The God Machine - One Last Laugh in a Place of Dying... (1994)

Label: Fiction

1. The Tremelo Song (4:02)
  2. Mama (2:53)
  7. The Life Song (4:41)
  8. The Devil Song (5:05)
  9. The Hunter (7:57)
  10. Evol (4:06)
  11. The Train Song (4:27)
  12. The Flower Song (5:42)
  13. Boy by the Roadside (5:48)
  14. The Sunday Song (8:33)
avatar van Ataloona
Dank voor het compliment

avatar van Teunnis
Eerste indruk:

Ik ga het snel nog een aantal keer luisteren, maar het heeft zeker wel indruk op me gemaakt.

The Tremolo Song .

avatar van Don Cappuccino
Mooi om te zien dat steeds meer mensen The God Machine gaan ontdekken.

Zal het album ooit de top 250 bereiken? Ik hoop het.

avatar van Deren Bliksem
Het zal verdiend zijn, hier staat geen zwak moment op.

avatar van Gloeilamp
Fantastisch album! The Tremolo Song blijft mijn favoriet.
het zou inderdaad mooi zijn als dit album in de Top 250 komt te staan, ik help alvast mee

avatar van Leeds
Net als het debuut een weergaloos album. Veel variatie en een geweldige instrumentale beheersing. Pure klasse en een niet te missen album voor de ware Rockliefhebber.

Via Gloeilamp zijn top 10 tegengekomen en nu bezig aan m'n eerste luisterbeurt. The Tremolo Song is een goede binnenkomer!

Wat slowchat verwijderd.

avatar van Gloeilamp
Nou Musichiel hoop dat je het wat vind!

Ik heb het album 2 plaatsen laten stijgen in mijn Top 10, het album krijgt steeds meer kracht en heeft geen dieptepunten. The Tremolo Song is nog steeds mijn favoriet, er zit iets prachtigs opbouwends in.
Het album word bovendien nog steeds beter, sinds ik het album ken is het alleen maar blijven groeien, als dit zo door gaat zit er zeker nog een verhoging in mijn Top 10 in.
ik ben benieuwd wat dit album me verder nog kan brengen.

Zojuist is het dit album gelukt om op mijn begeerde 'nog aan te schaffen' lijst te komen! Het album een keer of 5 beluisterd en verveelt geen moment. Het enige 'nadeel' van dat het album geen slecht moment kent, is dat het ook (nog) niet echte uitschieters hebt waar ik naar uitkijk op het moment dat ik op 'play' druk. Het voordeel is weer dat het album van het begin tot het eind boeit en afgelopen is voor je het door hebt. Een typisch geval van 'ieder nadeel heeft zijn voordeel'. Of was het nou andersom?

avatar van Deren Bliksem
In Bad Dreams is voor mij denk ik toch wel dé uitschieter op dit album. Hoewel, Boy by the Roadside en The Devil Song zijn ook gewoon episch. En de rest ook trouwens.

avatar van deek
Don Cappuccino schreef:
Mooi om te zien dat steeds meer mensen The God Machine gaan ontdekken.

Zal het album ooit de top 250 bereiken? Ik hoop het.

Dat moet gewoon
Ik zelf promoot dit album al jaren, al 17 jaar de trotste bezitter van dit inmidels voor mij legendarisch album.

avatar van Don Cappuccino
Na 1 jaar staat dit werkje nog steeds rotsvast op de eerste plaats in mijn top 10. Een album wat zeer slepend en donker kan zijn of heel sober. Mijn favoriete nummer aller tijden staat hier op, In Bad Dreams. Dit bedoel ik met sober, zeer minimaal. 70 minuten gaan voorbij alsof het er 30 zijn. Het debuutalbum is ook goed maar dit album staat op eenzame hoogte.

avatar van essence
Don Cappuccino schreef:

Dan hebben we alvast iets gemeen.

