New Order - Movement (1981)

Label: Factory

1. Dreams Never End (3:15)
  2. Truth (4:40)
  3. Senses (4:47)
  4. Chosen Time (4:08)
  5. ICB (4:34)
  6. The Him (5:31)
  7. Doubts Even Here (4:20)
  8. Denial (4:24)
  9. Ceremony * (4:24)
  10. Temptation [7" Edit] * (5:26)
  11. In a Lonely Place * (6:15)
  12. Everything's Gone Green * (5:32)
  13. Procession * (4:29)
  14. Cries and Whispers * (3:27)
  15. Hurt * (8:08)
  16. Mesh * (3:03)
  17. Ceremony [Original Recording] * (4:37)
  18. Temptation * (8:52)
We kunnen ons wel ergeren aan de prijs van die box, maar in zekere zin is het wel verklaarbaar. Veelzeggend is de vergelijking met de oudere generatie NL profvoetballers zoals Willem van Hanegem, hoe goed ze ook waren, destijds verdienden ze slechts een fractie van wat thans wordt verdiend. New Order was de bestverkopende band van Factory, alleen heeft de band er heel weinig van gezien: alles werd geïnvesteerd in The Haciënda, buiten medeweten van de band. Het lot van de Hacienda, faillissement, is algemeen bekend. Eea staat uitgebreid beschreven in James Nice, Shadowplayers, The Rise and Fall of Factory Records.

Op de grote platenbeurs in Utrecht (november 2018) liet Peter Hook zijn NO en JD memorabilia veilen (oa een rijbewijs uit die tijd); daar zat ook een overzicht bij van verkochte albums. Mocht helaas geen foto maken!

avatar van Castle
Mjuman schreef:
Jullie liggen allen op één hoop in het magazijn, stel krenten.

Besides: jullie hebben de prijs verkeerd: £130.00 (ca 145,-). Maar er zit wel veel moois in de box: *beide* versies van Ceremony - zie de discussie daarover elders.

Hier kan je zien wat er allemaal in zit New Order - Official Webstore - store.neworder.com en dan kan je zelf uitmaken wat en hoe. Bedenk evenwel dat alles origineel en in goede staat op vinyl kopen ook een fikse budget drain betekent.

Het meeste is al in huis, dus nee het gaat zeker langer duren dan 129 dagen, oeps 145 dagen

avatar van reptile71
€ 109,- bij Bol, toch?

avatar van Castle
reptile71 schreef:
€ 109,- bij Bol, toch?

Komt al dichterbij

avatar van Chameleon Day
Voor 3cd's. Belachelijk duur.

avatar van reptile71
"De Movement box set bestaat uit het originele vinyl met zijn oorspronkelijke hoes ontworpen door Peter Saville, de originele CD in replica mini album hoes, een bonus CD met nooit eerder uitgebrachte tracks, een DVD van live shows en TV optredens en een hard cover boek."

Een LP, 2 cd's, een dvd en een boek.

Jean-Maurice
Oké dan begrijp ik de prijs beter maar het blijft duur. Ik heb dit album ooit gekocht eind jaren 80 voor 18 gulden en later op cd voor 10 euro. Maar nu over het album; het gemis van Ian Curtis is duidelijk hoorbaar hoewel ze van naam zijn veranderd is dit eigenlijk nog Joy Division. Pas later zou New Order een eigen geluid gaan krijgen. Ik vind dit hun beste niet omdat de liedjes zo uitzonderlijk goed zijn maar omdat ze na de tragische dood van hun frontman niet opgegeven hebben. Dáár zit vooral mijn waardering voor dit album. De mooie productie van dit album door Martin Hannett maakt dit album voor wat het is en zal blijven. Een prachtig memorabel document in de geschiedenis van rockmuziek!

Het poëtische is verdwenen. Qua sound gezien zeker nog raakvlakken met Joy Division. Vooral het overdonderende gevoel overheerst. Dit is het muzikale bidprentje, een eerbetoon aan Ian Curtis gericht, waar onzichtbaar maar een woord domineert WAAROM??

avatar van dazzler
De nieuwe box zal me worst wezen. Ik heb het album op vinyl (originele continentale persing) en op 2CD deluxe. Heb Procession en Temptation op 7" (originele UK persing), Everything's Gone Green en Temptation op 12" (originele continentale persing). Ceremony vind ik nog wel eens tegen een betaalbare prijs.

En ik heb alle non-album tracks ook nog eens in optimale remaster (onofficiële release).
Voor de aardigheid ook nog wat mp3's van hun eerste optredens (met een paar unieke tradks).

Als je zoals ik graag een collectie aanlegt in de breedte, kan je het je budgettair niet veroorloven om ook nog eens al die superdeluxe boxen te gaan kopen. Ik heb er van geen enkele artiest eentje in huis. Desnoods (als ik het echt de moeite vind) download ik het wel ergens van het net. Ik vind dit ethisch kunnen aangezien ik de meeste van die dingen toch al op vinyl album of single heb. Ik heb er dus al wel eens voor betaald.

Ter gelegenheid van de aanschaf van een nieuwe phono-versterker dit album, in originele persing, weer eens tevoorschijn gehaald en gedraaid.

Voor een album dat ruim 35 jaar oud is, klonk het opvallend fris en to-the-point. Vinylisten zou ik daarom adviseren op zoek te gaan naar een goede oude persing en daarin je duiten te stoppen; cd-afficionado's om de dubbel (collector's edition) van Movement te kopen (ca 15,- bij Amazon, tweedehands).