menu

Pink Floyd - The Wall (1979)

mijn stem
4,13 (1909)
1909 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Harvest

  1. In the Flesh? (3:20)
  2. The Thin Ice (2:26)
  3. Another Brick in the Wall, Part 1 (3:11)
  4. The Happiest Days of Our Lives (1:50)
  5. Another Brick in the Wall, Part 2 (3:58)
  6. Mother (5:34)
  7. Goodbye Blue Sky (2:47)
  8. Empty Spaces (2:07)
  9. Young Lust (3:29)
  10. One of My Turns (3:36)
  11. Don't Leave Me Now (4:14)
  12. Another Brick in the Wall, Part 3 (1:14)
  13. Goodbye Cruel World (1:17)
  14. Hey You (4:40)
  15. Is There Anybody Out There? (2:41)
  16. Nobody Home (3:22)
  17. Vera (1:33)
  18. Bring the Boys Back Home (1:27)
  19. Comfortably Numb (6:22)
  20. The Show Must Go On (1:36)
  21. In the Flesh (4:15)
  22. Run Like Hell (4:23)
  23. Waiting for the Worms (3:57)
  24. Stop (0:30)
  25. The Trial (5:18)
  26. Outside the Wall (1:46)
  27. MC: Atmos [Live] * (1:14)
  28. In the Flesh? [Live] * (2:59)
  29. The Thin Ice [Live] * (2:49)
  30. Another Brick in the Wall, Part 1 [Live] * (4:08)
  31. The Happiest Days of Our Lives [Live] * (1:44)
  32. Another Brick in the Wall, Part 2 [Live] * (6:18)
  33. Mother [Live] * (7:54)
  34. Goodbye Blue Sky [Live] * (3:14)
  35. Empty Spaces [Live] * (2:15)
  36. What Shall We Do Now? [Live] * (1:38)
  37. Young Lust [Live] * (5:18)
  38. One of My Turns [Live] * (3:41)
  39. Don't Leave Me Now [Live] * (4:01)
  40. Another Brick in the Wall, Part 3 [Live] * (1:20)
  41. The Last Few Bricks [Live] * (3:25)
  42. Goodbye Cruel World [Live] * (1:42)
  43. Hey You [Live] * (4:55)
  44. Is There Anybody Out There? [Live] * (3:08)
  45. Nobody Home [Live] * (3:16)
  46. Vera [Live] * (1:22)
  47. Bring the Boys Back Home [Live] * (1:25)
  48. Comfortably Numb [Live] * (7:25)
  49. The Show Must Go On [Live] * (2:34)
  50. MC: Atmos [Live] * (0:38)
  51. In the Flesh [Live] * (4:21)
  52. Run Like Hell [Live] * (7:03)
  53. Waiting for the Worms [Live] * (4:14)
  54. Stop [Live] * (0:30)
  55. The Trial [Live] * (6:02)
  56. Outside the Wall [Live] * (4:32)
  57. Prelude (Vera Lynn) * (0:24)
  58. Another Brick in the Wall, Part 2 * (1:04)
  59. Mother * (0:22)
  60. Young Lust * (0:13)
  61. Another Brick in the Wall, Part 2 * (0:18)
  62. Empty Spaces * (0:19)
  63. Mother * (0:08)
  64. Backs to the Wall * (0:35)
  65. Don't Leave Me Now * (0:28)
  66. Goodbye Blue Sky * (0:40)
  67. Don't Leave Me Now * (0:12)
  68. Another Brick in the Wall, Part 3 * (0:37)
  69. Goodbye Cruel World * (0:24)
  70. Hey You * (1:09)
  71. Is There Anybody Out There? * (1:22)
  72. Vera * (0:27)
  73. Bring the Boys Back Home * (0:38)
  74. The Show Must Go On * (0:51)
  75. Waiting for the Worms * (1:17)
  76. Run Like Hell * (0:50)
  77. The Trial * (0:34)
  78. Outside the Wall * (1:03)
  79. Prelude [Vera Lynn) / Roger Waters (Original Demo] * (0:55)
  80. Another Brick in the Wall Part 1 [Band Demo] * (4:49)
  81. The Thin Ice [Band Demo] * (3:21)
  82. Goodbye Blue Sky [Band Demo] * (2:22)
  83. Teacher [Band Demo] * (2:50)
  84. Another Brick in the Wall Part 2 [Band Demo] * (1:31)
  85. Empty Spaces [Band Demo] * (1:53)
  86. Young Lust [Band Demo] * (4:26)
  87. Mother [Band Demo] * (4:38)
  88. Don't Leave Me Now [Band Demo] * (4:34)
  89. Sexual Revolution [Band Demo] * (5:00)
  90. Another Brick in the Wall Part 3 [Band Demo] * (1:26)
  91. Goodbye Cruel World [Band Demo] * (1:13)
  92. In the Flesh? [Band Demo] * (3:25)
  93. The Thin Ice [Band Demo] * (2:35)
  94. Another Brick in the Wall Part 1 [Band Demo] * (3:41)
  95. The Happiest Days of Our Lives [Band Demo] * (1:44)
  96. Another Brick in the Wall Part 2 [Band Demo] * (1:57)
toon 70 bonustracks
totale tijdsduur: 1:20:53 (4:12:13)
zoeken in:
avatar van Stijn_Slayer
4,0
Alleen die verscheidenheid werkt als album minder goed. Live als je Waters bijv. theatraal ziet doen in zijn stoel (of Bob Geldof in de film) werkt dat als begeleiding goed. Ik zie het zo: van The Wall is veel beter een toneelstuk te maken dan van The Final Cut of Pros & Cons. Laatsgenoemde twee zijn als muziekalbum echter constanter en samenhangender. Wellicht ook omdat het concept minder dwingend is (al krijg je dat alsnog wel mee).

