Michael Kiwanuka - Kiwanuka (2019)

Soul / Rock
Label: Polydor

1. You Ain't the Problem (4:09)
  2. Rolling (2:51)
  3. I've Been Dazed (4:25)
  4. Piano Joint (This Kind of Love) [Intro] (2:18)
  5. Piano Joint (This Kind of Love) (3:52)
  6. Another Human Being (1:51)
  7. Living in Denial (3:31)
  8. Hero [Intro] (1:20)
  9. Hero (3:19)
  10. Hard to Say Goodbye (7:05)
  11. Final Days (4:10)
  12. Interlude (Loving the People) (2:42)
  13. Solid Ground (3:53)
  14. Light (5:48)
avatar van staralfur
Misschien waren mijn verwachtingen te hoog na het magistrale optreden op Haldern Pop, maar dit album wil nog niet landen...

staralfur schreef:

Ik ga hem dinsdag live zien, misschien dat mijn verwachtingen van het optreden juist te hoog gespannen zijn. Het album is een parel.....hoe gaat het live uit de verf komen?

avatar van vinylbeleving
Ik luister deze Kiwanuka toch wel redelijk vaak. Het album kent wel echt een paar pareltjes. Zo vind ik de start en het einde van dit album erg sterk, maar het middenstuk, met het allom geprezen Hero, wat saai. Maar daartegenover staat dat het laatste kwartier van de plaat echt prachtig is. Nummers als Final Days, en de prachtige interlude Living the people, maar ook Solid Ground en Light raken hier wel een gevoelige snaar.
Deze Kiwanuka staat samen met Black Pumas, (die ik vooralsnog ietsje sterker vind omdat die plaat wat bondiger is) dan ook op repeat. De nieuwe Saadiq is trouwens ook het vermelden waard, al is die plaat wat eclectischer. Wat een prachtige soul/funk releases in de staart van 2019 zeg!

avatar van Norrage
Ben wel verbaasd dat deze nog beter opgepakt wordt dan Love & hate. Ik vind die laatstgenoemende echt fantastisch, maar deze behoorlijk gezapig. Het funkt en swingt nauwelijks en het kabbelt een beetje voort. Maar wellicht moet ik hem vaker luisteren.

avatar van Nr.4
Heel mooi album. Ga ik deze donkere maanden veel draaien, dat is zeker. Veel emotie in de plaat, genieten.

avatar van Axeqlusive
De toch wat voorzichtige 4 sterren bij release opgehoogd naar 5 sterren. Wat een briljant album. Niet gedacht dat hij Love & Hate nog zou kunnen overtreffen.

Ja, de interludes zijn soms wat aan de lange kant, maar hebben wel functie. Beetje conceptalbum-achtig.

Maar wat een prachtigheid allemaal. Luister de intro van Living in Denial en je weet genoeg. Toch is Solid Ground de beste track voor mij. Al is het relatief, want; het mooiste pareltje tussen de parels.

Genieten dit!

Zit er nu een paar nummers in en ben blij dat ik dit eindelijk heb opgezet.

avatar van judgepaddy
Voor mij veel te zwaar aangezet qua productie.
Kom op man, die toeters en bellen heeft hij toch niet nodig.
Gooi al die goed bedoelende hipsters de studio uit en maak een echte plaat.
Tsjongejonge, het ene - al of niet digitale - trucje na het andere.
Zo'n talent als Kiwanuka hoef je toch niet over het paard tillen?
Te veel gefröbel voor OA een nep retro sound (die gitaar ) wat voor mij afdoet aan de muziek.
Maar goed, uitgekleed zitten er best wel een paar aardige nummers tussen.

avatar van vinylbeleving
blur8 schreef:
precies de rede waarom het voor mij niet aanvoelt als een meesterwerk. ongeveer 10 minuten pauze klanken is simpel te veel. daar tegenover staan wel erg goed gekeurde songs. totaalplaatje is het net niet.
Mn gevoel zegt dat productie op randje van te bedacht zit, waarbij het meer een DangerM. product lijkt dan van MichaelK.. Vervolgens is erg wel veel te genieten. Hele fijne Herfstplaat.

