The National - I Am Easy to Find (2019)

Label: 4AD

1. You Had Your Soul with You (3:26)

2. Quiet Light (4:15)
  3. Roman Holiday (3:34)

4. Oblivions (4:13)

met Mina Tindle

5. The Pull of You (3:58)

met Lisa Hannigan en Sharon Van Etten

6. Hey Rosey (4:14)

met Gail Ann Dorsey

7. I Am Easy to Find (4:30)

met Kate Stables

8. Her Father in the Pool (1:02)

met Brooklyn Youth Chorus

9. Where Is Her Head (4:41)

met Eve Owen

10. Not in Kansas (6:44)

met Gail Ann Dorsey, Kate Stables en Lisa Hannigan

11. So Far So Fast (6:36)

met Lisa Hannigan

12. Dust Swirls in Strange Light (3:18)

13. Hairpin Turns (4:27)

met Gail Ann Dorsey en Lisa Hannigan

14. Rylan (3:43)

met Kate Stables

15. Underwater (1:21)

16. Light Years (3:33)
avatar van Manfield
Ik vind het anders een heel behoorlijk album. Precies voldoende afwijkend van vorige albums om interessant te blijven, maar ook kenmerkend The National. De bijdrage van de (gast-)zangeressen is hierbij essentieel.

Ik sla 'm hoger aan als het vorige album; voornamelijk omdat die voor mij als meer van hetzelfde voelde. Ondanks dat ik de compositie van het eerste nummer op dit album sterk vind, is dat dan ook de reden dat ik met het eerste nummer op deze plaat het minst heb.

Mede dankzij de begeleidende film zit het wat mij betreft met het gevoel, de ziel van dit album wel goed.

niels78 schreef:

Maar een rapportcijfer 3? Het niveau van de muzikanten is toch niet ineens slecht?!

Goede muzikanten kunnen ook een slechte/matige plaat maken.

avatar van iHateDolphins
Aardig plaat, niet bijzonder, niet slecht. Maar jemig wat een zit zeg. Hij houdt maar niet op (niet vanzelf). Ik heb nu 5x proberen het album uit te zitten maar na 40 minuten haak ik wel ergens af. Ik weet ook nog steeds niet welk nummer er boven uit springt. Dat kan soms juist goed zijn als het hele album raak is, maar in dit geval vind ik alle nummers inwisselbaar voor elkaar en springt niks er echt uit. Het kabbelt behoorlijk voort.

avatar van Rufus
Helaas ook ik vind deze niet bijzonder, misschien te hoge verwachtingen.
Kan ook niet zeggen welke nummers er uitspringen.

avatar van mattman
Man wat ben ik verliefd op deze plaat. Sinds die uitkwam nog amper uit gezet.

Ik hoop dat ze nog verder in deze stijl blijven werken, want dit werkt heel goed vind ik.

Ben er ook uit: dit is gewoon hun beste werk sinds Boxer.

west schreef:

Goede muzikanten kunnen ook een slechte/matige plaat maken.

Ja, maar dat is deze plaat allesbehalve. :-o

Ja, maar dat is deze plaat allesbehalve. :-o

Geniet ervan!

Grappig hoe uiteenlopend de meningen hier zijn.

Toevoeging van vrouwelijke vocalen? Uitstekend! Maar verder? Ik kan de nummers ook niet van elkaar onderscheiden, vind de voorganger wel leuker en het wil bij deze maar niet komen met de klik. Te lange zit ook, en ik begin zelfs te denken dat mijn beoordeling een halfje te hoog is.

En dan lees ik al die positieve berichten en vraag me af waarom ik het deze keer dan toch niet voel?!
Muziekbeleving blijft iets wonderlijks

aERodynamIC schreef:
Muziekbeleving blijft iets wonderlijks

Als je van nature een beleefd mens bent, kan je visie scherp zijn, maar wordt je bijl nooit bot

Ik voel 'het' ook niet bij/met deze National, maar laat mijn bijltje maar liggen, spierpijn vanwege werkzaamheden buitenshuis. Zelf zie ik die positieve waarderingen min of meer als indicatief voor de generatiekloof - ik heb nog geen 40+er gelezen die uit bollenstein ging vanwege deze neuzel/peuzel/treuzel-stoofschotelmuzak. Luisteren naar de zelfscankassa bij de AH zorgt voor meer opwinding.

*** en dan ben ik ruimhartig!

Tja, deze plaat vergt wel enige focus en sommige 40+ers die de balletjes werk, gezin, verbouwingen, dat vermaledijde gazon dat moet afgereden worden van moeder de vrouw... moeizaam terzelfdertijd proberen hoog te houden zullen misschien liever een kant van The National zien die wat minder als hard werken aanvoelt. Dan komen de I need my Girls & Terrible Loven natuurlijk wel makkelijker binnen.