avatar van niels94
Een album die gemengde gevoelens bij mij oproept. Enerzijds is dit instrumentaal gezien verschrikkelijk goed. Echt een ' ' waard. Ongelooflijk mooie gitaarpartijen, melodieën en riffs komen hier voorbij, daarnaast is het bas- en drumwerk hier ook geweldig. Wat dit album echter een beetje verpest is de zanger. Na een korte zoektocht lijk ik de eerste te zijn die dit opmerkt, dus ik heb hoop dat het nog bijtrekt, maar op dit moment vind ik de zanger tamelijk zwak (en dat is al zowat een half jaar zo, zolang ken ik dit album al). Zo iemand die, om het even te proberen te illustreren, bij het voorzingen op school een aardig cijfer zou krijgen, maar die je niet zou aanraden er zijn beroep van te maken. Iemand die net een toon kan houden (want zo klinkt het echt, alsof hij elk moment de controle kan verliezen), maar daar houdt het zo'n beetje op. Ik voel ook geen enkele emotie bij de zanger. Die komt op dit album van de prachtige melodieën (zoals op In Bad Dreams en The Hunter). Dat laatste maakt van dit album een absoluut prima album die ik zeer graag beluister, maar waar zóveel meer in had gezeten met een andere zanger...

Sietse
geen emotie

avatar van niels94
Ah, ik ben niet de eerste die iets dergelijks vind, er zijn hier nog enkele opmerkingen over te vinden.

Als je alleen al in mijn top 10 kijkt zie je dat ik doorgaans geen moeite heb met zangers die op het randje gaan zitten als het om zang gaat. Voor mij klinkt deze zanger niet zo. Meer gewoon als iemand die niet zo goed kan zingen maar toch zijn best doet.

avatar van kobe bryant fan
Ik vind hem juist erg goed klinken, maar meningen verschillen uiteraard.

avatar van Don Cappuccino
De zang is niet perfect maar daar gaat het niet om bij deze plaat. Het gaat om de soberheid, in de zang zit veel wanhoop, het is echt een duistere plaat.

Sietse

Precies

avatar van Deren Bliksem
Compleet mee eens. Met Don dan.

avatar van deek
niels94 schreef:

Ik dacht laat ik dit album eens gaan beluisteren met het idee dat de zanger er niet bij zou passen..
Kon naar 60 seconden bij het nummer Alone al zeggen dat me dat dus echt niet gaat lukken, en of hij nou wel goed of niet goed zingt, (technisch gehoord dan) daar wil en kan ik niet over oordelen, daar heb ik simpel weg geen kaas van gegeten..

Ik weet wel heel zeker dat zijn stem gewoon voor dit album is gemaakt of andersom.. Ik wil ook niet weten of iemand wel of niet kan zingen als het mij weet te raken vind ik dat genoeg..

avatar van kobe bryant fan
Schitterende plaat, vol sterke riffs, fantastische basslijnen (RIP) en een zanger die niet perfect zingt maar vol gevoel. Boy By The Roadside, In Bad Dreams en The Tremolo Song heb ik aangeduid als favoriet.

avatar van Deren Bliksem
Bij mij is het precies hetzelfde, zangers hoeven niet goed te kunnen zingen om gevoel los te maken. Mijn favoriete artiesten (Neil Young, Tom Waits, Bob Dylan, Bonnie Prince Billy enz.) zijn nou ook niet bepaald de meest technische, toonvaste -of hoe je het ook benoemt- zangers.

avatar van niels94
Voor mij geldt hetzelfde, maar deze zanger weet mij dus niet te raken.

avatar van kobe bryant fan
Verslavend plaatje, heb The Tremolo Song nu al ongeveer 6 keer gedraaid de afgelopen twee dagen. Jammer van The Sunday Song trouwens klinkt nog wel aardig maar had toch iets korter gemogen, of ze hadden er in climax in kunnen zetten. Hopelijk groeit die song nog, de rest vind ik stuk per stuk geweldig. 4,5*.

avatar van Gloeilamp
Ook dit album staat weer in mijn Top 10.

Na dit album een tijd niet gedraaid te hebben was de impact des te groter. Geweldige riffs, basslijnen en een zanger met een stem vol wanhoop.

Alle woorden die er gezegd worden voel ik, en met de geweldige muziek eronder is dit een van de beste albums die ik ooit heb gehoord.

In Bad Dreams is al erg lang favoriet en zal dat ook blijven, dit was het nummer wat me bij de eerste luisterbeurt al greep. De rest van het album vond ik toen nog niet erg bijzonder. Nu, en vele luisterbeurten verder, is er geen zwak nummer te bekennen, en het album wekt steeds weer gevoelens op die alleen dit album kunnen opwekken.

Van 4,5 weer terug naar 5*, en een zesde plek in mijn Top 10

avatar van kobe bryant fan
Bij mij maakt deze ook veel kans op een plekje in mijn Top 10. Ik zal na nog een luisterbeurt beslissen of hij er wel of niet inkomt. Waarschijnlijk wel.