Paul McCartney - Egypt Station (2018)

Label: Capitol

1. Opening Station (0:41)
  2. I Don't Know (4:26)
  3. Come on to Me (4:10)
  4. Happy with You (3:34)
  5. Who Cares (3:13)
  6. Fuh You (3:23)
  7. Confidante (3:04)
  8. People Want Peace (2:59)
  9. Hand in Hand (2:35)
  10. Dominoes (5:02)
  11. Back in Brazil (3:20)
  12. Do It Now (3:17)
  13. Caesar Rock (3:29)
  14. Despite Repeated Warnings (6:57)
  15. Station II (0:46)
  16. Hunt You Down / Naked / C-Link (6:22)
  17. Get Started * (3:41)
  18. Nothing for Free * (3:15)
  19. Frank Sinatra's Party * (2:44)
  20. Sixty Second Street * (3:57)
  21. Who Cares [Full Length] * (5:33)
  22. Get Enough * (2:56)
  23. Come on to Me [Live at Abbey Road Studios] * (4:19)
  24. Fuh You [Live at the Cavern Club] * (3:35)
  25. Confidante [Live at LIPA] * (3:16)
  26. Who Cares [Live at Grand Central Station] * (3:02)
avatar van pmac
Vooruit; halfje er bij. Dit is niet een bepaald een tussendoortje maar kan zich meten met het beste wat hij in zijn solojaren heeft gemaakt. God mag weten hoe je als 76 jarige nog zo’n frisse plaat kan maken.

avatar van vincentcorjanus
Ik doe met je mee. Wat een heerlijke plaat zeg. Nou, nog maar hopen dat hij naar ons landje komt.

Ik doe ook mee, ook naar 4,5/

Top plaat.

avatar van fish

Vraag het Paul Simon.

avatar van pmac
Paul Simon recycled zijn eigen bestaande materiaal in een jazzy stijl. Niks mis mee maar Mccartney komt met maar liefst 18 nieuwe nummers.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over beste nieuwe popmuziek:

Experimenteren? Een nieuw geluid? Gelukkig doet Paul McCartney op Egypt Station gewoon waar hij het beste in is: pakkende popliedjes brengen. Natuurlijk kende ik I Don't Know en Come On To Me al en toch voelen deze singles aan het begin van het album als een sensatie; ze kunnen zich meten met het beste McCartney-werk. Alleen al het bloedmooie piano-intro van het eerste nummer dat onmiddellijk vertrouwd klinkt. Wat is het geluid helder en wat klinkt Paul McCartney vitaal. En dan komt ook nog het fraaie Happy With You erachteraan.

Daarna kan het alleen maar minder worden en dat wordt het helaas ook. Fuh You noemde ik in mijn vorige nieuwsbrief al een niemendalletje, maar het is wel het nummer dat het meest in mijn hoofd blijft zitten. Wat volgt is een wisselvallige plaat die zich grofweg laat opdelen in:

Goed: Hand in Hand, Do It Now, Dominoes

Redelijk: Who Cares, Confidante, Despite Repeated Warnings, Hunt You Down/Naked/C-Link

Matig: People Want Peace, Back in Brazil, Ceasar Rock

Daarmee voegt Paul McCartney weer een handjevol prachtige popnummers toe aan zijn ongelooflijk indrukwekkende oeuvre, maar na het meesterlijke begin had ik op nog meer gehoopt.

avatar van fish
pmac schreef:

Niet op Stranger to Stranger hoor. En kwantiteit zegt weinig over kwaliteit, maar los van de reeds eerder uitgebrachte nummers (die mij in ieder geval totaal niet nieuwsgierig maken naar de rest van dit album) kan en zal ik dus niets zeggen over die kwaliteit.

avatar van pmac
maar los van de reeds eerder uitgebrachte nummers (die mij in ieder geval totaal niet nieuwsgierig maken naar de rest van dit album) kan en zal ik dus niets zeggen over die kwaliteit.[/quote

[/quote]

De singles zijn niet representatief voor de rest van de cd hoor

Bombus
Fijn als een cd editie zo'n mooie uitgave krijgt als Egypt Station. I Don't Know kwam vorige week voorbij op youtube en ik was verkocht. Een leuk stuk in de Mojo (die ik kocht voor een preview van Marianne Faithfull's nieuwe album) gaf me reden om hem eens te beluisteren. Krasse knar!

avatar van bawimeko
Maar eens niet flauw gedaan en de cd gekocht. Er staan genoeg klassieke McCartney-eske momenten op en ik vind het z'n beste sinds Chaos & Creation!

avatar van Lee Malone
Wat mij betreft mist Paul McCartney hier iemand die hem verplicht het album een stuk in te korten.

Naast een aantal goeie nummers, staat er voor mij ook materiaal op dat hem geen eer aandoet en dat ik eigenlijk liever niet met Paul McCartney zou associëren.

