Paul McCartney - Memory Almost Full (2007)

Label: Hear

1. Dance Tonight (2:56)
  2. Ever Present Past (2:59)
  3. See Your Sunshine (3:22)
  4. Only Mama Knows (4:19)
  5. You Tell Me (3:17)
  6. Mr. Bellamy (3:41)
  7. Gratitude (3:21)
  8. Vintage Clothes (2:24)
  9. That Was Me (2:16)
  10. Feet in the Clouds (3:26)
  11. House of Wax (5:01)
  12. End of the End (2:59)
  13. Nod Your Head (1:58)
  14. In Private * (2:09)
  15. Why So Blue * (3:12)
  16. 222 * (3:39)
avatar van devel-hunt
Een grotere, succesvollere en invloedrijkere componist als McCartney is er de laatste 50 jaar niet geweest, en zal er ook niet snel meer komen. En het bijzondere van dit alles blijft het feit dat hij nog geen spoor van slijtage heeft, luister maar naar deze CD, kan gemakkelijk de concurentie aan met het beste werk uit zijn imposante ouvre. Wat hem ook siert is dat hij niet in een kramp jong blijft doen, maar autenthieker lijkt als ooit. Moeilijk om tussen al dit moois een favoriet te kiezen. The end of the end is schitterend, Only mama knows is nu al een live favoriet, Mr Balany is eigenzinnig en muzikaal. Allemaal topnummers van deze geniale Engelse heer!!

EVANSHEWSON
Lennonlover schreef:
is er maar één dieptepunt voor jou??? Voor mij toch een paar anderen meer (end of the end, feet in the clouds, house of wax).

maar het is al bij al wel een aangenaam stukje muziek!

Sorry, Lennonlovertje, maar de drie toppers op het album zijn precies Feet in the Clouds, House of Wax en End of the End, die drie nummers vormen een finale en tillen het album op naar een ongehoord niveau.
Ik vind enkel Nod Your Head een verschrikkelijke anti-climax, het enige echte throwawayliedje overigens.

Luister maar eens vaker naar de drie die ik daar noem, màn, dat zijn toch de beste songs in jààren van hem ?

Begrijpe wie kan!

De Lennon versus McCartney-discussie verplaatst naar Paul McCartney

MMK
Een goede Macca plaat. Eclectisch en pakkend. In de traditie van "Ram" en "London Town".

De beste nrs zijn:

- Only Mother Knows
- Mr Bellamy
- House Of Wax
- Ever Present Past
- That Was Me

die zouden op geen enkele Beatlesplaat misstaan hebben.

avatar van frankieman
Ik heb de afgelopen dagen een soort van McCartney aanval gehad, ik heb sinds donderdag al mijn McCartney albums(van na The Beatles)geluisterd. En dat was een prettig gehoor kan ik zeggen
Begonnen met McCartney, Ram, Band on the run,London Town, Tug of War, Run Devil Run,Flowers in the Dirt, Flaming Pie,Chaos and Creation en als laatste Memory Almost Full.
(ik heb de live albums niet mee geteld)

Soms was het moeilijk om het album toch op te zetten(Tug of War, Run Devil Run)Maar over het algemeen had ik er geen moeite mee.
En wat me opviel is dat MAF zich prima kan meten met bijv. Band on the run. En dat betekend nogal wat. Hoewel ik van het begin af aan dit album waardeer denk ik dat nu pas echt heb ingezien hoe goed het is.

Nummer als Only Mamma Knows en Mr Bellamy zijn echt meesterlijk, en zullen niet snel worden na gedaan.

Met dit album bewijst Sir James Paul McCartney nogmaals wat voor een genie het is. En dat hij geweldige muziek kan schrijven, ook zonder de samenwerking met dat andere genie(Rest in Peace John)

Top 5 favoriete Macca Albums:

Top 3'tje

1. Dance Tonight
2. Ever Present Past
3. Only Mama Knows

en inderdaad, dit is zijn beste werk sinds jaren

avatar van frankieman
Zijn vorige album, Chaos and Creation in the backyard uit 2005 is ook een heel goed album hoor.

avatar van Lennonlover
mja, maar niet even goed als deze.