Maar ik vind dat het harde werken in deze wel beloond wordt in die mate dat ik dit misschien wel als het sterkste National album van dit decennium zou durven beschouwen. Anderzijds begrijp ik wel dat je dit helemaal niks kan vinden, heb een beetje hetzelfde gevoel als bij die Arctic Monkeys plaat van vorig jaar: was er ook zo eentje die je of geweldig vond of pretentieus geneuzel van een band die in hun eigen achtersteven aan het verdwijnen is. Toentertijd stond ik aan de andere kant (hopeloos saai album vond ik dat) dus begrijp wel dat dit het soort plaat is waarbij je na een aantal pogingen kan afhaken wegens saai en pretentieus bevonden.

Mjuman schreef:

*** en dan ben ik ruimhartig!

Ruimhartig?! *** voor 'neuzel/peuzel/treuzel-stoofschotelmuzak' maakt van jou ineens een soort van heilige Mjuman. Vergeet morgen niet naar de Appie te gaan!

pretentieus

Dat vind ik dit ook niet eens..... saai? Ze hebben altijd wel iets saaiigs gehad (geen probleem voor mij). Denk dat het dat dus ook niet is. Een gazon heb ik ook al niet, wel een balkon (hoef ik niet veel voor te doen), de kleine verbouwing is al een half jaar achter de rug, een moeders de vrouw loopt hier niet rond, jengelende kindjes stuur ik elke dag om 14.00 uur lekker naar huis. Dus tja.... wat is het dan???

avatar van Banjo
Ja maar niels87 als je nu naar hun concert zou gaan en ze zouden alleen nummers van deze plaat spelen, zou je dan echt genieten?. Of zou je toch wel het idee hebben van het is toch wel heel dromerig (stroperig) hoor. Goh wat mis ik die lekkere pittige drum stukken en ontladingen...??

aERodynamIC schreef:

Dan toch maar die penopauze waar Mjuman eerder gewag van maakte? Alleen directe prikkels doen het hem nog?

Banjo schreef:

Ik twijfel er niet aan dat live een heleboel van deze nummers wel een tempo hoger zullen schakelen (zoals ook voor Sleep Well Beast het geval was) en de gitaren ook wel wat prominenter zullen figureren.
Desalniettemin het soort quote die de tweespalt tav dit album weergeeft: wat jij als nadeel beschouwt (dromerig) is net één van de aspecten die mij aantrekt in dit album. En die ontladingen vind je hier zeker terug, alleen is het allemaal wat subtieler dan een paar albums terug.

avatar van iHateDolphins
Banjo schreef:

Ik heb ze in 2017 in Afas live gezien. Voor mij waren de eerste platen echt werelds van ze, maar hun live optreden heeft daar toen ook echt afbreuk aan gedaan. Ik vond het live helemaal niks. Er waren toen ook genoeg mensen die ze een soort verafgoden.

avatar van Banjo
iHateDolphins ik was daar ook bij en heb ook gemengde gevoelens over dat concert.
Het was niet constant goed inderdaad, toen Matt Berninger bijvoorbeeld het publiek in ging dat was niet echt goed, maar ik blijf nooit zo lang kritisch op een concert hoor. Ik ben blij dat ik ze gezien heb maar om nu weer naar deze National te gaan met alleen deze nummers in de set list daar bedank ik voor.

Morinfen schreef:
Alleen directe prikkels doen het hem nog?

Ik laat me liever prikkelen door avontuurlijke platen zoals de laatste van Vinicio Capossela

avatar van WoNa
Ik hoor het niet bij deze band en ook nooit gedaan. Er lijkt maar geen leven in te komen en dode paarden kom ik genoeg tegen in andere contexten. Ik laat The National verder rustig aan me voorbij gaan.

Het is wel leuk om te lezen hoe deze plaat de gemoederen bezig houdt. Nieuwe platen van favoriete bands, het blijft een issue na verloop van tijd.

Morinfen schreef:

Ach so, waar heb ik woorden van deze strekking eerder gehoord?
We are young(…)
We are strong
No one can tell us we're wrong
Searching our hearts for so long

Kom even repliceren, een trio aspecten verdient aandacht:
1. Content (muziek) is synchroon (gebonden aan een bepaald tijdvak) én diachroon (ook muziek van 35 - 40 jaar geleden - even een voorbeeld - wordt nu nog gedraaid en gewaardeerd). Ik ben een groot voorstander van synchrone content-'consumptie' omdat die muziek gewoon een afspiegeling is van het wereldbeeld tijdens je eigen werdegang (ontwikkeling). Je mist imo essentiële zaken als je (zeg in 2033) als veertiger The National pas ontdekt. Ik gun millenials The National als hun band - identificatie als leidraad.

2. Mij doet deze The National steeds minder, al wordt er fatsoenlijk gemusiceerd - het zakt gewoon weg in het moeras van de saaie gelijkheid. Het heeft te weinig variatie en duurt te lang.

