RonaldjK schreef:
Waarde
Faalhaas, ik vond in ieder geval een deel van je verhaal van j.l. 2 augustus terug in 'The Ultimate Music Guide: Black Sabbath', een
special van tijdschrift Uncut, die ik twee weken geleden van een plank met tijdschriften plukte in een Read Shop.
Op p. 64 lees ik: "
(...) they were faced with not only replacing their charismatic frontman but also Butler, who left temporarily in September 1979 because of various issues, including his divorce. Accounts are inconsistent on this point, but it seems Elf's Craig Gruber stepped in on bass for a time, before Geoff Nicholls of Quartz subbed fully for Butler, who re-recorded all Gruber's parts on the final album. Nicholls then moved over to keyboards on Butler's return."
Dit roept dan de volgende vraag op: wie speelt er nou bas op het uiteindelijke
Heaven and Hell, Nicholls of Butler? Gezien de dansende baspartijen in het titelnummer denk ik dat Butler minimaal dát nummer heeft ingespeeld. We blijven vrolijk puzzelen...
Nou om het nog ingewikkelder te maken, het schijnt dat ook Dio soms bas speelde

. Volgens mij vooral in het begin hoor, tijdens de schrijfsessies, dus daar zal niets van op de plaat zijn gekomen. Op de eerste Elf plaat baste hij trouwens ook.
En ja, Butler heeft zelf verklaard dat hij alle baspartijen opnieuw inspeelde zonder de al opgenomen partijen te willen horen. Echter, er zijn echter ook genoeg mensen die menen de stijl van Butler niet te herkennen en beweren dat het (met uitzondering van Neon Knights) voornamelijk Gruber is qua stijl. Ik ben zelf geen muzikant dus ik kan daar niet goed over oordelen. Dit zei hij er zelf over in Classic Rock in 2010:
“I played all the bass on it, co-wrote some of the songs and brought in Die Young. They got me in when Geezer Butler quit, and I spent six months working with them on the record. But when Geezer contacted them and said he wanted to come back, I encouraged it – I felt that the band were better off with three originals in there.
However, I was very upset when the album came out without my name appearing anywhere, despite the fact that they kept my bass parts and all the songs I’d been involved with. But we came to a suitable financial arrangement, and we get on fine these days. They were, and are, great people and great musicians.”
bron
Hij heeft wel een flinke smak geld gekregen na zijn ontslag. Dat zou een teken kunnen zijn dat ze zijn partijen toch (hier en daar?) gebruikt hebben. Want waarom zou je iemand moeten uitkopen als hij in feite niets bruikbaars heeft bijgedragen? Dan zou het puur uit coulance zijn en daar staat de muziekbusiness nou niet bepaald om bekend. Maar het blijft speculeren natuurlijk, ik was er niet bij
Het schijnt trouwens dat die dansende baslijn in H&H weer van Nichols is.... De demoversie daarvan is hier te beluisteren:
Heaven And Hell unreleased demo 1979 feat. Nicholls
Eén ding is zeker, het was een beetje een zooitje ongeregeld met al dat komen en gaan van mensen. Iets waar je op de plaat overigens helemaal niets van terughoort. Das dan wel weer fijn.