The Beatles - Revolver (1966)

Label: Parlophone

1. Taxman (2:39)
  2. Eleanor Rigby (2:07)
  3. I'm Only Sleeping * (3:01)
  4. Love You To (3:01)
  5. Here, There and Everywhere (2:25)
  6. Yellow Submarine (2:40)
  7. She Said, She Said (2:37)
  8. Good Day Sunshine (2:09)
  9. And Your Bird Can Sing * (2:01)
  10. For No One (2:01)
  11. Doctor Robert * (2:15)
  12. I Want to Tell You (2:29)
  13. Got to Get You into My Life (2:30)
  14. Tomorrow Never Knows (2:57)
avatar van caravelle
Jaaaaaa, Daar begon ik pas al over bij Rubber Soul, Ik wil echt stereo en geen ping pong stereo.
Natuurlijk ben ik zo met deze lp's in aanraking gekomen en ik vind ze nog bijzonder fijn om naar te luisteren maar hoe klinkt alles in echt stereo (remix?).
Trouwens She said she said, misschien een haastklus het blijft een fantastisch nummertje. Ben ook niet zo gek op Yellow submarine maar op de YS soundtrack uit 2000 klinkt deze al een stuk beter. Ook niet vals in de openingszin. Die geluidseffecten blijven leuk en Lennons grappige herhalingen zijn nog steeds vol van humor. Sterk punt trouwens van dit groepje door altijd stemmetjes en andere kleine grappige dingen in hun nummers te verwerken. Of dit nu bedoeld was of niet. Op deze lp zit er eentje in Good day Sunshine. Had graag Rain in plaats van YS of Love you to op deze lp gehad, dan was het een 5.

avatar van Kronos
Revolver, momenteel een tussenstop in het 1001 albums topic.

Een album dat ik al heb maar wel eens beter wil gaan beluisteren. Dat Yellow Submarine en Eleanor Rigby een single vormden wist ik niet.

Bij Rubber Soul is mijn waardering verminderd na nadere kennismaking. Ik ben benieuwd hoe het met dit album gaat verlopen.

Ook deze inmiddels op vinyl gescoord. Voor mij maakt dat de beleving toch echt beter!

for no one wat een enorme schoonheid is dat toch!

En zo bestaat het hele album uit juwelen... of toch niet? Nee... Yellow Submarine is de uitschieter naar beneden voor me, maar uiteraard wel een heel goed popliedje wat heel de wereld kan meezingen. Ik heb het wel gehad met die track, en is een van de weinige Beatles tracks die ik echt niet meer kan horen.

avatar van Supersid
Ik kan begrijpen dat je het "gehad hebt" met dat nummer, maar het past voor mij wel bij de plaat. Om een cliché boven te halen: het maakt de plaat "compleet". Dat U en ik het daarna reeds 10.000 keer moeten aanhoren hebben maakt het logisch dat U en ik het grondig beu zijn. Daarentegen konden respectievelijk John & Paul dat in '66 natuurlijk niet weten aan de schrijftafel. Als je het album objectief bekijkt, zonder ontelbare luisterbeurten indachtig, blijft er voor mij enkel nog een meesterwerk over. Incluis de gele onderzeeër

Vind ik ook hoor. Dat kinderliedje is er gewoon bij gaan horen. Dat waren ook The Beatles. Altijd in voor iets afwijkends. Op Sg. Peppers en de witte doen ze het nog eens dunnetjes over.

avatar van Mel24
Als kind luisterde ik graag naar The Beatles omdat ik de nr's altijd opgewekt vond.. Ik werd er goed gezind van.. Op latere leeftijd heb ik nooit nog zin gehad ernaar te luisteren net om dezelfde reden..
Vond het te happy klinken en te flauwe stemmetjes..

Deze week vond ik toch dat het tijd werd om aan mijn Beatles avondtuur te beginnen..
Ik heb voor Revolver gekozen als eerste album en ik moet zeggen het was er boenk op!
Heb het zeker een 5 tal keer achter elkaar geluisterd en het verveelde zeker niet wat een groot pluspunt is.. (Ik luister via koptelefoon op mijn werk dus lichtjes op de achtergrond.)
De 3 nummers die er voor mij direct uitstaken waren Taxman, Got to Get You into My Life en Tomorrow Never Knows.
Na 2 meer aandachtige luisterbeurten stond ik echt wel versteld hoe goed "Eleanor Rigby" wel niet is.. Wat een zalig nummer met die violen!

En voila, nu staat hij weer te spelen! EN ik wordt zelfs goed gezind van de meer happy nr's

Welk album van The Beatles heeft eigenlijk het grootste rock gehalte?

avatar van Rudi S
Deze en de witte, denk ik dan toch.

avatar van Mel24
Back in the U.S.S.R. is in ieder geval al een zeer goede binnenkomer!
Thanks for the tip!

avatar van IllumSphere
Abbey Road is trouwens ook aan te raden als het komt op een groot rock gehalte.

avatar van Boermetkiespijn
Ik luisterde eerst naar Abbey Road, later pas naar dit album. Dan valt deze toch een beetje in het niet! Dat is natuurlijk een van de grootste nadeel van het te laat geboren zijn: als ik veertig jaar ouder was geweest, had ik Revolver als eerst gehoord.

