Interpol - Marauder (2018)

Label: Matador

1. If You Really Love Nothing (4:25)
  2. The Rover (3:37)
  3. Complications (3:54)
  4. Flight of Fancy (3:51)
  5. Stay in Touch (4:53)
  6. Interlude 1 (1:01)
  7. Mountain Child (3:08)
  8. Nysmaw (3:16)
  9. Surveillance (4:13)
  10. Number 10 (3:12)
  11. Party's Over (3:39)
  12. Interlude 2 (1:03)
  13. It Probably Matters (4:07)
avatar van Korreltje Zout
The Rover vind ik niet slecht maar ook niet heel goed. Doorsnee Interpol. Het klinkt een beetje gewoontjes en niet zo melodieus en spannend als de singles/uitschieters op de eerdere platen. Maar misschien zijn andere nummers op deze plaat beter. Een grotere steekproef is wenselijk.

Op basis van 7.7% van de nummers op deze plaat en 8.2% van de speelduur, geef ik dit voorlopig ongeveer 3.1 sterren.

avatar van mattman
Hopelijk komt deze zesde in de buurt van El Pintor, wat ik na hun teleurstellende 3de en 4de eindelijk nog eens een sterkte Interpol vond. Klinkt misschien wat vreemd, maar het vertrek van die bassist heeft hen deugd gedaan. Voor El Pintor zag ik ze niet meer in staat om nog zo'n topnummer als pakweg My Desire te maken.

The Rover belooft veel goeds, Interpol op zijn best. Number 10 kan ik ook wel hebben. Ik heb het gevoel dat het wel goed zal komen tussen mij en deze Marauder.

In de zijlijn: qua album artwork stelt deze band toch ook nooit teleur hé. Wat een vette hoes weer.

avatar van Leeds
mattman schreef:

Teleurstellende 3de? Our Love to Admire vind ik nu net het allerbeste dat ze hebben uitgebracht. Volledig onterecht toch.

RichardKoning
Leeds schreef:

Eens. Geweldige plaat!

avatar van ilmrm
Ik kijk erg uit naar dit album, maar ik schrok van de manier waarop 'number 10' is opgenomen. Het nummer vind ik best oké, maar ik kan er door de manier waarop ze het hebben opgenomen maar moeilijk naar luisteren. Ik hoop dat niet alle nummers op dezelfde manier klinken.

avatar van Erwin.c
Waarom willen mensen toch zo graag snel stemmen? Hoe vaak kun je hem geluisterd hebben en in wat voor korte periode? Ik zal wel gek zijn...

avatar van itchy
Andersom: Je zou maar een plaat 20x moeten luisteren om na een half jaar een stem te kunnen formuleren, alsof het taboe is een stem nog te wijzigen.

avatar van Slowgaze
Erwin.c schreef:

Ik had eind juli al een download (voor persdoeleinden trouwens). Als je de berichten hiervóór had gelezen, had je dat waarschijnlijk ook gezien.

avatar van Erwin.c
itchy schreef:

Snap ik. Maar krijg soms het idee van kuddegedrag, laag inzetten laag eindigen.
Maar wie ben ik...

avatar van Suicidopolis
Heb hem ook al kunnen horen. Korte samenvatting: er staan een paar goede tot zeer goede nummers op (Complications, Stay In Touch, It Probably Matters), paar stevige missers (Flight of Fancy, Surveillance) en nummers die cava zijn zonder je daarom tegen de muur te smijten.

Maar aan 20x luisteren kom ik niet. Reden? De plaat klinkt WAL-GE-LIJK. Ik houd het gewoon niet vol. Na een paar nummers is mijn gehoor doodop, zelfs op laag volume. Om zot van te worden, is het. Het album verdient het om naast het afgrijselijke "4:13 Dream" van The Cure geplaatst te worden. Gewoon een ongedefinieerde brei lawaai waardoor je de nummers moet zien te zoeken.

Dat ze met dit soort klank naar buiten durven komen na het steengoede en bijzonder goed in het gehoor liggende "El Pintor", onbegrijpelijk... Dat was nu eens een plaat die mij bij de keel greep. Had echt niet verwacht dat Interpol met zo'n sterk materiaal naar buiten zou komen na het vertrek van Carlos D. En met Alan Moulder achter de knoppen loopt het ook zelden mis.

Kortom: gewoon negeren dat deze plaat bestaat... Of hopen dat de nummers live beter tot hun recht komen (zoals met "4:13 Dream" het geval was).

avatar van JVT
JVT
En vind je The Rover dan ook walgelijk?
Dat is het enige dat ik tot nu toe van deze plaat heb gehoord, en die vind ik toch best wel lekker.

avatar van Suicidopolis
JVT schreef:
En vind je The Rover dan ook walgelijk?

