Whispering Sons - Image (2018)

Belgiƫ

8. Waste (4:26)
  9. Dense (3:10)
  10. No Image (5:43)
avatar van blur8
De grootste uitdaging voor Fenne en haar mannen was natuurlijk om diversiteit in het album te krijgen. Omdat de dreigende synths en stuwende gitaarrifs als valkuil eentonigheid in zich hebben. Nauw daar zijn ze bijzonder goed in geslaagd, door het maximaal inzetten van het geheime wapen van de Sons. Ze zingt meer dan ooit, ook ingetogen om de echte demonische uithalen goed in te bedden. Daarnaast zijn er gelukkig veel tempi wisselingen in de 10 songs die stuk voor stuk niet voor elkaar onder doen. Het lange wachten is rijk beloond.

avatar van DjFrankie
Dit is een band die langzaam steeds meer terrein wint. Na het erg fijne Endless Party is Image het bewijs dat dit genre nog steeds nieuwe helden brengt. Of heldin moet ik eigenlijk zeggen. Een eenvoudige zangeres zonder Poeha (sorry Freek) met een geweldige stem die een hele kerk moeiteloos omturnt in een gotische kathedraal. Vergelijking met Simple Minds old school hoor ik ook. Aanrader.

Nog steeds een tip voor Best kept Secret

avatar van otherfool
Een vrouw

Verder ook wel een aangename verrassing dankzij de onvolprezen MuMeRotatielijst. Lijntjes met Cure en Joy Division, sure, maar wat maakt het uit: niet minder dan tien fijne songs met een hoop dreiging. Toppers in dezen zijn ongetwijfeld Got a Light en het duo No Time en Fragments. Maar, en dat is allicht nog opvallender, er staat werkelijk geen één misser op.

Staan volgende maand ook op Eurosonic, dan mogen ze de vierde ster volspelen

avatar van daviddalemans
Voor mij het beste Belgische album van 2018! En live een heuse uppercut! Ga dat zien ga dat zien. Ter info: ze staan al vier weken #1 in De Afrekening (de wekelijkse top30 gestemd door de luisteraars van Studio Brussel). Muzikale groeten uit België

Live een weergaloze band,heb ze op Grauzone gezien.Dit album vind ik heerlijk en dat het klinkt als vroeger klopt ook wel,daar zijn ze door beinvloed. The Sound,Joy Division,Sisters of Mercy etc etc,allemaal bands waar zij door beinvloed zijn.Best knap gezien zij deze tijd niet bewust hebben meegemaakt.Luister eens op bandcamp hun oudere werk en bovenal als je de kans hebt om ze live te zien,doen!!

avatar van Rick T
Voor mij begon dit album erg zwak. Ik was far from impressed door het drumwerk. Dat leek wel op een computer ingetekend. De zang vond ik ook best wel slecht. Toen las ik hier vervolgens dat het om een vrouw ging en dat zorgde psychologisch bij mij niet voor een verbeterpunt. Sinds ik dat weet, krijg ik de hele tijd het gevoel dat het een soort van South-Park-impersonatie is van een vrouw die laag zingt.

Ook qua gitaarwerk kon het me de eerste tracks niet grijpen. Ik zat dus klaar om het 1,5 of 2 sterren te geven. Maar toen kwam Skin en dat vond ik echt een geniaal nummer. Op de zang na dan, want daar kom ik bij alle nummers gewoon niet overheen. No Time vond ik instrumentaal ook netjes in orde, maar de zangeres verkloot het voor mij persoonlijk weer.

Fragments begint, ik ben helemaal pumped up door de synths, en dan begint dat weer te zingen. Krijg er een soort van plaatsvervangende schaamte van, zoals vroeger bij Kane. En dat is jammer, want dit nummer zit echt keigoed in elkaar. Vanaf nu ga ik elke dag bidden voor instrumentale versies van deze nummers. Er zit gewoon 0 emotie in die stem. Het klinkt als een preset in een text-to-speech-app.

Vanaf dit punt zit ik dus in een paradox, want ik vind het muzikaal nu goed. De drums klinken nog altijd ingetekend in Fruity Loops, maar het geheel klinkt gewoon prima. En dan komt er weer dat emotieloze gebrabbel doorheen.

Ik ben dus maar gestopt, want ik blijf mezelf wijsmaken dat ik het volgende nummer wel vet ga vinden. Maar zolang er deze zang doorheen zit, gaat het nooit iets voor mij worden. Het is mijn eerste kennismaking met Whispering Sons, en dat blijkt een treffende naam, want het gehele album stel ik me voor hoeveel beter dit was geweest wanneer de zang ingefluisterd zou zijn. Door een zoon. Een random zoon.

Ik ga dus toch gewoon voor 2 sterren. En dat waren er minimaal 4 geweest met een andere zanger(es).