Nick Drake - Bryter Layter (1971)

Folk
Label: Island

1. Introduction (1:33)
  2. Hazey Jane II (3:41)
  3. At the Chime of a City Clock (4:42)
  4. One of These Things First (4:46)
  5. Hazey Jane I (4:24)
  6. Bryter Layter (3:16)
  7. Fly (2:56)
  8. Poor Boy (6:30)
  9. Northern Sky (3:42)
  10. Sunday (3:39)
EVANSHEWSON
Nick Drake was een fijne singer-songwriter.
Hij liet ons drie reguliere platen na die allen baden in een ongeziene schoonheid.

Je mag ze gerust alle drie in je kast zitten hebben...
Als je ze maar draait ook dan!

Kijk, hier past enkel de maximale score!
5 dus, jawel 5 (vijf, cinq, five, fünf)

avatar van Coldplayer
What will happen in the morning when I don’t wake up with this record cause it’s magic got me going in the morning
And what will happen in the evening when I want to go to sleep but I got to many worries in the evening
All the cd’s that I once knew are left behind but not Bryter Layter cause it opens up my eyes and makes the world a little brighter

Bryter Layter
In the morning
In the evening through the day
I want to play this piece of drake
When I feel boring

Hey, take a little while to make your family see
And now, take a little while to make your friends believe
That this piece of heaven (slijm slijm )
Is part of your chain
And your music perspective
Will be never the same

En ook mijn 3e (heb ze nu dus allemaal) Nick Drake krijgt de volle mep, 5 ***** Sublieme singer-songwriter met uitmuntende composities en gitaarspel was het toch. Is toch wel één van mijn favoriete artiesten geworden, kan ook niet anders: 3 albums, 3 door mij beoordeeld met 5 sterren.
Nick Drake

Larsch
Okay.

Ik heb Pink Moon als eerste geluisterd, daarna Drake's eerste plaat (Five Leaves Left) en nu deze. Het is heel raar, maar for some reason... weet ik gewoon nu al dat ik Five Leaves Left de mooiste van de drie vind. Northern Sky is gewoon zo... prachtig. Echt zo'n plaat die je aandachtig moet beluisteren.

avatar van Coldplayer
Nothern Sky staat op Bryter Layter, of begrijp ik je nu verkeerd?

Improvision
Dit vind ik zijn slechtste (lees: minst goede) album. Nick Drake hoort helemaal niet begeleid te worden door een saxofoon of fluit. Zijn kracht ligt in de ingetogenheid en die saxofoon in vele nummers werkt dus (naar mijn mening) een beetje als een anti-climax. 3,5*

Zigstar
Dit is nu eens een artiest die me niet weet te boeien, hoewel ik besef dat hij goeie muziek heeft gemaakt. Elke keer als ik naar een van zijn platen luister hunker ik zo rond de helft van de plaat naar iets anders, iets minder... dat is het nu juist, ik weet niet wat hetgene is dat me stoort aan Drake's muziek. (zijn stem?)
Dit is mijn favoriete plaat van zijnentwege; 3.5 sterren...

Bobiej
Bryter Layter is minder dan Five Leaves Left. Voor Nick's doen is dit veel te vrolijk, veel te veel toeters en bellen, in tegenstelling tot het simpelere Five Leaves Left. De kracht van Nick Drake zit hem in de stem van Nick en de gitaar, zoals op 'Day is Done'. Hier hangt hij teveel uit met saxofoon, drum enzovoort.

De muziek die hij hier maakt is wel prettig om te luisteren, maar ik pak eerder Five Leaves Left uit mijn kast. Om het mooie Northern Sky en At the Chime of a City Clock, 3,5*.

Bobiej schreef:

Even voor de duidelijkheid, dit is een mening he! Volgens mij hangt de keuze tussen Five Leaves Left en Bryter Layter erg af van het feit met welke plaat men begonnen is. Ik denk dat de meesten die duidelijk voor Five Leaves Left kiezen hier ook mee begonnen zijn. Dan vinden ze de extra instrumenten en vocalen niet passen bij de Drake die ze gewend zijn. Schande

Mijn kennismaking met Drake was via Bryter Layter en deze is voor mij dan ook de mooiste van de twee. Ik hoor hoop, liefde en een beetje drama. Een goede sfeer die altijd past en mij erg aanstaat.

Echter kan ik de schoonheid van Five Leaves Left ook erg waarderen. Hier hoor ik meer drama en verdriet en de sfeer is een beetje down. Erg intens en daardoor voor mij niet voor elke situatie geschikt.

Pff ik kan wel honderduit schrijven over deze platen, maar laat het hier maar bij...

avatar van OldRottenhat
Mijn favoriete Nick Drake album lijkt iedere dag wel anders te zijn! Gisteren was het Pink Moon, vandaag kan dat zomaar weer een ander zijn. Feit blijft dat ik Bryter Layter toch het meest bijzondere album van Nick Drake vind. At The Chime of a City Clock is één van de mooiste nummers die ik ken.

Bobiej
Lees ik het nou goed (mijn engels is niet zo heel goed), was Nick homoseksueel?

Die hoes is trouwens ontzettend tof!

avatar van Nightrider
Engels?

Maar er staat inderdaad dat er de mogelijkheid is geweest dat Nick gevoelens had voor een jongeman (Boyd).