Haal er een nummer of 5-6 uit en je krijgt een voldoende lang album dat wel nog toegevoegde waarde geeft aan het oeuvre van een legende. Nu blijft het voor mij bij enkele nummers. De productie en het mooi uitgebelanceerde geluid vind ik wel zonder meer top!

Lee Malone schreef:

Dat is eigenlijk al tientallen jaren het probleem bij McCartney....naast elke briljante track een misser en iets er tussen in....

bawimeko schreef:

Dit keer hoor ik geen missers en maar een enkele keer iets er tussen in....

Dit album, ga het zelf in het weekend voor het eerst luisteren, kent duidelijk twee meningen. De ene groep vindt deze plaat geweldig, iets van een klassieker en behorend tot zijn beste werk, zeker ook als je kijkt naar het aantal 4,5 en 5 sterren. De andere zijde bericht over veel missers en/ of matige liedjes en komt niet verder dan 3 sterren of nog lager. Ben benieuwd waar de waarheid ligt, al heeft iedereen natuurlijk zijn eigen waarheid/waarneming.

avatar van pmac
Beide zijn waar. De cd had korter gekund. Een aantal nummers hadden er zonder meer afgekunt. Als hij zich beperkt had tot een gewone lp lengte en de beste nummers er op had gezet ( en die zijn echt van een hoog nivo) dan had hij veel hoger gescoord. Niettemin blijf ik bij de 4,5. Sterke nummers, hele fraaie arrangementen en veel afwisseling. De zwakke nummers neem ik maar voor lief.

west schreef:

Dit keer hoor ik geen missers en maar een enkele keer iets er tussen in....

"People Want Peace" is een sympathieke track, maar ik skip 'm bij de intro. Macca heeft dit thema al een dozijn keer bezongen en ik sla zelfs 'We All Stand Together" hoger aan. Een track als "Fuh You" vind ik wat geforceerd; qua statement doet het me denken aan het nummer "Angry" op "Press To Play".
Voor de rest maken de pieken het af en toe een ouderwets aangenaam wegluisterend album met bekende akkoorden (het intro van "Despite repeated Warnings" is een kleine variatie op "Maybe I'm Amazed") en muzikale herkenbaarheid (de bas is weer lekker actief aanwezig).

bawimeko schreef:

Dat zijn ze inderdaad, wat mij betreft samen met Confidante. Het zijn sympathieke tracks zoals je schrijft, missers vind ik het niet. Gelukkig staan ze allemaal achter elkaar op kant B van de LP.

Als je dan zoals ik vooral kant A, C & D draait, dan heb je echt wel een hele fijn plaat te pakken.

avatar van pmac
Effe dagdromen; Zo had hij er eigenlijk uit moeten zien. Past gewoon op lp formaat van zo’n 43 minuten. Zou een superplaat zijn geweest.

Opening station
I don’t know
Get started
People want peace
Hand in hand
Dominoes
Hunt you down/naked/ c link
Do it now
Ceasar rock
Despite repeated warnings
Station 2
Nothing for free.

Afijn ik droom maar wat he.

avatar van AdrieMeijer
Leuk lijstje! Ik gooi toch Ceasar Rock eraf en plaats Fuh You erop. Bij de eerste beluistering van Fuh You dacht ik: "Tjesus, waar slaat dit nou weer op?" maar zo zoetjesaan krijg ik het nummer niet meer uit mijn hoofd.

avatar van PUbu
Vroeger zou je gewoon een verzamelcassette bandje van maken. Lol
Maar zonder gekheid. Ik weet het. London Town is een klassieker en nog met the Wings toen. Maar deze is net zo consistent. Al ben ik nog niet zo uit kwa nivo. Toen ik LT voor het eerst afluisterde had ik dezelfde gevoel over als nu.
Op een of andere manier blijft het bij mij gewoon hangen. Kwa songschrijven is hij natuurlijk een vakman en weet hij toch mooie liedjes te smeden.

Opvallend vind ik wel het volgende;
Opening Station begint hetzelfde als Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band....kwa geroezemoes? Volgens mij exact dezelfde bandje. Zelfs met die schreeuw van een man erin.
I Don’t Know; pianootje van Paul...Let it Be stijl. Dezelfde akkoorden ook? Ik heb daar niet zoveel verstand van hoor.
Happy With You; lekker getokkel zoals ook in I M Carrying
Who cares heeft een leuke gitaar rif exact Get it On van T.Rex? Sir Mac mag dit. Hij zal de rechten wel betalen.
People Want Peace....kerst intro haha.
Hand In Hand is mijn favoriet, echt een mooi Mccartney liedje, sir Paul is Rock&Roll fan. Maar silly love songs maakt hij als de beste en wat is daar op tegen? (John Lennong gaf begin jaren 70 zich daarop tegen af “in the Beatles periode maakten we silly love songs, die tijd is voorbij”) Als antwoord schreef hij die song.
Back In Brazil. Waarom zingt hij in het japans Ichiban daarin? Dit betekent “de beste” ? Lol
Gaat het over lennon met yoko of mick jagger met zijn braziliaanse schone? Waardoor zijn huwelijk strandde?
Do It Now; is ook een lekker nummer. Met klassieke invloeden die we van hem kennen.
Ceasar Rock, he wacht eens even, ik hoor op een gegeven moment een gitaarrifje in van de song Hot Stuf....van the Rolling Stones. Dat mag vast wel van zijn vriend Mick Jagger. Aan het eind komt het weer terug.
Hij kijkt steeds terug natuurlijk. Zoals ook met die Ram op de hoes. Maarja, iemand op die leeftijd.

