Drab Majesty - Modern Mirror (2019)

Label: Dais

1. A Dialogue (4:22)
  2. The Other Side (6:04)
  3. Ellipsis (5:06)
  4. Noise of the Void (5:32)
  5. Dolls in the Dark (4:51)
  6. Oxytocin (3:55)
  7. Long Division (5:04)
  8. Out of Sequence (7:53)
avatar van E-Clect-Eddy
Ellipsis is een erg fijne single, doet me denken aan het geluid op The Damned albums Phantasmagoria (1985) en Anything (1986) en die stem komt ook aardig in de buurt van Dave Vanian.

Jean-Maurice
Ik ben heel benieuwd naar dit album.

avatar van Alicia
De volgende in het rijtje lang verwachte albums! ?

avatar van E-Clect-Eddy
Er zit een heerlijk synth-klank op de single die ook enorm doet denken aan wat The Psychedelic Furs veel gebruikten op Mirror Moves (1984)

Long Division is uitgebracht

Drab Majesty - Long Division - YouTube - audio

Klinkt goed... maar veel meer ingetogen tov de eerste heerlijke single

avatar van Alicia
Deb gaat nog meer zweven in dat andere hoofd.

avatar van Razoreater
De twee singles, en met name Long Division, klinken echt super. Kan niet wachten op de hele plaat.

avatar van E-Clect-Eddy
Geen video voor de tweede single maar wel voor de derde Oxytocin

Album is goed, minder postpunk invloeden, maar meer richting de toegankelijke new wave.

avatar van Poepie34
Heerlijk album, staat voor vandaag in ieder geval op repeat. Pakkende deuntjes, doet me erg denken aan de new wave uit de jaren 80.

Heerlijk, heerlijk, heerlijk...

Een album waarbij de hoge verwachtingen waargemaakt worden. Dat wil zeggen: het heeft dat 80s Synthwave geluid waar ik van hou.

avatar van E-Clect-Eddy
Deze dagen staat deze afwisselend op met de nieuwe van Hapax... vertegenwoordigen verschillende stromingen uit de alternatieve scene maar beide met muzikale verwijzingen naar die scene in de 80s en 90s.

Niet erg dat het zonnetje buiten niet schijnt... ? past nu goed bij deze albums.

ROZZ
Ik wil jullie deze verzamelaar aanbevelen: Drab Majesty - Completely Careless (2012-2015) (2016) - MusicMeter.nl

Dit nieuwe album klinkt trouwens erg goed. De verzamelaar hierboven bevat hun eerste album en EP's plus singles.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ellipsis en Oxytocin zijn echt heerlijke singles, The Other Side mag er ook wezen. Bij de rest heb ik een beetje een style over substance gevoel. Het klinkt allemaal wel leuk, maar er blijft niks hangen.

ROZZ
Klinkt poppy en neigt naar mainstream. Hun eerdere werk bevalt me beter.

ROZZ schreef:
Klinkt poppy en neigt naar mainstream. Hun eerdere werk bevalt me beter.

Van wat ik tot nu toe gehoord heb van de projecten van Andrew Clinco is dit wel het meest toegankelijke / mainstream.
Het geluid op dit album sluit aan bij het populaire werk van New Order en andere synthesizer gedreven populaire alternatieve acts uit de mid 80s: zoals een Human League, maar met een vleugje Gothic in de mix zoals op Oxytocin.

Andrew Clinco is een drummer die ook gitaar speelt en nog meer artistieke zaken. Toch heb ik moeite om te bepalen of ik nu wel of niet een drummer hoor of toch alleen een drumcomputer, misschien beiden?

ROZZ
Ik had moeite om dit album in een keer uit te luisteren en dat is meestal een slecht teken. Ben bang dat dit voor mij te mainstream is. Ik heb ook niet veel met Human League en de latere New Order. Ik zal het album nog eens luisteren. Ik hoor hier geen drummer maar het verschil is moeilijk te horen.

avatar van E-Clect-Eddy
Sommige drummers spelen (met opzet) zo strak met de metronoom mee dat je denkt een drumcomputer te horen. Ik meen dat Giorgio Moroder dat ook van Keith Forsey verlangde voor zijn Disco productie's.

