Digitalism - Idealism (2007)

Duitsland
Dance / Rock
Label: Virgin

1. Magnets (3:50)
  2. Zdarlight (5:41)
  3. I Want I Want (3:29)
  4. Idealistic (4:11)
  5. Digitalism in Cairo (4:49)
  6. Departure from Cairo (0:54)
  7. Pogo (3:46)
  8. Moonlight (2:52)
  9. Anything New (4:59)
  10. The Pulse (4:19)
  11. Home Zone (2:09)
  12. Apollo-Gize (2:20)
  13. Jupiter Approach (1:13)
  14. Jupiter Room (5:02)
  15. Echoes (3:38)
  16. Apollo-Gize [Breakbot 'Hypnotoad' Mix] * (4:37)
  17. Home Zone [Proxy Remix] * (4:34)
  18. The Pulse [DerDieDas Rmx] * (4:32)
  19. Apollo-Gize [Fred Falke Edit] * (3:31)
  20. Zdarlight (Rewind) * (5:13)
Hmm, ik hoor die New Order-invloed niet zo specifiek. Pogo vind ik dan weer heel erg op M83 lijken juist.

Ik snap ook wel wat je bedoelt, eigenlijk. Zit wel iets in, al vraag ik me af of je dan niet alle offbeat dansmuziek aan Blue Monday kunt toeschrijven. Dat lijkt me toch ook weer iets te veel eer...

avatar van Antie
Echt goed album, maar probleem een beetje door vroeger iets teveel in het nachtleven te zitten (@ Dirty Dancing baby ), is het album voor mij meer een verzamelaar geworden. "Digitalism in Cairo" en "Jupiter Room" zijn mijn favorieten. "Zdarlight" kan ik wel niet meer horen, hebben ze een beetje zot gedraaid. Live zeker aan te raden, heb ze al 3 of 4 keer live gehoord en was telkens de moeite. Alleen zijn ze live beter als ze in een club optreden dan als ze op een festival of derdere spelen. Als ik me niet vergis treden ze 1 van dees op in AB.

avatar van berghti
Die rauwe electro doet meer pijn aan mijn oren dan dat ik het kan waarderen. Van Zdarlight word je wel erg blij daarentegen.

Baltasound
En we hebben er weer 1 te pakken. Een album vol synthesizers met veel te veel distortion en in veel te veel lagen.

Om te beginnen Zdarlight, ach man, dat liedje is zo simpel, ik had het in2 minuten nagemaakt met mijn keyboardje van 100 euro en gepindakaasde software.

Digitalism in Cairo heeft een veelbelovend middenstuk (rond 2.50) maar net als je denkt, nu komt de bass erin en gaan we knallen, houd het op en bouwt het nummer gewoon af.

Pogo daarintegen is brilliant. Een groots compleet nummer, met een schitterende melodie.

The Pulse is toch wel het toppunt van deze CD. Een haast exacte kopie van Daft Punk, waarin je zelfde synthesizer geluiden van Human After All kan ontdekken en de zachtere klanken van Discovery.

Wat mij betreft valt dit in het rijtje van Justice. Te simpel, te veel distortion, te makkelijk.

Eindelijk een x een negatief geluid

avatar van Arno
Ik snap die zin niet, hoor.

Nou ik bedoel daarmee, dat ik Digitalism een beetje overhyped vind

Maar je geeft het wel een 4.0? Dat is wel opvallend dan

Ik vind het een jaar na dato nog steeds een heel lekkere cd, van begin tot eind ademt het ook uit dat het een cd met kop en staart is, het zijn niet slechts 3 hitjes en de rest opvulling, wat ik verder in het genre nog wel eens tegen kom. Dat maakt dit wat mij betreft ook gewoon een prima cd.

Ik vind ze wel overhyped, maar daar hoor ik ook tussen

avatar van Urbanoetang
Dikke plaat, alleen kan hem nooit in zn geheel luisteren omdat ik me toch na een tijdje erger aan de vocalen.

avatar van Urbanoetang
Versterker voluit met Jupiter Room -> AMEN!
Weer half puntje erbij

avatar van Torrero
Overhyped? De hype is naar mijn mening volledig terecht. Hier staat gewoon geen slecht nummer op. Sterker nog, op Home Zone na zijn dit gewoon allemaal meesterwerkjes.

avatar van Fr3dj3
Vind ik een prachtig album met genoeg variatie en stuk voor stuk goede nummers ! Een 4,5 van mij.

Baltasound
Nou zie ik het pas, die cover is gewoon regelrecht nage-aapt van Daft Punk's Homework

avatar van -Brent-
Staan er ook 2 gezichten geniaal verstopt op de voorkant van homework dan Ik zag het laatst pas best dom

Haha baltasound, wat een gezeur zeg. Er valt inderdaad duidelijk te horen dat Daft Punk tot 1 van de invloeden behoord. Maar kopieeren ze het dan helemaal? Jij vindt blijkbaar van wel, ik ben erg benieuwd waar dan, want ik hoor het niet.

