New Order - Movement (1981)

Label: Factory

1. Dreams Never End (3:15)
  2. Truth (4:40)
  3. Senses (4:47)
  4. Chosen Time (4:08)
  5. ICB (4:34)
  6. The Him (5:31)
  7. Doubts Even Here (4:20)
  8. Denial (4:24)
  9. Ceremony * (4:24)
  10. Temptation [7" Edit] * (5:26)
  11. In a Lonely Place * (6:15)
  12. Everything's Gone Green * (5:32)
  13. Procession * (4:29)
  14. Cries and Whispers * (3:27)
  15. Hurt * (8:08)
  16. Mesh * (3:03)
  17. Ceremony [Original Recording] * (4:37)
  18. Temptation * (8:52)
We kunnen ons wel ergeren aan de prijs van die box, maar in zekere zin is het wel verklaarbaar. Veelzeggend is de vergelijking met de oudere generatie NL profvoetballers zoals Willem van Hanegem, hoe goed ze ook waren, destijds verdienden ze slechts een fractie van wat thans wordt verdiend. New Order was de bestverkopende band van Factory, alleen heeft de band er heel weinig van gezien: alles werd geïnvesteerd in The Haciënda, buiten medeweten van de band. Het lot van de Hacienda, faillissement, is algemeen bekend. Eea staat uitgebreid beschreven in James Nice, Shadowplayers, The Rise and Fall of Factory Records.

Op de grote platenbeurs in Utrecht (november 2018) liet Peter Hook zijn NO en JD memorabilia veilen (oa een rijbewijs uit die tijd); daar zat ook een overzicht bij van verkochte albums. Mocht helaas geen foto maken!

avatar van Castle
Mjuman schreef:
Jullie liggen allen op één hoop in het magazijn, stel krenten.

Besides: jullie hebben de prijs verkeerd: £130.00 (ca 145,-). Maar er zit wel veel moois in de box: *beide* versies van Ceremony - zie de discussie daarover elders.

Hier kan je zien wat er allemaal in zit New Order - Official Webstore - store.neworder.com en dan kan je zelf uitmaken wat en hoe. Bedenk evenwel dat alles origineel en in goede staat op vinyl kopen ook een fikse budget drain betekent.

Het meeste is al in huis, dus nee het gaat zeker langer duren dan 129 dagen, oeps 145 dagen

avatar van reptile71
€ 109,- bij Bol, toch?

avatar van Castle
reptile71 schreef:
€ 109,- bij Bol, toch?

Komt al dichterbij

avatar van Chameleon Day
Voor 3cd's. Belachelijk duur.

avatar van reptile71
"De Movement box set bestaat uit het originele vinyl met zijn oorspronkelijke hoes ontworpen door Peter Saville, de originele CD in replica mini album hoes, een bonus CD met nooit eerder uitgebrachte tracks, een DVD van live shows en TV optredens en een hard cover boek."

Een LP, 2 cd's, een dvd en een boek.

Jean-Maurice
Oké dan begrijp ik de prijs beter maar het blijft duur. Ik heb dit album ooit gekocht eind jaren 80 voor 18 gulden en later op cd voor 10 euro. Maar nu over het album; het gemis van Ian Curtis is duidelijk hoorbaar hoewel ze van naam zijn veranderd is dit eigenlijk nog Joy Division. Pas later zou New Order een eigen geluid gaan krijgen. Ik vind dit hun beste niet omdat de liedjes zo uitzonderlijk goed zijn maar omdat ze na de tragische dood van hun frontman niet opgegeven hebben. Dáár zit vooral mijn waardering voor dit album. De mooie productie van dit album door Martin Hannett maakt dit album voor wat het is en zal blijven. Een prachtig memorabel document in de geschiedenis van rockmuziek!

Het poëtische is verdwenen. Qua sound gezien zeker nog raakvlakken met Joy Division. Vooral het overdonderende gevoel overheerst. Dit is het muzikale bidprentje, een eerbetoon aan Ian Curtis gericht, waar onzichtbaar maar een woord domineert WAAROM??

avatar van dazzler
De nieuwe box zal me worst wezen. Ik heb het album op vinyl (originele continentale persing) en op 2CD deluxe. Heb Procession en Temptation op 7" (originele UK persing), Everything's Gone Green en Temptation op 12" (originele continentale persing). Ceremony vind ik nog wel eens tegen een betaalbare prijs.

