Porcupine Tree - Lightbulb Sun (2000)

Label: KScope

1. Lightbulb Sun (5:31)
  2. How Is Your Life Today? (2:46)
  3. Four Chords That Made a Million (3:36)
  4. Shesmovedon (5:13)
  5. Last Chance to Evacuate Planet Earth Before It Is Recycled (4:48)
  6. The Rest Will Flow (3:14)
  7. Hatesong (8:26)
  8. Where We Would Be (4:12)
  9. Russia on Ice (13:03)
  10. Feel So Low (5:18)
  11. Buying New Soul [Edit] * (6:09)
  12. Pure Narcotic * (5:19)
  13. Tinto Brass [Live at Southhampton University] * (6:48)
  14. Piano Lessons * (2:07)
  15. Disappear * (3:40)
  16. Cure for Optimism * (6:36)
  17. Novak * (3:51)
  18. Buying New Soul [Instrumental Backing Track] * (14:25)
avatar van notsub
Dit was één van de eerste albums dat ik leerde kennen na het optreden op Bospop in 2001. Dat optreden was mijn eerste kennismaking met de band en ik weet nog goed hoe ik met name van Tinto Brass onder indruk was. Ondertussen is PT één van mijn favoriete bands en dit album een essentieel onderdeel van de collectie. Hatesong en Shesmovedon zijn PT klassiekers en verder zijn het titelnummer en Four Cords That Made A Million liedjes zoals PT ze zo goed kan maken: eenvoudig maar zo effectief. Russia On Ice is mooi, maar toch te lang naar mijn mening.

basketballerke
Hoewel ik nog steeds dit plaatje erg mooi vind, mis ik hier en ook op 'Stupid Dream' toch zeer ernstig de kracht van hun latere werk. Feel So Low was al vanaf dag één mijn favoriet van deze plaat, en dat is 'ie nog steeds .

avatar van Godan
Een zeer fijn album en misschien één van de meest ingetogenere van PT. Maar tussen die rustige en prettig in het gehoor liggende nummers zitten ook weer 2 reuzen: Hatesong en Russia on Ice. Wow, ongetwijfeld eeuwige klassiekers. De afsluiter Feel So Low is, zoals bij menige andere PT-albums, een kippenvel-nummer waar de tranen je in de ogen kunnen springen.

avatar van dynamo d
Binnenkort komt de cd/dvd-audio versie van Lightbulb Sun uit. Maar als je snel bij de PT Store bestelt, krijg je ook nog het volgende:

For a limited time all copies of the new Lightbulb Sun reissue that are ordered from the PT Store will receive a bonus CD containing 2 rarities from the Lightbulb Sun era. "Novak" is an instrumental which was originally issued on the B-side of the 7 inch single of Shesmovedon, but which has never been released on CD before. "Buying New Soul (original instrumental track)" is the backing track as it was cut live in the studio by the band - at 14.27 it runs almost 4 minutes longer than the finished version since a whole section was removed before being overdubbed with vocals for release on the Recordings CD. Note that all orders already placed will automatically have this CD added to their order. The CD is not available to purchase separately and is only included with orders including the pre-order of the 2 disc reissue of Lightbulb Sun.

avatar van Kasperbert
Ik ben zeer benieuwd. Gaat het om 2 nummers die kennelijk zo lang zijn dat ze genoeg materiaal voor een extra cd vormen?

avatar van dynamo d
Volgens mij duurt Novak ca. 3:50. Samen met Buying New Soul (14:27) betekent dat ruim 18 minuten op deze extra cd.
Wel leuk dat Porcupine Tree altijd zoveel extra's heeft voor de fans. Zo stopten ze bij de Japanse release van Deadwing er een soort 'best of'-cd bij zodat dat land beter kennis kon nemen van de band.

