Billie Eilish - WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? (2019)

Pop / Electronic
Label: Interscope

1. !!!!!!! (0:13)
  2. Bad Guy (3:14)
  3. Xanny (4:03)
  4. You Should See Me in a Crown (3:00)
  5. All the Good Girls Go to Hell (2:48)
  6. Wish You Were Gay (3:41)
  7. When the Party's Over (3:16)
  8. 8 (2:53)
  9. My Strange Addiction (2:59)
  10. Bury a Friend (3:13)
  11. Ilomilo (2:36)
  12. Listen Before I Go (4:02)
  13. I Love You (4:51)
  14. Goodbye (1:59)
  15. Come Out and Play * (3:30)
  16. When I Was Older * (4:30)
  17. Bitches Broken Hearts * (2:56)
  18. Everything I Wanted * (4:05)
avatar van Supersid
Kompleet zonevreemd in deze contreien, maar Bad Guy is een onvervalste topschijf! Helaas: verder dan dat trekken mijn oude knoken het niet, waarmee ik bedoel dat de rest me allemaal veel en véél minder is. Veelbelovend voor de toekomst? Best mogelijk...

avatar van coldwarkids
jellecomicgek72 schreef:
Ja, gewoon, er nog nooit van gehoord hebben. De doelgroep zijn volgens mij ook voornamelijk tieners.

avatar van Arrie
coldwarkids schreef:

avatar van Rudi S
Arrie schreef:

Ja, wat is er

avatar van Silky & Smooth
Arrie schreef:

Sowieso zat twintigers die naar Billie luisteren.

Nog een half jaartje en dan mag het niet meer...

avatar van Slowgaze
coldwarkids schreef:
En Slowgaze

Je doet nu of dat twee verschillende dingen zijn.

avatar van Yield
Verassend goed dit. Een ingetogen en introvert album.
Best uitzonderlijk gezien haar grote populariteit.
Apart meisje ook wel, ben even (als niet twintiger) in haar korte geschiedenis gedoken.
Benieuwd wat zij nog meer gaat doen.

avatar van cornstars
Mijn dochters van 11 en 13 zijn allebei fan en zetten de hele tijd de plaat op. Het kwam op mij over als pretentieus gehijg, totdat ik haar bij Howard Stern zag optreden: indrukwekkend!

avatar van frolunda
Een best originele combinatie van hedendaagse pop en dance/electronic die me een stuk beter bevalt dan het merendeel dat tegenwoordig de hitlijsten bevolkt.WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? is in zijn geheel genomen nog wat wisselvallig maar uitschieters als bad guy,my strange addiction en you should see me in a crown zijn prima nummers.En ook de productie mag er wezen.
Benieuwd hoe de getalenteerde Billie Eilish zich de komende jaren gaat ontwikkelen en presenteren.

Thekillers87327
Billie eilish geeft eigenlijk aan wat er mis is met de huidige "alternatieve" muziek. Dit is naar mijn mening ook meer pop dan alternatief maargoed.
Billie is met alles wat ze draagt, doet en zegt iemand die fake alternatief is een haar hele alternatieve image gebruikt als merk. Volgensmij ben ik ook de enige die er zo over denkt maar goed.
De muziek tja.. er is niet door heen te komen. Elk nummer klinkt hetzelfde.
Gun dat meisje alles maar alles straalt nepheid uit en in dit geval verkoopt haar alternatieve imago helaas goed

avatar van LucM
Ik vind dit album - zeker naar de huidige hitparadenormen - niet slecht. Vrij eigenzinnig debuut van een meisje die wel talent heeft en dan vind ik de hits hier (bad guy, bury a friend) nog niet de beste. Ik denk dat wij meer van haar zullen horen.

avatar van Kramer

Kramer schreef:

avatar van Fathead
Waarom ? Zo onverwacht is dat toch niet? Is toch gewoon een leuke plaat die heel erg zowel de tijdsgeest als het grote publiek weet te vangen?

Fathead schreef:

Euh...zeker wel onverwacht. Heb je al es gezien welke klassiekers zijn uitgekomen in de tweede helft van het jaar? Hier staan vast en zeker erg leuke nummers op maar nummer 1 is wat mij betreft veeeel te veel eer.

Fathead schreef:

Als dat de norm is, lust ik er nog wel een paar.
Of wellicht: leuk ≠ kwaliteit? Of leuk + kwaliteit = speesjaal? Terwijl we allemaal van Robert Pirsig (Zen and the Art of Motorcycle Maintenance) hebben geleerd: quantity is not quality.

