David Bowie - Lodger (1979)

Label: RCA

1. Fantastic Voyage (2:54)
  2. African Night Flight (2:55)
  3. Move On (3:18)
  4. Yassassin (Turkish For: Long Live) (4:11)
  5. Red Sails (3:44)
  6. D.J. (4:00)
  7. Look Back in Anger (3:06)
  8. Boys Keep Swinging (3:18)
  9. Repetition (2:59)
  10. Red Money (4:17)
  11. I Pray, Olé * (3:56)
  12. Look Back in Anger [New Version] * (6:58)
avatar van titan
titan (crew)
Zo goed als ik Low en Heroes vindt, zo tegenvallend vind ik Lodger (het derde en laatste deel van Bowie's Berlijntrilogie). 2,5*

avatar van judgepaddy
Ondergewaardeerde plaat en zeker niet als slecht te bestempelen. Maar vooral voor mij pure jeugd sentiment
Dan maar een 4

krijg hem eerdaags van mijn broer... ben benieuwd!

avatar van gemaster
titan schreef:

Helemaal mee eens. 'Look Back In Anger' en 'Boys Keep Swinging' zorgen ervoor dat deze plaat geen diepe onvoldoende krijgt. 2,5*

Niet het beste, maar naast hier eerder vermelde nummers (vooral Look Back in Anger) vind ik ook Red Sails toch een sterk nummer: mooie drive en Bowie in vorm...
maar hij heeft veel betere platen gemaakt

duivvv
ik vind deze plaat meer dan een waardige afsluiter van de berlijn trilogie

er hangt een vreemde sfeer in de meeste nummers, doet me bij momenten zelfs denken aan talking heads

avatar van miak
Bah, ik walg hier echt van. Hoe goed en creatief ik zijn vorige albums vond, hoe simpel ik deze vind. Een grote teleurstelling. 2*

avatar van FunkStar
Boys Keep Swinging en DJ zijn klassiekers, maar verder valt het album wat tegen.

Look Back in Anger vind ik juist een van Bowie's beste en sterkste nummers...

avatar van kaztor
Ik snap nou echt niet waarom juist dit album zo'n laag cijfer heeft. Ik vind het wederom een geweldig album. Het houd de stijl aan van de popnummers op Low en Heroes, maar nu worden daar 'wereldmuziek'-invloeden aan toegevoegd. Ook is het wel een wijs idee geweest om het 'instrumentale b-kant'-idee nu te schrappen, waardoor dit album meer zijn eigen geluid krijgt. Red Money, Repetition, Red Sails, Yassassin, Move On, Boys Keep Swinging, Look Back In Anger, Fantastic Voyage... allemaal geweldige nummers, dus vanwaar dat lage cijfer dan!?? :S

Ik ga hem zo weer eens luisteren, heb hem in geen jaren gehoord.

Nou, ik ben inmiddels bij Boys Keep Swinging en ik weet wel weer waarom ik deze minder vind. Het is eigenlijk heel simpel, ik vind de liedjes helemaal niet zo geweldig, eigenlijk.

Ik zie mijn stem van 3,5* prima gerechtvaardigd, want er staat eigenlijk niets op wat er echt bovenuit schiet. Misschien het vervreemende Yassassin, maar dat is het dan ook wel. Een nummer als Look Back In Anger vind ik ook maar een standaardrocknummer eigenlijk.

Het haalt het gewoon niet bij Heroes en Low. Minder goede nummers, minder sfeer, minder emotie.

avatar van PUbu
Kon mij niet echt boeien, wel het gitaarspel van Robert Fripp dat is briljant

avatar van titan57nl
Nah....zeker niet zijn beste werk.....Dat is toch meer het oude spul.

PUbu schreef:
Kon mij niet echt boeien, wel het gitaarspel van Robert Fripp dat is briljant

Het gitaarspel van Fripp is inderdaad briljant, maar dat laat hij niet op Lodger horen omdat hij niet meedoet. Wel Adrian Belew, misschien verwar je hem met Fripp.

EVANSHEWSON
kaztor schreef:

Ik kàn me in jouw commentaar geheel vinden.

Ben nu te moe om dat zelf nog op zinnige manier te doen.

Een vrachtwagenchauffer, het is een mooie maar vermoeiende stiel.

Het leuke is dat ik alle dagen een stapeltje ceedees meeneem voor de zwakke uren op de radio (understatement is dàt haha)

En Bowie neem ik vaak mee!
Deze zeker!
4.5 shiny stars ****1/2

MuadDib schreef:

Nou, vandeweek had ik 'm weer in m'n auto, en... verdomme, die 3,35 als gemiddelde is toch veels te laag, man!
Ik vind dit een schromelijk ondergewaardeerde plaat.

Ook ik vind dit duidelijk een wat minder album. Er staan geen echte hoogtepunten op. Slecht kan ik het zeker ook niet noemen maar in gevallen als deze heeft een artiest toch altijd weer het nadeel een grote discografie te hebben met net even te veel erg goede albums. Bij Bowie is dat dus het geval: er zijn gewoon meer albums die mij veel beter liggen dan deze. Voldoende is het wel, maar daar blijft het wat mij betreft dan ook bij.

paranoidandroid
Ik heb deze net gekocht, na Heroes en Low. En vind 'm tot nu toe echt heel gaaf. Snap al die negatieve reacties hier helemaal niet. Op Allmusic krijgt dit album ook gewoon 4.5 sterren. Zoals duivvv ook al schreef, ik hoor Talking Heads, en dat is altijd goed. Er zitten ook fantastische gitaarstukjes, zeer mooie melodieen, fijne percussie en natuurlijk Bowie's vertrouwde stem in deze plaat; genoeg ingredienten voor een geslaagd album.

