaar meer en het resultaat is er dan ook naar. Een ongeïnspireerd album dat mij totaal niet trekt. Slechts een enkel nummer kan zich meten met de kwaliteit van zijn andere werk uit de jaren ’70. Toch heeft het album wel degelijk enige invloed gehad in de muziekwereld. Lodger bevat heel wat invloeden uit de wereldmuziek, iets wat Brian Eno later ook zou toepassen tijdens zijn samenwerking met David Byrne en zijn band Talking Heads. De hoes is een ansichtkaart die uitklapbaar is. Bowie ligt op de vloer als slachtoffer van een misdaad, compleet met gebroken neus. De voorkant laat echter slechts zijn voeten zien. Het idee voor de cover kwam van de Britse popartiest Derek Boshier. In de binnenkant van de hoes staan vervolgens ook nog foto’s van de ‘making of’ van de hoes.

Fantastic Voyage trapt het album af. Het nummer heeft precies dezelfde akkoordenstructuur als Boys Keep Swinging, dat ook op dit album staan. Er is echter één groot verschil: Boys Keep Swinging is een fijn nummer en Fantastic Voyage niet. Dat wil niet zeggen dat het slecht is, het is vooral erg standaard. Werkelijk niets in het nummer klinkt als iets waar echt een goed idee achter zit. Boys Keep Swinging is ook niet fantastisch, maar het nummer is tenminste wel catchy. Niet voor niets werd het als eerste single uitgebracht. Bowie wilde voor het nummer een garagerock geluid krijgen. Hij besloot daarom dat gitarist Carlos Alomar drums moest spelen en drummer Dennis David naar de basgitaar moest opschuiven. Hierdoor zou het net lijken of ze een beginnend bandje waren. Die opzet is redelijk geslaagd en het nummer krijgt daardoor een rauw tintje mee.

African Flight Night is een nummer geïnspireerd door Afrikaanse landschappen. Bowie rapt meer dan dat hij zingt en dat is niet iets goeds. Het is zelfs iets heel erg slecht. De geluidseffecten zijn nog best wel grappig, maar ook niet meer dan dat. Een vreselijk nummer. Move On is een achterwaartse versie van een eerder geschreven nummer van Bowie All The Young Dudes. Hij had het nummer geschreven voor de glamrock band Mott The Hoople, die er vervolgens een grote hit mee scoorden. Het is best een leuke gimmick dat een achterstevoren gespeeld nummer een nieuw nummer oplevert, maar echt goed wordt het niet. Yassassin werd alleen in Turkije en ons kikkerlandje op single uitgebracht. De titel betekent ‘lang leven’ in het Turks. Het is een soort reggaenummer en aangezien ik reggae één van de meest overschatte muzieksoorten ooit vind, kan ik hier ook vrij weinig mee. De track heeft ook wat oosterse invloeden, maar ook dat komt wat mij betreft niet uit de verf. Als je dit vergelijkt met het prachtige The Secret Life of Arabia van het vorige album, dan vraag je hoe het grote kwaliteitsverschil toch mogelijk is.

Red Sails heeft sterke overeenkomsten met de krautrock van Neu!, maar het nummer is gewoonweg niet goed geschreven. Er gebeurt eigenlijk vrij weinig in het nummer en dat zorgt ervoor dat het nogal bloedeloos is. Saai zelfs. DJ is een satire op de DJ-cultuur op de radio. Bowie zingt “I am a DJ, I am what I play, I’ve got believers, believing me”. Best aardig allemaal, maar ook dit overtuigt niet. Exemplarisch voor het hele album. Maar dan komt er eindelijk een nummer dat ik écht goed vind. Look Back In Anger heeft een heerlijk ritme en de gitaar van Alomar doe eindelijk weer eens iets interessants. Bowie gebruikt zijn croonerstem weer eens en dat werkt fantastisch. Producer Tony Visconti verzorgt de achtergrondvocalen die hypnotiserend zingen: “Waiting so long, I’ve been waiting so long”. Het nummer werd terecht een single, maar helaas kwam hij niet in de top veertig terecht.

Repetition gaat over het in elkaar slaan van een vrouw, vanuit het perspectief van de man die haar mept. De tekst is een portret van een maatschappelijk teleurgestelde man die zijn frustraties botviert op zijn vrouw. Best aangrijpend allemaal, maar ook hier is het nummer zelf weer zouteloos. Er zit niets interessants in. Afsluiter Red Money is een nieuwe versie van het nummer Sister Midnight wat Bowie had geschreven voor Iggy Pop en wat op zijn album The Idiot staat. De tekst is helemaal opnieuw gemaakt, maar waarom Bowie juist dit nummer heeft gekozen is me een raadsel. De chaotische structuur past veel beter bij het ongeleide projectiel Pop dan bij Bowie.

Lodger is wat mij betreft een grote mislukking in de carrière van Bowie. Niets herinnert nog aan de glorietijden van Low en “Heroes”. Gelukkig zou hij zich hierna revancheren met Scary Monsters.

avatar van kaztor
De hoes is eigenlijk geïnspireerd door een foto van Che Guevara.
Ik kan trouwens met de beste wil van de wereld geen reggae in Yassassin ontdekken...

Lijkt me toch overduidelijk een reggae-nummer. Ben je niet in de war met een ander nummer, Kaztor?

avatar van kaztor
Nou... reggae-achtig klinkt het wel, maar de 'vibe' is totaal niet reggae.
Ik zie Ali Baba's en 40 rovers en vliegende tapijtjes als ik het nummer hoor. Ik zie Bob Marley dat niet zo snel doen, vliegen op een tapijt. En ik gebruik niks.

Dat 'gerap' in African Night Flight zou ik echter geen 'rap' willen noemen, eerder 'snel praten'.