Favorieten zijn (natuurlijk): "Eleanor Rigby", "Good Day Sunshine" (die stukjes piano zijn gran-di-oos!), "Got to Get You Into My Life" en "For No One". "Love You To" vind ik echt tegen het onaangename aan.

Al met al een prima plaat, genieten... Overigens wel een lekker gestoorde cover!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

Boermetkiespijn schreef:

Vind je ja? Ik vind Revolver eigenlijk vooral een totaal andere plaat dan Abbey Road. Ze zijn allebei op hun eigen manier briljant. Revolver is wat vriendelijker, Abbey Road heeft meer bombasme. Het is maar net waar je voorkeur ligt of in wat voor bui je bent. Beide albums horen sowieso bovenaan het toch al noemenswaardige euvre van the Fab Four.

@rarekwabbus:

Dat vind ik inderdaad, anders zei ik het niet. Zoals je zelf al zegt een kwestie van smaak en/of bui. Ben gewoon meer van Abbey Road

avatar van bawimeko
Het verbijsterende is dat er maar een jaar of drie zit tussen het maken van Revolver en Abbey Road! Bij Revolver waren ze deels nog popmuziek, maar het één en ander zat al volop in psychedelica en ten tijde van Abbey Road hadden de mannen al gepiekt, had de verveling toegeslagen, waren het geen beste maatjes meer en wisten ze dat het allemaal zo'n beetje klaar is. Tegenwoordig is drie jaar de standaard-tijd tussen twee albums; The Beatles hadden tijd voor een volledige doorstart; via de mop-tops langs de acid-kings naar de rockband op het dak. Wat Revolver overigens nekt in vergelijking met Abbey Road is de 4-sporen-techniek met veel overdubs versus 8-sporen opnames in stereo.

Boermetkiespijn schreef:
@rarekwabbus:

Helder

rarekwabbus schreef:
euvre van the Fab Four.

En dit houdt in?

avatar van Boermetkiespijn
Hij doelt op het oeuvre van the Beatles.

avatar van rarekwabbus
Precies Oei, spelfoutje... My bad! Wat slecht zeg!

Ik luister momenteel naar de mono geremasterde versie van Revolver. Ik begreep dat mono de voorkeur had van the Beatles en dat de stereo versies pas later door technici gedaan werden. Nu is het lang geleden, maar ik denk dat ik ergens in de jaren '80 de mono versie van deze plaat geleend heb, bij de platenbieb. Want ik heb echt zo'n herkenningsgevoel van oh ja: zo klonken de 'oude' (echte?) Beatles.

Het is nu een mooi vol monogeluid, met veel herkenbare details. Je luistert naar the Beatles uit mijn geboortejaar en deze plaat bevalt mij nu toch weer iets beter als een tijd terug. Er staan toch wel verdraaid veel (erg) mooi, goede songs op, zoals bijvoorbeeld Eleanor Rigby, Here There and Everywhere, For No One, I Want To Tell You & Got to Get You .
Dit is echt een prachtig popalbum, met flink wat rock 'n roll en voorzichtige psychedelica. Maar dat hierna Sgt Peppers komt, verbaast toch weer. Ik ben een stuk positiever dan eerst: Revolver is een prima plaat.

avatar van IllumSphere
west schreef:

En ik maar denken dat je eind de twintig was.

Bedankt voor het compliment...

Was het maar waar...

avatar van wizard
Revolver is het vroegste album van The Beatles dat voor mij de moeite waard is. Aan Rubber Soul heb ik me ook weleens gewaagd, maar dat album is me toch minder goed bevallen. Op Revolver is erg veel te beleven: 14 nummers in dik een half uur, en elk nummer heeft z’n eigen gezicht, variërend van cynisme (Taxman) tot het lieflijke van Here, There and Everywhere. Op twee nummers is een sitar te horen, Eleanor Rigby drijft op strijkers, Tomorrow Never Knows op lsd. Er zitten, kortom, de nodige invloeden in Revolver verwerkt.

Eleanor Rigby is een buitenbeentje op dit album, en ook in het oeuvre van The Beatles. Ik vind het een van hun beste nummers, dat schoonheid en treurigheid perfect weet te mengen. Toch is het nummer niet het eerste hoogtepunt van Revolver, dat is namelijk het openingsnummer Taxman. Hier op MuMe mag ik maar drie gele sterretjes uitdelen voor de beste nummers, maar buiten de twee al genoemde nummers zou ik eigenlijk ook wel Love to You, For No One en Tomorrow Never Knows als favorieten willen aanvinken.

Op Revolver staat, naar mijn mening maar een minder nummer: Yellow Submarine. Wellicht heb ik het te vaak gehoord, wellicht is het te kolderiek en daarom niet goed passend bij de rest van het album, ik vind het een misser.