avatar van bikkel2
5,0
Ik zag The Wall een paar jaar terug, en het is waar dat het album met al zijn toeters en bellen meerwaarde krijgt op de buhne.
Maar het '' hoorspelachtige'' karakter op de plaat vind ik ook niet te versmaden.
The Final Cut vind ik ok. Maar ik mis ook wat diversiteit inderdaad. Iets té fragmentarisch naar mijn idee.
Prons vind ik ook aardig, maar ik vind het composorisch wat minder goed uitpakken.
Het is hoorbaar duidelijk geschreven tegelijkertijd in de periode dat Waters ook The Wall bedacht.
( de overige leden mochten kiezen.)
Daarbij vind ik Clapton's gitaarspel niet zo goed passen. Iets te bluessy en te iel.

avatar van Stijn_Slayer
4,0
Wel mee eens dat Clapton een dikkere tone had moeten gebruiken. Hij probeert geregeld als Gilmour te klinken, maar zijn roots blijven doorklinken. Vind ik niet storend, maar het is meer dat je telkens een ander soort gitaargeluid gewend bent bij de muziek van Waters.

avatar van bikkel2
5,0
Ik vind het beter uitpakken met Jeff Beck als gitarist op Amused To Death. Die lijkt het ook wat beter aan te voelen qua sound.
Ik mis Gilmour op die plaat eigenlijk niet zo. Terwijl ie op Prons wel node gemist wordt.

Inderdaad klinken Clapton's roots wat te veel door. Ik vind 'm op de titelsong (5:01) wel lekker uitpakken, maar dat is meer zijn ding.
In de fragmentarische stukken is het stuk minder.

avatar van Bluebird
5,0
Beter geen gitaar dan helemaal geen gitaar.

avatar van bikkel2
5,0

avatar van Darkzone
5,0
bikkel2 schreef:

'' Buiten Pink Floyd heb je sowieso weinig andere muziek nodig'' die stelling vind ik wat kort door de bocht Darkzone.
Er is zoveel meer fraais.

Uiteraard is er veel meer mooie en goede muziek, vooral voor de afwisseling. Maar ik denk dat in de essentie iedereen maar een stuk of 10 verschillende artiesten als zijn échte favorieten zal bestempelen (of zelfs minder) en dat hij/zij de rest zou kunnen missen als hij/zij de rest van zijn/haar leven alleen de muziek van die 10 artiesten zou mogen draaien.

avatar van bikkel2
5,0
Bij mij wisselt het nogal de laatste jaren. Maar Floyd zal altijd wel een favoriet blijven. Zekerheidje !

avatar van Bluebird
5,0
Het is een band van heb ik jou daar,
Gilmour weet te raken de gevoelige snaar.

avatar van Tony
4,5
Alles goed Bluebird? Je praat zo raar....

avatar van Bluebird
5,0
Nou, aan jou is ook een dichter verloren gegaan. Ach, ik heb gewoon last van een goed humeur nu ik eindelijk eens wat meer tijd heb om mijn hele collectie eens goed te doorgronden. Dan kom je tot ontluisterende resultaten moet ik zeggen.

avatar van bikkel2
5,0
Bluebird ?......... Welnee. Zo is ie gewoon hoor

avatar van Tony
4,5
Krijg met Sinterklaas anders altijd de lachers op mijn hand
En de complimenten zijn dan ook navenant. Duzzzz....

