Balthazar - Fever (2019)

3. Wrong Faces (3:57)
  4. Whatchu Doin' (3:44)
  5. Phone Number (4:51)
  6. Entertainment (3:08)
  7. I'm Never Gonna Let You Down Again (3:37)
  8. Grapefruit (4:56)
  9. Wrong Vibration (2:45)
  10. Roller Coaster (2:47)
  11. You're So Real (4:07)
avatar van Zwaagje
Aangename eerste kennismaking met de band. Ik kende ze wel van naam, maar niet van muziek en ga er dus onbevooroordeeld in. Stem volgt ongetwijfeld

avatar van deef.
Ik had de band-naam uiteraard al onnoemelijk enorm vaak & dikwijls voorbij zien komen maar bleek toch nooit voldoende geprikkeld om hun muziek eens goed onder de loep te nemen. Zo gaat dat wel vaker. Nu dan, na een korte doch gedegen YouTube-sight seeing de cd (jawel, ik koop nog steeds cd's) binnen gehengeld via Sounds. Hopelijk komt hij morgen binnen want wat er online staat smaakt naar meer

avatar van RadioMad
Ik moet Fever nog wat vaker beluisteren voordat ik een cijfer geef. Op zich een prima album, en Balthazar is een goede band, maar net als bij de vorige platen blijft ook Fever eigenlijk weer niet hangen als geheel.
Als je de allerbeste tracks van Balthazar bundelt op een Best Of met 11 tracks, dan heb je een meesterwerk. Ik wacht nog steeds op een regulier album van dat kaliber.

avatar van DjFrankie
Prima plaat wel springen de 3 singles er duidelijk uit voor mij.

avatar van Mausie
De eerste 4,5* van het jaar voor mij. Heerlijk swingende plaat zeg. Ik hoor overal dat dit zo'n zomers geluid heeft, maar hij doet het nu anders ook erg lekker. Juist door die erg aanwezige baslijnen vind ik het ook wel een avondplaat. Favorieten zijn de eerste 3 singles en Grapefruit.

avatar van sillus
Hmmz. Wel een aardige band. Echter ik heb geen zin om verder te luisteren. Het kabbelt zo wat voort. Lekkere buslijnen. Maar gewoon voor mij niet interessant genoeg om verder te luisteren. Het album klinkt alsof het al een keer door iemand anders is gemaakt. Het is allemaal zeker niet slecht. Maar niet voor mij..

avatar van Vinck
sillus schreef:
Lekkere buslijnen.

Zo lekker is het openbaar vervoer in België nu ook weer niet hoor

avatar van Johnny Marr
sillus schreef:
Lekkere buslijnen.

Verspreking van het jaar

avatar van Cor
Cor
Aardig, aangenaam, maar niet omver geblazen. De heren maken nog steeds een lekker moppie muziek, met een herkenbare stijl van catchy en groevende liedjes. Maar op het puntje van mijn stoel zitten, dat doe ik ook weer niet. Misschien in de zomer nog eens een kans geven? Seizoensplaat?

avatar van sillus
Haha ja ik heb een nieuwe telefoon en moet nog wennen aan dit toetsenbord. Wat betreft de plaat.. zeker een groeiplaat. De bus blijft op de prettige lijn rijden.

Kan zich helaas niet meten met hun beste werk

pixie66 schreef:
Kan zich helaas niet meten met hun beste werk

Vind dit net (net beter dan Rats) hun beste werk.

avatar van mattman
De magie die over de eerste drie platen hangt, ontbreekt hier wat. Dit klinkt meer als iets wat veel andere acts ook doen. Slecht wordt het nergens, daar niet van.

Maar ik ben best verbaasd over het redelijk hoge gemiddelde.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe album, singles en clips (aanmelden kan hier):

De Belgische band Balthazar bracht de afgelopen maanden een aantal geweldige singles uit: Entertainment met vrolijk fluitdeuntje, het muzikaal spannende Fever, I’m Never Gonna Let You Down met een gitaar die aan je oren kietelt en het ook al zo sterke Wrong Vibration. Mijn verwachtingen voor het nieuwe album waren hierdoor zo hooggespannen dat Fever mij in eerste instantie wat tegenviel.

Gelukkig was ik iets te snel in mijn oordeel. Andere tracks zijn misschien net iets minder pakkend, maar als je wat meer de tijd neemt valt er genoeg moois te ontdekken. Zo dansen bliepjes vrolijk rond in Changes, heeft Wrong Face een fantastische baslijn en het wat dromerige Phone Number weet je in alle rust te verleiden. Fever is een knappe, broeierige plaat, waarmee Balthazar weer heel wat concertzalen en festivals gaat veroveren.

avatar van repelstefan
En weer een halfje erbij, deze blijft maar in de lift zitten. Er staat geen zwakke schakel op en er komt steeds meer moois bovendrijven. Op dit moment zijn de favorieten Phone Number, Wrong Vibration en Roller Coaster maar dit wil nog wel eens veranderen. En dat zegt iets over de klasse van dit album.

