Billie Eilish - WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? (2019)

Label: Interscope

1. !!!!!!! (0:13)
  2. bad guy (3:14)
  3. xanny (4:03)
  4. you should see me in a crown (3:00)
  5. all the good girls go to hell (2:48)
  6. wish you were gay (3:41)
  7. when the party's over (3:16)
  8. 8 (2:53)
  9. my strange addiction (2:59)
  10. bury a friend (3:13)
  11. ilomilo (2:36)
  12. listen before i go (4:02)
  13. i love you (4:51)
  14. goodbye (1:59)
avatar van Gretz
Excited voor dit debuut! Als de rest van het album even goed is als you should see me in a crown, when the party's over en bury a friend kan het wel eens een onvergetelijke debuutplaat worden.

avatar van 123poetertjes
Billie is kjoel. Wat een heerlijk releasejaar lijkt 2019 te gaan worden zeg!

avatar van aminam19
Erg benieuwd naar dit debut. De eerste 3 singles zijn erg sterk, hoop dat ze deze lijn doorzet!

avatar van E-Clect-Eddy
Op dit album Music Inspired by the Film Roma (2019) staat ook een nummer van haar. En zo te zien niet afkomstig van dit album, maar wel als single uitgebracht.

avatar van Ralph.
bury a friend is wel echt een goed nummer zeg. En zeker geen standaard hitje. Kind is ook echt pas net 17.

avatar van Marco dB
Net voor het eerst Bury a friend gehoord. Echt zo’n nummer waar je van opschrikt. In positieve zin. Zeer benieuwd hiernaar.

avatar van Marty McFly
Vanwaar de hoofdletters in de titel?

avatar van Venceremos
En de kleine letters in de songtitels. Zie dit vaker terugkomen, interessantdoenerij.

avatar van Poeha
Mee eens en lelijk bovendien.

avatar van dix
dix
En waarom wordt als debuut bestempeld? In huize dix slingert er al eventjes een andere van Billie Eilish rond...

avatar van GrafGantz
dix schreef:

Snel toevoegen dan. Of is het een van de EP's die al wel op de site staan?

avatar van Johnny Marr
Venceremos schreef:

Poeha schreef:
Mee eens en lelijk bovendien.

123poetertjes mensen zijn aan het haten op Billie, zeg er wat van.

jullie zijn zelf lelijk

avatar van Slowgaze
jullie zijn zelf lelijk

Ik niet. Ik ben een bloedmooi stukje mannenvleesch.

Slowgaze schreef:

Ik niet. Ik ben een bloedmooi stukje mannenvleesch.
i know x. nu maar hopen dat er ooit een 43 jaar oude dame in je leven komt die dat ook vindt

avatar van Slowgaze
123poetertjes schreef:

Ouder mag ook. Ik heb nog geen hoge bovengrens, maar ik hou vooralsnog 55 aan. x

avatar van dix
dix
GrafGantz schreef:

Snel toevoegen dan. Of is het een van de EP's die al wel op de site staan?

Oh het is maar een EP. Je kunt niet debuteren met een EP begrijp ik nu.

avatar van aminam19
Erge tegenvaller zo na de eerste luisterbeurt. Er staan zeker een paar erg fijne nummers op ( met name de singles, bury a friend and you should see me in a crown). Het is allemaal niet slecht, en er staan een aantal leuke ideeën op, maar het komt gewoon niet lekker uit de verf. En dit ligt met name aan billie zelf...
Het hele album lang houd ze vast aan dezelfde soort "fluister zang" als op bury a friend, en dat gaat met 14 nummers ongelofelijk op de zenuwen werken.

De hele tijd denk ik van meid, trek je strot ff open, en gooi wat meer power erin! En als je denkt dat het dan eindelijk komt bij bijvoorbeeld een refrein, is het vooral de instrumental die billie draagt en lekker uit de speakers knalt, en de stem blijft dan toch echt te tam.

avatar van 123poetertjes
goed, ik was al een beetje bevooroordeeld omdat billie in mijn ogen gewoon het grootste poptalent van dit moment is. bij haar klopt het gewoon: ze kan supergoed zingen, schrijven, acteren, dansen en regisseren en is daarnaast ook nog een heerlijke persoonlijkheid. billie is billie, billie is kjoel. daar koop je niks voor als je debuutalbum dikke bagger blijkt te zijn maar gelukkig niks daarvan. ik was eigenlijk al om na luisterbeurt 1. en tijdens 2 wordt het nog eens bevestigd.

