Black Sabbath - Heaven and Hell (1980)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Neon Knights (3:51)
  2. Children of the Sea (5:33)
  3. Lady Evil (4:22)
  4. Heaven and Hell (6:57)
  5. Wishing Well (4:04)
  6. Die Young (4:42)
  7. Walk Away (4:23)
  8. Lonely Is the Word (5:50)
  9. Children of the Sea [Live, Single B-Side] * (6:24)
  10. Heaven and Hell [Live, Single B-Side] * (7:19)
  11. Lady Evil [Mono Edit, 7 * (3:54)
  12. Neon Nights [Live in Hartford, CN, U.S.A., 1980] * (4:49)
  13. Children of the Sea [Live in Hartford, CN, U.S.A., 1980] * (5:58)
  14. Heaven and Hell [Live in Hartford, CN, U.S.A., 1980, 12 * (12:34)
  15. Die Young [Live in Hartford, CN, U.S.A., 1980] * (4:36)
avatar van Sinner
En nog niet eens één commentaartje bij Heaven and Hell. Nochtans één van de sterkste comeback platen die ooit zijn opgenomen. Beter nog, voor mij overtreft dit zelfs al het voorgaande werk, niet in het minst dankzij de zang van Dio. Staat geen zwak nummer op en mag gerust als één van de top 3 albums van Sabbath worden genoemd.

avatar van orbit
Vind ik ook! Ik vond sab al snel bergafwaarts gaan eigenlijk, dus zo meesterlijk heb ik ze met ozzy nooit gevonden (eigenlijk alleen de eerste 3 platen, daarna kennen we het truukje wel). Deze is idd van a tot z gewoon sterk! En stukken heavier dan het latere materiaal met der ozz

DutchViking
Inderdaad een uitstekend album, hoewel ik niet echt kan wennen aan de zang van Dio. Mijn favoriete Sabbath-zanger is trouwens Tony Martin.

Niettemin enkele uitstekende songs op dit album, zoals het titelnummer, Neon Knights en Children of the Sea.

avatar van Sinner
DutchViking schreef:
Mijn favoriete Sabbath-zanger is trouwens Tony Martin.

Die van mij ook. Headless Cross is mijn favoriet Sabbath album. Heaven and Hell en Mob Rules zijn echter ook wel in mijn permanente top 5 terug te vinden.

miloz
Ik heb nooit zoveel met aan Black Sabbath gevonden. In ieder geval niet met de zang van Ozzy. Dit album vind ik ijzersterk. Dio heeft een wat zuiverder stem geluid maar heeft ook veel meer volume. De songs zijn ook allemaal erg sterk. Prachtig album.

Joy
zelf deel ik dan weer de mening dat sabbath sabbath niet is zonder ozzy

geen geweldige zanger, wel een die past bij de muziek van sabbath

avatar van wizard
De cd's die Sabbath na Ozzy maakte vind ik vaak ook best goed, met Mob Rules als hoogtepunt.
Op Heaven and Hell staan wel een aantal goede nummers, zoals Neon Knights, Children of the Sea en natuurlijk Heaven and Hell. Die Young en Lonely is the Word zijn ook best aardig.
Zelf vind ik Lady Evil niet echt de moeite waard, en Wishing Well en Walk Away zijn voor mij onderling inwisselbaar. Ze klinken identiek.
Wat ik erg jammer vind aan deze plaat is dat hij klinkt alsof het geluid platgeslagen is alsof de muziek is opgenomen terwijl de muzikanten achter een dikke deur stonden te spelen. Hierdoor mist de plaat energie en grijpt hij me niet echt. Het is allemaal heel vlak. Vaak vind ik de nummers van deze cd op liveopnamen veel beter te beluisteren.

avatar van Rinus
B.S komt terug met Ronnie James Dio in de gelederen, nadat hij opgestapt (of was het ontslagen) was bij Rainbow. Dat geeft een heel interessante mix van B.S. met Rainbow invloeden. Ronnie is natuurlijk een uitmuntende hardrockzanger (beter dan Ozzy objectief beschouwd), en dat geeft samen met het geweldige gitaarspel van Tony een krachtig album. Klassieker. Op vinyl en CD.

