Interpol - Marauder (2018)

Label: Matador

1. If You Really Love Nothing (4:25)
  2. The Rover (3:37)
  3. Complications (3:54)
  4. Flight of Fancy (3:51)
  5. Stay in Touch (4:53)
  6. Interlude 1 (1:01)
  7. Mountain Child (3:08)
  8. Nysmaw (3:16)
  9. Surveillance (4:13)
  10. Number 10 (3:12)
  11. Party's Over (3:39)
  12. Interlude 2 (1:03)
  13. It Probably Matters (4:07)
Niets mis met de productie, ik vindt het juist erg fijn. Past idd perfect op deze plaat.

Er is iets aan de hand, maar het kan aan mij liggen. Ik krijg maar geen goesting in de nieuwe plaat terwijl die al een maand oud is. Zonet voor het eerst geprobeerd maar eerder als verplicht nummer. Misschien is dat een verkeerde houding en probeer ik nog eens, dan wel door koptelefoon.

Anyway, met El Pintor was ik ook pas..vorige maand echt mee. Die vond ik destijds ook al hun slechtste, maar daar kom ik volledig op terug. Prachtig warme productie. Opeens raakte die me hard. En dan krijg je dit, zowat het tegenovergestelde. Het is kwestie van mijn smaak ook wellicht, maar ik hou van warmte, subtiliteiten, "lucht" in de muziek.

Niet dat ik iets heb tegen een ruwere punky plaat, maar ik mis toch vooral goeie nummers. Het Interpol-verhaal lijkt op voor mij. Dat terwijl ze 5 albums naéén een absolute topband waren. Ik ken er weinig die 5 platen na elkaar presteren immers..En dan staat, oh ironie, net deze al een hele maand op kop in de rotatielijst. Bloedarmoede? Vertel mij wat de echt memorabele tijdloze songs hier op zijn, want ik zie ze niet.

gerre schreef:

Je zegt het zelf, het kan nog komen. Zeker bij een band als Interpol is dat al heel vaak gebleken. Anderzijds, het is wel héél erg anders dan de vorige vijf platen, toch zeker naar Interpol-normen, dus dan valt het wel te begrijpen dat niet iedereen mee is.

Bijzonder dat je vraagt naar 'memorabele tijdloze songs' op deze plaat, want toen stelde ik mij de vraag of ze überhaupt ook maar één dergelijk nummer gemaakt hebben? Ik vind van niet, luistert er iemand naar losse songs van Interpol? Anyway, het nummer op deze plaat dat dichtst bij die definitie komt is ongetwijfeld 'If you really love nothing', wat een opener zeg! (En daar ben ik ook nog maar sinds kort uit, typisch Interpol..)

avatar van Grecio

C'mere

Wat het album betreft, is even wennen, maar uiteindelijk een prima plaat geworden.

avatar van Slowgaze
ni slecht schreef:

Wat dacht je van 'Slow Hands' en 'Obstacle 1'?

Slowgaze schreef:

Wat dacht je van 'Slow Hands' en 'Obstacle 1'?

Die voorbeelden gaan zeker die richting uit, maar ik vind ze nog altijd beter tot hun recht komen in het breder geheel. Ik wil maar zeggen, Interpol maakt geen 'let it happen' of 'Electric Feel' , nummers waarbij al de rest bijna gaat verbleken. 'Evil' komt dan misschien nog het dichtst, maar staat dan ook weer op een verdomd goede plaat.

Je zal wel nummers kunnen onderscheiden, maar dat gaat mij bij deze band toch niet al te makkelijk af.

"Slow Hands" en "Evil" waren hun hits destijds, maar komaan..er zijn songs van een (veel) hoger niveau nog, alleen al op die plaat. Natuurlijk bijna alles van het legendarische debuut. Maar destijds ook zot van "Pioneer To The Falls" en van de opvolger "Lights" en van de vorige zijn "My Desire" en "All The Rage Back Home" singles die me veel meer raken dan de huidige. "The Rover" is gewoon leuk.. En dan noem ik nog enkel de singles. Het is een paar jaar geleden dat ik de tweede tot vierde plaat beluisterd heb dus dat zou ik nog eens opnieuw moeten checken