Digitalism heeft hier gewoon een geweldig album gemaakt dat knalt op de juiste momenten. Juist als je fan bent van Daft Punk zou je zo'n plaat moeten kunnen waarderen.

En over dat jij binnen een 2 minuten een liedje na kan maken.. doe het dan zou ik zeggen. Wie houdt je tegen om er een paar miljoen mee te verdienen? Zo'n slap argument altijd.

Baltasound
Dat "gezeur" heet bij mij een mening.

-Brent- schreef:

Ik kijk net maar zie het niet?

je kan toch duidelijk haar zien aan de onder en bovenkant

avatar van Urbanoetang
ik zie het. ik zag dat haar al, maar niet aan gedacht om zijwaarts te kijken

Baltasound
Echoes begint erg mooi, maar op een gegeven moment wordt het bedolven onder een dozijn lagen distortion synths. Dat irriteert me ook aan dit album, net als die van Justice trouwens.

tuktak
ik mis vooral de emotie in de muziek, maar eigenlijk mis ik dat ook al bij alle albums van daft punk, op discovery na. en ook bij justice. het is ook allemaal 1 pot nat hè. gewoon een heel genre creëren op '1' distortionfilter. dat kan je idd wel een hype noemen. niet digitalism maar de filter is een hype.

@Baltasound: Dat vind ik juist de kracht van die artiesten

avatar van Urbanoetang
@tuktak: Klopt ook, but i like it dus bij mij maakt dat gebrek aan origineel zijn niet heel veel uit Al isDiscovery natuurlijk veel beter dan deze plaat!

avatar van Mr. Digitalized
Wat de hoes betreft: Als je goed kijkt en niet de bulk-versie hebt die op dit moment voor 6.90 euro in de fnac ligt (ja, tis belachelijk weinig voor zo'n album) dan zie je zelf dat er naast de gezichten van Jence und Isi ook allerlei symbolen op de cover staan. Elke track op het album heeft namelijk z'n symbool... Mja, de cover heeft een zwarte achtergrond en de naam van de band staat er centraal op maar voor de rest zie ik bitterweinig gelijkenissen met de covers van de albums van Daft Punk. Als er dan al een gelijkenis is dan beschouw ik dat als een knipoog, iets wat op respect wijst. Toch niets fout aan of wel?

@tuktak & Baltasound: Zou het kunnen dat u folk of bluesliefhebber bent? Ik ga toch ook niet in de comments van een album van een metalband (een genre waar ik de b*llen van afweet en dat me niet intresseert) gaan posten hoe slecht, emotieloos en simpel ik die muziek vind? Ik daag u trouwens uit om die éne distortionfilter op te googlen, illegaal te downloaden en ook zo'n album te maken. Succes! Hoe kun je nu in hemelsnaam zo simpel denken? Justice, Digitalism, Simian Mobile Disco, Boys noize en consoorten behoren inderdaad allemaal tot dezelfde generatie maar de trash die ik op het album van Justice hoor, vind ik in de verste verte niet terug op Idealism...

bennerd
Helaas, ik vind je laatste tegenargument nogal mis gaan. Het lijkt een aanval op iemands persoonlijke smaak. Toch niet omdat jij dat album slecht vindt, dat iedereen dat moet?

avatar van Mr. Digitalized
Daar heb je een punt, ieder zijn smaak maar ik denk dat de mensen die in het genre van Digitalism thuis zijn wel zullen weten wat ik hiermee bedoel!

tuktak
ik weet trouwens prima waar ik het over heb. ik luister genoeg in dit genre en om dit genre heen aan electronische muziek om een zinnig oordeel te kunnen vellen. als het gaat om de distortion heb je de essentie misschien niet begrepen. uiteindelijk is alle electronische muziek gemaakt met een keyboard/ synthesizer. dus is het allemaal gelijk. toch kun je onzettend diverse sounds creeeren, zelfs met eenzelfde distortionfliter kun je ongelooflijk veel verschillende geluiden produceren. mijn voorkeur gaat uit naar originele muziek, niet naar copycats. heeft iemand hetzelfde al eens eerder gedaan, dan krijgt die mijn credits.

avatar van Mr. Digitalized
Ja en alle muziek is een (subjectieve) interpretatie van trillingen die zich in een medium verplaatsen. Alle muziek zijn dus trillingen dus alle muziek is hetzelfde? Helemaal NIET! Mss een nogal kromme vergelijking maar hiermee wil ik enkel aangeven dat de manier waarop heel wat mensen elektronische muziek een veel te simplistisch beeld hebben van hoe het allemaal in één zit.

Het gaat hem trouwens helemaal niet om credits, waar het om gaat is hoe u muziek beleeft/ervaart. Elk genre en elke band werd uit eindelijk wel door een eerdere band/genre beïnvloed. Op die manier kun je voortdurend terugkijken en blijft er op den duur niets meer over.

Oja, elektronische muziek wordt heel vaak met veel meer dan alleen synthesizers en keyboards gemaakt!

avatar van freddze
Paar offtopic berichten verwijderd