Trouwens de complete lijst bekeken en dan zijn er nog wel vraagtekens - oeleboel veel klassiek - which means …

Wat hij zegt. Ofzo.

Dit album ter ere van de 18de verjaardag van Billie maar eens een draai gegeven en het is een magere 3* geworden zoals verwacht. Niets bijzonders, maar bad guy en bury a friend blijven wel keihard Wat een bangerz.

avatar van Mjuman
Afgezien van het album dat mij gewoon niet pakt - en of dat dan uitkomt 2,5 of 3* is om het even - vind ik de argumentatie vrij pover en de samenstelling van die hele VK top40 merckwaerdig, to say the least.

avatar van Fathead

Als dat de norm is, lust ik er nog wel een paar.

Ik heb helemaal niets van Robert Pirsig geleerd, naar ik weet. Wellicht ben ik de enige.

Ik zeg niets over de terechtheid van de koppositie, alleen over het feit dat het niet onlogisch is. Wij op ons kleine forumpje weten natuurlijk verrekt veel beter...

avatar van Mjuman
Fathead Misschien moet je dan gewoon eens beginnen met dat boek te lezen (of te herlezen). En "niet onlogisch" wil ik wel opvatten als redelijk voordehandliggend, maar dan nog; zoiets maakt zo'n lijst - met veel klassiek, nogmaals - echt niet beter of belangrijker. Je zou het album kunnen aanmerken als een debuut dat aandacht verdient, maar verder …

Die laatste zin van je is, ongetwijfeld grappig bedoeld, precies de kern van de zaak; recensenten zijn net als huisartsen - ze weten veelal een en ander van veel (muzieksoorten) - maar als het er echt/diepgaand op aankomt, wordt de specialist ingeroepen.

D'r zijn er hier genoeg die af en toe de buik aardig vol hebben van recensenten - die in hun ogen af en toe fiks uit de bocht vliegen of spontaan na ** jaar een artiest en bloc 'ontdekken'.

Trouwens, het rijtje van 16-19-jarige debutanten die ooit veelbelovend een eerste album afleverden, maar naar een bedenkelijk niveau zijn afgegleden, is redelijk lang: Britney Spears, Joss Stone, Selah Sue, Duffy zijn de eersten die me te binnen schieten.

Thekillers87327
Kramer schreef:
Beste album van het jaar volgens de Volkskrant.

Is ze niet 1 april jarig?
Jammer, in de 80s en 90s waren de alternatieven ook echt alternatief.
Nu verkoopt ze zichzelf gewoon als alternatief merk.
Ik begin bijna te zeggen dat ik nog meer respect heb voor types als ronnie flex, die ik al zo slecht vind. Kun je nagaan.
Aardig meisje, alleen alles schreeuwt" kijk mij gek en raar doen.

Johnny Marr schreef:

Dat laatste ben ik met je eens. Echter, sommige nummers op dit album doen mij wel weer denken aan het mogelijke album van het jaar hier op Musicmeter. Dat van Lana del Rey. En die heeft daar toch wel een flink aantal platen over gedaan om op dat niveau te komen. Best knap voor een 17-jarige dit album, talent heeft ze. Voorbeeldje van zo'n nummer: All the Good Girls Go to Hell. Verder valt op dat er soms vette electronic muziek op staat, zoals op Bury a Friend. Niks mis mee. En na nog eens draaien, rond ik mijn score maar eens naar boven af, ook nadat ik sommige commentaren hier lees.

avatar van aerobag
Johnny Marr schreef:

De volkskrant wil vooral niet ge-OKBoomer'd worden, want ze zijn natuurlijk ziek lit en woke en helemaal down met de huidige tijdgeest. Billie Eilish, je weet zelf, depressie is een art-form, I don't need no Xanny.

aerobag schreef:

De volkskrant wil vooral niet ge-OKBoomer'd worden

Als mijn zoon mij dit hoort draaien, stijgt mijn OKBoomer gehalte tot ongekende hoogte.

west schreef:

"Boom me up, Scotty" zeg maar. Dit album helemaal uit kunnen luisteren zonder dat ik me erover uitlaat is voor mij niveau black belt in Zen - kortom, onbereikbaar. Verder snap ik er nix van dat bijv dit Hatchie - Keepsake (2019) helemaal niet wordt opgepikt. En er zijn er meer ...

Mjuman schreef:

"Boom me up, Scotty" zeg maar....

Natuurlijk kun je wat aanmerken op de Mania jaarlijst van Plato/Concerto, zeg ik maar alvast voordat anderen dat doen, maar ook hier staat Billie Eilish hoog genoteerd op 5:

Mania 30 Eindlijst 2019 - src.campayn.com