Whispering Sons - Image (2018)

Belgiƫ

9. Dense (3:10)
  10. No Image (5:43)
avatar van matthijs
reptile71 schreef:
Ik heb zo het idee dat je geen idee hebt hoe Echo & Sisters nowadays live klinken. Denk dat WS ze live op halve kracht in het kwadraat overstijgt. Daarom zullen ze nooit bij een van hen in het voorprogramma kunnen komen.

Nou, heb ze allebei inderdaad niet heel recentelijk gezien: Sisters in de HMH in 2005 ofzo, Echo tijdens hun Crocodiles/Heaven up here tour in 2012 (nog s in 2014). Echo had voor mij nog steeds power, maar inderdaad wordt deze power wel geevenaard, zoniet overtroffen door de Sons!

avatar van Alicia
Sisters & Echo zijn nu 'oudjes', dat waren de jonge 'helden' van toen (wellicht hadden sommigen inderdaad wat eerder moeten stoppen), dus vind ik het niet zo heel vreemd dat bovengenoemde bands niet meer zo energiek op de trommels slaan en nog slechts wat 'brommen' in de microfoon, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Als 'oudpostpunkie' sta ik immers ook niet meer zó huizehoog te springen bij een concert! Hooguit sta ik wat mee te buigen en te knikken, haha! Hoe dan ook, lijkt me wel leuk om Fenne eens live te zien, mócht de band ooit eens 'heel dicht in de buurt' komen. Je weet maar nooit wat er nog gebeuren gaat! ?

avatar van Premonition
De vergelijkingen met Sisters of Mercy of Bauhaus zie ik muzikaal helemaal niet.
Door hun verrassende ritmische varianten is hun muziek veel minder statisch dan deze bands. Ik hoor er meer Simple Minds zo rond Empires and Dance in terug, door de hoofdrol voor bas en strakke drumritmes.
Gitarist Kobe Lijnen is voor mij de spil waar het muzikaal bij deze band om draait, wat voor intrigerende gitaarlijnen hij uit zijn Fender Jaguar haalt is heel bijzonder.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Dit is een band die langzaam steeds meer terrein wint. Na het erg fijne Endless Party is Image het bewijs dat dit genre nog steeds nieuwe helden brengt. Of heldin moet ik eigenlijk zeggen. Een eenvoudige zangeres zonder Poeha (sorry Freek) met een geweldige stem die een hele kerk moeiteloos omturnt in een gotische kathedraal. Vergelijking met Simple Minds old school hoor ik ook. Aanrader.

Nog steeds een tip voor Best kept Secret

avatar van Chameleon Day
Na een tijd niet geluisterd te hebben, vanavond maar weer eens geprobeerd. Maar het doet me nog steeds weinig tot niets. Te veel "vleermuizerij" voor mij, vooral in de zang.

Chameleon Day schreef:

Ik vermoedde al dat je dat zou zeggen. Ik vind de zang van Fenne ook niet het sterkste punt van de groep, maar live zijn ze echt goed en neem je dat op de koop toe (in mijn geval dan). Haar podiumact is zeer intens.

avatar van Chameleon Day
Ook de muzikale omlijsting van haar zang boeit me niet echt. Vaak te zwaar aangezet. Geen compensatiepunten dus.

Ik ga eens wat livebeelden opzoeken. Ik kan me voorstellen dat het live heel anders uitpakt - het geluid ontdaan van alle studioproductie (galm etc.).

avatar van Mjuman
Premonition schreef:

Zit nu te joetjoeben (Freiburg) en met die opmerking ben ik het wel eens: the driving force. Beperkte stijl van drummen - pats pats boem bang - stoort het meeste, bassist functioneel en zang stoort live minder (beetje over the top dat wel) - intense performance, ze neemt je ahw mee de muziek in; qua intensiteit moest ik, sorry folks, denken aan The Sound. Gitaarspel, gebruik van flanger etc doet me denken aan een andere gitarist - maarwieookalweer?

avatar van Minneapolis
Campagne geslaagd, nu wel nummer 1...