Ik zou Allmusic niet zo serieus nemen. Het gebeurt vaak genoeg dat er bij een album een negatieve recensie wordt vervangen door een positievere recensies als een plaat eenmaal succes/algemene waardering oogst.

paranoidandroid
Ik wilde alleen maar even aangeven dat deze toch algemeen wel goed gewaardeerd wordt, en dat het daarom zo opvalt dat de score hier zo laag is.. Toch vind ik Allmusic vaak wel goed met scores, hoewel ze natuurlijk ook genoeg missers hebben. Ik snap trouwens niet hoe je Look back in Anger een standaardrocknummer kunt noemen.. Die gitaar is toch fantastisch in dat nummer? Heerlijk riffje. Dat dit niet zo briljant is als bijv. Low lijkt me ook wel duidelijk.

Ik kende Repetition (ook een geweldig nummer trouwens) al als cover van de Au Pairs.

Red Money hergebruikt Sister Midnight van Iggy Pop.. dat is wel een beetje jammer.

Ik heb juist het idee dat Lodger vrij unaniem wordt gezien als het minste van de drie Berlijn-albums. Vond Allmusic daarom wel opvallen met hun 4,5. Verder is dat wel een gedegen site hoor, ik gebruik het zelf ook wel vaak als ik even iets wil weten over een album.

Ik zit zelf trouwens op 3,5 en bij vlugge herbeluistering heb ik Look Back in Anger wat te kort gedaan, inderdaad. Het is best een goed Bowie-nummer inderdaad.

paranoidandroid schreef:

De gitaar is fantastisch op meerdere nummers hier. Zo zijn er nog Boys Keep Swinging, Red Sails en nog een paar andere puntige nummertjes. Dat vind ik zo sterk aan dit album: Als het niet 'werelds' klinkt, klinkt het behoorlijk kaalgestript en hoekig (new wave-achtig).

Toch een mooie afsluiting van de Berlijn-periode. Het eindigt waarmee het begon.

avatar van spruitje
Zwaar ondergewaardeerd Bowie-album dit. Wordt altijd ten onrechte in z'n Berlijn-trilogie opgenomen; de plaat is in Zitserland opgenomen. Desalniettemin zeer sterke songs waarin Bowie wat meer durft te experimenteren dan gewoonlijk (waar hij dat eigenlijk altijd al doet natuurlijk), zoals bijvoorbeeld in 'African Night Flight' : fantastisch! Leuke anekdote; 'Boys Keep Swinging' klinkt zo heerlijk 'clumsy' omdat alle muzikanten bij de opnamen van instrument hebben gewisseld, gewoon om te kijken hoe dat uitpakt: Goed dus!!

spruitje schreef:

Heroes is het enigste Bowie-album dat geheel in Berlijn is opgenomen, maar deze Lodger hoort er eigenlijk bij omdat het sterk in het verlengde ligt en hij de periode met Red Money duidelijk afsloot (herbewerking van Iggy's Sister Midnight, dat het eerste in Berlijn opgenomen nummer was). Scary Monsters verscheen hierna denk ik als een soort opsomming. De covers van de Berlijn-albums zijn ook te zien in het artwork daarvan.

avatar van spruitje
spruitje schreef:
...Wordt altijd ten onrechte in z'n Berlijn-trilogie opgenomen; de plaat is in Zitserland opgenomen....

Ach ik lees net dat Bowie zelf Low-Heroes-Logder als de Berlin-Trilogy omschrijft, en wie ben ik dan ook daar aan te twijfelen!?

De opmerking mijnerzijds was puur geografisch gezien hè.. Muzikaal ligt het inderdaad in het verlengde van de vorige twee en Scary Monsters is dan ook een logisch vervolg.

avatar van MartinoBasso
Ik vind dit 1 van zijn sterkste albums. Ben echt te vinden voor het new wave werk van Bowie. 'African Night Flight' vind ik echt een schitterend nummer, net als 'Red Sails' (met zijn "Far far fa fa da da" die uitmondt in een vette gitaarsolo!). Je hoort duidelijk dat Eno nog aanwezig is.

avatar van ArthurDZ
een sterk album, maar minder goed dan low en heroes.(naar mijn bescheiden mening, want ik ken veel mensen die dit album juist beter vinden dan low en heroes)

avatar van devel-hunt
Beter als Heroes en minder als Low, een uitstekend album waarin Bowie wederom in een overgangsfase verkeerd. De depressie van Berlijn en Warschau en bijhorend horoine gebruik ligt achter hem om langzaam naar de wereldvreemdheid van Scary monsters over te stappen, deze plaat heeft beide elementen in zich maar is wel een eenheid. Steengoede plaat, ik hou van deze sinds ik hem voor het eerst hoorde en dat is toen deze uitkwam, dus eeuwen geleden.

devel-hunt schreef:

Wereldvreemdheid combineren met wereldmuziek-invloeden, zoiets kan alleen bij Bowie!