Stijn_Slayer
Dio verricht hier nu ik het nog ff teruggeluisterd heb toch wel erg goed werk. Vind de nummers zelf niet zo.. toch wel erg anders dan de 1e 3 albums.. Neon Knights is wel lekker en Die Young is altijd goed. Maar toch hoort de enigzins valse en dramatische zang van Ozzy bij het grommende gitaargeluid van Iommi. 3*

avatar van Mart
Tjah... Niet echt een slecht album, Dio is iig een betere zanger dan Ozzy, maar dit album mist overtuigingskracht. Ook vind ik het gitaargeluid nogal dunnetjes (wellicht komt dat door de productie?), waardoor het imo niet echt metal klinkt. Ik geef 3* voor Neon Knights, het titelnummer en Lady Evil.

avatar van BlauweVla
En "Die Young" en "Lonely Is the Word" dan? Die vind ik ook zeer goed.

avatar van Mart
Ik vind die nummers overtuigingskracht missen Geen slechte nummers hoor, maar ze raken mij niet.

Joy
er is maar 1 sabbath en dat is met ozzy

dio betere zanger uiteraard maar wie klinkt er nu zo origineel als ozzy?

avatar van notsub
Los van het feit of dit wel de "echte" Sabbath is, klinkt dit album wel erg fijn. Dat komt met name door de zang van Dio en de composities. Het lijkt wel of Dio met zijn Rainbow bagage een flinke vinger in de pap heeft gehad op dit album. Neon Knights is de terechte opener en het titelnummer is legendarisch. Children Of The Sea, Die Young en Lonely Is The Wind mogen er ook wezen.

avatar van BlauweVla
Word

Spetterend album waarmee het kwakkelende BS met een knal het moeras werd uitgetrokken. De combi van BS's "evilness" en Rainbow's melodieuze hardrock werkt van het begin tot het eind mede door dat de kleine Dio tot grootse daden komt, niet alleen zangtechnisch maar ook compositorisch. Hierna kwam de kanjer Mob Rules er nog eens overheen, maar de twee kapiteins Iommi en Dio vlogen elkaar in de haren, verneukten met z'n tweeen produktioneel een dubbel livealbum, maar vielen elkaar na een kort uitstapje in de jaren 90 (Dehumanizer) definitief (?) in de armen met het project Heaven and Hell (aanrader!). Dit album daarentegen hoort elk fan van classic hardrock in de kast te hebben staan.

avatar van Sir Spamalot
Neon Knights, Children of the Sea, Heaven and Hell, Die Young. Als dat geen redenen zijn om dit album niet te kopen, dan weet ik het ook niet meer. Onze kleine (Ronnie James Dio) is top: die power in die stem... Die moet van Moeder Natuur een serieus paar longen gekregen hebben. En dan kregen we The Mob Rules, nog zo'n topalbum.

Lonely Is the Word

avatar van James Douglas
Met de grote kleine man aan boord kreeg Black Sabbath een geweldige kwaliteitsinjectie en de fans een schop onder hun kont. Want Dio zingt immers iedereen naar huis. Lekkere plaat van Sabbath en je merkt hoe groot de invloed van Ronnie James is. Dio staat immers voor kracht én melodie. En dat laatste is in overvloede aanwezig op deze plaat. Van het scheurende 'Neon Knights' tot het majestieuze 'Children of the Sea' en het titelnummer tot de emotievolle afsluiter 'Lonely is the Word'.

avatar van AGE-411
Ik had me voorgenomen om ook Black Sabbath zonder Ozzy te beluisteren. (deze emoticon paste er wel bij, voor ik deze plaat ontdekte)
Hier ben ik dus. Ik heb deze een dikke maand geleden op vinyl aangeschaft: veel rust heeft deze plaat tot nu toe niet gehad, ze ligt veel op.
Magistraal hoe na een plaat Ozzy al vergeten is. Respect voor paranoid en dergelijke, maar dit is minstens even grote klasse.

Vooral muziekaal staat het album als een dijk: kijk maar naar Lonely is the word. Een bijna Instrumental (6 minuten met paar strofes tekst). Ook de rest mag er muziekaal zijn. De Riffmeister doet het opnieuw!
We kunnen natuurlijk ook niet omheen DIO's fantastische stem. De vocalen die hij hier neer zette waren stukken beter dan zijn vocals op de Rainbow albums (die al zo bijzonder waren zodat Black Sabbath hem wou).

