Nick Drake - Five Leaves Left (1969)

Folk
Label: Island

1. Time Has Told Me (3:56)
  2. River Man (4:28)
  3. Three Hours (6:01)
  4. Day Is Done (2:22)
  5. Way to Blue (3:05)
  6. 'Cello Song (3:58)
  7. The Thoughts of Mary Jane (3:12)
  8. Man in a Shed (3:49)
  9. Fruit Tree (4:42)
  10. Saturday Sun (4:00)
avatar van LucM
Elliott Smith is duidelijk beïnvloed door Nick Drake. Een album dat ik ook pas lang na verschijning kende en mede dankzij MuMe kocht. Dit album viel destijds in het bijzonder sterke muziekjaar 1969 tussen de plooien maar wordt terecht nu hoog gewaardeerd. Gevoelig, relaxt en volkomen tijdloos, wat mij betreft de ideale laatavondplaat.

Zo is het maar net LucM.

avatar van EttaJamesBrown
Te breekbaar voor mij. In pracht zoek ik vergeefs dekking in rock ‘ n’ roll om onderuit te gaan in zijn rake observaties van mijn onkunde om te schuilen in de zekerheid van mijn gelijk.

avatar van jorro
Wat mij betreft het mooiste album van Nick Drake. Alleen het slotnummer heb ik wat minder mee. Voor het overige een perfecte zanger met een perfecte begeleiding van gitaar, viool en piano.
Alles over het album is hierboven al geschreven. Met dank aan een oud collega die mij jaren geleden deze CD heeft geleend. Ik was direct verkocht en het blijft elke keer weer een feestje.
26 (en dat is te laag!) in de 100 Greatest Albums of 1969. De 7e plaats in de Best Ever Albums lijst over dat jaar lijkt me meer gerechtvaardigd.
5* blijft 5*

avatar van Mausie
jorro schreef:
Alleen het slotnummer heb ik wat minder mee.

Wablief?!? Een van de mooiste afsluiters ooit wat mij betreft, komt keihard binnen. Een bitterzoet einde van de plaat.