Billie Eilish - WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? (2019)

Label: Interscope

1. !!!!!!! (0:13)
  2. bad guy (3:14)
  3. xanny (4:03)
  4. you should see me in a crown (3:00)
  5. all the good girls go to hell (2:48)
  6. wish you were gay (3:41)
  7. when the party's over (3:16)
  8. 8 (2:53)
  9. my strange addiction (2:59)
  10. bury a friend (3:13)
  11. ilomilo (2:36)
  12. listen before i go (4:02)
  13. i love you (4:51)
  14. goodbye (1:59)
Rudi1984 schreef:
Veelzeggend dat een paar hoofdletters al een week lang meer losmaken dan de muziek zelf.

Goed punt, die muziek verdient het om meer gedraaid te worden en aan jouw schampere waardering te zien moet jij daarin voorop gaan.

avatar van GrafGantz
dix schreef:

Waaruit blijkt dat dat het geval is?

Vroeger had ik een lijntje met Pim, nu met Billie.

avatar van Arrie
dix schreef:

Waaruit blijkt dat dat het geval is? Heeft ze daar publiciteit aan gegeven? Aan de hand van het artwork trek ik die conclusie niet.

Ja op haar sociale mediakanalen, Facebook en YouTube bijvoorbeeld, wordt de albumtitel consequent met enkel hoofdletters geschreven en de songtitels met kleine letters. Ik zei al: dit heeft niet enkel met het artwork te maken.

dix schreef:

Je geeft zelf een zesje...

Rudi1984 schreef:
Je geeft zelf een zesje...

Ja, 't is geen Lorde

avatar van Slowgaze
Ben hier behoorlijk over te spreken, al had ik tegen het einde van de plaat nog wel een paar viezige bangers als 'you should see me in a crown' willen horen. 'my strange addiction' en 'bury a friend' halen het niet bij die track. 'xanny' is trouwens ook fantastisch. De tweede helft, ongeveer na '8', is wat stuurloos, maar wat daarvoor komt is wel echt tof.

avatar van hailtotherainbow
Het is moeilijk om de muziek nog objectief te bespreken als de media de artiest erachter al uitgewrongen heeft als een dweil. Velen hebben dan een negatief beeld en denken dat het nooit zo goed kan zijn als de media zegt. Maar ik wist eigenlijk nog niets van haar voor dit album uitkwam en had deze context niet mee. En inderdaad, na een bepaalde tijd wordt het album loom en dralerig, net na Ilomilo en tot het einde. Maar wat een talent en wat een geweldige hoogtepunten. Believe the hype zal ik dan maar zeggen!

avatar van Fathead
Mijn eerste 4,5 van dit jaar! Erg leuke plaat, de donkerheid en lompe productie bevallen mij zeer, helemaal omdat het ook nog catchy blijft.
En na een tijdje begint de broeierige, wat rustigere 2e helft ook goed te smaken...

Ik heb niets van enige hype meegekregen, interesseert mij ook werkelijk niets, een goede plaat is een goede plaat....

avatar van Slowgaze
Ik kom net het Mediamarkt-bonnetje toevallig weer tegen:
'UNIVERSAL MUSIC B.V
WHEN WE ALL FALL SLEEP WHER
106 HEAVY METAL'

dix
Zou de Mediamarkt de plaat aan de hand van het artwork gerubriceerd hebben? Judging the record by the cover

Maar sowieso, wie kan er nou in slaap vallen bij Heavy Metal. Zie ook Motörhead.

avatar van Cor
Cor
Muzikaal gezien (gehoord dus) rol ik niet van mijn stoel. Maar het is wel lekker brutaal en zelfverzekerd weggezet door zo'n jonge artieste. Dus een zekere zweem van belofte hangt wel degelijk boven de markt. Deze debuutplaat kan er zeer ruim mee door.

avatar van WesleyX16
Simon Smith schreef:
Raar overigens dat de albumtitel in kapitalen is geschreven, volgens mij niet gebruikelijk op de site. Maar eens corrigeren...

Zo staat het ook op Spotify en de titels allemaal in klein letters. Het zal wel... Toch wel een redelijk goed album moet ik zeggen. Had ik niet verwacht.

avatar van MeesBowieFan1
toffe meid en toffe muziek wel.
ik hoop dat ze niet haar authenticiteit behoudt, wat moeilijk is door deze immense hype rondom haar.

avatar van EttaJamesBrown
Door m’n dochter van twaalf hoor ik dit regelmatig. Een drie ter aanmoediging.

avatar van EttaJamesBrown
MeesBowieFan1 schreef:

Dat hoop je niet?

avatar van MeesBowieFan1
EttaJamesBrown schreef:

Dat hoop je niet?

haha foutje, natuurlijk hoop ik dat WEL.

avatar van hrmnbstr
EttaJamesBrown schreef:
Een drie ter aanmoediging.
Nu maar hopen dat Billie regelmatig op MusicMeter kijkt.

avatar van Shelter
Vet album, ben een liefhebber van Lorde wat in hetzelfde straatje ligt hoewel dit meer dubstep invloeden heeft en veel donkerder klinkt. Moet het wat langer luisteren voor favorieten.
Maar zo op het eerste gehoor klinkt het allemaal ok tot goed.
4* voor nu

avatar van Arrie
Huh, dubstep?

avatar van Shelter
Arrie schreef:
Huh, dubstep?

de wobbling sounds en bliepjes hier en daar, dubstep.

avatar van WesleyX16
MeesBowieFan1 schreef:
toffe meid en toffe muziek wel.