't Goh... Weet je, da's in feite het hele ding. Als je "The Rover" op zichzelf hoort valt het nog wel mee, zo voor 1x af te spelen. Qua nummer vind ik het zeker niet slecht, en nogmaals, een nummer als "Complications" vind ik zelfs steengoed. Maar die klank... Alles overstuurd, niks definitie, niks ademruimte... Ik houd dat geen heel album vol, of wordt daar alleszins toch niet vrolijk van. Die cymbalen... da's gewoon bijna white noise. Hoe ze "Number 10" op YouTube hebben durven smijten is helemaal van de pot af gerukt. (Nog erger dan de album versie.) Dat is zelfs op zichzelf om te kotsen, zo verschrikkelijk. Ik zou mij verdorie schamen als ik hen was!

Edit: ben trouwens zeer benieuwd bij wie ze dit hebben laten masteren. Alle 5 vorige albums zijn langs de geweldige Greg Calbi gepasseerd. Kan mij nooit inbeelden dat die man met dit soort eindresultaat akkoord zou gaan.

avatar van Johnny Marr
Blijkbaar is het niet Banks zelf die op de hoes is afgebeeld? Dat dacht ik aanvankelijk wel. Waarschijnlijk met opzet zo gedaan?

avatar van Voorprogramma!
Johnny Marr schreef:

Het is Elliot Richardson op de album hoes.

avatar van Voorprogramma!
Our Love to Admire was nog een sterk album, daarna is het allemaal zoveel minder geworden met deze band. de TOTBL tour van vorig jaar was ook op zich al kansloos gewoon inspiratie loos.

The Rover klinkt redelijk maar we moeten niet gaan beweren dat het echt een lekkere track is en Number 10 is gewoon weer erg klote en die YouTube versie is inderdaad wel schandalig te noemen..

avatar van ilmrm
Ik ben blij om te horen dat de youtube versie van 'number 10' nog erger qua geluid is dan de albumversie, maar het bericht van Suicidopolis heeft me niet bepaald gerustgesteld. Ik vind het erg vreemd. Waarom zou je een album op deze manier opnemen? Ik kan me best voorstellen dat ze voor een wat minder gepolijst geluid willen gaan, maar ze zullen toch ook wel uitgezocht hebben hoe erop wordt gereageerd (en ze zullen zelf toch ook oren hebben)? Overigens heb ik beduidend minder moeite met hoe 'The Rover' klinkt. Dat vind ik best een leuk nummer. Zeker in acht genomen dat de eerste single van een Interpol album zelden mijn favoriet blijkt te zijn.

Suicidopolis schreef:

Zelf niet meer gehoord dan de twee singles maar lijkt me afgaande op die nummers een typisch door Dave Fridmann geproduceerde plaat te worden die in het verlengde ligt van zijn werk met The Flaming Lips, Spoon, Sleater-Kinney etc. Sound die gaat voor een combinatie van agressief en chaotisch en tegelijk Spartaans met een spontaan "live in the studio" gevoel. Hamvraag is in hoeverre de mayonaise pakt in combinatie met de Interpol sound.

Moet bekennen dat ik El Pintor een oerdegelijk album vond die zoals jij aangeeft erg makkelijk in het gehoor lag maar het was daardoor ook wel een beetje Interpol op zijn meest veilig en conservatief. Om in te schatten of de Fridmann touch goed uitpakt zou ik het volledige album moeten horen maar in theorie vind ik het niet zo slecht dat er wat aan de formule gemorreld wordt.

avatar van Don Cappuccino
Morinfen schreef:

Fridmann en The Flaming Lips is een topcombinatie, maar hij heeft ook al flink wat goede platen een stuk minder aangenaam gemaakt. Ik denk bijvoorbeeld aan de laatste platen van Mogwai en Baroness. Als je de boel wat harder zet wordt het gruwelijk moeilijk om alles van elkaar te onderscheiden. Ik wacht tot vrijdag, dan hoor ik of Fridmann en Interpol een goede combinatie is. Nog geen tracks van deze beluisterd.

