Billie Eilish - WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? (2019)

Pop / Electronic
Label: Interscope

1. !!!!!!! (0:13)
  2. Bad Guy (3:14)
  3. Xanny (4:03)
  4. You Should See Me in a Crown (3:00)
  5. All the Good Girls Go to Hell (2:48)
  6. Wish You Were Gay (3:41)
  7. When the Party's Over (3:16)
  8. 8 (2:53)
  9. My Strange Addiction (2:59)
  10. Bury a Friend (3:13)
  11. Ilomilo (2:36)
  12. Listen Before I Go (4:02)
  13. I Love You (4:51)
  14. Goodbye (1:59)
  15. Come Out and Play * (3:30)
  16. When I Was Older * (4:30)
  17. Bitches Broken Hearts * (2:56)
  18. Everything I Wanted * (4:05)
avatar van RadioMad
Aanvankelijk een beetje skeptisch voor deze hype, maar toegegeven... prima album hoor! Lekker divers ook. 'I Love You' is gewoon een bloedmooi klein liedje.

Gretz schreef:
In dit uitstekende stuk van Knack wordt goed uitgelegd dat het nogal overtrokken is om te stellen dat Billie nu vooral zo groot is dankzij de marketing van haar label. Uiteindelijk heeft het label nauwelijks invloed gehad op de muziek die ze tot noch toe heeft gebracht. En het hele imago van Eilish is ook haar eigen creatie. Denken jullie echt dat ze haar uiterlijk conformeert naar bepaalde managers willen? Ze doet gewoon haar eigen ding, daarom is ze juist zo geliefd.

Billie Eilish is de perfecte popster voor deze fucked-up tijden - Muziek - KnackFocus - m.focus.knack.be

De sprookjes van Hans Christiaan Andersen verbleken hierbij. In het kader van synchroniciteit is het te bevatten dat 20gers (de zgn millenials) sympathieke gevoelens voor artieste en album ontwikkelen. Content is echter niet alleen synchroon/discreet - dwz gebonden aan een bepaald tijdvak - maar ook nog eens diachroon/continu - dwz je kunt ook oudere muziek nu nog verkrijgen/beluisteren, én na de release ondergaat een album/artiest zelf veranderingen omdat beide onder de druk van de publieke receptie aan wisseling van waardering onderhevig kunnen worden blootgesteld. Het zou aardig zij te speculeren waar deze Billie Eilish over 10 jaar staat.

Overigens had ik in de parallel met eerder veelgeprezen jonge talenten net zo goed Joss Stone kunnen noemen- het ging niet zozeer om de muzikale verwantschap, eerder om de associatie en het verschijnsel (ontwikkeling van jonge talenten an sich).
Overigens zijn er buiten de pop/rockmuziek wel degelijk voorbeelden te vinden van veelbelovende jonge artiesten die door hun label met zorg worden gekoesterd en gebracht.

avatar van EttaJamesBrown
Is ze nu wel of niet het nichtje van Billy Idol?

avatar van aerobag
Billie Billie toch, deze upcoming star houdt de gemoederen wel bezig. Alhoewel ik ook verdenk dat er een behoorlijke vinger van Intercope in de spreekwoordelijke pap schuil gaat, maakt dat mij persoonlijk niet zoveel uit. Gebeurt al jaren in de muziekindustrie en uiteindelijk is het publiek ook niet achterlijk en moet je wel van goede huizen komen om ze om je vingers te wikkelen. En dat doet Billie dan ook wel met deze plaat, een zak vol originele ideeën, waarin ze een herkenbare en 'eigen' style neerzet. Zeer intieme liedjes afgewisseld met geslaagde R&B geïnspireerde tracks, maar vooral tijdens de intiemere liedjes komt haar kwaliteit goed naar voren.

Het enige wat mij enigszins dwarszit is dat het imago waar ze in clips (Naalden in rug, zwarte tranen) en interviews (Eelt-op-je-ziel uitspraken zoals 'Depressed all my life' en 'Fame is shit') voor gaat niet helemaal correleert met haar muziek. Uiteindelijk bestaat haar muziek uit electropop en een-dimensionale ballads. Distorsie en uitgekauwde trap beats worden toegevoegd om een iets duistere tone neer te zetten, maar het blijft allemaal wat te braaf. Ze blaft wel, maar ze bijt niet echt. Voor haar volgende album wil ik haar graag hard de kaken op elkaar zien zetten.