Nu ik er zo over nadenk, is zijn de vier en een halve ster die ik een paar jaar geleden aan Revolver heb gegeven net wat teveel van het goede. Revolver is een erg sterk album, maar bij die 4,5* was volgens mij ook een ‘het is een album van de legendarische Beatles’-factor in de beoordeling terechtgekomen. Bovendien, de meeste albums die ik op 4.5* heb staan neem ik veel liever dan Revolver mee naar onbewoonde oorden.

4.0*

Met Abbey Road is dit mijn favoriete Beatlesplaat.
Ik vind dit ook hun eerste echt belangrijke plaat. Al begint het voor velen al bij Rubber Soul of al eerder.
Dit is voor mij een plaat die de band met de trouwe George Martin naar een artistiek hoger level tilde.
Er was tijd en ruimte om hun ideeen en sound te perfectioneren. De optredens, die toch alleen maar ontaarde in hysterische taferelen waren verleden tijd.
Nu kon het het artistieke proces beginnen.
En in een hoop opzichten is dit al een vooruitstrevende plaat.
Produktionele slimmigheidjes, achteruit gespoelde tapes. De grote afwisseling. Perfect album.

Sg.Peppers mag dan misschien als album/ concept op een hoger voetstuk staan, deze is voor mij dierbaarder.

avatar van Obscure Thing
Rubber Soul was toch echt het begin van die artistieke ontwikkeling. Die ontwikkeling werd hier naar een nog hoger niveau getild maar je doet Rubber Soul toch wel een beetje tekort als je zegt dat hier écht begint. Rubber Soul lijkt eigenlijk heel veel op deze plaat. Heeft Harrison volgens mij ook gezegd dacht ik. Dat het net zo goed volume I en II hadden kunnen zijn of iets dergelijks.

Ik erken zeker de kwaliteiten van Rubber Soul. Zeer goed album. En ook al een grote stap voorwaarts.
Maar ik duid vooral op een nieuwe stap waar de band duidelijk meer de tijd heeft genomen voor een revolutionaire plaat dat Revolver voor mij is.
Ik ben van het bouwjaar 1968 en ben dus veel later begonnen aan het Beatles verhaal.
Ik geloof dat Abbey Road de 1e plaat is die ik hoorde van hun.
Maar de impact van Revolver heb ik bijna op geen enkel album van The Beatles kunnen aanschouwen.
Al is alles voor mij ruim voldoende tot goed tot zeer goed.
Hier hoor ik een band op avontuur. Een studioband die de mogelijkheden ontdekt en daar mee zeer goed voor de dag komt.

avatar van LucM
Rubber Soul is het begin van een nieuwe ontwikkeling (psychedelica) waar The Beatles meer gebruik maakten van de studiomogelijkheden, Revolver gaat hierin nog een stap verder en Sgt. Peppers is de vervolmaking hiervan. Maar alle 3 albums vind ik fantastisch.

avatar van heartofsoul
Revolver is voor mij hét hoogtepunt van de Beatles-discografie, omdat ik het zo'n uitgebalanceerd album vind. De groep was toen nog in hoge mate intact, en dat kun je horen.
Het veel bekritiseerde Yellow Submarine heeft mij nooit verveeld en beschouw ik als een rustpunt op een album dat bijkans bezwijkt aan de overdaad van briljante liedjes, mooie arrangementen en interessante en boeiende geluidseffecten.

Toen ik eind december 1966 jarig werd heb ik het album voor mijn verjaardag gevraagd (ik werd toen 18) en ik mocht het bij God's gratie een enkele maal beluisteren over de installatie van mijn broer (die meer van de Stones was), en iedere maal was het een verrukking - en nog steeds. Ik heb het thans uiteraard ook op cd (geremastered én ook in de mono-box) en het is voor mij een van de absoluut onmisbare pop-cd's. Maar goed, ik ben dan ook een jongere oudere...

avatar van Obscure Thing
Opgegroeid in het mooist decennium, ik ben jaloers

avatar van heartofsoul
Tja, die jaren zestig hè. Heel veel zalige muziek op de radio, bijna ieder week kwam er wel iets opwindends uit. Maar eerlijkheidshalve moet ik ook vermelden dat ik allerlei albums die toen verschenen niet kon beluisteren, omdat ik niet zo erg veel geld had. Er was toen natuurlijk ook geen Spotify of Youtube. The Velvet Underground en Captain Beefheart, dat heb ik pas veel later voor het eerst gehoord, alsmede albums zoals The Kinks Are the Village Green Preservation Society van The Kinks en Odessey & Oracle van The Zombies. Wél Frank Zappa met zijn Mothers in het Concertgebouw gezien en ook de oude Pink Floyd (maar toen was Syd Barrett al gevlogen) heb ik twee maal gehoord en gezien, inclusief een leuke psychedelische lichtshow.

avatar van JelmerHolwerda
Zalig drumwerk op She Said She Said.