Nick Drake - Bryter Layter (1971)

Folk
Label: Island

1. Introduction (1:33)
  2. Hazey Jane II (3:41)
  3. At the Chime of a City Clock (4:42)
  4. One of These Things First (4:46)
  5. Hazey Jane I (4:24)
  6. Bryter Layter (3:16)
  7. Fly (2:56)
  8. Poor Boy (6:30)
  9. Northern Sky (3:42)
  10. Sunday (3:39)
avatar van Mssr Renard
Is dit dezelfde Nick Drake als de man van Pink Moon?

Ik vind dit niet goed. Verre van goed, zelfs. Overgeproduceerde, gladde muzakkerige cocktailjazz, met een zanger die moeite heeft boven de arrangementen uit te komen. Alsof de muziek en de zang niet bij elkaar horen en door een dj op elkaar zijn geplakt (mash-up). De stem verzuipt in de strijkertjes en andere zoetigheid.

Dieptepunt is de faux-bossanova van Poor Boy met de valse achtergrondzang en het ongeïnspireerde offkey pianospel. Nick lijkt er zelf helemaal geen energie in te stoppen, alsof hij gedwongen in de studio zijn partijtjes moet opnemen. Arme man.

Naar ik heb begrepen (gelezen) vond Nick Drake dit zelf ook niks. Ik zet Pink Moon nog maar op om deze nare smaak weg te spoelen. De plaat verkocht ook niet. Ik snap dan ook echt oprecht niet waarom men hier zo euforisch over is.

avatar van Poles Apart
Mssr Renard schreef:

Luister nog eens naar "Northern Sky", "Fly" en "One of These Things First", en niet alleen met je oren, maar met je hart. Glad, muzakkerig? Cocktailjazz?

Poles Apart schreef:

Ik weet wel wat ik goed en niet goed vind.
Deze plaat vind ik echt niet goed. Ik vermoed ook dat ik het nooit goed ga vinden. Daarom onthoud ik me ook van stemmen.

Pink Moon, die kwam gelijk bij mij binnen. Bryter Layter moest ik echt afzetten na Pool Boy. Mijn vriendin luistert het al decennia en vindt ook alleen Pink Moon de moeite waard, maar ik wilde per sé de rest ook horen.

avatar van ArthurDZ
Mssr Renard schreef:

Ah, dan snap ik het al beter, je hebt zo het allermooiste nummer van de plaat, en van Nick Drake's kleine maar fijne oeuvre, gemist.

Northern Sky, prachtig nummer met een pijnlijk mooie tekst, ook voorzien van de nodige toeters en bellen maar dat hadden de debuten van Leonard Cohen en Tim Hardin ook en daar hoor je vrijwel nooit iemand over klagen. Misschien is Northern Sky zelfs de sleutel tot het begrijpen van deze plaat, het is vol geproduceerd maar de liedjes en emoties zijn zo mooi en oprecht. En Nick zelf blijft met zijn broze stem en spartaanse gitaarspel het sobere middelpunt van dit album.

Je ziet maar wat je doet met deze info he

ArthurDZ schreef:

Je ziet maar wat je doet met deze info he

Ik ken Leonard Cohen en Tim Hardin ook niet. Dus ik heb dat referentiekader niet. Maar ik zal dan waarschijnlijk hetzelfde gevoel hebben als deze plaat.

Mijn punt is in ieder geval dat een slecht of verkeerd arrangement een liedje om zeep kan helpen. In dit geval een hele plaat lang. Dan ga ik niet zitten wachten op een lichtpuntje. Dan vind ik de plaat gewoon niet goed. En 700 users met een 5*rating gaan mij niet van gedachten doen veranderen.

Ik had wel verwacht dat ik tegengas zou krijgen, dus vind het niet erg. Zolang er maar niet getwijfeld wordt aan mijn oprechtheid

avatar van ArthurDZ
Ik had eigenlijk gehoopt dat je nu meteen Northern Sky zou gaan opzetten en als een blok zou vallen voor dat nummer, en het daarna toch nog goed zou komen tussen jou en deze prachtplaat. Verdorie, ik had in mijn vorige bericht die laatste zin er niet bij mogen zetten