Jean Michel Jarre - Oxygene (1976)

Frankrijk
Electronic
Label: Dreyfus

1. Oxygene, Pt. 1 (7:40)
  2. Oxygene, Pt. 2 (8:08)
  3. Oxygene, Pt. 3 (2:54)
  4. Oxygene, Pt. 4 (4:14)
  5. Oxygene, Pt. 5 (10:23)
  6. Oxygene, Pt. 6 (6:20)
avatar van The Voice
Het album waarmee de grootmeester Jarre direct wereldwijd doorbrak. Analoge synthesizers, prachtige klanktapijten, dromerige melodieën en een volle sound. Oxygene 4 werd een wereldhit en wordt bij tijd en wijle (lees: eens per jaar in de top 2000) gedraaid. Een superalbum. Als bevooroordeelde fan geef ik dit album 5 sterren.

avatar van ChrisX
De grap is nou juist heb ik onlangs in een leuk artikel in het elektronische muziekblad E-dition gelezen dat een deel van de klanken (met name de stringsound) helemaal niet uit een synthesizer kwamen maar uit een ORGEL !!! En dan ook nog wel eentje gebouwd door de firma Eminent die toendertijd in Bodegraven zat.

Moet er wel worden bij gezegd dat het standaard geluid wel door een aantal effecten werd gehaald, maar toch vond het wel een leuk detail rond dit album.

Electro_
Heeft ook een remix gemaakt samen met Kraftwerk, toch?

avatar van ChrisX
Jarre een remix met Kraftwerk? Lijkt me heel erg sterk, ik heb er nog nooit van gehoord (maar dat zegt natuurlijk niks

Electro_
Ik heb een Novaresse-remix van Jean Michael Jarre.

Dankzij Jarre is mijn liefde voor synthesizers ontstaan, nog voordat ik van Gary Numan had gehoord. En ik was pas 6 toen dit album uitkwam.

Ik heb alle albums van deze fransman, maar moet toch wel bekennen dat dit niet m'n favoriet is. Hij is er dan wel definief mee doorgebroken, maar toch vind ik de sound te zweverig. Oxygene 2 en 4 zijn hoogtepunten. 4*

Goed album Een van de pioniers natuurlijk die Jarre.

avatar van nuf
nuf
een prachtig geheel door jean michel jarre gemaakt, net als equinoxe een prachtig dromerig omhoog en omlaag gaan van sferen. prachtig!

avatar van fluidvirgo
Ik erken de significantie van deze plaat t.o.v. de acceptatie van synthesizermuziek als muzikale stroming op zich, echter enkel 6 parts waarvan er 3 overkomen als opvuller (part III, V en VI). De 3 belangrijkste parts in mijn optiek maken dit echter meer dan goed. Vooral part II behoort tot een van mijn favorieten uit zijn oeuvre.

***1/2

avatar van argus
fluidvirgo schreef:
6 parts waarvan er 3 overkomen als opvuller (part III, V en VI).

Part III en VI vind ik niet opvullers, alleen part V is inderdaad de moeite van het beluisteren niet waard.
Part II is inderdaad superdeluxe. 4*

avatar van Nickstbo
Saai album .......

Nickstbo schreef:
Saai album .......

Lekker onderbouwde mening.
Als je het zo saai vind geef dan op z'n minst wat argumenten waarom je dat vindt. Dit trekt nergens op.

avatar van Saldek
Lekker stukkie muziek, zekers. Soms ben ik echt een malloot te noemen. Kocht deze eens in mijn musicfreak-periode en heb 'm daarna acht jaar in de kast laten staan. Vandaag leek het mij een aleraardigst idee om deze eens te gaan beluisteren..........En het is gewoon goed! Prt 4 is zelfs wereldberoemd. Waarvan ik het ken weet ik niet maar heb het zo zo vaak gehoord....als ik dat toch had geweten. Zo te horen is het een zeer serieuze musicus. Me dunkt dat het latere werk van hem ook beslist de moeite waard moet zijn. Toch maar eens gaan proberen......deze ****

avatar van ewalk
Tijdloos en nog steeds gewaagd. Voor mij het eerste album wat ik van deze beste man ken. Leuk en plezierig in het gehoor.

avatar van Rinus
Dit draai ik nog steeds vrij vaak. Gewoon een mooi debuut, van deze synthesiser virtuoos. Met een mooie productie ook. Op vinyl.

kiriyama
Heerlijk album waarbij ik vooral nr. 4 nog vaak draai. De andere zijn ietsje minder maar ook zeker niet slecht. Krijgt op het moment een dikke 3.5 maar zou nog een halfje bij kunnen.

3.5*

avatar van Suicidopolis
Geniaal. Subliem. Fenomenaal... Als je bedenkt dat dit nog gemaakt is geweest met van die gigantische bakken van een oude analoge synthesizers waar je eerst nog een halve dag aan moest patchen vooraleer er een klank uit te krijgen, dan moet ik toch echt wel effe m'n pet afdoen uit respect voor wat Jarre & Co. hier doen. Bovendien zijn het fantastische composities, prachtige soundscapes, heerlijk geëxperimenteer met achtergrond geluiden en dergelijke ( gefilterde ruis toestanden enzo. ), en veel meer van al dat lekkers. Zelfs de oude vinyl versie klinkt vandaag de dag nog steeds steengoed. Bovendien bevat deze CD iets dat hoe langer hoe meer is gaan verdwijnen uit Jarre's muziek: een ziel!