Je bedoelt dat je hoopt dat ze authentiek blijft. Dat hoop ik ook. We moeten van onszelf al ons te veel aanpassen. Meer dan noodzakelijk. Een beetje eigenheid is helemaal niet eng.

avatar van DjFrankie
Nee die Hype begrijp ik totaal niet. Vandaag 2 keer gedraaid in de auto. Okay er staan een paar aardige nummers op Bad Guy, You Should See me in a Crown, My Strange Addiction en Bury A Friend, maar ook veel te veel saaie nummers. Vooral die laatste 3 nummers zorgden er niet voor dat mijn concentratie op de weg omhoog ging integendeel zelfs. Slaapverwekkend haar stem daar ook, gelukkig stond ook Crass met Penis Envy nog op het zelfde sticky, dus die concentratie was zo weer op peil.

Rudi1984
Een ruime verdubbeling van mijn eerdere score; ik ben toch wel overtuigd geraakt van m'n ongelijk nu ik Billie live heb gezien. Dan komen ook die subtielere nummers opeens tot leven, wat ook het geval is wanneer je het album iets harder via de koptelefoon beluistert. Ze kwam bovendien veel oprechter over dan ik verwachtte.

Nog steeds vind ik niet alle nummers even goed, maar een heel ruime voldoende is dit zeker waard.

avatar van aminam19
Rudi1984 schreef:

Ik was erg benieuwd hoe het live uit de verf zou komen, maar vond haar op lowlands extreem wisselvallig. Ze is wel erg spontaan en oprecht op het podium, maar muzikaal komt ze echt nog te kort voor zo een groot publiek.
Sta je een beetje achteraan is ze door haar zachte stem ( met de uptempo nummers) bijna niet te verstaan, en als ze een beetje buiten adem raakt wordt dit alleen maar erger.
Snap nu ook waarom er een band mee loopt met daarop het complete nummer, om het een beetje power mee te geven.

Rudi1984
Ik stond ook achteraan, buiten de tent zelfs, maar had geen moeite haar te verstaan. Ik ging vrij kritisch het optreden in, maar was erg positief verrast.

avatar van Johnny Marr
Was een snoozefestje op Pukkelpop, maar de leukste nummers heb ik niet gehoord. Ik was het toen namelijk al afgetrapt.

avatar van jellecomicgek72
Gezien op Lowlands, rustig vanaf de heuvel. Had nog nooit van deze meid gehoord eerlijk gezegd maar op Lowlands was er nogal veel animo voor, hele tent stond vol. Tja mijn muziek is het niet echt maar heel verkeerd is het ook weer niet eigenlijk, ik kan het gewoon aanhoren zonder dat het me stoort.

jellecomicgek72 schreef:
Had nog nooit van deze meid gehoord eerlijk gezegd

Hoe dan?

avatar van jellecomicgek72
Slowgaze schreef:

Hoe dan?
Ja, gewoon, er nog nooit van gehoord hebben. De doelgroep zijn volgens mij ook voornamelijk tieners.

avatar van WoNa
Totaal een geval van generatiekloof (of twee) inmiddels en toch hoor ik hier en daar wel iets in deze plaat. En dan doel ik niet direct op de stiltes van The xx en Lorde, de rustige nummers van Adele of de invloeden van dansmuziek in vooral de manier van zingen, want de rest is diep weggepoetst in de mix. Nee, ik doel vooral op de single 'Bad Guy', die grotendeels heel lekker in elkaar zit en op de spanning die Billie Eilish weet op te roepen. Dat het album uiteindelijk veel gevarieerder wordt dan ik ooit had kunnen bevroeden aan de hand van de eerste vijf nummers, is ook opvallend.

Als geheel heb ik het idee naar iets echt nieuws te luisteren, maar dat kan aan mijn geringe kennis van moderne muziek voor en door jongeren in dit genre liggen. Feit is, dat als ik de radio hoor op een jongere zender, ik zelden iets hoor wat hier op lijkt. Dus toch, vernieuwing?

Het tweede feit is dat dit album niet voor mij is gemaakt en natuurlijk ook niet voor mij is. Te ver bij mijn favoriete muziek vandaan. En toch hoor ik er iets in, maar net niet genoeg om er echt in te investeren.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.