U2 - All That You Can't Leave Behind (2000)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Beautiful Day (4:08)
  2. Stuck in a Moment You Can't Get Out Of (4:32)
  3. Elevation (3:47)
  4. Walk On (4:56)
  5. Kite (4:26)
  6. In a Little While (3:39)
  7. Wild Honey (3:46)
  8. Peace on Earth (4:48)
  9. When I Look at the World (4:17)
  10. New York (5:30)
  11. Grace (5:30)
  12. The Ground Beneath Her Feet * (3:44)
  13. Summer Rain * (4:06)
  14. Always * (3:46)
  15. Big Girls Are Best * (3:37)
avatar van Bruce Almighty
Wederom een U2 album waar de meningen behoorlijk uiteen lopen. De een vindt het geweldig dat ze terugkeren naar een sound die doet denken aan hoe ze in de jaren 80 klonken, terwijl anderen vinden dat voorganger Pop het laatste spannende U2 album is en ze vanaf All That You Can't Leave Behind vooral op safe gaan spelen.

Tot welke groep ik behoor kan ik nog niet zeggen. De omstreden albums uit de jaren 90 - Zooropa en Pop - heb ik immers nog te gaan. Wel moet ik zeggen dat ook ik niet per se geweldig enthousiast ben over dit album. Dat wil overigens niet zeggen dat ik me hier niet mee vermaakt heb. Er staan zonder meer fijne nummers op. De eerste vier nummers zijn overduidelijke singles en ook kleine nummers als Kite, In A Little While en New York luisteren erg lekker weg. Toch merk ik ook af en toe dat mijn aandacht wat verslapt. Het is allemaal dusdanig ingetogen dat het soms wat saai dreigt te worden. Met name afsluiter Grace vind ik een beetje cheesy. Wat dat betreft komt de band wat beter uit de verf op How to Dismantle an Atomic Bomb naar mijn mening. Dat album ligt enigszins in het verlengde van All That You Can't Leave Behind, maar kent net wat meer 'uitbarstingen'. Een nummer als City of Blinding Lights mis ik hier namelijk wel. Een ruime voldoende kan ik er echter wel gemakkelijk weer aan kwijt.

avatar van vielip
Tjonge, is het alweer 20 jaar geleden dat ik helemaal blij werd toen ik Beautiful day voor het eerst op de radio hoorde?! Daar was dat typische U2 gitaargeluid weer! Na jaren van afwezigheid schitterde The Edge weer als vanouds. Wat was ik er blij mee. De b-kantjes ken ik er niet zo heel veel van. Volgens mij maar 3. Die lijken me dus wel interessant om te checken. Maar om daar die hele box voor te kopen? Neu...nou ja, misschien. Eerst maar eens checken op Spotify.

avatar van milesdavisjr

En die blijdschap van destijds heeft plaatsgemaakt voor ...tja wat eigenlijk. De recensies rond deze release logen er niet om, U2 had eindelijk weer zijn muze gevonden, het was een terugkeer naar The Joshua Tree en dat soort teksten. Elevation is nog wel lekker maar die eerste twee zeikerige songs zijn niet doorheen te komen. Walk On en het stemmige When I Look At The World kunnen mij ook nog wel bekoren. Voor het overige vind ik het songmateriaal nergens wereldschokkend, inventief of maar enigszins het niveau aantikken van de jaren 80. Dat hoeft ook niet het referentiekader te zijn maar All That You Can Leave Behind is voor mij simpelweg een aardig plaatje maar het is ook veilig, degelijk, hier en daar wat eenvormig en bij vlagen saai.

Ik zie dat ik er in 2017 ook ongeveer hetzelfde over dacht

vielip schreef:
Dat laatste is in mijn ogen nou net het probleem met dit album. Het komt op mij juist té geforceerd oprecht en geïnspireerd over. Alsof ze té krampachtig weer willen klinken zoals ze ooit deden. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het nep en ongeïnspireerd vind! Ik was destijds ook positief verrast toen ik de eerste single Beautiful day op de radio hoorde. Eindelijk weer die typische U2 gitaarsound. Maar vele jaren later vind ik het toch allemaal maar zo zo. Het komt wat mij betreft in de verste verte niet in de buurt van de albums waarnaar ze op dit album zo krampachtig proberen terug te keren.

een set van 11 lp's... met veel onnodige remixen en een concert uit Boston die al op dvd werd uitgebracht...

Ik ben geen liefhebber van deze plaat, maar vind dat de fans er ook wel redelijk bekaaid vanaf komen zo.

Veel geld voor weinig nieuws.

Ik wacht op zo'n uitgave van een plaat uit de 80's... toen ze nog echt heel leuke muziek maakten.

avatar van musician
Een album wordt er niet beter van, door er 11 LP's van uit te brengen.
Enige ondermaatsheid wis je er ook niet mee uit.
Bovendien, wat móét je er mee? Zonde van al dat vinyl.

Het zijn altijd van die opwellingen in tijden van creatief droog staan.
Als alles keurig is geremasterd, albums met niet eerder verschenen songs zijn uitgebracht en er ook nog een verzamelaar met remixen is toegevoegd, blijft alleen een nieuw album over.

Wat mij tegenvalt van een band als U2 is het (uiteindelijk) wegvallen van het heilige politieke vuur, dat ze toch lange tijd hebben gekoesterd.
Me dunkt dat er nieuwe, hele luidruchtige, opstandige albums inzake Brexit, Johnson, Ierland/Noord-Ierland, Covid Trump + Putin zouden moeten kunnen verschijnen als in de beste tradities. Ik hoor alleen een oorverdovende stilte. Ja, een aankondiging van 5 maanden geleden die voorlopig is uitgesteld.

avatar van rkdev
lennon schreef:
In principe hebben alle 80s albums behalve Rattle & Hum al een Deluxe uitgave gehad (Joshua Tree zelfs 2x), dus ik vraag me af of die er gaan komen.

avatar van vielip
Laten ze net dát ene album dan gloeiende gloeiende maar eens gaan doen dan!!

avatar van milesdavisjr
Spartaanser en degelijker in vergelijking met het werk uit de jaren 90 maar niet direct een topper. Beautiful Day, altijd een draak van een nummer gevonden en nog steeds een vrij simpel deuntje zonder mij bij de lurven te pakken. Voor Stuck, hetzelfde laken het pak, dreinerig en saai. Elevation is dan beter, uptempo, energiek en pakkend. Walk On, ook een fraaie song, het begint er een beetje op te lijken. Kite is aardig maar niet meer dan dat. In A Little While, niet echt bijzonder, hetzelfde geldt voor Wild Honey en Peace On Earth, de plaat wil maar niet ontvlammen. When I Look At The World vormt dan wel een mooi stemmig nummer, fraai opgebouwd maar New York is dan weer flauw, met een dergelijke titel wek je bepaalde verwachtingen maar het stelt allemaal vrij weinig voor. Met Grace wordt het album afgesloten en dat is maar goed ook. Enkele oplevingen hier en daar, waarbij de song Kite nog iets in achting is gestegen is het wederom niet heel sterk wat de heren ons voorschotelen.

Tussenstand:

1. Achtung Baby