Prachtig, langverwacht album van Balthazar. Het beste wat België op rockgebied te bieden heeft tegenwoordig.. Heel fijn gebruik van bas, de oosters aandoende elementen zijn een leuke extra.. Van de zang ( ook de achtergrondkoren ) ben ik helemaal weg.. Favorieten: Fever, wrong faces, Roller coaster en de wat melancholische ( mooi gebruik van de saxofoon ) afsluiter You're so real.

west schreef:

Vind dit net (net beter dan Rats) hun beste werk.

Dat is het mooie aan muziek. Ik vind na deze Rats juist de minste. Zo zie je maar

avatar van Grecio
Album gaat nog een goeie worp doen voor album van 2019 voor mij. Heerlijke bassloopjes en achtergrondkoortjes. You're So Real is echt de perfecte afsluiter, prachtig.

Eigenlijk had ik als header willen schrijven: "eet echte loempia's" of "ga zelf loempia's" maken (met rijstvellen, vulling bedenk je naar keuze).

Waarom dan wel? Nou het beeld: je staat bij een Oriëntaalse traiteur en je ziet bapao, pangsit, perkadel of loempia liggen en de tijd van de dag is voor den vetten beck. Je bestelt een loempia en wat gebeurt er tot je ontzetting - itt wat je verwachtte - de verse loempia wordt niet in 't frituurvet gepleurd, maar de getoonde in de magnetron . Waar is die goeie ouwe tijd van de getoonde waren zijn niet geschikt voor consumptie gebleven

Aan die loempia deed deze muziek denken, ja ik herkende de stem van Warhaus, dat me meer deed dan dit, maar dit is zo onstellend appellig, zonder ballen; gelukkig wordt het iets beter in de tweede helft.

"Meest gedraaid op musicmeter" zal wel, maar ik vind het slappe hap.

avatar van Rick T
Vanmorgen geluisterd tijdens een lang autoritje. Het album 2x kunnen afspelen, en ik vind het cijfer hier op MM wel iets teveel van het goede. Na 3 nummers worden de bass'jes wel erg monotoon, en de stem (inclusief accent) kan me ook niet echt bekoren. Fever en het Black-Keys-achtige Entertainment zijn prima nummers, de rest vind ik persoonlijk ondermaats.

avatar van ArthurDZ
Off-topic bericht verwijderd.

avatar van Appels123
Voor mij toch wel het minste Balthazar album. Staan zeker wat prima nummers op, maar de magie die de eerste twee albums en momenten van het derde album hadden vind ik hier niet in terug. Wel is het drieluik Entertainment, I'm Never Gonna Let You Down Again en Grape Fruit best lekker.

avatar van Julian McArthur
deze shit is magistraal

avatar van Morning Glory
Wrong Vibration is zo goed.

avatar van jordidj1
Ja, dit is een lekker plaatje hoor. Gaat nog vaak voorbij komen.

avatar van VanDeGriend
Plaat al een tijdje in huis maar hoor m nu voor het eerst. Best geinig. Beetje The Whitest Boy Alive vibe.

avatar van harencoor
Mooi album hoor maar Rats blijft mijn favo Balthazar plaat.

avatar van frolunda
Alweer hun vierde album maar eerlijk gezegd zei de naam me niets,zal me niet echt aangesproken hebben of ik heb Balthazar op de één of andere manier al die jaren over het hoofd gezien.
Nu al een paar dagen Fever opstaan en eigenlijk bevalt dat best goed,het album bevat elf nummers die ik nog het beste zou kunnen omschrijven als mooie,gecultiveerde pop die ook nog behoorlijk swingt.Verder vind ik de zang best goed,bevat behoorlijk wat soul en is lekker ontspannen en ook de prominent aanwezige baspartijen mogen er zijn.De volle productie doet de rest.
Zelf luister ik voornamelijk naar andere genres maar van een band als Balthazar kan ik op zijn tijd ook best genieten.Vooral Grapefruit,Wrong faces en het titelnummer vind ik erg sterk.
Aangename eerste kennismaking en zodoende een goed album.

avatar van Rvdz
De show op Down The Rabbit Hole was magistraal, dus daarna deze plaat nog maar eens een kans gegeven, maar ik blijf het toch een vrij futloos gebeuren vinden. Er zijn zeker een paar hoogtepunten - Fever is heerlijk, Wrong Vibration had van mij best twee keer zo lang mogen duren - maar daar staat dan een nummer als Phone Number tegenover, dat echt niet vooruit te branden is. Ik mis eigenlijk vooral nog iets van een energiestoot á la Fifteen Floors of I Looked For You, nu trapt de band voor mijn smaak iets te vaak op de rem.