Nick Drake - Bryter Layter (1971)

4,17

Folk
Label: Island

1. Introduction (1:33)
  2. Hazey Jane II (3:41)
  3. At the Chime of a City Clock (4:42)
  4. One of These Things First (4:46)
  5. Hazey Jane I (4:24)
  6. Bryter Layter (3:16)
  7. Fly (2:56)
  8. Poor Boy (6:30)
  9. Northern Sky (3:42)
  10. Sunday (3:39)
177 BERICHTEN 5 MENINGEN

Lazarus Stone
Af en toe blije fluitmuziek, licht en frivool maar ondertussen. Als ik een Drake moet kiezen is het deze.

thedude1975
Lazarus Stone schreef:

Same here Ik vind dit echt een heerlijke plaat. Fly en Northern Sky zijn momenteel favoriet.

avatar van Broem
Ben een tijdje geleden op basis van de MuMe recensies overstag gegaan en heb de trilogie van Nick tegelijk gekocht. Mooie remasters. Klinken als n klok. Enkele keren geluisterd, weer weggelegd en nog eens door de oren laten gaan. Moet zeggen dat ik zijn muziek en teksten erg sophisticated vind. Meteen op het web zijn levensverhaal gelezen. Bijzondere man, bijzonder mooie muziek die een bijzondere indruk achterlaat. Ik heb nog geen uitgesproken favoriet van de 3 albums. Met name de nummers waar de blazers (Poor Boy bv) op mee doen zijn erg mooi. Op naar zijn derde album. Neem er weer even de tijd voor.

Net op vinyl gekocht in een prachtige box. Wat een heerlijke albums heeft deze man toch gemaakt. 4 must-haves voor elke muziekkenner (om Made to love magic niet te vergeten ).

Exhaustedm schreef:

Vinylbox! Dat maakt me nieuwsgierig. Nieuwe release?

Jawel, heerlijk hebbedingetje. Van Pink Moon bestaat er ook één. Ik denk dan dat Five leaves left wel snel zal volgen!
Nick Drake / Bryter Layter vinyl box | superdeluxeedition

Ik vind hem nog behoorlijk aan de prijs.

T'is natuurlijk te zien waar je hem koopt en wat je ervoor wil betalen natuurlijk. Pink Moon was overal in België te koop (ik wist niet wat ik zag...). Deze zal waarschijnlijk iets minder zijn in oplage.
Sowieso had ik deze vinyl-versie nog niet in m'n collectie en vond dit dan een mooie gelegenheid om hem zo aan te schaffen. Northern sky klinkt hierdoor nog hemelser.

Ach, wat een gemis voor de muziek.

avatar van Broem
Thanx. Ik ga eens kijken of ik 'm ergens kan vinden voor een zacht prijsje.

Met veel plezier gedaan! Hopelijk vinden jullie er één aan een deftige prijs!

Er is nu ook een goedkope normale vinyl versie te koop

aERodynamIC schreef:
Er is nu ook een goedkope normale vinyl versie te koop

Very expensive...de 180 gr uitvoering. Oei

Deze is gisteren gereleased en dat zijn de betere prijzen

avatar van T.O.
Wat een prachtig album blijft het. Apart vind ik wel dat 'Northern Sky' zo populair is, een mooie plaat maar ik vind hem een beetje ongelukkig geplaatst in de tracklist, vaak valt hij me niet zo op

avatar van Carolaah
Grappig, de cd liep bij mij af en ik dacht achteraf "heh, was dit nou een compleet instrumentale cd"..
Dus spoelde ik terug naar de eerste nummers om er achter te komen dat er wel degelijk gezongen wordt ook..

De cd luistert zo verdomd makkelijk weg.. Voor je het weet is het voorbij. Er is wel een behoorlijke ruimte voor instrumentale stukken gelaten, echter kan ik dit juist wel waarderen..

Het klinkt ook allemaal net iets minder bedroefd dan zijn debuut. Niet dat het nou direct erg blij klinkt, maar wel iets vrolijker, alsof Drake hier nog enigszins het licht had gezien..

avatar van Supernormal

Boris - Akuma No Uta (2003) Voor wie de volgende stap wil zetten in zijn ontdekkingstocht.

Northern Sky was mijn eerste kennismaking met de muziek van Nick Drake. Was direct " overmeesterd" door de schoonheid van melancholie en perfectie. Als men vraagt wie is mijn favoriete artiest allertijden, dan geef ik liever geen antwoord. Tenslotte kun je geen appels met peren vergelijken en er is zoveel moois. Maar......... Nick Drake gaat mee naar een onbewoond eiland.

avatar van Niek

Eindelijk ook de derde van Drake binnen. Zowel Five Leaves Left als Pink Moon zijn me erg dierbaar. Ook hier druipt de kwaliteit weer van af. En hoewel ik onder de indruk ben, is het me wel duidelijk dat dit voor mij de minste van de drie zal blijven. Dat heeft slechts een reden en dat is de sax. Vraag me niet waarom maar die stoort me stevig, vooral in Poor Boy. Prachtige subtiele muziek wordt opeens cheesy late night tv. Soort soundtrack van Baantjer. Ik chargeer gigantisch natuurlijk, maar het moge duidelijk zijn dat ik baal van die sax. Vooral omdat het zo onnodig is. Enfin, er blijft genoeg over om van te genieten. Het blijft Drake natuurlijk .

avatar van beachlicious
Nick Drake's zijn beste nummer, althans voor mij, Northern Sky staat op dit mooie album!!

dazzler (crew)
Releasedatum gewijzigd naar maart 1971.

Ik vind die datum terug op discogs en Wikipedia, hoewel beide bronnen zichzelf ook tegenspreken. Op pagina 2 van het boekje van de CD remaster kan je de master tape zien met daarop de datum 14/01/71. Dus 1970 (het jaar waarin de songs werden opgenomen) is misschien toch te vroeg.

Heb wel eens gelezen dat er in 1970 al promotie-exemplaren beschikbaar waren, maar dat het album pas in 1971 in de winkel lag. In het boekje in de vinyluitgave Fruit Tree lees ik overigens dat de releasedatum 1 september 1970 is.

Zie ook:
Nick Drake - Bryter Layter 1970 or 1971 release date? | Steve Hoffman Music Forums - forums.stevehoffman.tv

dazzler (crew)
Mooie insteek van heartofsoul, dat verklaart de verwarring.

Ik denk dat we hier voor de commerciële releasedatum gaan, dus klopt 1971.

dazzler (crew)
Zoals ikzelf al aangaf spreken Wikipedia en discogs zichzelf tegen.

We weten nu hoe dat komt.

Er is de promo release van november 1970 en de commerciële van maart 1971.

Kijk ook nog eens naar deze links.

Bryter Layter - Wikipedia - en.wikipedia.org
Nick Drake - Bryter Layter (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Zie ook de datum 14/01/71 op de mastertape op afbeelding 7 in volgende link.
Nick Drake - Bryter Layter (CD, Album) at Discogs

avatar van Franck Maudit

Tjah, ik had reeds langer het vermoeden maar de onduidelijkheid inzake de release laat geen ruimte voor twijfel: dit album is des duivels. Het huidig aantal stemmen spreekt dan ook boekdelen.

avatar van luigifort
The devil is a poor boy on sunday