Empyrium
Sir McCartney heeft net een hartoperatie achter de rug.

avatar van bawimeko
De stiekemerd! Hij was overigens goed in vorm en idem bij stem tijdens de Jools-Holland nieuwjaarsviering. Getuige dit album & optreden kan hij nog een tijdje mee!

avatar van bertus99
De soloplaten van de ex-beatles waren eigenlijk nooit zo aan mij besteed, en daarom volg ik Mc Cartney eigenlijk al sinds 1970 niet meer. Het Mull of Kintyre-syndroom zeg maar.
Toch maar eens deze Memory almost full geleend bij de bieb. En ziedaar: een album dat steeds leuker wordt naarmate ik het vaker hoor en er zit zowaar een dvd bij met een aantal live-uitvoeringen die staan als een huis. (Met het aloude drive my car als begin, geweldig!)
Niet alle liedjes van Mc Cartney zijn even goed, soms is er toch de aloude neiging tot iets te makkelijk in het gehoor liggende simpele melodietjes. Maar over het geheel genomen worden de songs naarmate het album vordert steeds beter met absolute uitschieters als Only mama knows, House of Wax en het instrumentale 222

avatar van devel-hunt
Terwijl Mull of Kintyre prachtig is, als je het over het Ebony and ivory syndroom zal hebben, tja...dat is begrijpelijk, hoewel dat nummer wel weer op de schitterende plaat Tug of war staat. Zo zie je maar dat zelfs een syndroom betrekkelijk kan zijn. Net zoals het een gerucht is dat Macca solo slecht is, onzin!!! Je moet het alleen niet willen vergelijken met The fab four, want het gaat hier over just a fab one!! Luister naar Memory, Ram, flaming pie, Band on the run en Run devil run en je hebt een aantal steengoede Macca's te pakken!!

avatar van frankieman
Ah Jij vind Tug Of War prachtig? En Run Devil Run een steengoeie Macca, dat zijn samen met Press To Play imo de 3 minste platen van Macca...

avatar van devel-hunt
Dat je Tug Of war te zoet en sweet vind is voor te stellen, maar een CD als Run Devil Run waarin Macca tot uit zijn tenen het kalk van de muren krijst met deze plaat die eerder garage rock is als een gewoon popplaatje tot zijn slechtste rekenen, das raar!! Macca gaat terug naar zijn roets op die plaat en doet dat waanzinnig goed beste Frankiemeneer!!

avatar van frankieman
Tug of War vind ik te jaren tachtig, Macca is een tijdloze artiest maar Tug of War is veel te tijdsgebonden.

En Run Devil Run daar kan ik echt bijna niet naar luisteren sorry, zijn andere rock album(met die russiche letters) vind ik vele malen beter te verteren...

avatar van devel-hunt
Vreemd genoeg vind ik die Russische plaat aardig maar veel te braaf, hetgeen hij in die periode van zijn carriere was, braaf!! Run devil run is veel ongepolijster en rauwer, ik vind het schitterend. Luister eens naar een nummer als Party of het schitterende Lonesome town...kippenvel!!

Tug of war is inderdaad zwaar eighties, dus glad!! Maar er staan ook parels op als here today (ode aan Lennon), somebody who cares en balroom dancing.

Empyrium schreef:
Sir McCartney heeft net een hartoperatie achter de rug.

