U2 - All That You Can't Leave Behind (2000)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Beautiful Day (4:07)
  2. Stuck in a Moment You Can't Get Out Of (4:32)
  3. Elevation (3:47)
  4. Walk On (4:56)
  5. Kite (4:26)
  6. In a Little While (3:39)
  7. Wild Honey (3:46)
  8. Peace on Earth (4:48)
  9. When I Look at the World (4:17)
  10. New York (5:30)
  11. Grace (5:31)
  12. The Ground Beneath Her Feet * (3:43)
  13. Levitate * (5:09)
  14. Summer Rain * (4:07)
  15. Stateless * (4:07)
  16. Always * (3:48)
  17. Love You Like Mad * (4:18)
  18. Big Girls Are Best * (3:36)
  19. Don't Take Your Guns to Town * (4:13)
  20. Stuck in a Moment You Can't Get Out Of [Acoustic] * (3:44)
  21. Flower Child * (4:55)
  22. Elevation [Live from Boston] * (5:09)
  23. Beautiful Day [Live from Boston] * (4:42)
  24. Until the End of the World [Live from Boston] * (5:15)
  25. Stuck in a Moment You Can't Get Out Of [Live from Boston] * (5:40)
  26. Kite [Live from Boston] * (5:25)
  27. Gone [Live from Boston] * (4:55)
  28. New York [Live from Boston] * (5:50)
  29. I Will Follow [Live from Boston] * (5:09)
  30. Sunday Bloody Sunday [Live from Boston] * (7:07)
  31. In a Little While [Live from Boston] * (6:54)
  32. Desire [Live from Boston] * (3:06)
  33. Stay (Faraway, So Close!) [Live from Boston] * (4:49)
  34. Bad / "40" [Live from Boston] * (6:22)
  35. Where the Streets Have No Name [Live from Boston] * (6:31)
  36. Bullet the Blue Sky [Live from Boston] * (6:18)
  37. With or Without You [Live from Boston] * (5:31)
  38. The Fly [Live from Boston] * (7:55)
  39. Wake Up Dead Man [Live from Boston] * (1:25)
  40. Walk On [Live from Boston] * (6:37)
  41. Elevation [Paul van Dyk Remix] * (7:56)
  42. Elevation [Influx Remix] * (4:03)
  43. New York [Carnegie's Deli Mix] * (7:05)
  44. New York [Superman Kicks Ativan Remix] * (7:31)
  45. Beautiful Day [Quincey & Sonance Remix] * (7:56)
  46. Beautiful Day [The Perfecto Mix] * (7:50)
  47. In a Little While [Nightmares on Wax Remix] * (5:15)
  48. Walk On [Wyclef Jean Remix] * (4:43)
  49. When I Look at the World [Picante Remix] * (5:14)
  50. Elevation [Escalation Mix] * (7:05)
  51. Elevation [Quincey & Sonance Remix] * (6:55)
avatar van Bruce Almighty
Wederom een U2 album waar de meningen behoorlijk uiteen lopen. De een vindt het geweldig dat ze terugkeren naar een sound die doet denken aan hoe ze in de jaren 80 klonken, terwijl anderen vinden dat voorganger Pop het laatste spannende U2 album is en ze vanaf All That You Can't Leave Behind vooral op safe gaan spelen.

Tot welke groep ik behoor kan ik nog niet zeggen. De omstreden albums uit de jaren 90 - Zooropa en Pop - heb ik immers nog te gaan. Wel moet ik zeggen dat ook ik niet per se geweldig enthousiast ben over dit album. Dat wil overigens niet zeggen dat ik me hier niet mee vermaakt heb. Er staan zonder meer fijne nummers op. De eerste vier nummers zijn overduidelijke singles en ook kleine nummers als Kite, In A Little While en New York luisteren erg lekker weg. Toch merk ik ook af en toe dat mijn aandacht wat verslapt. Het is allemaal dusdanig ingetogen dat het soms wat saai dreigt te worden. Met name afsluiter Grace vind ik een beetje cheesy. Wat dat betreft komt de band wat beter uit de verf op How to Dismantle an Atomic Bomb naar mijn mening. Dat album ligt enigszins in het verlengde van All That You Can't Leave Behind, maar kent net wat meer 'uitbarstingen'. Een nummer als City of Blinding Lights mis ik hier namelijk wel. Een ruime voldoende kan ik er echter wel gemakkelijk weer aan kwijt.