Al met al een zeer knap debuut pop album voor een 17 jarige, benieuwd waar ze in de toekomst mee komt

Favoriete nummers: Wish You Were Gay, All The Good Girls Go To Hell, I Love You, Bad Guy (Tot het laatste kwart begint)

Minst favoriet: Xanny, You Should See me in A Crown, Bury A Friend

avatar van Rinus
Sta best open voor nieuwe zaken. Maar ..... Wat een vreselijke muziek. Tegenwoordig denkt iedereen dat hij/ zij talent heeft. Geef er zelfs geen waardering aan.

avatar van repelstefan
aerobag schreef:

Denk dat het ook een beetje bij de leeftijd hoort. Het meisje is 17, dan is het stoer/tof om zoiets te zeggen. Even los of het correleert met de muziek. Ik denk dat ze heel erg bezig is een imago te creëren. Zoals velen op die leeftijd dingen roepen waar je als 30-plusser van denkt: 'oke, goed verhaal'. Ik bedoel dit niet neerbuigend, maar iedereen boven de 30 merkt het aan alles als je met iemand van 17 tot, pakweg, vooraan 20, in gesprek bent. Ze is gewoon heel erg jong.

Over het album, het klinkt wel leuk maar hoor het briljante hier echt niet aan af. Veel verder dan 'wel aardig' bij een aantal nummers kom ik niet, en dan is het met name door de productie. Met uitzondering van when the party's over, dat klinkt wel fijn. Dat had ik bij Lorde overigens niet anders. Toegegeven, ik ben niet mega bekend met vergelijkbare artiesten of het genre in het algemeen, maar als dit tot het beste gerekend wordt is het volgens mij droevig gesteld.

Maargoed, het meisje is 17, er is een doelgroep en blijkbaar doet ze iets goed. Ik weet niet meer wat ik deed toen ik 17 was, maar vast niet veel meer dan pizza's bakken voor een paar gulden per uur. Op Lowlands maar eens een kijkje nemen of het live overeind blijft.

avatar van Kos
Kos
Tamelijk boring hypeje.

avatar van Cherubini
Als je een computerprogramma hebt waar je alle elementen in kan stoppen om tot een ideale bij deze tijdgeest passende plaat en videoclips te komen, dan zou waarschijnlijk alles van Billie Eilish uitgebraakt worden. Beste wel knap dat je al mens van vlees en bloed zo dicht bij dat ideaal kan komen. Wat blijft is echter dat allemaal bedacht is. Zo klinkt deze muziek, als bedachte emoties opgeleukt met alle productietrucs die beschikbaar zijn. Als kleren van de keizer. Met daaronder niets.

Rudi1984
Cherubini schreef:

Welke elementen zijn dat?

avatar van Cherubini
Welke elementen zijn dat? [/quote]

Door de vocoderwringer gehaalde zangstemmen, computergestuurde drums en bas, handclapritmes, autotune zuchtmeisjeszang en eindeloos knip- en plakwerk van stemmen en geluidjes . Laatste vooral bedoeld om een nummer wat geen drive van zichzelf heeft interessanter te maken.

avatar van Bert Wasbeer
Nouja. Een opvallende hype. Meestal storten tienermeisjes zich op boybands of powergirls. Maar deze keer kennelijk op een door horror geobsedeerde alto (die stiekem wel heel toegankelijke deuntjes heeft). Prima hoor, muzikaal hadden ze veel slechter kunnen kiezen. Ik verwacht niet dat ik dit over een paar jaar nog vaak zal draaien maar de muziek is best wel leuk. Dus go tienermeisjes!