Maar bon, de nieuwe..geen idee wanneer ik nog een poging ga doen. Komt die er wel? Ook ik snap de opmerkingen over productie precies wel. Het kan in ieder geval nog heel lang duren..naar Vorst ga ik normaal toch al niet deze keer. Vaak luister ik graag platen in functie van een concert ook dat ik ga zien. Momenteel in de ban van die topper van Low.

avatar van Woutout
Goedemiddag Loudness Wars!!! Overigens was El Pintor al niet al te best qua productie, maar die plaat vond ik wel wat beter. Een track als All The Rage Back Home, Breaker 1 of Tidal Wave (!!) is hier niet te vinden. Dat ze de hoogtijdagen van hun eerste 3 platen nooit meer hebben benaderd is helemaal niet erg, maar ik vind dit na het titelloze Interpol hun zwakste album eerlijk gezegd.

avatar van Woutout
gerre schreef:
........Momenteel in de ban van die topper van Low.

Wat een belachelijk goede plaat is dat!

avatar van Chameleon Day
Ik vroeg me af wat het nut van de 'Interludes' is, maar dat is me nu duidelijk: 'Interlude 1' sluit het behoorlijk sterke eerste deel van het album af en kondigt het aanmerkelijk zwakkere (midden)deel aan. 'Interlude 2' roept je op om weer goed te gaan zitten voor een sterke afsluiter. De scheidslijnen zijn daarmee helder. Handig die Interludes

avatar van Johnny Marr
Ik dacht dat deze wel ging groeien, maar dat is dus na twee maanden nog steeds niet het geval... Hun zwakste release tot nu toe, moet ik helaas constateren. Hopelijk negeren ze dit album op hun concert volgende maand maar ik vrees dat het de voornaamste focus zal zijn, wat te begrijpen is.

Johnny Marr schreef:

Ik kijk erg uit naar dat optreden. Ivm de setlist:
Als je de shows van afgelopen oktober in de US beschouwt, maken ze een erg mooie mix van oud en nieuw werk

avatar van Johnny Marr

Ik kijk erg uit naar dat optreden. Ivm de setlist:

Ze openen met Pioneer to the Falls, wat een droom Nog nooit live mogen meemaken, dat meesterwerk.

avatar van juvefc_robin
Ik vind het album met de week beter worden. Een geweldige sfeer.

avatar van Gringo_m

Kaartje door verkocht want vind de laatste cd (heel) erg tegenvallen en lees nu dat ze "Pioneer To The Falls" spelen.....
Al hadden ze maar 1 soortgelijk nr op de laatste cd dan was ik wel gegaan.

avatar van sillus
Sinds deze plaat luister ik weer interpol. Na Olta ben ik afgehaakt... misschien ook omdat ik Carlos D gewoon erg miste.. de baslijn is hierna nooit meer wat hij geweest is. Inmiddels is mijn periode van rouw verdwenen na beluisteren van deze plaat. Het eerste nummer zet de toon en ik moet zeggen dat ze deze lijn behoorlijk door kunnen trekken... niet hun beste werk (eerste 3 platen) maar wat mij betreft beter dan de voorgaande 2.

4 sterren

avatar van luigifort
Johnny Marr schreef:

Ik zag ze 1 keer en ze openden met Pioneer. Ik kende het nog niet (plaat ook nog niet uit geloof ik). Ik wist niet wat ik meemaakte

avatar van jerome988
Na een eerste luisterbeurt de plaat lange tijd links laten liggen vanwege het vuige, ondoorgrondbare, dichte geluid. Enkel opener If You Really Love Nothing vaak opgezet, heerlijk nummer met dezelfde drive als Love Will Tear Us Apart. Nu bij herbeluistering vind ik het nog steeds moeilijk om door de dichte geluidsmuur heen te komen, maar heb ik er wel bewondering voor. In het begin dacht ik aan een slechte productie of overproductie. Artiesten streven tegenwoordig naar een zo helder en schoon mogelijk geluid dat er vaak overuren in de productie gaan zitten. Interpol heeft precies het tegenovergestelde gedaan door een vuile schurende plaat af te leveren. Gewaagd anno 2018, maar ik wordt er blij van. Eindelijk iets anders/ unieks / opvallends dan de talloze platen die tegenwoordig worden uitgebracht. Een tegengeluid, waar je geduld voor moet hebben en voor open moet staan, maar uiteindelijk vaker naar teruggrijpt. Simpelweg omdat ze de mainstream tegen gaan en een eigen weg kiezen, iets wat zelden meer gebeurd in de muziekindustrie.