avatar van vielip
Tjonge, is het alweer 20 jaar geleden dat ik helemaal blij werd toen ik Beautiful day voor het eerst op de radio hoorde?! Daar was dat typische U2 gitaargeluid weer! Na jaren van afwezigheid schitterde The Edge weer als vanouds. Wat was ik er blij mee. De b-kantjes ken ik er niet zo heel veel van. Volgens mij maar 3. Die lijken me dus wel interessant om te checken. Maar om daar die hele box voor te kopen? Neu...nou ja, misschien. Eerst maar eens checken op Spotify.

avatar van milesdavisjr

En die blijdschap van destijds heeft plaatsgemaakt voor ...tja wat eigenlijk. De recensies rond deze release logen er niet om, U2 had eindelijk weer zijn muze gevonden, het was een terugkeer naar The Joshua Tree en dat soort teksten. Elevation is nog wel lekker maar die eerste twee zeikerige songs zijn niet doorheen te komen. Walk On en het stemmige When I Look At The World kunnen mij ook nog wel bekoren. Voor het overige vind ik het songmateriaal nergens wereldschokkend, inventief of maar enigszins het niveau aantikken van de jaren 80. Dat hoeft ook niet het referentiekader te zijn maar All That You Can Leave Behind is voor mij simpelweg een aardig plaatje maar het is ook veilig, degelijk, hier en daar wat eenvormig en bij vlagen saai.

Ik zie dat ik er in 2017 ook ongeveer hetzelfde over dacht

vielip schreef:
Dat laatste is in mijn ogen nou net het probleem met dit album. Het komt op mij juist té geforceerd oprecht en geïnspireerd over. Alsof ze té krampachtig weer willen klinken zoals ze ooit deden. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het nep en ongeïnspireerd vind! Ik was destijds ook positief verrast toen ik de eerste single Beautiful day op de radio hoorde. Eindelijk weer die typische U2 gitaarsound. Maar vele jaren later vind ik het toch allemaal maar zo zo. Het komt wat mij betreft in de verste verte niet in de buurt van de albums waarnaar ze op dit album zo krampachtig proberen terug te keren.

een set van 11 lp's... met veel onnodige remixen en een concert uit Boston die al op dvd werd uitgebracht...

Ik ben geen liefhebber van deze plaat, maar vind dat de fans er ook wel redelijk bekaaid vanaf komen zo.

Veel geld voor weinig nieuws.

Ik wacht op zo'n uitgave van een plaat uit de 80's... toen ze nog echt heel leuke muziek maakten.

avatar van musician
Een album wordt er niet beter van, door er 11 LP's van uit te brengen.
Enige ondermaatsheid wis je er ook niet mee uit.
Bovendien, wat móét je er mee? Zonde van al dat vinyl.

Het zijn altijd van die opwellingen in tijden van creatief droog staan.
Als alles keurig is geremasterd, albums met niet eerder verschenen songs zijn uitgebracht en er ook nog een verzamelaar met remixen is toegevoegd, blijft alleen een nieuw album over.

Wat mij tegenvalt van een band als U2 is het (uiteindelijk) wegvallen van het heilige politieke vuur, dat ze toch lange tijd hebben gekoesterd.
Me dunkt dat er nieuwe, hele luidruchtige, opstandige albums inzake Brexit, Johnson, Ierland/Noord-Ierland, Covid Trump + Putin zouden moeten kunnen verschijnen als in de beste tradities. Ik hoor alleen een oorverdovende stilte. Ja, een aankondiging van 5 maanden geleden die voorlopig is uitgesteld.

avatar van rkdev
lennon schreef:
In principe hebben alle 80s albums behalve Rattle & Hum al een Deluxe uitgave gehad (Joshua Tree zelfs 2x), dus ik vraag me af of die er gaan komen.

avatar van vielip
Laten ze net dát ene album dan gloeiende gloeiende maar eens gaan doen dan!!

avatar van milesdavisjr
Spartaanser en degelijker in vergelijking met het werk uit de jaren 90 maar niet direct een topper. Beautiful Day, altijd een draak van een nummer gevonden en nog steeds een vrij simpel deuntje zonder mij bij de lurven te pakken. Voor Stuck, hetzelfde laken het pak, dreinerig en saai. Elevation is dan beter, uptempo, energiek en pakkend. Walk On, ook een fraaie song, het begint er een beetje op te lijken. Kite is aardig maar niet meer dan dat. In A Little While, niet echt bijzonder, hetzelfde geldt voor Wild Honey en Peace On Earth, de plaat wil maar niet ontvlammen. When I Look At The World vormt dan wel een mooi stemmig nummer, fraai opgebouwd maar New York is dan weer flauw, met een dergelijke titel wek je bepaalde verwachtingen maar het stelt allemaal vrij weinig voor. Met Grace wordt het album afgesloten en dat is maar goed ook. Enkele oplevingen hier en daar, waarbij de song Kite nog iets in achting is gestegen is het wederom niet heel sterk wat de heren ons voorschotelen.

