The Rolling Stones - Their Satanic Majesties Request (1967)

Label: Decca

1. Sing This All Together (3:48)
  2. Citadel (2:49)
  3. In Another Land (3:11)
  4. 2000 Man (3:07)
  5. Sing This All Together (See What Happens) (7:57)
  6. She's a Rainbow (4:35)
  7. The Lantern (4:22)
  8. Gomper (5:10)
  9. 2000 Light Years from Home (4:46)
  10. On with the Show (3:39)
avatar van Ducoz
John Lennon staat ook gewoon op de voorkant van deze hoes, kijk maar eens goed rechtsonder in, bij de kameel.

RedwoodCreek
Ik vind dit echt een fantastische plaat!

Ducoz schreef:

Alle 4 the Beatles zijn te vinden in de hoes, kijk maar

avatar van Ducoz
Ja nu je het zegt, harrison ha dik gevonden maar die andere 2 zijn toch iets verder weg gestopt op de CD hoes! Want die is namelijk niet zo groot en vallen ze er net buiten

avatar van Droombolus
Nog een Beatles fan geïnteresseerd in een vinyltje ?

The Stones en Beatles waren goeie maatjes . In de clip van All You need Is Love zie je Jagger .

avatar van Chronos85
Tsja, en op het nummer We Love You, wat een singletje van ze was ten tijde van TSSR zingen Lennon en McCartney zonder vermelding mee op de achtergrond. Gaaf nummer trouwens!

avatar van Chronos85
Oh ja, en natuurlijk op Sing This All Together. Is vast eerder genoemd in dit topic, maar bij deze dan een doublure.

avatar van Carolaah
Whoa, bijzondere plaat dit , beetje kunstzinnig!
Ben benieuwd hoe dit op langer termijn zal bevallen..
Tot nu toe bevalt het goed, er hangt een interessant sfeertje over deze cd.

Dit had het antwoord van The Stones op Sergeant Pepper moeten zijn.
Wat ben ik blij dat het niet zo heeft moeten zijn.
Sergeant Pepper opent sterk en heeft een geweldige afsluiter, maar wat er tussenin gebeurt is niet zo geweldig.
Nee, gelukkig niet zo’n pretentieus album.
Dit is een heerlijk spacey plaat geworden, overspoeld door psychedelische drugs.
Als Sticky Fingers heroïne is, dan is dit LSD.
Zonder Their Satanic Majesties Request zou een band als MGMT totaal anders klinken.
The Stones laten juist horen dat ze durven te experimenteren, waardoor het resultaat totaal anders klinkt als hun eerdere en ook latere werk.
Er wordt wel altijd gesproken over Brian Wilson die bij SMiLE de realiteit met de wereld kwijt raakte; kijk wat er met Brian Jones hier gebeurde.
Iedereen kent het trieste gevolg.
Doordat The Stones er vervolgens helemaal doorheen waren en het merendeel van de dag als verslaafden junkies op de bank lagen, veranderde hun muziek totaal.
Hier werden de demonen opgeroepen, op de volgende vier albums nam de duivel hun leven over.
Een worsteling met meesterlijke resultaten.
Maar ik kan dit album niet zozeer met het werk van The Beatles vergelijken, voor mij ligt hij juist meer in de lijn met het vroegere werk van The Doors en vooral het opvolgende debuut van The Stooges.
Iggy Pop mag dan wel terecht de Godfather van de Punk genoemd worden, hij heeft het zeker afgekeken van Mick Jagger.
Ook bij Bowie hoor ik in zijn jaren 70 periode de invloed van dit album terug.
Misschien was het voor The Stones beter geweest als dit album nooit gemaakt zou worden.
Gewoon aan de veilige kant het pad bewandelen.
Met af en toe een uitblinker als Under My Thumb.
Hoe triest het ook klinkt; The Stones hebben hun succes vooral te danken door de problemen die ontstonden tijdens dit opnameproces.

avatar van musician
Ja, dat zou eigenlijk best wel eens kunnen. Ik zit niet zo heel erg in de geschiedenis van de Rolling stones.