3. En dat kan een persoonlijke eigenaardigheid zijn, ik heb minder met albums waarop (te) vaak van vocalist(e) wordt gewisseld. In mijn ogen dat doet afbreuk aan het geluid/karakter van een band; paar voorbeelden: The Heads - No Talking Just Head (1996) en Massive Attack - Heligoland (2010) - een enkele gastvocalist(e) trek ik nog wel, maar deze aantallen, tja …

Ik gun eenieder zijn fave band, mede in het licht van de peer group - maar ik vind hier te weinig verrassing, vernieuwing en afwisseling in zitten. Moet ik het willen zien... hoe vaak moet je een album dan draaien om überhaupt het licht te (kunnen) zien. Immers:life's too short to keep listening to boring music

adri
WoNa schreef:

Daarom heeft een succesvolle consultant The National geadviseerd bij de totstandkoming van I'm Easy 2 Find: Sgt. Pepper....

avatar van niels78
Banjo schreef:

Niels78 is het helaas..Niels87, was het maar zo’n feest . Uhm, goeie vraag. Waarschijnlijk zou ik daar niet van genieten. Maar ik heb dan ook 1 concert bijgewoond van the National in afas live 2017 en het viel me wat tegen. de drang om deze nummers live te horen heb dan ook niet, ik geniet gewoon thuis op de bank van hun muziek en dat is voor mij voldoende.

avatar van wvv89
Prachtige plaat. Elke beluistering weer een ander nummer dat eruit springt. Zeer afwisselend en doet voor mij echt niet onder voor een Sleep Well Beast. Het album duurt meer dan een uur maar is absoluut geen probleem. Het blijft tot het einde boeiend met een fantastisch slotstuk van Hairpin Turns, Rylan en Light Years. Misschien wel mijn favorieten op dit moment.
Laat The National vooral dit soort muziek blijven maken, dan blijf ik 'fan'.

avatar van Mathough
De score van deze plaat is al gezakt tot onder Sad Songs...

Sad Songs is een heel behoorlijk album toch? Nummers van het niveau 90-Mile Water Wall en Lucky You ben ik op dit album in ieder geval nog niet tegengekomen. The Pull Of You komt dichtbij though!

avatar van brt
brt
De score van deze plaat is al gezakt tot onder Sad Songs...

En daarmee is dit hun laagst gewaardeerde album op MM. Daar moet ik me helaas bij aansluiten.

adri
Wil hier graag een lans breken voor dit album.

Was tot voor 2 jaar geen echte aanhanger van de albums van The National, maar had in 2013 wel met 1 aankoop 3 albums in huis gehaald: Boxer, High Violet & Trouble Will Find Me. Volgens de kenners/fans van The National zijn Boxer & High Violet hun beste werk (volgens nog een deel behoort Alligator hier ook toe).

Ik vind dit album een gedurfde zet in de richting van een muzikale vormverandering die volgens mij al ingezet is met TWFM, maar op B & HV staan ook al flink wat 'rustigere' nummers. Op B & HV staan ook wat meer rock-based nummers; voldoen mij ook goed. Vanaf TWFM neigt de muzikale koers naar meer rustigere arrangementen, die mij steeds meer zijn gaan bekoren. Sleep Well Beast was voor menigeen ook wennen, denk ik.

De arrangementen, de gastzangeressen en de lyrics van I'm Hard 2 Find kunnen mij zeer wel bekoren; dus 5 sterren van mijn kant voor de koerswijziging & artistieke kwaliteit van dit album.

Zo heeft iedere band een album of aantal albums die een muziekliefhebber aanspreken. En dat is weer voor iedereen verschillend. Smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van Rudi S
brt schreef:

Debuut staat toch echt op 3.44

brt schreef:

Ik snap niet hoe je dit slecht kan vinden als National fan eigenlijk. Neen, er staan geen 'rockers' op, maar zit je bij The National toch helemaal niet op te wachten? Ben allang blij dat er geen Turtleneck of Day I Die opstaat, 2 nummers die het niveau van de vorige toch wat naar beneden trokken.

High Violet en zelfs Trouble Will Find Me lijken hoger te scoren, terwijl die laatste toen hij uitkwam (terecht) bedolven werd onder de kritiek dat het een serieuze herhalingsoefening was ('metaalmoeheid') geworden.

Met deze plaat is The National een betere band geworden.

Ergens vind ik dit hun Moon Shaped Pool. Een super getailleerde, filmische, meer ingetogen plaat die van begin tot eind ge-weldig klinkt. Geen hits (heeft de National echt niet nodig), maar wel nummers waaraan je hoort hoeveel liefde ze erin gestoken hebben.

avatar van mattman

Met deze plaat is The National een betere band geworden.

avatar van Cor
Cor
Mooie, moody en gelaagde plaat van The National. Er zit meer dan voldoende muzikaliteit en inventiviteit in dit album, zodat het getypeerd kan worden als een fijne, nieuwe loot aan de stam van de band. Inventief o.a. in de wat mij betreft geslaagde samenzang van Berninger met de ladies. En de muzikaliteit vind je altijd weer in de tegendraadse drumroffels van Devendorf. Deels herkenbaar, deels onherkenbaar dus. Meestal een recept voor interessant luistervoer. Hier wat mij betreft dus ook.
Filmisch, las ik ergens hier op de site. Begrijp ik wel. Sfeervol gebeuren, dit 'I Am Easy To Find'.