Goch, voor Mogwai zat hij toch achter de knoppen voor CODY - wat ik stiekem gewoon hun beste album vind. Every Country's Sun was minder maar dat lag niet echt aan de productie vond ik, gewoon weinig interessante nummers.
Klopt wel dat het niet altijd pakt, zo vond ik bijvoorbeeld zijn aanpak van Spoons They Want My Soul nogal stompzinnig en weinig overtuigend. Vreemd genoeg vond ik hem dan weer wel een goede match met het laatste Spoon album, waarschijnlijk omdat die meer op synths stoelde.
In ieder geval is het wel het soort producer die meestal een doorgedreven consistente sound doorheen de loop van een volledige plaat weet neer te zetten. Daar hou ik wel van aangezien het doorgaans resulteert in albums met een kop en een staart en een goede flow. Maar als het tegenslaat dan zit je er natuurlijk ook wel een volledig album mee. Afwachten geblazen.

avatar van Premonition
Op grond van wat ik tot nu toe heb gehoord, ren ik niet direct morgen naar mijn platenboer.
De productie van Fridmann zorgt er voor dat het geluid wat lijkt op hun debuut. El Pintor vind ik een sterk album, met daarop het ultieme Interpol nummer, My Desire. Ben benieuwd of ze dat niveau nog gaan evenaren....

avatar van Man of Sorrows
Premonition schreef:

My Desire, het zou zomaar even mijn all time Interpol track kunnen zijn. Zonde dat ze niet meer in die stijl zijn gaan werken, ookal vind ik El Pintor als album gewoon erg erg goed. Dit is de eerste keer dat ik echt teleurgesteld ben in Interpol materiaal. De reeds beluisterde songs klinken als flauwe rock songs, zonder sfeer, delays, structuur, spanningsopbouw (is dit de band van My Desire of Pioneer To The Falls?). Op El Pintor had ik weinig last van Carlos gemis, hier heb ik dan weer het gevoel dat een stevige bas iets zou kunnen redden. Dat zijn al flink wat minpunten en dan heb ik het nog niet over de productie.

Na vijf keer raak is missen mogelijk dus mogen we ook niet te hard zijn voor Interpol. Soviet Soviet laat horen wat je echt kan doen met deze sound. Ik hoop dat het een eenmalige misser is en een return to form geen ijdele hoop blijkt te zijn.

UnknownPleasure

Dit vind ik dan wel een van de betere nummers van Interpol sinds OLTA.

Na de volledige plaat op Spotify geluisterd te hebben zie ik het probeem met de productie eigenlijk helemaal niet. De singles (daar waar number 10 op zichzelf misschien nogal chaotisch klonk) passen mooi binnen het totaalplaatje en de agressievere en rauwere sound die hier wordt neergezet maakt dit hun meest urgent en vitaal klinkende album sinds Antics.
Het geheel klinkt in ieder geval beter dan het nogal vlakke El Pintor, een album dat ik waardeer en een aantal ijzersterke songs bevat maar nogal vlak geproduced was en waar nogal wat nummers noch bijzonder vitaal klonken noch uitblonken in diepgang. Maar blijkbaar hebben post-punk liefhebbers anno 2018 hun muziek liefst statisch en zo makkelijk mogelijk in het gehoor liggend als ik een aantal van bovenstaande reacties lees.

Paul Banks is hier trouwens ook gewoon assertiever en meer in control (ervaring zal wel helpen) op de bas dan op El Pintor waar hij het doorgaans nogal op velig speelde.

avatar van starsailor
Lekker scherp plaatje en Interpol klinkt inderdaad eindelijk weer eens urgent. Dit album zou na Turn on the Bright Lights en Antics zomaar eens mijn nummer 3 album kunnen worden.

avatar van Johnny Marr
Vreemd. Ik vind het op het eerste gehoor hun zwakste plaat, zelfs 'Interpol' uit 2010 doet me meer.

avatar van blur8
Eerste luisterbeurt springen track 1 & 9 positief naar voren.
If You Really Love Nothing & Surveillance zijn zeer overtuigend.
Heb superhekel aan Interludes. Ook hier weer 2 verspilde nutteloze minuten.

avatar van platenzaak Wil'm
Ligt het nou echt aan mij en het hele team hier, of is dit album zwaar overstuurd opgenomen. Ik erger me rot aan de productie en mis helderheid.
Jammer voorlopig voor één van de releases waar ik het meeste naar uit keek.

Geen stem voorlopig

avatar van Premonition
platenzaak Wil'm schreef:

Ik heb het album nu 2x helemaal beluisterd en ik deel de mening van Willem. Maar misschien is het even wennen na de toch wat gepolijste sound van El Pintor, die ik goed vond passen bij Interpol.

Johnny Marr schreef:

Vind ik anders ook makkelijk een betere plaat dan El Pintor en OLTA maar werd dan weer te verweten te experimenteel en overproduced te zijn.
Jammer dat zoveel mensen Interpol graag op veilig horen spelen. En als ze dat doen krijgen ze uiteraard weer de kritiek te verwerken dat ze een one trick pony zijn die maar één sound beheerst als hun debuut (en zo goed als TOTBL wordt het wat det betreft uiteraard niet meer). Moeilijke tweespalt waar deze heren op dit punt (enfin, na Antics eigenlijk al) in hun carrière in gedwongen worden.