Marvin Gaye - What's Going On (1971)

Soul
Label: Motown

1. What's Going On (3:53)
  2. What's Happening Brother (2:43)
  3. Flyin' High (In the Friendly Sky) (3:49)
  4. Save the Children (4:03)
  5. God Is Love (1:41)
  6. Mercy Mercy Me (The Ecology) (3:16)
  7. Right On (7:31)
  8. Wholy Holy (3:08)
  9. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) (5:26)
  10. What's Going On [Detroit Mix] * (4:08)
  11. What's Happening Brother [Detroit Mix] * (2:43)
  12. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Detroit Mix] * (3:49)
  13. Save the Children [Detroit Mix] * (4:02)
  14. God Is Love [Detroit Mix] * (1:47)
  15. Mercy Mercy Me (The Ecology) [Detroit Mix] * (3:08)
  16. Right On [Detroit Mix] * (7:32)
  17. Wholy Holy [Detroit Mix] * (3:08)
  18. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Detroit Mix] * (5:46)
  19. What's Going On [Rhythm & Strings Mix] * (3:50)
  20. Sixties Medley [Live at the Kennedy Center] * (13:23)
  21. Right On [Live at the Kennedy Center] * (7:33)
  22. Wholy Holy [Live at the Kennedy Center] * (3:32)
  23. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Live at the Kennedy Center] * (9:06)
  24. What's Going on [Live at the Kennedy Center] * (5:42)
  25. What's Happening Brother [Live at the Kennedy Center] * (2:54)
  26. Flyin' High (In the Friendly Sky) [Live at the Kennedy Center] * (3:51)
  27. Save the Children [Live at the Kennedy Center] * (4:22)
  28. God Is Love [Live at the Kennedy Center] * (1:43)
  29. Stage Dialogue [Live at the Kennedy Center] * (2:34)
  30. Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (5:12)
  31. What's Going On [Reprise] [Live at the Kennedy Center] * (4:07)
  32. What's Going On [Single Version] * (3:56)
  33. God Is Love [Single Version] * (2:56)
  34. Sad Tomorrows * (2:27)
  35. Head Title * (4:07)
avatar van FlyLo
Ben je in de war met de betekenis van het woord profetisch?
 pro·fe·tisch bn, bw voorspellend

Of snap ik iets niet?

De verzoening heeft er niet mogen zijn.
In tegendeel, maar eigenlijk bedoelen we dus hetzelfde.

avatar van FlyLo
OK, maar door het te vernoemen voorspelt hij de escalatie ook. Hij zingt ook niet "we won't escalate".

avatar van schizodeclown
Zo, een week geleden dacht ik niet eens aan soul, nooit zo in verdiept.
Ik heb wel Gill-Scot Heran gehoord en een beetje van Stevie Wonder, maar daar vond ik toendertijd niet veel aan, maar dat is ook een paar jaar terug(wie weet had ik het mis).
Maar ik besloot uit het niets om ineens soul te proberen, en deze plaat stelt niet teleur, het is een prachtig dromerige plaat tjokvol hoop(denk ik), in ieder geval klinkt de muziek zo.
Geweldig! Ik hoop bij deze dat er meer soul platen van dit kaliber zijn, in dat geval word het smullen geblazen

avatar van iggy
Je zou eens wat van curtis mayfield kunnen proberen. Zeker de moeite waard naar mijn idee zels beter. Aanraders van mayfield zijn curtis,roots en superfly.
Vraag me tevens af waarom ik nog niets over deze plaat gezeverd heb ha.

avatar van FlyLo
Curtis Mayfield is toch een ander soort soul. Veel meer funk tov Marvin Gaye, en leunt dichter aan bij Stevie Wonder. Dan zou ik eerder Still Bill ofzo aanraden.

iggy schreef:
Je zou eens wat van curtis mayfield kunnen proberen.

Toevallig heb ik Superfly na deze plaat geprobeerd, en ook die geef ik nou 4,5*
Ik weet nog niet welke beter is, dat zal na nader beluistering wel blijken, maar ehh... Soul is een geweldig genre merk ik nou al

avatar van iggy
Inderdaad een super plaat van mayfield. Maar ook de tip van flyflo zou ik eens checken bill withers heeft zeker uitstekende platen gemaakt.
Ik heb soul laat leren waarderen maar beleef er vandaag de dag veel plezier aan. Persoonlijk vind ik oude soul jaren 60/70 vele malen beter dan de latere soul. Maar goed da's persoonlijk.

schizodeclown schreef:

Donny Hathaway - Donny Hathaway
Donny Hathaway - Everything Is Everything
Lee Fields - Problems
Sam Dees - The Show Must Go On

Om er maar eens een paar uit begin jaren 70 te noemen.......... In de 60ties was het allemaal wat rauwer denk aan :

Otis Redding - Otis Blue (van Otis kan je elk willekeurig album nemen)
Ben E King - What Is Soul
Sam Cooke - Ain't That Good News
Spencer Wiggins - Feel the Flame
Billy Preston - That's the Way God Planned It

En vergeet de dames Candi Staton (Candi), Aretha Franklin (I Never Loved A man the Way I Love You / Lady Soul), Dusty Springfield (Dusty In Memphis), Marlena Shaw (The Spice of Life) vooral niet.