New Order heeft gewoon een drummer maar je hoort ook duidelijk drumcomputer-geluiden, die kunnen natuurlijk ook door een drummer (met metronoom in de koptelefoon) zijn aangestuurd (triggered).

avatar van frolunda
Leuk album dat voor een groot gedeelte terug grijpt naar de Synthipop en New wave van de tachtiger jaren,iets wat je trouwens de laatste jaren toch steeds vaker tegen komt.
En het Amerikaanse Drab majesty maakt met hun derde album helemaal geen slechte beurt in dit opgeleefde genre.Zelf hou ik wat meer van een iets donkerder geluid maar vooral the Other side,Dolls in the Dark en Out of Sequence zijn prima songs.De singles zijn wat mij betreft dan weer op het randje omdat ze toch iets te veel de commerciële pop kant opgaan .Maar van de andere kant weet de band ondanks alle herkenbare invloeden toch iets van een eigen geluid neer te zetten.Best knap.
In ieder geval een ruime voldoende voor Modern mirror en wie weet zit er nog wat rek in.
Hun andere albums ga ik ook zeker proberen.

VR Sex is een project van dezelfde artiest, iets duisterder, misschien meer jouw ding.

avatar van jorro
Te veel popmuziek dit. De scherpe kanten zijn verdwenen. Jammer

jorro schreef:
Te veel popmuziek dit. De scherpe kanten zijn verdwenen. Jammer

Mee eens. Ik heb het album gisteren nog eens gedraaid maar ik kan het niet uitzitten.

avatar van Don Cappuccino
Een erg mooie melodieuze plaat van Drab Majesty. Op het eerste gehoor vrij glad, maar meerdere luisterbeurten brachten prachtige pakkende melodieën naar boven en een erg goed gevoel voor detail in de gehele productie.

avatar van Razoreater
Dit gaat nooit vervelen. Mijn album van het jaar.

Andrew Clinco wist nog recentelijk indruk te maken met zijn sideproject Vr Sex. Nu al is er tijd vrij gemaakt voor het stukken toegankelijkere Drab Majesty. Er wordt minder geflirt met schimmige donkere achterkamer sekspartijen, en andere vreemde gekte en buitensporige fantasieën. Al verraad de hoesfoto met de albino inclusief zonnebril dat het hier ook een gimmick betreft. Dit is uiteraard te linken naar dat vampiers niet tegen daglicht kunnen. Feit is dat Deb Demure, zo noemt de veelzijdige gitarist en drummer Clinco zich op dit project, veel meer oog voor humor en zelfspot heeft dan verwacht. Tenzij hij zijn bands juist als diepe ernst beschouwt, maar dat betwijfel ik. Modern Mirror is de derde plaat van deze uit Los Angeles afkomstige gothic romantici, welke verder bestaat uit Mona D op keyboard en backing vocalen.

Modern Mirror laat in tegenstelling tot de frontfoto veel meer daglicht toe. De postpunk wordt afgewisseld met lichtere New Wave dreampop klanken en een ritmisch verfrissende sound. Geen kille doodslaande drumcomputer, maar juist een sfeervol organisch levendig geluid. Er lijkt bewust een keuze gemaakt voor de afwisseling op deze toegankelijke dansplaat. Het beklemmende gevoel in een metropool te leven vervaagd door een breed uitwaaiende muzikaal bloemenveld. Alsof je in een prachtig natuurschilderij binnen stapt, gevuld met prachtige beeldende kleuren, om maar niet oog in oog komt te staan met een stoffig in de kelder weggestopt kunstobject. Hier is een ander publiek voor aan te trekken dan bij Vr Sex. Dat smerige onderbuik gevoel wil het nu niet oproepen. Het is te voorzichtig en lijkt op de automatische piloot ingespeeld.

Had ik voorheen de indruk dat de volledige aandacht gericht zou zijn op Drab Majesty. Nu verbaast het mij niks als de energie zich in het vervolg meer zal richten op Vr Sex. Tracks als het Electric Body Music dansvloer uitje The Other Side, de laagtes van Out of Sequence en het diep gaande voortslepende Noise of the Void willen imponeren, maar daar houdt het bij op. De synthpop songs hebben zelfs een hoog toegankelijk postpunk boyband uitstraling. Een imago waarmee de frontman hopelijk niet geassocieerd wenst te worden. De sporadische uitbarstingen worden zelfstandig de mond gesnoerd. Van Modern Mirror ervaar ik een lager klanttevredenheidsgevoel terug te horen, neemt niet weg dat het voor wave begrippen een uitstekende plaat is. De krochten van de ziel worden echter vakgericht vermeden.

Drab Majesty - Modern Mirror | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

Leonidas5
Uitstekende retro new Wave. 4 sterren