Lange tijd is dit mijn minst favoriete Rolling Stones plaat geweest. De Stones die op de psychedelische toer gaan, geen producer of manager om ze in de hand te houden (dat was Andrew Oldham, maar die vertrok aan het begin van de opnames van deze plaat) en wagonladingen geestverruimende middelen. De hoes zegt, net als bij voorganger Between The Buttons, precies hoe de Stones eraan toe waren. Ze waren de connectie met de realiteit en daarmee hun wortels, de blues, volledig kwijt.
Sgt. Peppers was de nieuwe standaard in de popwereld en om bij te blijven dachten de Stones dat ze ook zoiets moesten maken. Maar waar de Beatles een heel duidelijk idee hadden van wat ze wilden toen ze de studio ingingen (of dat echt zo was weet ik niet, maar zo klinkt het eindproduct in elk geval wel) deden de Stones maar wat. Onder invloed van acid, paddo's en wat al niet meer namen ze bijna letterlijk elke scheet op (in elk geval gesnurk, aan het einde van In Another Land). Zonder producer of manager om ze een schop onder hun kont te geven werd al die onzin vervolgens doodleuk op de plaat gezet. Hoe kon in die puinhoop ooit een coherent album, of zelfs maar een coherent nummer, tot stand komen? Lange tijd heb ik dus gevonden dat dat niet kon. Their Satanic was het slechtste Stones-album en dus was er geen enkele reden om er nog naar te beluisteren.
Enkele jaren geleden besloot ik de plaat toch weer eens een kans te geven en er gebeurde iets opmerkelijks, ik vond het best een goed album. Sterker nog, met elke luisterbeurt begon ik het beter te vinden! Naarmate ik het album vaker luisterde kwam ik erachter dat er tussen alle psychedelische gekkigheid best veel goede nummers op dit album staan. Daarnaast hangt er een donkere, haast onheilspellende sfeer over dit album die ik erg aantrekkelijk vind. Eigenlijk bijna het tegenovergestelde van Sgt. Pepper, dat over het algemeen een positief album is. Als je bij het luisteren van dat album je ogen sluit, zie je allerlei zonnige en kleurrijke taferelen voor je. Als je bij Their Satanic je ogen sluit, zie je donkere en grimmige voorstellingen, die eigenlijk alleen even verdwijnen tijdens She's A Rainbow (dit nummer is totaal atypisch voor de Stones maar toch vind ik het geweldig, wellicht omdat het zo ontzettend niet is wat je verwacht van de Stones) en afsluiter On With The Show. Their Satanic is bijna als een slechte drugstrip op muziek.
Hoewel Sing This All Together en Sing This All Together (See What Happens) op zichzelf niet echt goede nummers zijn passen ze op de één of andere manier wel in het geheel en zou ik ze niet willen missen. Ze maken onderdeel uit van de trip die je met dit album maakt. Net als Gomper, dat begint als een goed nummer maar vervolgens ontaard in psychedelische gekkigheid, wat eigenlijk nooit op het album had mogen komen. Maar toch vind ik het niet vervelend. Daarnaast vind ik Citadel, 2000 Man, She's A Rainbow en natuurlijk 2000 Light Years From Home fantastische nummers. Vooral die laatste twee behoren tot de absolute klassiekers van de Stones.
On With The Show (veel te vrolijk/jolig, ik zie in gedachte de circusparade al voorbij trekken) is het enige nummer dat ik graag vervangen had gezien door bijvoorbeeld Dandelion of We Love You, twee nummers die ook tijdens de sessies voor dit album zijn opgenomen en beide vele malen beter dan On With The Show.
Hoewel het na dit album volstrekt duidelijk was dat de Stones zo niet verder konden, heeft deze collectieve breakdown in mijn ogen een bijzonder en goed album opgeleverd. Het heeft me decennia gekost tot deze conclusie te komen, dus vind jij Their Satanic helemaal niks, luister het nog een paar keer en misschien kom je tot dezelfde inzichten als ik. Of niet en dan zijn er gelukkig genoeg andere Stones-albums om van te genieten.
Tussenstand:
1. Aftermath: 4,5*
2. The Rolling Stones: 4*
3. Their Satanic Majesties Request: 4*
4. Out Of Our Heads US: 4*
5. The Rolling Stones Now!: 3,5*
6. 12 X 5: 3,5*
7. The Rolling Stones No. 2: 3*
8. Between The Buttons: 2,5*
9. December's Children (And Everybody's): 2,5*