En ik heb alle non-album tracks ook nog eens in optimale remaster (onofficiële release).
Voor de aardigheid ook nog wat mp3's van hun eerste optredens (met een paar unieke tradks).

Als je zoals ik graag een collectie aanlegt in de breedte, kan je het je budgettair niet veroorloven om ook nog eens al die superdeluxe boxen te gaan kopen. Ik heb er van geen enkele artiest eentje in huis. Desnoods (als ik het echt de moeite vind) download ik het wel ergens van het net. Ik vind dit ethisch kunnen aangezien ik de meeste van die dingen toch al op vinyl album of single heb. Ik heb er dus al wel eens voor betaald.

Ter gelegenheid van de aanschaf van een nieuwe phono-versterker dit album, in originele persing, weer eens tevoorschijn gehaald en gedraaid.

Voor een album dat ruim 35 jaar oud is, klonk het opvallend fris en to-the-point. Vinylisten zou ik daarom adviseren op zoek te gaan naar een goede oude persing en daarin je duiten te stoppen; cd-afficionado's om de dubbel (collector's edition) van Movement te kopen (ca 15,- bij Amazon, tweedehands).

is er verschil tussen de engelse en de continentale persing van movement ?

Scooby1965 schreef:
is er verschil tussen de engelse en de continentale persing van movement ?

Ik heb de continentale en ben er zeer tevreden over. Maar vergelijken kan ik dus niet.

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit album ademt een bijzonder kille en naargeestige sfeer uit.

Arbeidsdeskundige schreef:
Dit album ademt een bijzonder kille en naargeestige sfeer uit.

Een rouwalbum. Het jaar ervoor besloot Ian Curtis een einde aan zijn leven te maken.
Verstandig en ook dapper genoeg besloten zijn collega's onder New Order verder te gaan.
Het is dan ook een donkere plaat. Maar de Joy Division albums zijn ook niet bepaald vrolijk.

Maar eens aangeschaft. Blijft een fantastische plaat.
Had de 3e Joy Division kunnen zijn, maar dan zonder de zang van Ian Curtis.
Hoe meer je 'm draait hoe beter ie wordt lijkt het wel.
Ik ben minder bekend met hun latere spul, maar deze en Power, Corruption & Lies horen zeker in de collectie.

avatar van luigifort
Staat hier nu ook op Fantastische muziek id, als een soort deken over je heen, heerlijk!

avatar van luigifort
bikkel2 schreef:
Ik ben minder bekend met hun latere spul

Technique, bikkel2, Technique uit 1989, later spul, maar natuurlijk niet later als iets uit de jaren 00 of 10

Die ga ik checken luigifort. Thanx!

bikkel2 schreef:

Van Movement naar Technique is een grote sprong.

Ik zou Low Life niet overslaan. Brotherhood mag je wel skippen.

bikkel2 schreef:
Maar eens aangeschaft. Blijft een fantastische plaat.
Had de 3e Joy Division kunnen zijn, maar dan zonder de zang van Ian Curtis.
Hoe meer je 'm draait hoe beter ie wordt lijkt het wel.

"Latere spul" tja, als je *** schijven van deze band in huis hebt, word je niet blij van zo'n aanduiding. Mijn advies: koop de dual disk versies, t.m
Technique - dat loont met de 12"s erbij. Soms zijn die interessanter vwb tijdsbeeld/actualiteit
Get Ready is meer gitaargedreven/rock en Waiting meer pop.

Thanks voor de info mannen.

avatar van aerobag
Van de New Order albums, is dit mijn minst favoriete. New Order had de ondankbare taak om een leven te leiden na Joy division. Ze proberen op Movement nog iets teveel uit de post-punk as van Joy Division te herrijzen, maar weten wat mij betreft dat niveau niet te behalen. Later zullen ze ook een zoveel interessantere richting in slaan, die hier al met vlagen hoorbaar is. De zoektocht naar de eigen identiteit kwam later gelukkig goed.