Tot welke ontluisterende resultaten ben je gekomen dan? Ik zie dat je waardering voor Purple's 13 met een halfje is gedaald op 6 mei, daarna niets meer. Wil je er anders iets meer over vertellen? Of luister je eerst alle 422 om dan je scores aan te gaan passen?

avatar van Bluebird
5,0
Volgens mij bent u abuis. Ten eerste is 13 van Sabbath. Ten tweede steek ik mijn uitgebreide mening aldaar zelden, wat zeg ik, NOOIT onder stoelen of banken (ga daar maar eens kijken wat een ellende dat teweeg brengt) en ten derde moeten we het hier maar weer over de muur gaan hebben teneinde nog meer chaos te voorkomen.

De muur dus. Het blijft een meesterwerk maar daar is alles al over gezegd zo langzamerhand. Ik zit eigenlijk meer te wachten op dat album waar Waters nog mee op de proppen zou komen. Dan zou het in ieder geval een mooie afsluiting zijn. Vooral voor hemzelf.

avatar van Edwynn
4,0
Darkzone schreef:
(quote)

Uiteraard is er veel meer mooie en goede muziek, vooral voor de afwisseling. Maar ik denk dat in de essentie iedereen maar een stuk of 10 verschillende artiesten als zijn échte favorieten zal bestempelen (of zelfs minder) en dat hij/zij de rest zou kunnen missen als hij/zij de rest van zijn/haar leven alleen de muziek van die 10 artiesten zou mogen draaien.


Spreek alstublieft voor uzelve. Ik vind dat er teveel interessants bestaat om met de oogkleppen op alleen maar een paar favorieten te blijven draaien.

En Bluebird moet niet denken dat de 'ellende' teweeg wordt gebracht omdat hij een mening heeft over de muziek. Dat heeft eerder te maken met de rammelende betogen en onjuiste premisses die hij eraan vast plakt

avatar van Bluebird
5,0
Tja, voor een ander een vraag, voor mij een weet zeg ik maar altijd. Maar als ik dat zeg dan heb ik daar ook wel mijn bronnen voor gehad. Daarna krijgt iedereen gelijk en heb ik rust.

avatar van EttaJamesBrown
5,0
Na dit album in bijna 10 jaar niet meer gehoord te hebben is het onlangs in de cd-speler van de auto beland. Ik kon en moest direct weer met Roger meeschreeuwen. Alle intermezzi kon ik letterlijk voordragen. En wat bracht me dat? De bevestiging dat the Wall altijd in mijn hart zal blijven. En dat autorijden best fijn is.

avatar van Ronald5150
3,5
Ondanks dit ambitieuze project en het intrigerende thema/concept, is ”The Wall” niet mijn favoriete album van Pink Floyd. Ik mis een beetje de dromerige, sfeervolle, mysterieuze en bij tijd en wijle psychedelische composities van weleer. ”The Wall” staat in het teken van de boodschap, en dan de boodschap van Roger Waters in het bijzonder. Want ik krijg toch sterk de indruk dat Waters hier het voortouw neemt. Natuurlijk bevat ”The Wall” weer erg sterke liedjes. De eerste twee delen van ”Another Brick in the Wall” vind ik erg sterk, net als ”Hey You” en het fenomenale ”Comfortably Numb”. Die gitaarsolo van Gilmour in die laatste blijft een monument. Toch krijg ik regelmatig de indruk dat het concept de composities een beetje in de weg zitten. Af en toe komt het wat geforceerd op me over. Ik wil niet te negatief doen, want ”The Wall” is gewoon een prima album, maar toch geef ik de voorkeur aan Pink Floyd albums als ”Meddle”, ”The Dark Side of the Moon” en ”Wish You Were Here”.

Fedde
Ronald5150 schreef:
”The Wall” staat in het teken van de boodschap, en dan de boodschap van Roger Waters in het bijzonder.
Dat is ook precies mijn bezwaar bij dit album. De boodschap zit in de weg. Het wordt hier een beetje te drammerig en dat gaat duidelijk ten koste van de muzikale, vrije experimentele expressie die we nog zo prachtig zagen op een album als Meddle, mijn favoriete PF-plaat. Als 'oudere jongere' van begin-vijftig kan ik natuurlijk niet om deze plaat heen, die ik in '79 omarmde alsof het een godsopenbaring was. Uiterst zorgvuldig ontdeed ik de vinylschijven na iedere draaibeurt van stof met het micro-carbonborsteltje. Tsja, die glans is er wat mij betreft wel een beetje vanaf, ondanks de inderdaad knappe gitaarsolo's die ik hier voorbij hoor komen. Aan vakmanschap ontbrak het zeker niet.

avatar van titan57nl
3,5
Tis te geconstrueeerd. Heeft voor mij niet zoveel meer met pink floyd te maken.

avatar van De buurman
4,5
Vreemd. Het ís immers Pink Floyd.

avatar van Bluebird
5,0
En is deze hoedanigheid al vanaf DSTM.......... het eerste overgeconstrueerde Watersconcept.

