Whispering Sons - Image (2018)

Belgiƫ

8. Waste (4:26)
  9. Dense (3:10)
  10. No Image (5:43)
avatar van spoon
Vakkundig album, met een flinke dosis dramatiek. maar met geen mogelijkheid los te zien van Joy Division tenzij je echt heel jong bent en per ongeluk nog nooit iets van deze band gehoord hebt (in dat geval weet je nu wat je te doen staat)

Stijl van 40 jaar geleden, 20 jaar geleden een hippe revival en nu dan een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Ik sla deze keer over, tot over 20 jaar.

Royalengineer
Vind Image nog steeds een heel goed album, maar de EP Endless Party wint het van Image. Dus eerlijk is eerlijk: Image gaat van 5 stapje terug naar 4.5 sterren.....

avatar van Premonition
Als ik het geluid en de driving force van dit optreden afzet tegen de productie van dit album, dan is het geluid en de impact van het album wel heel dunnetjes. * aftrek daarom, maar live zijn ze minstens 4*.

spoon schreef:
Vakkundig album, met een flinke dosis dramatiek. maar met geen mogelijkheid los te zien van Joy Division. Stijl van 40 jaar geleden, 20 jaar geleden...

Nou en! Dit is gewoon een genre dat we tegenwoordig voor het gemak weer postpunk zijn gaan noemen. Het maakt niks uit of deze 'stijl' 20 of 40 jaar oud is. Je houdt ervan of niet. Zo hou ik niet van hiphop, hippiemuziek, grunge e.t.c. Die 'stijlen' zijn inmiddels ook al decennia oud maar dat doet niets af aan de kwaliteit van nieuwe bands in welk genre dan ook. Telkens dat verwijt dat ze op Joy Division lijken en niet vernieuwend zijn. Ja, maar is dat erg? Nee, in het geheel niet wat mij betreft.

Royalengineer schreef:

Weet je het zeker?

avatar van WesleyX16
Jean-Maurice schreef:

Ik houd wel van al die genoemde stijlen. De muziekstroming maakt mij eigenlijk niet uit. Als de muziek interessant genoeg is, dan kan ik er van houden. Maar inderdaad als het lijkt op... dan mag het niet. Als dat zo is, dan is muziek allang helemaal uit.... Ik heb geen behoefte om alleen naar muziek van 20, 30, 40 jaar terug te luisteren, zolang er nu nog genoeg te ontdekken valt. En dat is meer dan ooit. Ook al is het een variatie op het bekende verhaal van vroeger.

WesleyX16 schreef:
Maar inderdaad als het lijkt op... dan mag het niet. Als dat zo is, dan is muziek allang helemaal uit.... Ik heb geen behoefte om alleen naar muziek van 20, 30, 40 jaar terug te luisteren, zolang er nu nog genoeg te ontdekken valt. En dat is meer dan ooit. Ook al is het een variatie op het bekende verhaal van vroeger. Whispering Sons met Image is echt een toegevoegde waarde. Nu nog even een keer live zien. Dat gaat volgend jaar gebeuren. Een goed voornemen van mij.

Precies Wesley, je haalt me de woorden uit de mond. Helemaal met jou eens. En ja, je moet ze echt live gaan zien, zijn ze nóg beter. Heel goed voornemen!

avatar van spoon
Jean-Maurice schreef:

Nou en!

Nou, alles dus!. De reden van mijn 3* waardering.

Opvallend dat deze hier zo goed scoort. Had Alone de afgelopen maanden wel een paar keer gedraaid, maar het was me teveel herhalingsoefening om er veel langer bij stil te blijven staan. En dat heb ik ook bij dit album. Post-punk by-the-numbers dat best vermaakt, maar nergens weet te verrassen (of het moet zijn dat er een zangeres achter de microfoon staat). Doet me trouwens ook wel aan de band Viet Cong denken, toen die nog zo genoemd mochten worden.

Nee, bijzonder is deze niet.
Wel zet ik deze hoog in mijn Top 10 van 2018, alleen al omdat er waardering moet zijn voor dit soort Darkwave muziek. Al is het maar om de aandacht te richten op dit soort acts, en dan richt ik mij niet op White Lies, Interpol en Editors, zeker ook hun roots in postpunk, maar totaal anders klinkend.

avatar van ArthurDZ
Zeer interessante discussie, die wel te breed is om onder deze plaat te blijven staan. Berichten daarom verplaatst naar Muziek > Algemeen > Vernieuwende muziek. Allen daarheen!

avatar van Erikpol
Royalengineer schreef:
Haar stem is er heel anders. Ben nog niet overtuigd van de winnaar.

Ik zei het hier al. Deze staat enkel op 1 omdat iemand daar toe opgeroepen heeft eh..ivm met postpunk-revival.

"Alone" en "Waste" nog eens een kans gegeven. En ik vind dat oerdegelijk, lekkere genre-oefening! Maar nul vernieuwend. Muziek die er absoluut mag zijn maar de waardering vind ik er dan wat over.

Royalengineer

Helemaal mee eens! ?

Wel op 19 in de album top 100 van 2018 op musicmeter. Mooie prestatie hoor.

In de psychologie bestaat er - bijv bij merkentests - zoiets als spontane herinnering en geholpen herinnering. Laten we het erop houden dat dit album veel geholpen aandacht heeft gekregen. Bewijst maar eens te meer het Mumeaans prinziep dat wanneer vooraanstaande ooievaars hun snavel roeren velen meedoen.

