Black Sabbath - Heaven and Hell (1980)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Neon Knights (3:51)
  2. Children of the Sea (5:33)
  3. Lady Evil (4:22)
  4. Heaven and Hell (6:57)
  5. Wishing Well (4:04)
  6. Die Young (4:42)
  7. Walk Away (4:23)
  8. Lonely Is the Word (5:50)
  9. Children of the Sea [Live, Single B-Side] * (6:24)
  10. Heaven and Hell [Live, Single B-Side] * (7:19)
  11. Lady Evil [Mono Edit, 7 * (3:54)
  12. Neon Nights [Live in Hartford, CN, U.S.A., 1980] * (4:49)
  13. Children of the Sea [Live in Hartford, CN, U.S.A., 1980] * (5:58)
  14. Heaven and Hell [Live in Hartford, CN, U.S.A., 1980, 12 * (12:34)
  15. Die Young [Live in Hartford, CN, U.S.A., 1980] * (4:36)
avatar van AGE-411
Epitaph schreef:
Ken het Album niet, maar ben diverse nummers aan het luisteren. Denk dat ik 'm toch maar eens moet aanschaffen (voor een redelijke prijs).

Voor een spotprijs op vinyl te verkrijgen tegenwoordig

avatar van Epitaph
Maar dan komt de Pick-up erbij.

PriestMaiden
Ben grote fan van Black Sabbath met Ozzy. Maar deze Black Sabbath is even goed. Dio rules! Mob Rules en Dehumanizer zijn ook pareltjes. Ben benieuwd naar The Devil You Know

AGE-411 schreef:

Voor een spotprijs op vinyl te verkrijgen tegenwoordig

idd al tig keer bij diverse kringlopen in de platenbakken gezien en steeds dacht ik, ach dat draai ik toch niet meer

ga um alsnog aanschaffen na wat ik hierboven heb gelezen

avatar van Hans Brouwer
PriestMaiden schreef:
Dio is een groot zanger, zeer beslist. Heaven and Hell is een prima rock album. En toch...... hoor ik Black Sabbath tien keer liever met Ozzy als zanger!

en ik nog meer!

sjah, best een goeie plaat maar anno 2009 wel erg achterhaald , niet meer boeiend genoeg om uit te zitten

avatar van Lau1986
Heaven and Hell gedateerd? Ik dacht het niet! Dit is een top album met een top zanger. Black Sabbath laat zien dat Ozzy helemaal niet nodig is om Sabbath waardige albums te maken.

stuart
Uitstekende Sabbath plaat; krachtig, duidelijk op songs georïenteerd en vooral......geen progressief 'geneuzel'.....

avatar van Brutus
Fantastish Album

Dit is het beste Heavy Album, dat is uitgebracht

Er staat geen enkel zwak nummer op

avatar van horned_reaper

horned_reaper schreef:

Bedoel je Neil Young?

avatar van Hans Brouwer
Hans Brouwer schreef:
Bovenstaand bericht schreef ik een half jaar geleden. Ik heb het afgelopen half jaar heel veel Black Sabbath albums gedraaid. Met Ozzy, met Ian Gillan, met Glenn Hughes en met Dio...... Met name de eerste Sabbath albums met Ozzy Osborne zijn het beluisteren meer dan waard. Maar of ik Ozzy liever hoor dan Ronnie James Dio? Ik weet het zo net nog niet. Als ik nu weer zin heb in een Sabbath album grijp ik automatisch naar "Heaven and Hell (1980)" met Dio. Wat een power, wat een kracht.
Je hebt van die hard rock albums die je als mijlpaal kunt beschouwen. Deep Purple in Rock, Led Zeppelin IV, Rising (Rainbow), Let There Be Rock (AC/DC), Holy Diver (Dio)........ Deze "Heaven and Hell (1980)" van Black Sabbath mag wat mij betreft ook tot hardrock mijlpaal worden gerekend. 5*****

avatar van ricardo
Dio is zeker een grootheid, en absoluut een betere zanger dan Ozzy. Ozzy was weer beter om een duistere sfeer neer te zetten. Dio heb ik een paar maand terug nog live gehoord en gezien. Als je nagaat dat hij nu inmiddels al 67 is, en nog niets van zijn kracht verloren heeft, dan heb ik zeer diep respect voor Dio. Maar nog dan b.v een Ozzy die al jaren als een zombie door huis heenloopt. Dio is ook zeer fit, en beweegt over het podium nog als een jonge hond. Als je ooit nog eens de kans krijgt om ze live te zien optreden Heaven And Hell, dan zal je verbaast staan te kijken wat ze nu nog steeds kunnen.