Hebben we het over onsamenhangende knip en plakpsychedelica dan komt voor mij eerder Ummagumma en Atom Heart Mother in aanmerking. Van dezelfde Pink Floyd. De topjaren bestrijken voor mij de jaren 70 in ieder geval. Money was al net zo'n uitgekauwde tophit als Another Brick zou worden.

avatar van bikkel2
5,0
Het grootste bezwaar voor veel luisteraars is dat The Wall theatrale trekjes bevat.
Eigenlijk is dit een Rockopera of een Rockhoorspel.
Met die wetenschap moet je er ook zo naar luisteren.
Ik lees hier regelmatig dat men skipt om maar vooral de echte songs te beluisteren.
Dan mis je volgens mij de essentie van deze beladen en ook zekere donkere plaat.

Maar het is niet voor iedereen weggelegd.
Dat komt ook duidelijk naar voren hier.
Ik vind het nog altijd het meest complete werkstuk van de band. Al is het lang geen echt gtoepsalbum meer.
Wright is amper te horen en Mason krijgt wat hulp.

Fedde
In ieder geval staat The Wall ver af van het experimentele karakter van de beginalbums, inclusief Ummagumma waar het experiment nog meer waarde heeft dan het resultaat, en heeft Roger Waters hier zo'n beetje alle theatrale touwtjes strak in handen. Ik hoor weinig verschil met zijn solo-albums die je ook best Rockhoorspelen kunt noemen. Mij is dat op een gegeven moment gaan tegenstaan, vooral op inhoudelijke gronden. Waters heeft er een handje van de hele wereld vernietigend te bekritiseren om zijn hypocrisie. Dat mag natuurlijk, maar zelf leeft hij als multi-miljonair niet bepaald als een wereldverbeteraar. Ik vond dat niet geloofwaardig meer. Die verdorven wereld heeft hem geen windeieren gelegd. Mijn sympathie lag meer bij Wright, Mason en Gilmour.

avatar van Bluebird
5,0
Je kunt natuurlijk ook zeggen dat de hippie idealen geworteld in de 60's zodanig waren uitgemolken dat de ideeën opraakten zodat iemand de kar wel moest gaan trekken. Tijden veranderden tenslotte ook en creatieve armoede zou de band om zeep hebben geholpen zonder een artistiek leiderschap. Die opdracht heeft meneer Waters op onnavolgbare wijze waargemaakt wat mij betreft. De ego's en karakters van de bandleden zijn dan ook bepalend voor de levensduur van een bepaalde formule. Als het ware.

En ook een verdorven wereld draait niet op windeieren heb ik wel eens ergens gelezen.

avatar van henk01
5,0
Mooi plaatje voor nu

avatar van Bluebird
5,0
Ik bedank liever even........ schoolkinderen en gehaktmolens.........

avatar van deric raven
4,0
Vandaag nog The Wall van Pink Floyd gekocht; die had ik nog steeds niet, vind het een beetje het Monty Python album van Pink Floyd; zal wel door de schreeuwerige John Cleese achtige zang van Roger Waters komen; ook het art work is behoorlijk Monty Python achtig.
Toch staan er wel erg sterke nummers op, vroeger vond ik deze ook stukken minder.
In The Flesh van de tweede cd is teveel Alice Cooper achtig, en met de mini opera The Trial heb ik niks.
Empty Spaces is heerlijk duister; het begin is bijna Joy Division achtig.
Het eerste album is helemaal perfect; het einde van het tweede album minder, al komt daar Run Like Hell nog tussendoor. Verder is die vooral tot en met Comfortably Numb van zeer hoog nivo.

buizen
bikkel2 schreef:
Het grootste bezwaar voor veel luisteraars is dat ...

Dan mis je volgens mij de essentie van deze beladen en ook zekere donkere plaat.

Maar het is niet voor iedereen weggelegd.


Same old song, de Pink Floyd-deskundigen gaan weer lekker intelligent doen.

avatar van deric raven
4,0
Na de val van de Berlijnse Muur werd het album weer door meerderen opgepakt, maar dat gebeurde ook met David Hasselhoff.
Een samenwerking tussen deze Amerikaan en Pink Floyd werd door Waters tegen gehouden.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:04 uur

geplaatst: vandaag om 13:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.