Een hartoperatie is erg overdreven. Hij is gedottert, een relatief kleine ingreep, komt veel voor bij mensen boven de 60. Alleen de pers klopt alles graag op!!

avatar van frankieman
@ devel-hunt : Here Today is idd prachtig...

avatar van TEQUILA SUNRISE
Goede plaat van Sir Paul, in eerste instantie pakte het album mij niet, maar na enkele luisterbeurten ben ik enthousiast.
Het openingsnummer Dance Tonight is weer typisch McCartney, je hebt het nummer gehoord en je krijgt het deuntje de gehele dag niet meer uit je hoofd ( eenzelfde ervaring met Hope of Deliverance uit 1993 ).
Ik vind de platen van Paul de afgelopen jaren van een prima niveau ( Off the Ground / Flaming Pie / Driving Rain & Chaos & Creation ).
Trek ze met enige regelmaat uit de platenkast..
En wat mij betreft komt Memory Almost Full ook in dit rijtje.

avatar van Lennonlover
Ik vond de 3 sterren dat ik hem gaf uiteindelijk wat weinig. De plaat die hij hier neerlegt is toch wel van een uitzonderlijke kwaliteit. Ik hoop dat hij nog wel wat nummertjes als Dance Tonight, Ever Present Past en Mister Bellamy gaat maken.

Ik vind, even terzijde, dat een nummer als Gratitude een nummer is dat best wel lekker kan zijn. Als je fan bent van zijn muziek. Ik vind het niet goed en een doordeweekse fout die hij maakt sinds The Beatles.

avatar van bertus99
Gratitude vind ik een mooi nummer dat doet denken aan de beatles en ook wel aan 10CC. Het beste van memory almost full is toch wel House of wax. Fenomenale song, niet vrij van een beetje bombast, maar dat is dan die bombast van de beste soort. Dat is goedddddd

Klepper
DonDijk schreef:
Norah Jones kan niet fluiten

En Berdien Stenberg heeft een "Gouden" fluit.

Pim
Ongelooflijk mooie plaat. Ik ben een echte Beatle- en Mccartneyfan, volg hem al sinds 1972 of zo. In de jaren 80 en 90 had hij wat mindere platen (zesjes en zeventjes). Sinds driving rain heeft hij de smaak weer te pakken. Maar dit.........dit.........dit is zijn absolute meesterwerk. En dat op zijn 65e. Onvoorstelbaar knap.

avatar van Peter88
Pim schreef:
Sinds driving rain heeft hij de smaak weer te pakken.

Heb je Flaming Pie wel gehoord? Persoonlijk vind ik dat hij sinds dat album de smaak weer te pakken heeft

avatar van TEQUILA SUNRISE
En Off the Ground niet te vergeten!!!!

Father McKenzie
Ik verhoog dit prima album nog met een haflje, dit kan zich echt meten met London Town of Ram (Wings) en zit er qua muzikaal geluid ook dicht bij, als eeuwige Macca-fan doet het deugd dat die oude rukker het nog kàn!

Father McKenzie
Ik heb tegenwoordig Macca's twee recentste meesterwerken, want een ander woord is er niet voor, in mijn rotatielijst staan, omdat ik ze ontzettend vaak herbeluister, dit is het verhaal van de wijn die met de jaren beter wordt.
McCartney is een meesterlijke songwriter, voor mij misschien wel de grootste ever!

avatar van forza_
Heb vandaag dit album weer geluisterd, en denk dat dit album toch wel kan concurreren met zijn betere werk na The Beatles. McCartney laat hier zien dat-ie nog steeds heel goed is. Schudt hier even een plaat uit de mouw waar ik U tegen zeg.

avatar van louistje
Ik heb dit album ongeveer een jaar geleden aangschaft en heb er nog steeds geen genoeg van!

Ik vindt het echt een perfect McCartney album!

De mooitst nummers vindt ik: Ever present Past, Mr. Bellamy en House of Wax.

Binnenkort schaf ik hem aan op vinyl!

LoveStoned
Een goed comeback album van McCartney, andere nieuwe muziek van de exbeatle viel me altijd tegen, maar deze is zeker niet slecht! 'Ever Present Past' is wel het beste nummer op het album. Ben vreselijk verslaafd aan die song. Bepaald nummers zijn hooguit een beetje typerend, maar er valt verder niets stoms over 'Memory Almost Full' te zeggen. En even over Paul zelf. Die blijft toch echt een enorme schattige kop hebben