Tussenstand:

7. All That You Can't Leave Behind
8. October
9. Zooropa
10. Pop

U2 heeft een makkelijke tracklist gemaakt want de eerste 6 songs zijn overtuigend de beste. Met name Walk On an Stuck In Moment zijn parels die de tijdloos blijven. Kite en In A Little While zijn kleine songs voor U2 standaarden maar heel erg goed en ik mag de U2 zonder de grote gebaren eigenlijk wel.

Het is echter jammer dat het hoge niveau van de eerste 6 songs niet doorgezet worden want de laatste 5 nummers zijn vlees noch vis.
5 sterren voor de eerste 6 nummers en 3 sterren voor de laatste 5 nummers. Dus afgerond 4 sterren.

Diep en diep teleurgesteld door de keuzes voor wat betreft de tracklisting van de extra's. 9 bonus tracks die ook op de CD singles te vinden zijn. Het Boston concert wat ook op DVD verkrijgbaar en overbodige remixes. Voor mij is dit de slechtste deluxe editon van hun albums. En van het uitbrengen van demo's en outtakes hebben de heren al jaren niet meer van gehoord. Echt zonde dit!

luigifort
Zeer matig album in retrospectief evenals de opvolger evenals de opvolger evenals de opvolger evenals de opvolger evenals de opvolger. Dan is deze zo verkeerd nog niet

Beautiful Day: wordt steeds slechter, leuk tijdens de OS in Sydney.

Stuck in a Moment You Can't Get Out Of: een van de betere songs van het album, maar het wringt ook teveel soms.

Elevation: destijds wel tof, nu een dud.

Walk On: Iets te pathetisch en over the top, maar gelukkig niet zo erg als Blinding Lights, die andere epic op het volgende album.

Kite: prachtsong.

In a Little While: leuk, maar weinig verheffend.

Wild Honey: leuk, maar weinig verheffend, deel 2.

Peace on Earth: mooi klein liedje, hoort bij de beteren.

When I Look at the World: alternatiefste song van het album, fijne vibe, maar gaat niet ergens heen.

New York: mooie song, in de top 4, maar totaal geen diepgang.

Grace: doet me niks, ze hebben teveel van zulke songs gemaakt de laatste 20 jaar.

avatar van vigil
dave76 schreef:

...Voor mij is dit de slechtste deluxe editon van hun albums...

...Echt zonde dit!

Gelukkig is tie wel lekker goedkoop.

luigifort
Die kan je dan zeker niet achter je laten liggen

avatar van vigil
Dat gaat wel lukken, zelfs op een mooie dag. Gewoon doorlopen zou ik zeggen

avatar van rkdev
dave76 schreef:
Gisteren de box ontvangen. Het ziet er allemaal mooi verzorgd uit, en het fotoboek van Anton Corbijn is erg tof. Maar het gaat natuurlijk om de muziek en die laat voor een boxset wat te wensen over helaas. Het was zoals al eerder aangegeven tof geweest wanneer ze voor het liveconcert niet het al bekende Boston concert hadden genomen. Tuurlijk, het is een super optreden maar de fans hebben natuurlijk de DVD al jaren in hun bezit.

Om remixen geef ik niks, dus die cd is leuk voor de verzameling maar zal ik niet veel draaien.
Waar ik eigenlijk het meest teleurgesteld in ben is de cd met b-kanten en extra tracks. Het is tof ze nu allemaal op 1 cd te hebben, maar er mist nogal het een en ander. Waar is de Tombraider mix (en hitsingle versie) van Elevation? Waar is de afwijkende singleversie van Walk On? En van dat nummer ontbreekt ook de videoversie die wel op cd-single verscheen. En waar is Peace on Earth/Walk on (met Dave Stewart) van America: A tribute to Heroes? Ook had van mij Electrical Storm er nog wel bij gemogen. Hoort voor mij nog bij deze periode. Al begrijp ik dat die is weggelaten.

Verder mis ik een mooi boekwerk met speciaal voor de box geschreven teksten. Het is allemaal wel erg summier.