Dat ie er ongetwijfeld wat ideeën heeft ingestoken die hij heeft opgedaan tijdens z'n tijd bij de "Groupement de Recherche Musicale", daar twijfel ik niet aan, maar daarom is dit werkje nog niet minder geniaal.

Alleen al voor de muzikale revolutie waar deze plaat voor heeft gezorgd hoor je hem 5* te geven. Dit moet toch één van de belangrijkste platen uit de jaren '70 zijn, als je het mij vraagt. Maar ook al beschouw je alleen de muziek, dan nog verdient ie de volle lading. Dit is echt een meesterwerk. En dan te bedenken dat diezelfde man nu "Téo & Téa" heeft gemaakt... Ooit was ie "the right man at the right time at the right place", nu is ie verschrikkelijk arrogant geworden, en zit ie zich volgens mij soms af te r... op z'n eigen foto. Wat een ontgoocheling... Zullen we het dan maar op een midlife crisis houden?

avatar van XIII
Ik heb gistere iets unieks meegemaakt. Jean Michel Jarre heeft een uniek en intiem concert gegeven voor zo'n 400 man ter ere van 30j oxygene. In een studio in Lint (nabij antwerpen) heeft hij 100% live oxygene gespeeld met de originele instrumenten waarmee hij oxygene heeft gecomponeerd. Het optreden is opgenomen en zal worden uitgebracht op dvd met de nieuwe 3D technologie.

Het is niet met woorden te beschrijven hoe mooi en speciaal dit concert was!

vondeich
XIII schreef:

Het is niet met woorden te beschrijven hoe mooi en speciaal dit concert was!

Dat kan ik me voorstellen!!

Schitterend debuut. Lekker languit op de bank en de muziek het werk laten doen..... lekker wegdromen.

Leuke muziek. Vind dat The Search hier wel wat weg van heeft. Alleen is dit zonder zang... Mooi.

avatar van Dielie
'Oxygene, Pt. 4' *duimpje*

avatar van The Voice
De New Remastered Oxygene die net uit is klinkt nog beter!

Suicidopolis schreef:

De grap is nou juist met dit album dat er best wel veel is gewerkt met synthesizers maar dat veel van de meest aansprekende stukken gespeeld zijn op een orgel (!!) en nog wel eentje van Nederlandse fabrikaat: de Eminent 310. Check dit filmpje maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=xVr72UcCvkk waar een echte toetsenfanaat hele passages uit op het instrument speelt. En het komt ECHT allemaal uit dat ene apparaat.

avatar van fluidvirgo
The Voice schreef:
De New Remastered Oxygene die net uit is klinkt nog beter!

Is de remastered editie de moeite van de aanschaf waard?

avatar van ChrisX
Euh... volgens mij is er geen nieuwe Remaster maar er is wel een een New Master Recording: Jarre is al een tijdje weg bij z'n originele platenmaatschappij en heeft nu het hele album opnieuw opgenomen met dezelfde apparatuur. Lijkt met een onnodige release wat mij betreft maar wel interessanter is de dvd Oxygene - Live in Your Living Room waar hij het album echt helemaal live op die oude instrumenten speelt met hulp van nog 3 paar extra handen overigens.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Jaja, Oxygene, het fenomenale debuut van Jarre is natuurlijk een prachtig debuut-album en tevens een zeer essentiëel synth-album.
De plaat bracht zelfs een hit op met Part IV, en ondanks dat het nummer een cult-status heeft, luister ik 'm eigenlijk bijna nooit meer, simpelweg omdat het nummer me eigenlijk m'n neus uitkomt.
Te vaak gehoord, en wat mij betreft ligt de kracht van het album toch echt bij de eerste 3 tracks.
Part 1 is een geniale opener en jawel, meteen één van de beste nummers van dit album. Zweverig en opbouwend met een indrukwekkende climax in het midden, dit is super!!! En wat een geniale overgang naar de klapper van dit album, Part 2, wat misschien wel het beste nummer is die Jarre ooit heeft geschreven.
Part 3 is wat minder, maar heeft toch z'n momenten, misschien omdat er een dreigende ondertoon in zit.
Tja, over Part 4 heb ik het al gehad. Liever wacht ik tot ie is weggeëbt, om daarna intens te genieten van Part 5, want in tegenstelling tot wat er eerder over deze track is gezegd, is dit nummer gewoon een hoogtepunt. Magistraal hoe lieflijk het nummer zich ontwikkeld en wat een coole geluiden gebruikt Jarre hier. In de 2e helft veranderd er in één keer behoorlijk veel en worden we getrakteerd op een heerlijke sequence. Daarna gaat Jarre heerlijk uit zijn dak met spetterende melodieën die er tegenin worden gespeeld.
Wederom een coole overgang naar het slotnummer die sterk begint, maar om de één of andere reden kan ik bij dit laatste nummer nooit volledig de aandacht vast houden. Ondanks dat een waardige afsluiter van een fantastisch album.
UIteindelijk geniet Equinoxe mijn voorkeur, maar ook dit album is geweldig.

avatar van freddze
Berichten verplaatst naar Jean Michel Jarre

Father McKenzie
Vandaag de geremasterde versie goedkoop gevonden bij Mediamarkt en maar meegenomen.
Erg genoten in de vrachtwagen, wàt een klank, wàt een muziek.

@ CorvisChristi; ik vind part 2 ook de klapper van de plaat, vooral die muzikale climax gaat door merg en been!

avatar van Dielie
aha, mss ga ik morgen ook maar eens langs de mediamarkt