avatar van ricardo
Wat is de titeltrack een prachtige epische klassieker met erg veel allure eigenlijk. Misschien wel het mooiste nummer wat ik ooit gehoord heb. Prachtige opbouw ook van het nummer, en in het midden die eenzame gitaar van Iommy vind ik ook echt geweldig. Ik vind dat nummer echt kippevel van begin tot eind, en ja ook na 100 luisterbeurten vind ik dat ook nog steeds. Prachtig gitaarwerk en de krachtige en zuivere stem van Dio draagt zijn steentje ook echt bij.

Joy
op basis van je bericht deze nog maar eens uit de kast getrokken

ik dele je mening niet

ik vind het ene matige plaat, en episch komt niet bij me op bij het titelnummer, tis imo ene beetje zouteloos en standaard

avatar van Kronos
De absolute topper die er met kop en schouders bovenuit steekt is voor mij hier het nummer Die Young, met dat door een knap baslijntje gedragen mooie rustiger middenstuk tussen de overig opzwepende gedrevenheid in.

avatar van ricardo
De titeltrack is niet echt episch natuurlijk, maar zo voelt het wel en zo komt het wel over vind ik. Maar dat zal wel door dat gitaarstuk in het midden komen denk ik, en door de hele opbouw van dat nummer. Ik vind de titeltrack zowiezo het mooiste nummer van Black Sabbath ooit. En wat Kronos zegt over Die Young ben ik het ook mee eens dat is ook een topnummer. Hij steekt er voor mij niet bovenuit, maar kan goed mee met de beste nummers op dit album. Neon Knights is natuurlijk een opener van formaat die bijna het niv van de titeltrack haalt. Ook vind ik Children Of The Sea en Lonely Is The Word geweldige nummers. Eigenlijk zijn alle nummers op dit album erg goed zonder mindere tracks. Wishing Well en walk Away heb ik nog het minste mee maar zijn het beluisteren ook wel waard.

Kronos schreef:
Ik heb dat nummer Die Young even een paar keer achterelkaar beluisterd, maar het is inderdaad een geweldig nummer. Ik vind de titeltrack het beste nummer op dit album, maar Die Young doet er inderdaad niet veel voor onder. Vooral na 48 seconden klinkt het lekker heavy.

avatar van Ducoz
1,5
geweldig album!

avatar van vanwijk
Net gekocht voor 10 euro, geen geld voor die stem!

avatar van Lonesome Crow
Ik heb altijd een hekel gehad aan het titelnummer omdat ik alleen de versie van "Live Evil" had die veel te lang duurde.
Ik moet zeggen dat die in de studio uitvoering veel beter is.
Echter "Neon Knights" klinkt weer veel beter op die live plaat maar blijft natuurlijk een heel goed nummer.

"Lady Evil" past niet echt op dit album, steekt nogal af met de rest en verbreekt de dromerige mystieke sfeer die de eerste 2 songs hadden neergezet.
Heb ik ook een beetje met "Walk Away", zit ingepropt tussen 2 fantastische nummers.