Bobiej
Bwah, nu ben ik weer in de war. Ik postte dat bericht zo'n dag nadat ik het verhaal had gelezen, met vaag achterin mijn hoofd het idee dat het een engels verhaal was. Mijn fout ;)!

avatar van Droombolus
Coldplayer schreef:

Ik ben begonnen met Bryter Layter maar bij mij viel het kwartje pas toen ik Five Leaves voor het eerst hoorde ........ Da's Drake's muziek zoals hij het zelf wilde horen blijkt achteraf, want ............

Joe Boyd geeft in zijn boek White Bicycles ( dikke aanrader trouwens ) ruiterlijk toe dat hij zich te veel heeft laten gaan bij de produktie van Bryter en noemt de 2 instrumentale nummers Nick's stille protest tegen die gang van zaken. De muziek kwam, met alle muzikale bijdragen van mensen die ook graag mee wilden doen, steeds verder van Nick zelf af te staan en hij was te timide om tegen die gang van zaken te protesteren. Volgens Boyd was dat er ook de oorzaak van dat Pink Moon een solo gebeuren geworden is........

avatar van Jasper
Voor mij was Bryter Layter ook de eerste kennismaking met Drake. En bij mij viel het kwartje wel meteen. Naar mijn mening staat er op zowel Five Leaves Left als Pink Moon, hoe goed die albums ook zijn, geen materiaal dat kan tippen aan de kwaliteit van nummers als Northern Sky, At The Chime of a City Clock en Sunday.

Ook kritiek op de productie van dit album heb ik nooit begrepen. De instrumentatie draagt perfect bij aan de sfeer van de nummers en het album als geheel. Ik geloof best dat Drake niet blij was met teveel bemoeienis van anderen, maar dat maakt Bryter Layter nog niet tot een minder album.

Hoe Bryter Layter ook tot stand is gekomen, met een tevreden Drake of niet, dit is voor mij zijn meesterwerk.

Jasper schreef:

helemaal mee eens

avatar van thetinderstick
Vooruit, toch 4,5*. Toch vind ik dit de minste plaat van Nick Drake. Inderdaad, door de iets te weelderige instrumentatie. Het leidt toch wat af van waar het om draait: Nick Drake en zijn gitaarspel. Ook de twee instrumentale nummers had ik liever met zang gezien. Natuurlijk blijft het een zeer goed album, met prachtige uitschieters als 'At The Chime Of A City Clock', 'Hazey Jane 2', en natuurlijk 'Northern Sky'.

Wat is Northern Sky toch een wereldnummer zeg!
Iedere keer weer kippenvel bij dat nummer..............

avatar van Benjammin'
Inderdaad, geweldig mooi.

avatar van StuF
absoluut geweldig... maar net geen 5*, anders weet ik er niet meer uitdrukking aan te geven dat ik zowel five leaves left als pink moon net ietjes mooier vind.

Bobiej
Ik had net deze op mijn koptelefoon staan, even in een half uurtje luisteren, toch weer een pareltje als Fly en Northern Sky herontdekt, zo meteen naar bed.

Nick Drake is by far, dé muziek om op te zetten en je gedachten weg te laten zinken.

Heerlijk.

avatar van wolf
Northern Sky is voor mij Drakes beste nummer. Het pianospel van ene John Cale ontroert me keer op keer. En de tekst is zo eenvoudig, maar toch o zo mooi.

I never felt magic crazy as this
I never saw moons knew the meaning of the sea
I never held emotion in the palm of my hand
Or felt sweet breezes in the top of a tree
But now you're here
Brighten my northern sky

Wanneer ik die woorden lees/hoor, zie ik mezelf op een hoge klip staan, starend naar de woeste zee . Terwijl een zachte bries mijn haren vertederend aanraakt, kijk ik naar de ondergaande, rode zon en fluister ik tegen het onbekende dat ik gelukkig ben.
Het is ongelooflijk wat voor een gevoelens muziek kan opwekken, Nortern Sky is daar het perfecte voorbeeld van.

avatar van Helicon
Iets 'wilder' dan het eerste album, maar ook zo vol mooie juweeltjes, van deze veel te vroeg gestorven artiest.

Sven Bersee
Mwah, nee niet echt te vroeg. Precies mooi op tijd eigenlijk. Nu heeft Draak een mooi oevre en dat kon alleen nog maar minder worden.

avatar van Helicon
Dat zeg jij!

avatar van swoon
Sven Bersee schreef:

Daarom is het nog steeds wel tragisch, zijn vroege dood. Het is behoorlijk egoistisch om enkel zijn muziek als staafmat te nemen. Er kan namelijk niet gediscusieerd worden dat 26 jaar veel te jong is om te sterven.

Voor de rest is dit een zeer goed album, maar ik vind het toch véél minder dan Five Leaves Left en dat is een beetje spijtig. Maar er staan zeker en vast supermooie nummers op.

avatar van James Douglas
Northern Sky is één van de meest pure liefdesliedjes die ik ken. Één van Drake's allermooiste. Dit album, die af en toe een beetje jazzy overkomt, is ook een juweeltje al geef ik ook meer de voorkeur aan de liedjes van 'Five Leaves Left' en de beklemmende intimiteit van 'Pink Moon'.

avatar van Yak
Yak
swoon schreef:
staafmat

Dit album van Nick Drake is misschien de minst sobere van de drie maar ook op deze plaat herken je gelijk dat dit alleen maar deze artiest kan zijn.
De instrumentatie mag voor Nick Drake z'n doen nogal aanwezig zijn maar de muzikanten en de produktie zijn geheel ten dienste aan de singer/songwriter, mooi ingetogen en spaarzaam.
Verder veel prachtige songs in de stijl die hem zo kenmerkt; kwetsbaar en intiem.
Kortom een prachtplaat.