avatar van Kasperbert
Inderdaad . Zelfs in 2000 komen ze nog even met een compleet album genaamd Voyage 34 uit een ver verleden op de proppen

avatar van Nicholas123
Ben na een eerste luisterbeurt zeer positief gestemd. Mooi melancholische sfeer op dit album met veel mooie liedjes. 4* Met een kans op verhoging.

avatar van dynamo d
De dvd-audio 5.1 surround sound versie klinkt sensationeel goed. Nummers als How Is Your Life Today? krijgen een hele nieuwe dimensie. Steven Wilson maakt altijd echt veel werk van zijn 5.1 mix releases. Hulde!

avatar van Fairy Feller
Mijn favoriete PT album. Een prachtig palet van verschillende composities en wisselende sferen.
Klasse vakmansschap. Voor prog. liefhebbers een aanrader.

Zigstar
Jezus wat is Where we would be een kutlied! Verder is het wel allemaal dik in orde, vooral de eerste helft van de plaat weet me erg te boeien, maar zeker niet zo goed als Deadwing.
Voor de moment ben ik trouwens aan het luisteren naar Stupid Dream, en dat klinkt dan weer fantastisch over de gehele lijn! Hij zou wel eens mijn favoriete album van deze band kunnen worden.

avatar van Tijmennn309
Lightbulb sun kun je toch ook niet echt vergelijken met Deadwing?:S

Zigstar
Jawel.. ze zijn alletwee van dezelfde band

En Deadwing vind ik beter.

avatar van Tijmennn309
jaja oke......maar ik doelde op het feit dat Lightbulb Sun een hele andere stijl heeft als Deadwing. Deadwing is veel meer "metal"veel harder. Daarom vind ik dat je die vergelijking niet kunt maken

avatar van J0ttem
Lightbulb Sun
Shesmovedon
Hatesong (vooral dat bass riffje)
Russia on Ice

Echt een heel tof album, zowel hun rustige stijl als 'hardere' stijl op hun laatste 3 albums bevallen me erg goed.
In het begin moest ik wel erg wennen aan deze release, omdat ik veel naar hun nieuwere albums luisterde. Maar na een aantal treinritjes met deze plaat aan mijn hoofd is deze tot 1 van mijn PT favorieten gegroeid.
Ben nu erg benieuwd naar "Stupid Dream"
4.5*

J0ttem schreef:
Lightbulb Sun
Shesmovedon
Hatesong (vooral dat bass riffje)
Russia on Ice

Ben nu erg benieuwd naar "Stupid Dream"
4.5*

en Feel so Low dan? zo mooi.... ik word er verdrietig van

avatar van J0ttem
Tijmennn309 schreef:

en Feel so Low dan? zo mooi.... ik word er verdrietig van

Mooi nummertje idd, maar niet geheel 'my cup of tea' om t zo te zeggen xD

avatar van JeeBee
Een van mijn favorieten.
Ik was begonnen met het album In Absentia (jaja, volgens sommigen een slecht begin), maar eigenlijk vind ik deze en Stupid Dream beter. Elke cd van Porcupine Tree heeft toch weer een (klein) verschil in stijl. Daar hou ik wel van en maakt PT een van mijn favoriete bands.

avatar van Bluebird
Ik heb hier een waarschijnlijke PT bootleg in mijn collectie getiteld ''Live In Poland 2001''. Ik neem aan van de Lightbulb Sun tour. Hierop de volgende tracklist:

1. Intro p.k.
9. Stop Swimming
10. Tinto Brass
11. Signify
12. Lightbulb Sun

De kwaliteit is uitstekend. De cd kwam ik 2003 tegen in een cd zaak in Nijmegen alwaar hij de hele dag al te horen was. Toen ik informeerde of dit een nieuw album was kreeg ik de mededeling dat ie me slechts een tientje kostte maar wel meteen moest beslissen aangezien ze wegvlogen en er nog maar een paar over waren. Iemand eenzelfde exemplaar in zijn bezit misschien?

voltazy
is het niet een gestripte warszawa versie?