Voor het gemak maar even de bekendere werken genomen, maar er is nog zo veel meer.

avatar van iggy
Kijk nu komen de echte kenners. Daar leer ik ook van ha. Hoewel ik sam cooke niet genoemd zou hebben. Die is mij weer veel te zeverig lees te soft en te lief. Een probleem dat wat mij betreft bij veel soul artiesten op de loer ligt.

Ik heb net trouwens de recente stemmen van schizodeclown eens bekeken. Deze dude is echt helemaal in het soul genre gedoken. En niet zo'n klein beetje ook ha.

iggy schreef:

Die heeft zijn middag nuttig besteed....... zie ook en stem voor Songs in the Key of Life (3.5*) denk dat Talkingbook, maar zeker Innervisions hem beter zal bevallen.

avatar van iggy
Maar wat mijn persoonlijke smaak betreft reken ik deze net niet tot mijn persoonlijke soul klassiekers. En niet dat ik een soul specialist ben niet dus. Daar is what's going on me net iets te netjes voor. Marvin heeft wat mij betreft zijn mede muzikanten net iets te veel onder contole. Of wie daar dan ook verantwoordelijk voor mag zijn. En dat zal zeker de bedoeling zijn. Maar daardoor komt het geheel wat minder avontuurlijker bij mij over. Tuurlijk heeft deze plaat klasse dat mag duidelijk zijn. Maar op de een of andere manier zit ik min of meer te wachten op een onverwachte muzikale uppercut die mij van mijn luierstoel laat af donderen. Maar dat gebeurd helaas nooit. Of in ieder geval te weinig naar mijn idee.
Zijn stem? Pffff deze dude heeft het gewoon.

avatar van schizodeclown
Bedankt voor de tips, zal er zeker eens achteraan gaan!

schizodeclown schreef:
Bedankt voor de tips, zal er zeker eens achteraan gaan!

Lijstje van The Lion is nog niet volledig: James Brown, soul brother #1, mag niet ontbreken - Live at the Apollo bijv. Qua compilaties:

Atlantic Rhythm & Blues Vol 6: 1966-1969 (1985) deze serie (8 delen; onlangs bij mediamarkt voor 4 euro per stuk) - Atlantic: echt fijne R&B

Hitsville USA: The Motown Singles Collection 1959-1971 (1992) - Motown: iets meer poppy

The Complete Stax-Volt Singles 1959-1968 (1991) - Stax: weer wat 'zwarter'

avatar van thelion
Ik vind James Brown niet echt in de lijn van Marvin's What's Going On liggen en daar ging het in eerste instantie om daarom heb ik bv ook Sly Stone, Isaak Hayes en Curtis Mayfield niet genoemd.
Verzamel albums en boxen heb ik maar buiten beschauwing gelaten anders was ik nu nog aan het tikken............

thelion schreef:

Dat tweede deel van je rijtje (vanaf Otis) vind ik nl ook van een heel andere orde en met die drie compilalties suggereerde ik een reëel overzicht van de diverse soul- en R&B-vormen voor; die drie zijn ideaal of soul & R&B (let wel de oude), in hun breedheid te kunnen verkennen - daar moet je je echt wel in kunnen vinden - of heb je nou echt schoenmaat 48 (snel op je tenen getrapt)?

Beschouwing

avatar van thelion
Nee ik heb gewoon schoenmaat 42, ik gaf alleen maar een toelichting op waarom ik JB er niet bij had gezet en bij dat jaren 60 rijtje had ik ook er boven gezet dat die albums rauwer zijn.
Als het echt in de lijn en stijl van What's Going On moet liggen kan je de jaren 60 beter achterwege laten want met What's Going On vernieuwde Gaye toch wel de Soul. Voortborduursels daarop zijn dan oa. Al Green - Let's Stay Together, Marvin Gaye - Lets Get It On en wellicht Bill Withers - Just I Am.

Als ik dan 3 compilaties moet noemen zou ik gaan voor

Beg, Scream & Shout The Big 'Ol Box of '60s Soul
Take Me To the River A Southern Soul Story 1961-1977
The Complete Stax- Volt Singles 1959-1968

maar die andere 2 van Mjuman kunnen er gerust bij, al zou ik ipv de Atlantic Rythm & Blues serie kiezen voor de box Atlantic Soul 1959-1975

Dit is wederom een toelichting op..........

avatar van Reijersen
Soultips kunnen natuurlijk ook gewoon in de topics die daarvoor zijn ipv bij dit album

Reijersen schreef:

Krijgen we nu een discussie- of tipsuitwisselverbod van een non-mod?