Ik moet zelfs opbiechten veel jaren '60 albums van de Stones (ten onrechte) een beetje links te hebben laten liggen. Hoewel ik bijvoorbeeld deze, Beggars banquet en Let it bleed wel in huis heb. Maar ik ben er niet mee opgegroeid en dan heb je altijd een soort van automatische achterstand in beleving en ervaring.

Toch moet ik zeggen dat Their Satanic Majestic Request momenteel op één staat wat betreft aantal keren afspelen en dat doe je niet snel als het niet iets is.
De psychedelica druipt er van alle kanten af, natuurlijk in de (vele) instrumentele gedeelten maar ook in 'reguliere' Stonesnummers als Citadel en She's a rainbow.

Je kunt na dit album concluderen dat de Rolling Stones veel muzikale stromingen wisten te beheersen en zeker ook het onderdeel psychedelica. Ik betreur eerlijk gezegd dat dit het enige album van de Rolling stones is met deze invloeden, ze zouden er van mij ook in door mogen zijn gegaan. Ik hoor het liever dan de country en het soms zelfs tegen gospelachtige genre waar ze ook wel eens mee kwamen. Alleen de onversneden rocknummers van de Stones ontstijgen wat mij betreft Their Satanic Majestic Request.

Natuurlijk is psychedelische muziek zeer tijdgebonden. 1967 was uiteraard atuurlijk het jaar van het doorbreken van de Doors, Pink floyd en nog een paar van dat soort namen.

Maar de Rolling Stones weten in datzelfde jaar, ook ten opzichte van deze grootheden in het vak, volledig overeind te blijven. Het is jammer dat ze onvoldoende krediet hebben gekregen van hun aanhang en er later niet op zijn doorgegaan. De paar bluesachtige nummers die ik dan weer van opvolger Beggars Banquet ken vind ik een stuk minder spannend dan 2000 Lightyears from home.

avatar van devel-hunt
Chronos85 schreef:
En op het nummer You know my name (look at my number) speelt Brian Jones Sax

avatar van Chronos85
Stimmt, toch wel de meest Beatlesque Stone die er geweest is (zie ook mijn opmerking bij Forty Licks).

avatar van IntoMusic
2000 Light Years from Home... Voor mij één van de gaafste nummers die de Stones uit de pen/speakers hebben gekregen. Vooral live tijdens de Steel Wheels-tour werelds performed. Verder blijft dit album in de top 5 van hun collectie staan.

BobbieMarley
Dat is samen met She's a rainbow de enige song die voor mij nog enigszins te pruimen zijn. De rest vind ik van een abominabel niveau. Slaapverwekkend zelfs. Er komt niet voor niets tussen de nummers een geluidsfragment van een slapend persoon voor . Dit album kan zich absoluut niet meten met albums als Between the buttons, Beggars banquet, Let it bleed, Sticky fingers, Exile on main street en nog diverse andere albums van The Stones.

avatar van heartofsoul
Het is dat het stuurloze Sing This All Together (5de track) naar mijn mening een zwakke plek is op dit album, maar muzikaal gesproken vind ik dit een erg fijne plaat. Ik meen me te herinneren dat het in het Amerikaanse jazzblad "Downbeat" destijds een zeer hoge rating kreeg. In ieder geval heb ik er in de jaren '60 heel vaak naar geluisterd, en het terughoren stelde niet teleur. Brian Jones was meen ik verantwoordelijk voor de synthesizers (klinken soms behoorlijk vervreemdend), een geluid dat ik in die jaren nog niet kon thuisbrengen.

avatar van Sanderzzz
2000 light years from home is echt zo'n nummer wat de top meester van de psychedelia 'Syd Barett' uit zijn mouw kon geschud hebben. De rest van de nummers doen het ook helemaal niet slecht. Tweede favoriet is voor mij She's A Rainbow (en dat lijkt dan weer heel hard op een Beatles nummer ). De opener is enorm catchy en de rest van de nummers zijn ook van goede kwaliteit... Alleen
inderdaad zoals hierboven al is vermeld heb ik ook wat problemen met het middenstuk dat voor mij ook iets te lang voortkabbelt. Het begon nochtans veelbelovend maar het is echt geen Interstellar Ovedrive

Ondanks dat ik deze Stones plaat niet echt heel bijzonder vond, heb ik toch een wit vinyl op de kop getikt, want hoort toch bij de Stones collectie uiteindelijk.