Met de box van Achtung Baby heeft de band laten zien hoe een boxset eruit moet zien, dit is helaas een slap aftreksel. Gemiste kans.

avatar van goldendream
Die boxsets zijn voornamelijk commerciële uitmelkerij. Er staan een aantal interessante dingen op, maar die kunnen op maximaal 1 schijfje verzameld worden.
Dit album vond ik vroeger echt goed, maar intussen is duidelijk hoeveel minder het is dan hun oude albums. U2 is jammer genoeg een band geworden die er al 35 jaar niet meer toe doet. Dit geldt ook voor concurrende bands uit de jaren 80.

Mooi vormgegeven box, met prima fotoboek door Anton Corbijn. Echter is de inhoud diep beneden peil. Voor de fan helemaal niets bijzonders. De unplugged versie van Stuck in a moment voegt weinig toe. Verder onuitgebracht materiaal betreft de remixes, die eerder afbreuk doen aan de originele nummers.
Uit deze periode is er een schat aan onuitgebracht materiaal, waarom dit niet toegevoegd is aan deze box is mij een raadsel. Voor deze prijs echt pure afzetterij.

cristiu2 schreef:

tja, ik als Prince fan zou dan kunnen zeggen, wat heb je liever, je favo artiest niet meer in leven, en wel zo'n schat aan materiaal ? (1999 en Sign o the times, en wat er nog gaat komen) of zo'n tegenvallende box, maar nog wel in leven, en de kans ze nog te zien spelen... ik zou mijn antwoord wel weten

lennon schreef:

Dat is natuurlijk ook waar.

avatar van Snakeskin
Moet ik daaruit afleiden dat jij blij bent dat Prince niet meer onder ons is omdat er nu posthuum hoogwaardig materiaal van hem wordt vrijgegeven en dat dit bij U2 tegenvalt omdat zij nog in leven zijn?

Snakeskin schreef:

Nee, dan lees je m precies verkeerd om. Ik zou willen dat ik nog kon klagen over de beroerde inhoud van een mooie box, maar dat ik m nog live zou kunnen zien

avatar van Snakeskin
als reactie snap ik het maar als statement an sich kwam het vreemd bij mij binnen. Ik heb het idee dat men in het verleden veel selectiever was met het het werk dat een 'Deluxe edition" behandeling kreeg. Veelal bleef het dan beperkt tot een opgelapte versie van het origineel en een cd met extra's en dan netjes uitgewerkt in liner notes met een plastic beschermhoes erom heen waarop dan vermeldt stond dat het een deluxe uitvoering betrof. Niet elke band leent zich voor een dergelijke behandeling, of niet elke worp van een band leent zich ervoor en dat komt mogelijk hier sterk naar voren.

U2 leent zich heel erg voor een deluxe editie..en daarom is deze release dus ook echt een schandalige manier van uitmelken.
Alles wat deze box mooi had kunnen maken laten ze eruit..... de fans die dit toch wel kopen, hebben dus alles al .. oh ja Boston concert op cd... want dat was er nog niet....
Dit is een deluxe box die eigenlijk die naam niet mag dragen.... dat is eigenlijk wat ik er van vind.

avatar van Snakeskin
Ik heb vanuit de basis, het oeuvre van U2 in ogenschouw genomen, niet het gevoel dat het zich ervoor leent. Dat heb ik met elke plaat van U2 uit deze eeuw. Deze zijn overigens over het algemeen bovengemiddeld goed maar missen het echte vuur dat zo kenmerkend was voor veel materiaal uit de vorige eeuw.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik zat vandaag het concert in Boston te beluisteren - heel gaaf om weer eens terug te horen daar ik de dvd indertijd heel vaak gedraaid heb. Wat me wel gelijk opviel, is de knip die gezet is in het gedicht wat Bono voordraagt in Bullet the Blue Sky. Kan zijn naar aanleiding van dit stuk: https://medium.com/@benhabrams/i-love-u2-but-i-dont-love-that-bono-has-used-the-n-word-during-concerts-559c70996840. Interessant revisionisme.

Verder sluit ik me aan bij lennon. Als het Boston concert op cd als toevoeging moet gelden, dan is dat eigenlijk geen toevoeging. Het hiervoor genoemde gedicht (https://www.u2interference.com/forums/f288/what-is-bono-talking-about-92699.html) sluit dan wel weer mooi aan op je user name

Zeer blij met de toevoeging van de live CD die nu ook op Spotify te luisteren is. Ik luisterde vroeger graag naar de DVD Go Home (Slane Castle).

Ik ben iig erg aan het genieten, de andere bonus tracks sla ik overigens wel over.