Daarmee zeg ik niet dat het een matig album is, maar wel een snuifje overgewaardeerd.

avatar van reptile71
Geen idee wat er mis is met geholpen aandacht. Uiteindelijk stemmen de luisteraars gewoon zelf, toch? Relatief gezien heeft Whispering Sons maar heel erg weinig geholpen aandacht. Ze hebben het best ver geschopt door er hard voor te knokken. Ze spelen zich bijvoorbeeld al maandenlang te pletter in Europa. Ze kregen ook NUL airplay in de eerste periode, zelfs dat hebben ze af weten te dwingen. Ik vind het maar minderwaardig al dat gezeur over dat ze hier hulp hebben gehad en er opgeroepen is tot stemmen etc. Hoe moet een focking onbekend bandje anders een beetje in de picture komen? Stelletje ouwe zemelaars. Ga lekker bij je wijf zeuren dat de oliebollen te vet zijn.

Take a chill pill, dude

Mjuman schreef:
Take a chill pill, dude

Heb het prima naar mijn zin zo, bro.

reptile71 schreef:

Heb het prima naar mijn zin zo, bro.

"Al dat gezeur"? Misschien moet je toch alle teksten hier eens teruglezen. D'r is er hier één die aardig op zijn buiktrommeltje loopt te roffelen and that's not me.

Opnieuw nogmaals: ik vind dit een aardig album, ik gun de band hun succes - lijsten zijn voor mij relatief. Zeker hier, waar het leeuwendeel van de albumbeluisteraars dat doet zonder dat de band er ooit een fractie van een pecunia voor ziet, in return. Het verdienmodel van spotify is om te janken voor de meeste bands en dan heb ik nog niet over de mensen die het album pindakazen.

Laat ik dan een kritische opmerking (geholpen/creëren van een self -fulling prophecy door frequent buiktrommel roffelen) maken. Als ik een optreden van de band bijwoon, koop ik tenminste gewoon het album. En ik maar denken dat wavers relaxte lui waren - dan is het toch gewoon het effect van de postpunk

avatar van reptile71
Van de verkopen zullen ze het niet moeten hebben. Mogelijk houden ze wat over aan het vele optreden.

O, en ik vond dit gewoon leuk om even te doen, allemaal zeer relaxt vanuit mijn luie stoel, net zoals anderen vanuit hun luie stoel een hard werkende band onderuit kunnen halen.

avatar van Man of Sorrows
Ik zag net de video van Strange Identity. Ieder zijn pleziertje maar ik laat het maar al te graag voor wat het is dit.

Al deel ik jouw mening niet.

avatar van Rainmachine
Ik wens iedereen bij deze een super 2019 toe! Ik sluit me verder aan bij deric raven en mjuman. Ik vind alleen dat het "gekemp" tussen de likers, half likers en not-likers wat afbreuk doet aan de plaat en muzikanten. Ook verbaas ik me een beetje dat deze plaat al zolang op de voorpagina van Musicmeter staat, wat is daarvan de reden? Ik heb dit de afgelopen jaren nog niet eerder gezien? Verder handhaaf ik mijn eerdere stelling, leuke plaat, maar niet echt bijzonder. Ik ben wel erg benieuwd waar ze naar toe groeien want potentieel heeft de band zeer zeker wel.

avatar van reptile71
Het is gunstig voor het album dat hij zo lang op 1 in de rotatielijst en dus op de voorpagina staat. Het is ook wel komkommertijd, want meestal sta je met dat aantal punten niet op 1 in die lijst. Ze profiteren daar dus mooi van. Gratis extra aandacht. Ze hebben er hard genoeg voor geknokt. En gezien de score uit het aantal stemmen wordt hij over het algemeen toch behoorlijk gewaardeerd.

Ik heb deze ook nog steeds op 1 in de rotatielijst staan, snap die hele ophef niet.
Prima toch dat deze op die plek staat, als een nieuwe Radiohead of Nick Cave op die plek staat doet niemand moeilijk.
Blijkbaar gunnen meer Whispering Sons deze positie, jammer dat het zo bekritiseerd wordt.
Ik vind het alleen niet het beste postpunk album vanaf begin jaren 80, bij lange na niet.

Fedorr
Deze gaat naar mijn nummer 1 op musicmeter rotatielijst!
Dankzij jullie deze gaan luisteren. Anders dan wat ik gewend was om meestal te luisteren.

avatar van ArthurDZ
Paar berichten verwijderd, anderen verplaatst naar de artiestenpagina van Whispering Sons, en nog wat anderen verplaatst naar Genres > Rock > New wave / post-punk / gothic aanraders . Mag ik jullie wel vragen om in het vervolg zelf een beetje beter op te letten of het hier niet te off-topic gaat? Dit moet wel de rommeligste albumpagina van musicmeter zijn.

Jean-Maurice
Nieuwe geweldige live-versie van 'Waste'!

Whispering Sons - Waste - TOUTPARTOUT sessions - YouTube

avatar van daviddalemans
Voor mij het beste Belgische album van 2018! En live een heuse uppercut! Ga dat zien ga dat zien. Ter info: ze staan al vier weken #1 in De Afrekening (de wekelijkse top30 gestemd door de luisteraars van Studio Brussel). Muzikale groeten uit België