Enne 16 nummers, had best wel 12 mogen zijn. Maar respect voor die man. Hij heeft het nu toch weer geflikt!

avatar van Simon Smith
Nieuwe video van Come on to me toegevoegd, nu is er een echte clip beschikbaar.

Simon Smith schreef:
Nieuwe video van Come on to me toegevoegd, nu is er een echte clip beschikbaar.

Daar hebben ze veel aandacht aan besteed zeg... not.

Laat Paul dan in ieder geval de cameo maken met dat hondje langs de etalage. Verder wordt er pijnlijk duidelijk neergezet hoe houterig blanke mensen kunnen dansen

avatar van pmac
Verhoogd en dus de volle mep gegeven. Ik heb in geen enkele recensie iets gelezen over de arrangementen. En juist deze zijn zo kleurrijk en smaakvol. McCartney weet zelfs van de mindere nummers iets avontuurlijks te maken. Ik vind de achtergrondzangpartijen ook Wings- en zelfs Beatlesachtig.
Het Britse blad Mojo vond het zijn beste sinds Band on the run en daar kunnen ze wel eens gelijk in hebben. In ieder geval wat mij betreft de plaat van 2018. Jammer dat hij in zijn najaarstournee Nederland laat schieten.

avatar van AdrieMeijer
Ik ga niet hoger dan 4 sterren omdat er nogal wat nummers op staan die mij matig of niet boeien. Maar de nummers die mij wel boeien zijn dan ook meteen erg goed. Ik heb zelf gisteravond nog eens wat zitten knutselen met de stationsgeluiden en wat crossfades gemaakt. Nu ziet mijn favoriete Egypt Station er zo uit:
1. Get Started /Opening Station
7. Dominoes
8. Hand In Hand
9. Station 2/ Hunt You Down-Naked-C Link
10. Opening Station/ Nothing For Free
Deze volgorde werkt voor mij uitstekend. Als dit als cd uitgebracht zou zijn, had ik ‘m meteen 5 sterren gegeven.
Overigens: Band On The Run was ook niet alles goud wat er blonk. Mamunia en No Words vond ik maar heel matig. Het was vooral de A kant die stond als een huis.

AdrieMeijer schreef:
7. Dominoes
8. Hand In Hand
9. Station 2/ Hunt You Down-Naked-C Link
10. Opening Station/ Nothing For Free

Ik mis Despite repeated warnings in jouw lijstje. Het fragmentarisch nummer begint wat vreemd maar ontwikkeld zich naar wat mij betreft in het beste nummer. Het zit muzikaal ijzersterk in elkaar.

avatar van Wowee Zowee
0,5
Poi joi joi wat is dit slecht. Niets blijft erover van deze ooit zo imposante songwriter. Vanaf Dominoes begint het pas ergens op te lijken, maar dan is het al te laat.

Wowee Zowee schreef:

Dat je zijn stem minder geworden vindt kan... maar als je zijn muziek over t algemeen kan waarderen kan ik me niet voorstellen dat je hier een 0,5 voor over hebt. Dan zit 't dieper........

pmac schreef:

Ja, het nadeel van mijn eigen compilatie is dat ik de afvallers niet meer beluister en Despite Repeated Warnings verdient natuurlijk een nieuwe kans. Hoewel het onderwerp van de song mij uit het hart gegrepen was, pakte het nummer mij niet. Maar ik ga hem nog eens een paar keer intensief beluisteren. Er zijn meer Macca-songs die pas na jaren door mij op waarde geschat werden (Dear Boy, I've Had Enough, Somebody Who Cares...) dus er is nog hoop.

Wowee Zowee schreef:

Aan jouw top10 lijstje kun je zien dat er weinig mis is met jouw smaak. Sla de de eerste nummers eens over en begin bij People want peace. Het is een groeiplaat.

Het is een groeiplaat.

Dat is het, Draai m dagelijks en geniet steeds meer. Zeker met dit grijze weer is het een positieve vibe op de dag. McCartney maakt me vrolijk, en deze plaat is helemaal niet slecht, integendeel, het is een heerlijke plaat.