Mjuman schreef:

Krijgen we nu een discussie- of tipsuitwisselverbod van een non-mod?

Haha, nee hoor! Ben blij dat er zo uitgebreid over soul wordt gepraat. Lijkt me alleen overzichtelijker om het bij elkaar te houden.

avatar van Mjuman
Soul - heeft het virus je eenmaal te pakken, helpt ook Symantec niet. Grappig genoeg herkende ik onlangs in een van de laatste Fabric-releases een sample van Terence Trent D'Arby (The Hardline..) - een naam die niet onvermeld mag blijven als mede-drager van het erfgoed van Marvin

Mjuman schreef:

En zo zijn er nog velen. Met dus verschillende topics voor info.

Topic 1
Topic 2
Topic 3
Topic 4
Topic 5.

avatar van laxus11
Inner City Blues het beste soulnummer ooit gemaakt samen met Sam Cooke's A Change Is Gonna Come

avatar van MJ_DA_MAN
Uiteraard een heel mooi album op alle gebieden. Gaye is natuurlijk een goede zanger die zijn stem echt als extra instrument gebruikt wat imo vaak beter tot zijn recht komt dan zangers/zangeressen die boven de muziek uit willen komen met hun stem. Qua instrumentatie hebben de uptempo-nummers met afstand mijn voorkeur (ook Gaye komt hier beter tot zijn recht); van wat trage(re) soul zoals nummer drie en vier ben ik een wat minder grote fan, maar de rest is gewoon dik in orde.

avatar van vork666
Nogal een eenvormig album. Luistert lekker weg, maar alleen What's Going On, Mercy Mercy Me en vooral Inner City Blues hebben echt indruk op me gemaakt.

Zonder concurrentie de beste soul lp, zo'n stem heeft niemand. Nogal eenvormig album lees ik hierboven, mmm dan zijn de Beatles, Radiohead en Talking Heads ook eenvormig. Zit wel een feel in dit album die het hele album voorduurt van What's going on tot Innerdcity blues maar vind mercy mercy me toch heel verschillend met inner city blues maar goed mijn mening. Je kunt dit ook het beste pop vs soul album noemen maar pure soul blijft het al is het anders dan bv James Carr. De overgang van God is love naar Mercy mercy me is inderdaad goddelijk (en dat zegt een goddeloze) echter op CD hoor je dit overgang niet mooi, alleen op de lp komt die echt uit de verf omdat het nummer in het volgende nummer overloopt, misschien wel de beste overgang die ooit op vinyl geperst is.

avatar van Broem
Werkelijk een prachtig album. Uit de good old days. Een van mijn eerste lp's. Zo ontzettend gloedvol en mooi gezongen en gespeeld. Buitencategorie. Elk nummer is raak.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
3 topnummers rest kan me minder bekoren zie vork666

avatar van BoyOnHeavenHill
Toen de Rolling Stone (het tijdschrift dus) in 1987 twintig jaar bestond, publiceerde de redactie een top-100 van de beste elpees die tijdens hun bestaan waren uitgekomen. En op die lijst (dus zonder o.a. Revolver, Pet sounds, Highway 61 revisited en Blonde on blonde) stond What's going on op nummer 10. Van Marvin Gaye kende ik alleen Sexual healing, bepaald niet mijn kopje thee, maar een plaat die zó goed zou moeten zijn moest ik toch wel leren kennen.
        Inmiddels zijn we een kwart eeuw verder, en nog altijd staat kant 1 (de eerste zes nummers) voor mij als een huis, met ijzersterke composities in weidse en toch intieme arrangementen en met een prachtige flow. Helaas is kant 2 beduidend minder: Right on heeft een melodie die niet echt van de grond komt en een tamelijk vormeloos arrangement, en hoewel het na ongeveer vijf minuten een hoopgevende sfeerwisseling heeft gaat het daarna ook nog eens veel te lang door, en Wholy holy is voor mij echt veel te melig. Gelukkig is Inner city blues een perfecte afsluiter, inclusief die aardige terugverwijzing naar het titelnummer, alsof de cirkel van Gaye's spirituele beschouwing van de wereld om hem heen nu rond is.
        Al met al een indrukwekkend album met in het derde kwart helaas een ernstige inzinking die mij er van weerhoudt om de volle vijf sterren te geven.
        Overigens heb ik nog een eerste-generatie-CD, en daarop is bij bij Mercy mercy me duidelijk te horen dat de lang aangehouden noot van de sax op ongeveer 2'21 gedurende een fractie van een seconde wegvalt. Is dat bij de geremasterde versie verbeterd, of was dat zó evident onderdeel van het "oer-geluidsbeeld" dat ze dat zo hebben gelaten?