Enige minpuntje is wishing well, dit nummer is veel minder goed dan het gemiddelde van de plaat.

Deze avond nog dit gecopieerd naar CD en vollen bak in d e auto afgespeeld terwijl we over de snelweg scheurden. Ideale FUCKING Rockplaat.
In je gezicht, bende posers: Als je deze plaat niet goed vindt kan je maar beter alle Metalalbums die je in je bezit hebt verbranden, want je bent het niet waardig om al metalfan door het leven te gaan.

Tis een regelrechte schande als je dit album niet kent! Aanschaffen dit ding. Zeker een 4,5 waard!

avatar van Mart
Probeer nou eens Mob Rules, die vind ik nog net iets beter dan dit album omdat die een betere productie heeft en (naar mijn mening) beter songmateriaal.
Born Again zou ik ook aanraden (echt een donker album is dat), maar die is bij veel mensen niet echt geliefd omdat ze de combinatie van Black Sabbath en (Deep Purple-zanger) Ian Gillan niet lekker vinden werken.

Heb momenteel dit album maar weer eens opgezet. Het luistert echt lekker weg

stuart
Klasse album met humorvolle hoes. Met Paranoid de 2 BS albums die ik nog regelmatig afspeel.

avatar van vin13
Lonely Is the Word

Nog wel even stemmen op deze topplaat.

avatar van Sir Spamalot
AGE-411 schreef:

AGE-411 in de vorm van zijn leven: pracht van een post, dit! Respect. En snel "The Mob Rules" erachter spelen.

avatar van Dime
Ik heb alleen de platen van Sabbath met Ozzy, daarna niets en dat hoefde voor mij ook niet.
Erg raar, maar heb verder ook geen Sabbath geluisterd na de periode met Ozzy.
Dit weekend deze plaat toch maar eens gaan luisteren.
Ongelovelijk, wat is dit een retegoeie plaat!
Alles klopt gewoon, helemaal Neon Knight vind ik grandioos.
Morgen toch maar even een Sabbath plaatje gaan halen zonder Ozzy.

avatar van Karma_To_Burn
Zie tot mijn verbazing dat ik nog niet heb gestemt op dit album :O
Vind de albums met Dio op Paranoid na de beste die black sabbath heeft gemaakt..
Heaven And Hell is een krachtig album en er is ook goed op tehoren dat de andere band leden weer genoeg inspiratie kregen door Dio..
Lady Evil heeft behoorlijk veel invloeden van Rainbow.. Heaven and hell ook wel maar al stukken minder.. en met Die Young is het al echt een aparte Black Sabbath style geworden.. en die afwisseling vind ik een erg goede combinatie!
Uitschieters zijn voormij: Heavend and Hell/Die Young/ en natuurlijk het spraakmakende nummer Lonely is the Word! heerlijke lange solos en daarmee een perfecte afsluiter! Dio Rules
4,5 sterren

Karma_To_Burn schreef:

...
het spraakmakende nummer Lonely is the Word! Heerlijke lange solos en daarmee een perfecte afsluiter!
...
Dio Rules

En Tony Iommi natuurlijk

avatar van Karma_To_Burn

En Tony Iommi natuurlijk

Ofcourse prima gitarist!
Goede muziek smaak bytheway.. zie ik niet zoveel meer van leeftijds genoten haha

avatar van Thomzic
AGE-411 schreef:

Nou, Thomzic schrok zich een hoedje! Had me nog niet heel erg verdiept in Black Sabbath. De eerste albums waren bekend. Beetje klikken op de site en dan kom je dit tegen: ' Tis een regelrechte schande als je dit album niet kent!'. nou, dit dingetje binnen no-time binnen gesleept en beluisterd. En de AGE-411, je hebt helemaal gelijkt! Wat een ******* lekkere rockplaat!

Ik druk hem er nog maar een keer op

avatar van Epitaph
Ken het Album niet, maar ben diverse nummers aan het luisteren. Denk dat ik 'm toch maar eens moet aanschaffen (voor een redelijke prijs).