dat is ook in 2001 in polen opgenomen voor een radio uitzending... (+ extra muziek voor het publiek, maar niet voor uitzenden bedoeld)
de nummers die jij noemt lijken me de nummers die voor de radio zijn uitgezonden.

avatar van Bluebird
Het zou zomaar kunnen. De aankondiging is in het Pools waar ik geen reet van versta. De tracklist van Warszawa bekeken hebbende vind ik deze labelloze uitgave nog niet zo heel erg gestript. Precies dezelfde tracks alleen is Voyage 34 hier vervangen door Tinto Brass. Geen slechte keuze want die klinkt werkelijk geweldig!

avatar van tinus,@
Mijn eerste kennismaking met porcupine tree, een prachtige openbaring.

nicoot
Moest dit mijn eerste kennismaking geweest zijn met Porcupine Tree, ik was er niet voor gevallen. Four Chords That Made a Million, veel te eenvoudig en dreunerig en saai voor een band als PT. 'How is your life today' is een vreemde eend in de bijt. Doet me denken aan een willekeurig nummer of 'Piper at the gates of dawn' van Pink Floyd, wat ook allesbehalve mijn favoriet album is van hen, doch dit terzijde. Shesmovedon is dan plots gans anders: een prachtig lied (dat refrein!!), maar in vergelijking met de versie op Warszawa is dit toch een pak zwakker. De onmiddellijke overgang in 'Last Chance to...' is goed gedaan! Vreemd dat 'Last Chance to...' en 'Where We Would Be' zo laag scoren bij 'favoriete nummers', want ik vind ze ongelofelijk steengoed. Op Warszawa klinken ze uiteraard weer voller, maar bon, dat heb je met studio opnames. Where We Would Be vind ik magistraal, telkens die pakkende klanken + zang, wow. Hatesong is deftig, maar de titel nodigt niet echt uit tot luisteren, vandaar dat ik het lied soms onterecht skip. Russia On Ice is hier de parel zoals Anesthetize en Arriving Somewhere... op resp. FOABP en Deadwing en is - echter niet zo goed als Anesthetize en Arriving Somewhere - een fenomenaal stukje kunst, met alweer die samenzang die het 'm doet. Hoé doen ze/SW het toch?!
Voorlopig nipt een 4* (3,75* ), wat ik al niet slecht vind, maar In Absentia, Stupid Dream, Deadwing, Warszawa en FOABP scoren toch beter bij mij.

avatar van Stef114
wat een leuke cd dit!

avatar van schizodeclown
How Is Your Life Today? is voor mij nu met afstand het beste nummer van de plaat!
Dat hele sfeertje is gewoon zo heerlijk melancholisch en down op een schone manier, ja dit is precies waar ik van hou, en dan het instrumentale op het laatst, smullen!
Jammer dat ze dat niet een hele plaat doen.

Het ingetogene spreekt mij eigenlijk wel aan en daarmee is het tot nu toe denk ik wel mijn favoriete Porcupine Tree album van de 3 die ik ken. Niet genoeg waarschijnlijk om nu al een duidelijke smaak over deze band te kunnen bepalen maar het toont misschien wel aan waarom ik Blackfield zo lekker vind.

avatar van ricardo
Misschien is Warzawa ook wel wat voor jou, want daar staan de meeste nummers van dit album live op. Weet je ook gelijk wat Porcupine Tree live in zijn mars heeft.

Russia On Ice is een geweldig nummer gewoon, het beste nummer van dit album vind ik.

avatar van Helicon
Mooi album van PT! Het titelnummer is een prachtig nummer, met fijne solo's erin en Hatesong en Russia on ice, mooi!

avatar van jellylips
Meest ongrijpbare sfeer in PT's discografie. De beste song (ok, Russia on Ice is echt episch) is volgens mij gewoon 'Lightbulb Sun' hier. Wat een genot om op weg te varen.

avatar van glenn53
Tsjonge Buying New Soul 'Live" is echt fantastisch, wat een onwijs opgebouwd nr. kippevel