Ben ik blij om, want zodoende kon ik kennisnemen van Alone, Stalemate en spoedig de rest van het album.
Ik kom opvallend genoeg "The Cure" (gitaar, baslijntjes en dreigende sound) slechts 1 x tegen in dit topic..

avatar van koosknook
Klopt! maar naast The Cure hebben zij zich ook laten inspireren door The Sound, Joy Division en Echo & the Bunnymen. Dat kan haast niet anders.

Premonition schreef:
maar live zijn ze echt goed

Klopt! Live zijn ze nóg beter dan op plaat.

Jean-Maurice
Vergelijkingen zijn natuurlijk logisch maar ik denk dat deze band een heel eigen geluid heeft. De zang van Fenne vind ik nu juist hun kenmerkende geluid. Zo'n lage zangstem voor een vrouw is wel uniek -toen ik de band voor het eerst hoorde dacht ik dat het een man was- en dan de combinatie met hun muziek. Prachtig! Ik hoor hier eigenlijk geen vleermuizen in terug laat staan gothic. Dat image hebben ze ook (bewust) niet. Ik las in een interview dat ze zich door veel bands hebben laten inspireren. Bijna allemaal uit het begin van de jaren 80. En dat is een hele goede zaak nietwaar?!

Veel raakvlakken met de Darkwave uit de jaren 90, en de gitarist klinkt vaak als Robert Smith, toen hij bij Siouxsie speelde. Prima muziek, maar totaal niet vernieuwend.

Veel raakvlakken met de Darkwave uit de jaren 90

Vind je? Dat hoor ik er niet in terug. De darkwave uit de jaren 90 was meer elektronisch vaak zelfs zonder een (echte) bassist.

deric raven schreef:
de gitarist klinkt vaak als Robert Smith, toen hij bij Siouxsie speelde.

Dat herken ik dan weer wel. Ik vind het sowieso erg dicht bij Siouxsie komen, als ik dan een vergelijking moet maken.

avatar van sillus
De zang is een vrouw! WoW dat had ik echt niet gedacht..(gehoord). Mijn eerste gedachte is veel invloeden van the cure en joy division. Omdat jullie deze plaat toch relatief hoog waarden luister ik nog even door. Maar op dit moment boeit het me nog geen moment.

Nou, ik ben weer terug in mijn tienerjaren. Donkere holen, getoupeerde haren en doomy klanken.
Sisters of Mercy, The Cure, Joy Division, u kent ze wel. Natuurlijk heeft de band een eigen smoel, bla bla, dat roepen we al snel, maar vergelijken is hier toch niet echt te vermijden.

Laat ik het daar dan ook maar bij laten, want het zijn toch de muziekjes waar ik als tiener mee opgegroeid ben en eigenlijk pas later echt goed ben gaan waarderen.

Opvallend is de zang van Fenne Kuppens, ook ik was verbaasd dat het hier om een vrouw gaat. En daarmee is alle verwondering wel uitgesproken.
Hoe goed ook, lyrisch kan ik hier niet van worden. Misschien al te veel gehoord inmiddels en te lang geleden. Daarbij grijp ik dan toch makkelijker terug op wat ik toen goed vond.

Dat is verder niet echt negatief bedoeld. Image zit goed in elkaar en kan ik goed smaken, alleen boeit het me anno 2018 niet meer zo en gaat de zang me na verloop van tijd wat vervelen. Been there, done that. Nu even leuk, over een jaar misschien al weer vergeten.

avatar van Chameleon Day
Liefhebbers van dit plaatje, zouden Creux Lies ook wel eens kunnen waarderen.

avatar van otherfool
Een vrouw

Verder ook wel een aangename verrassing dankzij de onvolprezen MuMeRotatielijst. Lijntjes met Cure en Joy Division, sure, maar wat maakt het uit: niet minder dan tien fijne songs met een hoop dreiging. Toppers in dezen zijn ongetwijfeld Got a Light en het duo No Time en Fragments. Maar, en dat is allicht nog opvallender, er staat werkelijk geen één misser op.