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Raar overigens dat de albumtitel in kapitalen is geschreven, volgens mij niet gebruikelijk op de site. Maar eens corrigeren...

avatar van Arrie
Eh lijkt me niet nodig om het te corrigeren. Ze heeft het zelf doelbewust in all caps geschreven, waarom moeten we dat negeren?

avatar van Gretz
En de songtitels zijn doelbewust zonder kapitalen geschreven, dus dat moet ook gewoon hersteld worden.

avatar van GrafGantz
Misschien ook maar eens hier een verzoek tot wijziging indienen: dEUS
Dat moet natuurlijk gewoon Deus zijn

avatar van Fathead
En GrafGantz moet gewoon Grafgantz zijn...

avatar van Venceremos
En God, god.

Gretz schreef:

A propos (album)titels: in de goeie ouwe tijd toen millenials nog gewoon post-pubers heetten en we internet (mbv Mosaic of Netscape) gebruikten via een dial-up (modem) verbinding, werd het schrijven m.b.v. van CapsLock - ALL CAPS - beschouwd als het uiten van heftige emoties, maar ook als het VRAGEN OM AANDACHT.

In een forumdiscussie vroeg ik ooit aan een deelnemer om zijn toon wat te matigen: hij schreef nl ALL CAPS; en toen meldde hij dat ie dat niet kon omdat ie dan - hij was visually impaired - zijn eigen teksten nauwelijks nog kon lezen. Lijkt me niet van toepassing op Billie - drama princess zullen we maar denken

avatar van GrafGantz
Tja, het gaat er hier niet om of je het wel of niet leuk vindt dat het in all-caps is. Ik vind het zelf ook achterlijke onzin en een gevalletje aandachttrekkerij van de bovenste plank, maar als de artiest in kwestie besluit dat het zo moet hebben we dat hier maar te volgen.

GrafGantz schreef:

Valide punt, dat aansluit bij het topic correcte weergave van de discografie in de breedte, maar ik kan me nog oeverloze discussies herinneren met overheidsfunctionarissen die - omdat hun systemen alleen met 8-bits tekens overweg konden (en niet met de 'double byte characters', zoals é en ä) - vonden dat mensen de umlaut e.d. in hun naam maar moesten laten vallen.

avatar van trebremmit
Ik denk dat er een foutje is gemaakt, want normaal gesproken wordt dat ook zo ingevoerd. Met de tracktitels zal het wel komen door de automatische correctie toen de titel is veranderd.

Edit: correctie ingestuurd.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Arrie schreef:

Maar er zijn toch duizenden albums op de site waarop de titel in kapitalen is geschreven (en de artiestnaam trouwens ook). Die gaan we toch ook niet allemaal zo schrijven?

Simon Smith schreef:

Wat is dan het verschil met dit album?

In zulke gevallen heeft dat dan meer te maken met het albumart en de keuze van de persoon die de hoes ontwerpt. In dit geval heeft de artiest zelf besloten dat de gehele titel in hoofdletters hoort. Kom toevallig in de updates een leuk voorbeeld tegen hiervan: STIKSTOF - Overlast (2018) . Albumtitel wordt op de hoes geschreven op dezelfde manier als het boksmerk Everlast (https://en.wikipedia.org/wiki/Everlast_(boxing)), dus met alleen maar hoofdletters. Maar de naam van het album an sich is dus weer niet met hoofdletters.

avatar van Arrie
Simon Smith schreef:

Wat is dan het verschil met dit album?

Hij staat ook op bijvoorbeeld Spotify zp dus dit is geen album art-ding.

avatar van Frenz
GrafGantz schreef:

Kan me niet herinneren dat het een punt van kritiek was bij onze artistiek hooggewaardeerde vriend Lamar, die niet alleen qua albumtitel, maar ook qua tracknumers ook wel raad wist met kapitalen op DAMN..

avatar van Slowgaze
Het kan sowieso erger qua albumtitels en hoofdletters.

Rudi1984
Veelzeggend dat een paar hoofdletters al een week lang meer losmaken dan de muziek zelf.

avatar van dix
dix
GrafGantz schreef:
...maar als de artiest in kwestie besluit dat het zo moet hebben we dat hier maar te volgen.

Waaruit blijkt dat dat het geval is? Heeft ze daar publiciteit aan gegeven? Aan de hand van het artwork trek ik die conclusie niet.

Het artwork van Bathory daarentegen maakt overduidelijk dat de artiest de voorkeur had om een gothisch font te gebruiken. Maar dat doen we juist niet.