Na een paar keer draaien ga ik 'm wel wat meer waarderen, maar soms blijft het een rare plaat. Ook bij mij blijft She's a rainbow torenhoog favoriet.! Nog een 10 van dat soort nummers, en je hebt een top plaat!

avatar van Droombolus
Zijn Stones fans net zo lastig bij de LPs van de Fabs ?

Droombolus schreef:
Zijn Stones fans net zo lastig bij de LPs van de Fabs ?

Wat vind je lastig aan me? Ik probeer juist dingen te waarderen! Goed toch?

Niks mis mee hoor.

Dat was gewoon mijn dagelijkse poging tot humor.

En OK, Sing This All Together ( See What Happens ) klinkt zwaar gedateerd, maar met de rest van de songs is op zich niks mis. Verdere potentiële top hits ( naast She's A Rainbow, en ik noem de "andere A-kant" 2000 Light Years daar ook maar bij ) staan er misschien niet op maar ze waren zich dan ook voorzichtig op het pad van de album artiesten aan het wagen.......

avatar van iggy
Ik heb weinig tot niks met psychedelische rock. Ik heb er zelfs jaren en jaren een pest hekel aan gehad. De enige bands die er goed mee wegkomen zijn The Doors en Hendrix. En in mindere mate The Beatles. De rest kan me min of meer gestolen worden.

Op deze plaat kunnen me dan ook maar 3 nummers echt bekoren. 2000 Man, The Lantern en 2000 light years From Home. De rest van deze plaat doet me niks. Met enige regelmaat is het zelfs ronduit slecht wat de mannen laten horen. Althans volgens mijn oortjes.

buizen
Een stuk vinyl van bijna 50 jaar oud, wat moet je er nu nog mee? Van stemmen onthoud ik me.

buizen schreef:

Nou, je doet wel heel denigrerend over muziek waar veel users mee zijn opgegroeid. Het is mijn favo ook niet van The Stones (verre van dat zelfs) maar wat zou er mis moeten zijn met muziek die 50 jaar oud is ?
Veel muziek van toen is van grote invloed geweest op menige band/artiest. En nog steeds hoor je wel echo's terug uit die periode. Wat dat betreft is in de rockmuziek het meeste wel zo'n beetje gedaan.

bikkel2 schreef:

Nou..
..Maar volgens mij heb jij niet veel met The Stones op. Gezien ook je reactie bij artiesten vandaag.

Dat heb jij goed gezien, en voor zo'n mening mag ook ruimte zijn.

avatar van iggy
buizen schreef:

Dat heb jij goed gezien, en voor zo'n mening mag ook ruimte zijn.

En die is er ook. Maar meschien is het wel leuk en handig om die mening wat beter uit te leggen.

Eens met Iggy. Dit is de ultieme site om je bezwaren of je euforie over een plaat of band/ artiest kenbaar te maken.

Roepen dat iets wat 50 jaar oud is niet de moeite waard is, vraagt om enige duidelijkheid.

buizen
De Stones hebben muzikaal niets doorbrekends of innovatiefs gebracht. Zeer conservatief bandje.
Maar op een of andere manier is er al decennia lang een markt voor, begrijp er niets van.
Dit 50jaar oude stuk vinyl is sowieso oude koeien uit de sloot halen.

Je punt over The Stones is duidelijk, al ben ik het niet met je eens. Is hier in zijn algemeenheid niet de plaats over te discusseren.

Enig puntje wat ik nog wel wil aanmerken;

Een stuk vinyl van The Scorpions uit 1976 is dan niet oud ??
Maar misschien is wat alles boven de 40 jaar uitkomt voor jou oud

buizen
Zucht, eerst wordt je gevraagd naar het hoe en waarom en vervolgens wordt je doodleuk meegedeeld dat het 'hier' niet de plaats is om te discussieren over de Stones.
Het is me al helder en klaar: geen kwaad woord over de Stones!
Ben benieuwd naar de volgende setlist.