Michael Kiwanuka - Kiwanuka (2019)

Soul / Rock
Label: Polydor

1. You Ain't the Problem (4:09)
  2. Rolling (2:51)
  3. I've Been Dazed (4:25)
  4. Piano Joint (This Kind of Love) [Intro] (2:18)
  5. Piano Joint (This Kind of Love) (3:52)
  6. Another Human Being (1:51)
  7. Living in Denial (3:31)
  8. Hero [Intro] (1:20)
  9. Hero (3:19)
  10. Hard to Say Goodbye (7:05)
  11. Final Days (4:10)
  12. Interlude (Loving the People) (2:42)
  13. Solid Ground (3:53)
  14. Light (5:48)
avatar van Funky Bookie
Zeker geen slechte plaat, maar er had van mij wel wat meer pit ingemogen.
Verder stoor ik me ontzettend aan dat 70s filmisch muziekje met die Lalala erin.

avatar van BrotherJohn
Een interessante mix van met name soul en psychedelische rock, maar ook van toegankelijke anyone-can-play-guitar pop (niet bedoeld als verwijzing naar Radiohead) en introspectieve neoklassieke intermezzo's. Van 60's rhythm & blues en 90's britpop. Britpop? Eeh ja, britpop, want wanneer het eerste nummer na een halve minuut los komt waan ik me tussen de Manic Street Preachers van 1996 (album Everything Must Go) en zo zijn er nog een paar momenten. Het album luistert weg als een soort van conceptalbum, ligt gemakkelijk in het gehoor, is prima ingezongen, maar doet hier en daar soms een beetje kaal en onaf aan. De heerlijke vibe die door het hele album voelbaar is, wordt onderbroken door het vervelende Hard to Say Goodbye. Het nummer begint prima maar de tweede helft zeurt teveel en bekoort allerminst. Ik zie echter dat wat ik als een dip op dit album beschouw, voor velen hier een favoriete track is. Tenslotte, Solid Ground lijkt wel gejat van Groove Armada - My Friend, maar dan zonder beats. Het maakt niet zoveel uit, een album waar tenminste het hele gezin mee uit de voeten kan en z'n favorietjes op heeft.

Een mooie 3e plek voor dit fraaie album in de jaarlijst van Musicmeter. Ik had alleen gehoopt dat het matige album van Nick Cave lager was geëindigd, dan was het plek 2 geweest.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Grappig, na het album Love & Hate waar ik niets mee had ( ben geen soulliefhebber) kreeg ik dit album cadeau
Had reeds mijn bedenkingen bij deze artiest maar ging hier toch voor zitten en ik moet zeggen dat dit album mij veel beter bevalt dan zijn voorganger.
Alle interludes hadden voor mij niet gehoeven maar ik betrapte mezelf erop dat ik nummers als Rolling, Loving The People, Solid Ground & Light bijzonder prettig vind.

TEQUILA SUNRISE schreef:

avatar van pmac
Na aanleiding van de top 3 notering in jaarlijstje deze cd ook maar eens serieus aandachtig beluisterd. Het is inderdaad een fijne afwisselende muziek met een dikke jaren70 laag en mooi bewerkte nummers. I’ve been dazed en Shine zijn prachtig opgebouwd en zijn vooralsnog mijn favorieten. Waardering volgt nog.

avatar van harm1985
Evenwichtiger dan de voorganger. Kiwanuka heeft zich een weg in mijn CD-rek gevonden.

avatar van pmac
En in de mijne ook. Vandaag besteld. Die interludes vind ik niet echt wat toevoegen maar de rest van het album is zeer afwisselend en bij vlagen heel erg goed. Ik hoor er van alles in wat me veel doet denken aan de jaren 60 en 70 maar alles met smaak. Vooralsnog 4 sterren.

west schreef:

Zo komen mensen aan verslavingen: ze krijgen iets cadeau, soms een kleine hoeveelheid (heb je deze 20 jaar oude Glendeveron al eens geproefd?) en dat werkt vaak …

Deze komt hier niet meer binnen; het rek is er (deels) uit - doet me ook minder dan de voorganger.

Mjuman schreef:

Het CD rek? Dan zou ik voor het vinyl gaan.

avatar van Bradlinho
Wel een aardig album, maar ik vind 'm niet zo geweldig dat ik 'm op cd ga aanschaffen. Een paar keer luisteren op Spotify en meer ook niet.