het is te horen dat ze gegroeid is sinds dont smile at me waar ik nog een paar vlakkere nummers op vond staan. hier is elke track overtuigend en met een duidelijk doel geschreven. het eerste deel is echt fenomenaal, en dat blijft dus niet alleen bij de singles. die moet ik uiteraard nog wel even noemen want bury a friend is het beste dat 2019 voorlopig te bieden heeft, en you should see me in a crown en when the party's over zijn eveneens briljantjes. wish you were gay is ook prima overigens, voordat ik die vergeet. van de rest springt met name bad guy eruit met zijn heerlijke drive, xanny heeft heerlijk speelse distortie van links naar rechts en weer terug en all the good girls go to hell is catchy en funky als een malle, lily allenvibes. dan krijgen we het vals schattige maar eigenlijk creepy as fuck 8 waar haar stem vloeiend van het ene in het andere filter overloopt. my strange addiction geeft je een italoloopje en wat gesprekjes cadeau. ilomilo loopt vloeiend over uit bury a friend en geeft het album ook nog even zijn laagje triphop mee. samen met bad guy mijn favo van de nieuwe nummers al hadden ie wel iets langer mogen zijn. de drie afsluiters zijn voldane rustpuntjes waar we vooral weer horen hoe goed ze kan zingen. maar da's sowieso de dragende kracht op het album: juist haar fluistertoon in combinatie met de ook wel fluisterende elektronica maken het een ontzettend goed kloppend totaalplaatje. nergens wordt het bombast of over de top, alles is subtiel, gelaagd en oprecht. billie, i love you. als dan goodbye ook is afgerond heb ik eigenlijk louter sterke songs gehoord die elkaar ook nog op een indrukwekkende manier complementeren. goed, misschien had één van de drie slottracks iets eerder op het album geplaatst kunnen worden om het tempo er aan het einde nog in te houden maar op zich werkt het zo ook wel.

een loftrompet dus van mijn kant. WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? is vooral bizar creatief met in elk nummer een nieuwe vondst. als ik een album als referentie moet durven noemen is het Pure Heroine. die heb ik veel te lang op vier sterren gehouden maar uiteindelijk toch verhoogd. ik kan bij billie hetzelfde doen maar ik weet toch dat ik hem dan nog wel op ga hogen. dus ja, ik begin gewoon op 4,5*. boy, wat een talent en wat ben ik blij dat ie niet tegenvalt en zelfs nog weet te verrassen.

duh

avatar van Marco dB
Hij valt zeker niet tegen. Sterke, dappere, spannende plaat. Al steekt Bury A Friend er tot nu toe voor mij wel ver bovenuit.

duh

Dat talent komt over het algemeen wel van haar broer finneas, die een groot deel van de productie ( en deels teksten) voor zijn rekening heeft genomen. Ook billie haar doorbraak hit ocean eyes is compleet geschreven door hem en was eigenlijk bedoelt voor zijn band.
Ook bury a friend en you should see me in a crown komen qua productie (en deel lyrics) compleet van zijn hand.

De productie draagt dit album, en daar komen ook een paar hele mooie dingen in naar voren.

Ik vond de eerste 3 singles erg fijn, maar billie is niet het talent op dit album. Daar blijft de zang toch echt te vlak voor, en is 14 nummers lang dat zelfde fluisterde stijltje echt teveel van het goede.

avatar van joko150
Dit album is een interessante richting voor Billie Eilish. Ik was verrast door de eerste nummers, maar sommige productiekeuzes zijn gewoon niet goed. Billies prestaties zijn meestal slecht, om eerlijk te zijn. Alles voelt een beetje oppervlakkig aan. het is soms heel saai, en het ontbreken van een echte persoonlijkheid in de meeste nummers en de slecht doordachte vocale en productiekeuzes maken dit project tot een grote teleurstelling. Ik denk dat Billie het heel wat beter kan. Billie klinkt als een "indie girl" waar we lovend over waren toen Snail Mail opkwam. Alleen op en een of andere manier klinkt dit gewoon niet echt. Geen enkele hoeveelheid autotune-crooning zal me ervan overtuigen dat een van deze nummers echt aanvoelt. Voor iemand die probeert het "indie meisje" stereotype toe te passen, krijg ik veel Angela Hayes-vibes.

aminam19 schreef:

Ik denk als je haar samen met haar vriend op het podium ziet staan dat je toch wel gaat moeten toegeven dat het talent dat deze collaboration met haar broer moet dragen wel degelijk van Billie komt. Allereerst schreef ze elk nummer op dit album samen met hem (en is het een beetje ongeweten of haar broer wel degelijk meer schrijft tijdens die processen) en de hele conceptvisuals komen wel degelijk van Billie haar kant.

Als laatste statement vraag ik me af, meer als denkoefening, of dit bericht ook zou verschijnen moest het een zus zijn die schrijft / mee schrijft aan de nummers van haar broer. Dit is geen directe kritiek op jou, aminam19, maar ik lees deze soort berichten toch vaker indien de artiest vrouwelijk is.

swoon

Ze heeft zelf meerdere malen toegeven dat haar broer aan bijna alles mee heeft gewerkt op het album, en hij staat in de production credits. Track 1 t/m 6 zijn volledig door hem geproduceerd.

Visual komen idd van billie, maar daarom noemde ik ook alleen de muziek.

Ik vind haar ook zeker niet slecht, had het album zelfs in de pre-order staan, en kom hem gisteren een dagje eerder ophalen.
Maar ze wordt weg gezet als dit enorme talent (interscope pushed haar ook enorm als de next "it" girl) maar ik vind het er nog niet uitkomen.