Voor mij blijft de ulieme Dio plaat " Mob Rules" met "Rising" op nummer 2.

avatar van L_T_B
Berichten verplaatst naar Black Sabbath en aantal offtopic berichten verwijderd.

avatar van BlauweVla
"Wishing Well" en met name "Walk Away" doen mij wat aan Rainbow denken. Overigens vind ik de nummers wel goed, net als "Lady Evil". deze nummers zijn misschien wat luchtiger dan de rest van het album, maar dat komt de variatie wel ten goede en dat is ook wel es leuk. De opvolger van dit album vind ik toch net iets beter nog.

avatar van ricardo
Deze heb ik dan eindelijk origineel op cd. Nu kan ik de 2 nummers die ik nog nooit gehoord had ook beoordelen. Wishing Well klinkt bij vlagen erg lekker, maar ook wat standaard. Walk Away vind ik dan weer wel een erg lekker nummer. Lady Evil vind ik veruit het zwakste nummer op dit album, of beter gezegd die mij het minste doet. Ik heb de verzamelaar van Black Sabbath 'Dio Years' maar omgewisseld in mijn top10 met deze. Alles klopt gewoon, mooie stem van Dio, goed gitaarwerk van Iommi en Butler, en natuurlijk de drummer die wat mij betreft het tempo bepaald van deze muziek. Niet een top drummer vind ik, want ik heb het gevoel dat deze drummer zo door 100 anderen vervangen kan worden. Maar wel een drummer die een beetje ook de sound bepaald.

Dit album is gewoon een echte must have voor iedere jaren 80 hardrock liefhebber vind ik wel. Nu nog een keertje Mob Rules zien te scoren en mijn Dio verzameling is compleet genoeg voor mij.

De nummers Heaven & Hell, Die Young en Neon Knights vind ik veruit de beste nummers op dit album, en zijn misschien mijn all time favoriete hardrock nummers ooit. Children Of The Sea is een echt live nummer, want dat nummer komt live veel sprekender en krachtiger over. De stem van Dio vind ik op dat nummer wat magertjes klinken op dit album. Lonely Is The Word vind ik ook een mooi nummer en een waardige afsluiter van dit album.

Ennnnnnnnn dit album heeft voor mij de perfecte speeltijd van een goed hardrock album. 40 minuten, een perfecte speeltijd, niet te lang niet te kort, super. Een mooi meeslepend nummer in de vorm van de titeltrack, een mooi ballad achtig nummer in de vorm van Children Of The Sea. Gewoon een mooi afwisselend album vind ik het.

avatar van BlauweVla
Ik denk dat "Mob Rules" jou ook wel zal bevallen als ik dit zo lees
Over de speelduur ben ik het eens, veel bands denken tegenwoordig dat ze bijna 80 minuten op een cd moeten zetten... Hoeft van mij zeker niet. Ben ook blij dat "The Devil You Know" lekker compact gehouden is met 10 stukken.

avatar van Wyverex
Zal deze toch eens moeten luisteren want onlangs haalde mijn moeder een oude bandopnemer van de zolder en ze liet die (na lang proberen) nog eens afspelen. Opeens hoorde ik daar dé stem der stemmen: Dio. Nu ken ik een paar albums van deze man, maar het liedje (Die Young) had ik nog nooit gehoord. Maar wat een krachtige song! Op zulke momenten verlang je toch wel gewoon om terug te kunnen keren in tijd en om een tiener te zijn in de jaren '80? Al was het maar om Black Sabbath eens op de radio te horen. Akkoord dat doen ze nu soms ook wel eens maar verder dan Paranoid zal de radio van tegenwoordig toch ook niet meer geraken .

avatar van BlauweVla
Zelfs tot, ik meen 1998, waren er op Radio 3 programma's zoals Umma Gumma, daar heb ik Rainbow wel es voorbij horen komen! En dan een keer niet "Since You've Been gone", maar bijvoorbeeld "Gates of Babylon". En nog veel meer verrassends!
Kun je je niet nu meer voorstellen...

avatar van ricardo
1 van de allerbeste hardrock albums allertijden vind ik. Het beste gitaarwerk ooit, samen met de beste hardrock/metal stem ooit. Perfect album van begin tot eind.

avatar van Wyverex
BlauweVla schreef:
Kun je je niet nu meer voorstellen...

Inderdaad... Het is zelfs al zo erg geworden dat ik al niet meer uitkijk naar de jaarlijkse top 2000... Die staat toch al jaren vast! Ondertussen geluisterd en het is een superplaat . Ik zal altijd een zwak blijven hebben voor die man zijn stem!