Staan volgende maand ook op Eurosonic, dan mogen ze de vierde ster volspelen

Mjuman schreef:
Beperkte stijl van drummen - pats pats boem bang - stoort het meeste

Als ik naar dat optreden kijk (van bijna twee jaar geleden), dan valt mij dat ook op. De drummer heeft naast zijn synthdrums, tegenwoordig ook de beschikking over een echte drumkit en dat komt de variëteit wel ten goede. Het drumwerk doet mij qua strakheid en minimalisme, wel wat aan het oudere werk van The Cure en Simple Minds denken. Tolhurst en McGee waren technisch zeker niet de grootste drummers, maar wel uiterst strak.

avatar van Mjuman
Premonition schreef:

YouTube vertelt me: WHISPERING SONS live at Slow Club, Freiburg, Germany, October 9th 2017

Daar keek ik naar. Gitarist deed me qua techniek en variatie in manier van spelen (niet enkel strummen zoals ene Robert veelal) denken aan een zekere John.
Qua drummen hou ik minder van dit soort drummen; van mij had ie idd vaker de toms mogen beroeren of ook in de off-beat een accentje tikken. Maar goed niet iedereen speelt zo strak als Stephen M. of zo stuwend als Budgie; Mark Brzezicki is ook een fijne drummer. SM hadden ook fatsoenlijke drummers.

Royalengineer
Voor degenen die totaal niet bekend zijn met de muziek van Joy Division (en tijdgenoten/consorten) uit de jaren 1979/1980 klinkt dit vernieuwend..... maar is het niet.

Here are the New young men.... with a woman....anno 2018, carrying this world on their shoulders.

Het langverwachte album dat een incarnatie is van de ziel en zaligheid van misschien wel Ian Curtis? Amen.

Mjuman schreef:

John McGeoch is z’n grootste voorbeeld, heeft hij ooit eens gezegd, naast een zekere Robert.

Royalengineer schreef:

Kom, kom....nu even serieus. Dit is een poging tot "copy paste" van wat in de jaren 80 plaatsvond. Een poging....., maar imo niet boeiend genoeg om de originelen te doen vergeten. Het voegt niets toe aan de historie. OK, klein voorbehoud; ik moet de live-optredens van deze band nog ervaren. Wellicht dat die wat toevoegen aan wat ooit eens was.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Eenvoudiger als dit kan ik het niet maken:
Ik vind dit een geweldig album, wordt hier blij van en het interesseert me niks of dit terug grijpt naar de pre-historie.
Het belangrijkste voor mij in muziek is of ik het mooi vind en dat is hier absoluut het geval.
Zal in ieder geval mijn lijst van 2018 aanvoeren

DjFrankie schreef:
Eenvoudiger als dit kan ik het niet maken:
Zal in ieder geval mijn lijst van 2018 aanvoeren

Ik word ook een beetje moe van het geleuter van oude mannen hier (vroeger was alles beter). Het is gewoon een goed album. Klaar punt uit! Natuurlijk is het niet origineel maar dat KAN ook niet meer anno 2018. Het gaat hier om de kwaliteit en die is dik in orde en kan zich met gemak meten met de helden van weleer. Ik heb gezegd.

Ik vind het ook niet zo bijzonder.
Deze stroming leefde ook erg in de jaren 90, onder de noemer Darkwave. Fijn dat het nog steeds leeft en veel animo voor is.

avatar van Erikpol
deric raven schreef:
Ik vind het ook niet zo bijzonder.
moet het bijzonder zijn dan? Het kan toch gewoon goed zijn?

Kan inderdaad, maar vind ik deze plaat ook niet.

avatar van reptile71
deric raven schreef:
Kan inderdaad, maar vind ik deze plaat ook niet.

3.5 = een 7 Als ik vroeger een 7 haalde voor Frans vond ik dat echt wel goed. Een 3.5 is een prima voldoende, toch?