Ook als je op haar soundcloud nummers gaat luisteren die zij zelf heeft gemaakt, voordat ze ocean eyes van haar broer ging zingen, zit daar een flink verschil aan kwaliteit en songwriting skill in.

Dus ik zie het op dit moment meer als een "duo" act dan alleen billie die het enorme talent zou hebben.

Dit komt ook wel een beetje naar voren als je haar live ziet. ook dit doet zij samen met finneas ,die het instrumentale gedeeltelijk voor zijn rekening neemt, en daar zijn ze slim op elkaar ingespeeld (inclusief ingestudeerde dansjes en al).

En ja zeker. was het andersom geweest en schreef/produceerde billie veel voor haar bekendere broer, had ik dat ook aangeduid. Maarja dat is nu achteraf makkelijk praten natuurlijk.

swoon

Visual komen idd van billie, maar daarom noemde ik ook alleen de muziek.

Je maakt zeker een punt, en ik wou zeker niet te agressief overkomen. Heb haar gewoon met haar broer gezien, en hij was zeer weinig charismatisch, en zijn eigen geschreven nummer voor zijn band dat hij tijdens de show zong was zeer singer-songwriter in all the wrong ways. Daardoor vermoed ik dat haar invloed op zijn schrijfsels ook wel groot gaat zijn.

Anyway: ik denk inderdaad dat het een duo-act is, dat is waar. Maar in mijn opinie draagt zij het concept, het imago, de feel van de muziek, de boodschap die ze wil uitdragen (ook in de lyrics die misschien hij wel heeft gepend). En nogmaals: in dit album schreef ze wel degelijk elk nummer samen met hem, dus daarom vind ik je initiële opmerking "Dat talent komt over het algemeen wel van haar broer finneas" niet waar.

Maar nogmaals: je hebt het wel goed genuanceerd en ik ben het eens dat zonder haar broer dit album volledig anders zou zijn, en waarschijnlijk inderdaad minder matuur.

Over haar soundcloud nummers: dit is natuurlijk ook wanneer ze 12-13 jaar was. Op die momenten van je leven gaat je 4 jaar ouder broer waarschijnlijk wel iets betere songs schrijven.
We gaan zien wat de toekomst brengt, maar je kan zien dat zij al een betere songwriter is geworden in de laatste paar jaren, dus ik denk dat haar invloed op haar eigen muziek alleen maar groter gaat worden.

Ik vind in Billie haar geval gewoon wel dat imago en de total package ook gewoon in rekening moet worden gebracht. Voor de total package vind ik haar alleszins duidelijk het grote talent.

Anyway: leuke discussie, waar ik je mening ook wel degelijk respecteer (want er stonden zeker geen onwaarheden in je bericht)

[user=1023]

Om toch nog even hierop terug te komen: ik denk dat vaak het onderzoek naar zulke zaken gewoon minder gebeurt bij mannen.
Bovendien denk ik dat vrouwen, inclusief Billie, minder moeilijkheden hebben met het toegeven van de grote invloed van mannen, dan omgekeerd.

avatar van Marco dB
Wat boeit het nou wat precies het aandeel van de broer hierin is. Het is altijd een samenspel tussen artiest, songwriter en producer. Of het nu Elvis, Madonna, Beatles, Billie Eilish, Radiohead of Michael Jackson betreft. Wat telt is dat wat er uiteindelijk op de plaat (of stream) terecht komt en wat dit uitdraagt.

avatar van 123poetertjes
Interessante discussie en voor beide kanten valt ook wel iets te zeggen. swoon neemt in zijn tweede post de woorden echt volledig uit mijn mond, niets meer aan toe te voegen. Helpt natuurlijk ook dat het album het voor mij juist helemaal doet, dan kijk je er eerder met een positieve blik op

Nog over de productie: het is niet gewoon some random producer die aan de knoppen draait, maar haar broer. Als iemand Billie goed kent en weet welke kant ze op wil dan moet hij het wel zijn. En daarom zou het ook zomaar kunnen dat zelfs Billies aandeel hierin misschien onbewust nog wel groter is dan je zou denken. Inderdaad een volwaardige collab, maar zo gaat dat eigenlijk zo'n beetje in elke band of bij elke artiest. En dan is dus inderdaad het imago van de frontman/vrouw die de doorslag geeft. Billie heeft het imago van een (anti)popster en draagt wat mij betreft dan ook het project.

avatar van ni slecht
Over de plaat:

verfrissend, met enkele zeer geslaagde nummers (bury a friend, you should see me in a crown, bad guy (!!)), maar ook wel wat nummers waar de stem en composities toch minder (goodbye, eight) of zelfs vervelend (xanny) over komen.

avatar van blur8
Super Vette productie, Opvallende singles, maar vooral strakke Marketing. Die handig de beperkingen verhult.
Vrij snel duidelijk : de singles strategisch over de tracklist gedrapeerd en de beste track blijft slecht 3 minuten lang interessant: (you should see me in a crown). Veel meer dan een briljante productie, die slechts beperkte tijd lekker zal blijken, is het niet. Nix mis mee hoor, zolang het duurt.