Michael Kiwanuka - Kiwanuka (2019)

Soul / Rock
Label: Polydor

1. You Ain't the Problem (4:09)
  2. Rolling (2:51)
  3. I've Been Dazed (4:25)
  4. Piano Joint (This Kind of Love) [Intro] (2:18)
  5. Piano Joint (This Kind of Love) (3:52)
  6. Another Human Being (1:51)
  7. Living in Denial (3:31)
  8. Hero [Intro] (1:20)
  9. Hero (3:19)
  10. Hard to Say Goodbye (7:05)
  11. Final Days (4:10)
  12. Interlude (Loving the People) (2:42)
  13. Solid Ground (3:53)
  14. Light (5:48)
Real Music
Ik Vind dit album toch wel een stuk minder dan ' Home Again ' en ' Love & Hate ' . In mijn omgeving hoor ik van anderen juist het tegenovergestelde, wat aantoont dat smaken erg kunnen verschillen. Voor mijn gevoel hadden zijn voorgaande albums meer Soul. Desalniettemin 3 sterren, want het luistert verder prima weg.

avatar van Minneapolis
Real Music schreef:

Vind je niet dat deze veel meer op Love & Hate lijkt, dan dat de eerste twee albums op elkaar leken?

Real Music
Minneapolis schreef:

Enigzins wel, maar ik vind Love & Hate toch wel anders dan dit album. Ik hoor in Love & Hate meer Soul dan op dit album.

Ben het wel met je eens dat Home again méér verschilt met de andere twee albums. Home again vind ik dan ook zijn beste album.

avatar van Bobbejaantje
Vet plaatje. Niets wereldschokkend maar gewoon een lekkere vibe. Qua gitaarwerk en arrangementen - die koortjes! - hoor ik echo's van late sixties soul-psychedelica (Temptations/Politicians/Edwin Starr/Isaac Hayes/Alice Coltrane etc) ... Een toch wel gevarieerd album met af en toe een heerlijk prominente bas ook. Meer van dat in het muzikale landschap graag. Of misschien is MK gewoon 50 j. te laat geboren?

avatar van dumb_helicopter
Kabbelt wat te veel door in mijn opinie. Gelukkig is er halverwege met Hero het beste nummer die voor een adrenalinestoot zorgt. De nummers nadien beklijven ook meer.

Mag ik ook eens wat zeggen?
Vond dit album verschrikkelijk in het begin snapte niet wat men er mee had..ikmoet zeggen dat ik deze plaat alleen met oordopjes, op de fiets, op weg naar mijn werk luisterde....niet mijn ding.
Tot ik van de week deze plaat op de soundbar(jawel, die heb ik hier nog niet gehoord) luisterde en er een gehele nieuwe wereld voor mij openging....wat een geweldige plaat ineens. Wat een beetje extra bas al niet kan doen......deze week de plaat dus maar eens aanschaffen op vinyl en dan luisteren op mijn rega platenspeler......

avatar van JohnnyVergerFan
Goed plan - ligt hier ook regelmatig op de Rega.

avatar van Reijersen
Het heeft even mogen duren voordat ik een recensie schreef over deze plaat. Sinds de release al enorm veel beluisterd en inmiddels ook op vinyl in bezit (waar het album trouwens prachtig in uit komt), maar ik vond het maar lastig om het allemaal onder woorden te brengen. Want wat is Kiwanuka weer bezig geweest op dit derde album.

Het begint allemaal al met You Ain’t the Problem. Dit nummer wordt voortgestuwd door een almaar doorgang ritme en Kiwanuka brengt hier een bijzonder funky nummer met een fijne groove. Die extra gruis die op de productie zit geeft het een extra dimensie. Een zeer energieke opener die wordt gevolgd door Rolling. Die gooit er net zoveel energie tegenaan. Een nog wat gruiziger karakter met een lekker tempo en een fijn ritme. I’ve Been Dazed brengt een overgang naar het meer rustige werk. Dit nummer is erg mooi waarin Kiwanuka een gevoelige snaar weet te raken. Piano Joint kent een beloftevolle intro die ingelost wordt met het daadwerkelijke nummer. Gevoelig, prachtig en vooral erg mooi opgebouwd.
Na de piano intermezzo van Another Human Being horen we het vintage Living in Denial. Dit nummer ademt in alles vintage uit. Wederom een gruizige sfeer in dit vrij relaxte nummer. Ook Hero wordt voorafgegaan door een mooie intro, waar het nummer zelf een mooie volle sound heeft met een mooi gitaartje en een catchy refrein. Een kleine hit in de dop. Hard to Say Goodbye is muzikaal enorm rijk en organisch gecomponeerd. Een vol en warm geluid. Prachtig opgebouwd en teer gezongen. Final Days dan, een sterke compositie weer waar Kiwanuka andermaal een prachtig sfeervol nummer levert. De opvolgende interlude blijft in het verlengde hiervan waar Solid Ground een ultiem moment van gevoel op plaat is. Een werkelijk waar prachtig nummer die diept tot in de vezels raakt. Om dan af te sluiten met het ook prachtige Light. Warm en liefdevol waarin muzikaal een hoop te ontdekken valt.

avatar van Dirruk
Leuke recensie Reijersen.

Ik vraag mij af, gezien de waardering die je uitspreekt voor eigenlijk alle nummers op deze plaat, wat weerhoud jou ervan om dit album de volle score te geven?

avatar van Reijersen
Dirruk schreef:
Leuke recensie Reijersen.

Goede vraag waar ik eigenlijk niet zo'n goed antwoord op heb. Misschien omdat ik Love & Hate net wat beter vind.

avatar van JohnnyVergerFan
Dat snap ik wel - dat heb ik eigenlijk ook. Hoe fraai ik deze ook vind, Love & Hate gaat er toch nog overheen.