The God Machine - One Last Laugh in a Place of Dying... (1994)

Label: Fiction

1. The Tremelo Song (4:02)
  2. Mama (2:53)
  7. The Life Song (4:41)
  8. The Devil Song (5:05)
  9. The Hunter (7:57)
  10. Evol (4:06)
  11. The Train Song (4:27)
  12. The Flower Song (5:42)
  13. Boy by the Roadside (5:48)
  14. The Sunday Song (8:33)
The God Machine - One Last Laugh In A Place of Dying

The Tremolo Song, de meeste bands kunnen alleen maar dromen van zijn opener.
Een geniale riff, sterke en zelfzekere zang en een refrein dat ik luidkeels meeschreeuwt.
Maar deze plaat staat vol toppers, ook is er erg veel variatie.

Zo krijgen we het beukende The Tremolo Song, het ontroerende In Bad Dreams, het lange spektakel The Hunter en het lange The Sunday Song dat je haast in een soort van trance brengt.
De bandleden spelen allemaal erg goed. De gitarist weet schitterende riffs te maken die dagenlang in je hoofd blijven zitten. Het drumspel is erg sterk, en de jammer genoeg overleden bassist speelt erg goed zijn basspel is trouwens erg goed te horen.

Ondanks dat deze plaat toch een lange speelduur heeft weet hij me vanaf de eerste tot de laatste noot te boeien. Nu ik hem zo nog eens gehoord heb denk ik toch dat het tijd is voor een plaatsje in mijn Top 10.

avatar van kobe bryant fan
En na al die luisterbeurten heb ik een nieuwe favoiret: The Life Song.
Elke keer als ik deze pagina bezoek wil ik mijn favoriete tracks veranderen.
Favorieten kiezen is hier haast onmogelijk. Daarom heb ik deze een paar plaatsen laten stijgen in mijn top 10.

avatar van Paalhaas
Net op een platenbeurs de originele persing uit 1994 op het Fiction-label op de kop getikt. Iemand interesse?

wat is je prijs?

avatar van Paalhaas
Helaas, Sietse, hij is al verkocht (voor €25,-) aan IllumSphere. Alleen een significant hoger bod kan hier nog iets aan veranderen, haha.

Sietse
zo goed is ie nu ook weer niet dat ik er per se een vinyl versie van moet.

Het is de cd-uitgave.

Sietse
ohh, dan is het helemaal niet interessant

nedbed
Ik vind In Bad Dreams echt 1 van de beste nummers ooit, echt prachtig!

avatar van Gloeilamp
Mee eens, ik weet zelfs wel zeker dat dit mijn favoriete nummer is. De zanger stopt er zoveel emotie in en de muziek sluit daar perfect op aan

avatar van Eveningguard
Zelden zo'n mooie riff gehoord inderdaad.

avatar van Eveningguard
God, wat is Boy by the Roadside toch een weergaloos mooi nummer. Meters kippevel. Sowieso zijn de riffs van dit album goddelijk.

avatar van Eveningguard
Ontzettend sterk album. Zo nu en dan walgelijk depressief, maar och wat een riffs en wat een zang! Ongekend sfeervol.

avatar van kobe bryant fan
Inderdaad, vandaag nog eens gedraaid.
En ik blijf hier van genieten.

avatar van IllumSphere
Ik dacht altijd dat deze plaat een post-rock zou zijn, iets wat ik ook had bij Gentlemen van The Afghan Whigs, maar niets is minder waar. Het klinkt een beetje naar net genoemd album en ook naar de grunge invloeden van bands als Pearl Jam en Temple of the Dog. Alleen klinkt dit een stuk beter dan alle net genoemde bands. Het klinkt niet zo depressief als ik het zou willen, de waanzin ontbreekt en het melancholische is er ook niet. Toch vind ik dit een fijn album die ik zeker nog vaker zal opzetten, wat ook de reden is waarom ik nu niet stem. Vooral de tweede helft klinkt super.

avatar van Don Cappuccino
IllumSphere schreef:

Dit is zo´n beetje de meest depressieve, waanzinnige, melancholische plaat die ik heb!

avatar van IllumSphere
Dan moet je dringend wat meer depressieve platen leren kennen, want de twee eerste albums van mijn top tien weten heel goed wat waanzin is en () van Sigur Rós is voor mij het beste melancholische album die ik ooit gehoord heb.

avatar van kobe bryant fan
Voor mij is dat F#A#oo, maar dit is toch behoorlijk melancholisch en depressief vind ik.

IllumSphere schreef:

Ik ken heel wat depressieve platen en ik vind persoonlijk dat One Last Laugh in a Place of Dying... wel heel zwaar op het gemoed kan werken. Het is een plaat dat heel duister en vaak industrieel overkomt. Het monotome intrigeerd me nog steeds en de plaat is vooral heel opjagend. Ik ken de plaat al vele jaren en de negatieve identiteit van deze plaat spreekt nog steeds tot de verbeelding. Het zit in mijn geheugen gegrift!!! One Last Laugh in a Place of Dying... bruist van de zwartgalligheid en in dat geval zal het ook zo blijven. De weinige gelukkige momenten op deze plaat zijn niet meer dan een spottend gebaar, een gebaar dat de hoes eveneens uitstraald.

avatar van Don Cappuccino
Leeds verwoord het hier echt geweldig. Zeer depressief (In Bad Dreams), af en toe gestoord (Evol) en heel melancholisch (Boy By The Roadside).

Don Cappuccino schreef:

Jou uitspraak was in zekere zin ook goed verwoord

avatar van Eveningguard
Kwa zwaarheid overtreft het zelfs Joy Division.

avatar van VictorJan
The Sunday Song had er echt niet op gemoeten, past niet bij de sfeer van het album en is me iets te langdradig. Verder is dit natuurlijk een onbetwist klasse-album. Nu snel achter dat debuut aan.

BobbieMarley
Eveningguard schreef:
Kwa zwaarheid overtreft het zelfs Joy Division.

. Dan moet ik deze cd toch eens gaan beluisteren.

avatar van IllumSphere
Het album werkte nu heel wat beter op me in, maar dat het qua zwaarheid Joy Division overtreft is een overdreven statement. Ik ga deels akkoord met wat Don en Leeds zeggen, maar daar houdt het ook op. De score staat trouwens nu op vier en een half, wat dus een hele goede score is, maar ik wil die score eerst wat kunnen staven en daarom geef ik nog geen punten.

BobbieMarley
IllumSphere schreef:

Misschien is Berlin van Lou Reed ook een aardige keuze!

IllumSphere schreef:

Ik heb niet gezegd dat deze plaat kwa zwaarheid Joy Division overtreft. Ik zeg dat het zwaar op het gemoed kan werken. Dat is iets anders. Wat ik wel kan zeggen is dat vb. Michael Gira met z'n Swans wel degelijk zwaarder klinkt dan Joy Division of deze hier. Maar dat heeft niets te maken met kwaliteit.

avatar van The Scientist
Laten we alsjeblieft Joy Division buiten deze plaat houden, deze is oneindig veel beter. Dit is de essentie van een goede rockplaat: kaal, weinig overdreven doen, maar heerlijk sterke songs met overtuiging gebracht.

Leeds schreef:

Ik had het dan ook niet over wat jij zei, maar wat Eveningguard zei.

The Scientist schreef:

Waarom noem je dan net de pluspunten van Joy Division ?

avatar van dix
dix
The God Machine en Joy Division hebben door een speling van het lot véél gemeen.
Muzikaal hoor ik het iets minder.