Misschien is niets als het lijkt op deze plaat...

Ik zie nu pas dat je dit album op 5* hebt, dus ik had wel kunnen weten dat je niet in de war was.

Reggae is wel meer dan Bob Marley, al heeft Yassassin ook wel een beetje een Oosterse vibe.

Trouwens weer een mooie recensie, gemaster. Heb de laatste tijd toch wel aardig wat Bowie gedraaid en inmiddels is Bowie dan ook de fiere koploper in mijn last.fm charts.

avatar van Lee Malone
De eerste 3 nummers skip ik liever, nadien echter meer dan leuk!

Aquila
Vreemd dat heb ik dan weer. Met overmacht mijn favoriete Bowie-album. Ik vind bijna alles goed aan het album. Ongelofelijk tempo, meezingen en meegalmen. Heerlijk. Alleen "Stationtostation" kan hierbij in de buurt komen. En dan zie ik dat het van de hele Bowie lijst zo'n beetje het laagste gemiddelde.

avatar van Henry Lee
African Flight Night had zo van Outside kunnen komen. Verder best een leuk album, k heb m nog niet zo vaak gehoord.

avatar van Reint
Volgens mij wordt dit album per luisterbeurt beter. Het is niet bepaald wat ik had verwacht (ik verwachtte koude, kille motorische muziek), en ik heb Low en Heroes nog niet gehoord. Maar het wordt wel steeds beter.

Henry Lee schreef:

Ik vind Outside sowieso al erg veel op dit album lijken. Het lijkt een soort vervolgstudie op dit album.

Een aantal Bowie-albums lijken een tweetal te zijn. Zo kan ik deze koppelen met Outside, Hunky Dory met Ziggy Stardust, Diamond Dogs met Station To Station, Low met "Heroes" en Heathen met Scary Monsters. En uiteraard zijn daar de twee Tin Machine-albums (die gelden wat mij betreft gewoon als Bowie-albums. Mij fopt ie niet).

avatar van avdj
Ik snap werkelijk niks van het lage gemiddelde op MuMe.
Met name op de B-kant is Bowie van wereldklasse niveau.

Wat vind je dan zo goed aan de b-kant? Die van Low en Heroes zijn toch veel beter?

avatar van kaztor
Ik vind deze b-kant minstens net zo goed. Het is alleen een andere aanpak.
Wereldmuziek-invloeden ligt je of niet; Ik vind dat Bowie er meesterlijk mee wegkomt.
Nóg een instrumentale b-kant had de cynici kaf op het koren gegeven. Die valkuil ontliep hij.

Father McKenzie
kaztor schreef:
Ik vind deze b-kant minstens net zo goed. Het is alleen een andere aanpak.

Dat vind ik nu ook zie. Bij voorgangers Low en Heroes werkte die new-age elpeekant wonderwel, ik ben blij dat hij dat concept hier achterwege liet.

avatar van Reint
Wat mij vooral opvalt is dat alledrie de singles op kant B staan. Dat is toch tegen alle logica in?

Reint schreef:
Dat is toch tegen alle logica in?

Alles in z'n Berlijn-periode is tegen alle logica in.
Bowie en logica, die twee gaan zelden samen.

avatar van Reint
Dat is zeker waar. Maar wat ik bewonderenswaardig vindt is dat Bowie zo aan het grote succes geroken heeft met Ziggy, maar dat tijdens die Berlijn-periode succes hem een biet meer kon schelen.

Heeft iemand trouwens zijn SNL-optreden van deze plaat gezien? Bizar! (Een van de bizarste tv-momenten die er waren wat mij betreft)
Bowie wordt bijgestaan door Klaus Nomi en Joey Arias. Op keyboards zit trouwens Jimmy Destri, toen bekend van Blondie.

The Man Who Sold The World
david bowie and klaus nomi - the man who sold the world - blip.tv
TVC15 & Boys Keep Swinging
Dailymotion - David Bowie & Klaus Nomi - TVC15 & Boys Keep Swinging [1978] - une vidéo Musique

Tot slot wat informatie:
On December 15, 1979, Bowie was the featured musical performed on NBC's Saturday Night Live show in the USA.

If viewers were expecting a typical Saturday Night Live performance of Bowie and a band playing as if at a concert, they were in for a rude shock. Instead, Bowie gave an extremely unusual performance, accompanied by two "drag" performers, Klaus Nomi and Joey Arias.

Three songs were performed, The Man Who Sold The World, with Bowie carried to the front of the stage by Nomi and Arias, while wearing a man's evening dress and a large bow tie (emulating the poet Tristan Tzara).

Next was Boys Keep Swinging. For this Bowie emulated a puppet trick (with the help of television) he had seen in German fairs. A small puppet's trunk and limbs were situated just beneath Bowie's head, giving the appearance of a marionette with a huge human head. In a trick he sneaked past the censors, the puppet took a look down Bowie's trousers right at the end of the song.

Finally, for TVC15, Bowie wore a uniform that gave the impression of a Chinese airline stewardesses outfit. In addition, stage designer Mark Ravitz created a pink poodle with a small tv monitor in its mouth, broadcasting the song as it was performed.

avatar van Stijn_Slayer
In al mijn enthousiasme over de box ben ik vergeten bij dit album een berichtje te plaatsen. David Bowie regeert hier deze vakantie, het lijkt wel een soort virus.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Low en Heroes zijn beter. Opvallend dat hij hier geen ambient kant gemaakt heeft.

Het songmateriaal is zeker niet slecht, geen enkel nummer is ondermaats, maar ik vind hier eigenlijk ook geen écht essentiele nummers. Gewoon een leuke plaat, niks mis mee.

Stijn_Slayer schreef:
Opvallend dat hij hier geen ambient kant gemaakt heeft.

Juist heel wijs.