Ik snap deze opmerking wel, maar sinds ik deze plaat op vinyl beluister storen de interludes veel minder, omdat ze allen op kant B van het vinyl staan. Hierdoor heeft elke kant van de twee platen z'n eigen flow.
de enige echte smet op de plaat vind ik de interlude ( eigenlijk meer een outro ) Loving the people. Hoewel ik die outro eigenlijk prachtig en passend vind, klinkt er ergens een weggemoffelde gitaarsolo aan het einde van deze track. Maar als ik de credits van het album lees, blijkt die solo gewoon uit een doosje te komen! Dat vind ik eigenlijk onacceptabel bij een artiest van Kiwanuka's kaliber. Sound design zou je toch meer verwachten bij een glad R&B album en niet bij een artiest als Michael Kiwanuka? Het voelt dan toch alsof er een soort instagram filtertje over de muziek getrokken is. Daarmee snap ik de gedachte wel dat de productie op het randje van te bedacht zit, en daarom zal Kiwanuka wat mij betreft nooit de status van absolute held D'Angelo verkrijgen, die wél oude soul en funk kneed en weer optrekt naar een totaal nieuw geluidspalet en daarvoor vrijwel uitsluitend vintage opname apparatuur gebruikt.

Buiten deze smet vind ik dit toch een album dat blijft groeien, en waar ik met veel plezier naar luister.
Het zal me dan ook niets verbazen als Kiwanuka straks hoog zal eindigen in de jaarlijstjes.

avatar van esteban
De eerste luisterbeurt van enkele nieuwe nummers heeft alvast een positieve indruk nagelaten.

avatar van SirChenque
Ik vind vooral "I`ve Been Dazed" een hele mooie song, de opbouw, het gitaarriedeltje, de lome stem, het trage ritme, de gospelkoren die invallen............The Lord said to me, Time is a healer, Love is the answer, I'm on my way..............ja, noem me melodramatisch, had ik bij Till The Sun Turns Black van Ray LaMontagne ook al zo`n last van, soms heb je behoefte aan het naar de oppervlakte laten komen van een onderdrukte snik.........

Zwaagje schreef:

Een goed en gedegen optreden. Het geluid was goed en ademde de zelfde sfeer als op de plaat en dat is knap. Enige minpunt voor mij was dat het wat afstandelijk bleef en het is relatief rustige muziek. Je gaat niet uit je dak zal ik maar zeggen; luister muziek.

avatar van SirChenque

Neem aan dat je dit van te voren ook wel had verwacht toch, er zijn maar weinig thema`s van Kiwanuka met beats, met genoeg ritme voor voetjes van de vloer......maar dat hij in staat bleek dezelfde sfeer over te brengen als op de plaat vind ik een knappe prestatie. Vraagje: hoe flikte hij dat Zwaagje?

SirChenque schreef:

Dat is een goede vraag....de eerste nummers was het geluid nog niet op en top. Langzaam werd dit beter en ik vond het verbluffend hoe het geluid live leek op dat van de plaat. Dat is een compliment aan de geluidstechnici en de mooie akoestiek van de zaal. Daarnaast was het een band met kundige muzikanten en een glans rol voor de achtergrond zangeressen. En hier en daar een sampeltje; daar kom je niet onder uit. De zang was ook mooi afgesteld, inclusief bewuste oversturing. Ik vond het imponerend, maar als je het vanuit een andere invalshoek bekijkt kun je bij dit soort concerten ook thuis blijven en de plaat opzetten. Ik vond het prachtig.

avatar van SirChenque

Ik snap je, critici zullen zeker zo denken, echter een artiest live zien spelen blijft voor mij altijd een speciale beleving. Ook als is het een integrale uitvoering van een plaat, dan nog is er voldoende toegevoegde waarde om te zien hoé zo`n artiest het flikt om live die plaat te reproduceren.......overigens ben ik wel groot voorstander van improvisatie tijdens live shows, is de slagroom op de taart..........

avatar van Fathead
Ik vind de vorige plaat in alle opzichten beter eigenlijk...

avatar van Obscure Thing
Ik ken alleen deze plaat van hem, en die kan me zeker erg bekoren, al is het af en toe net iets te lichtvoetig om echt een classic te worden.

Afgelopen dinsdag naar het fantastische concert in de AFAS geweest en sindsdien kan ik niet meer stoppen om naar dit album te luisteren. Wat een heerlijke plaat, klinkt een stuk lichter dan Home Again, ook een pareltje trouwens. Piano Joint, Solid Ground en Final days zijn favoriet.

avatar van Zwaagje
De volkskrant is wat minder enthousiast over het optreden. Ik ben het hier niet (helemaal) mee eens. Zie ook mijn eerdere berichtjes.
Het is een goed concert, maar Michael Kiwanuka is een wat stuurse gastheer ★★★☆☆ - digitalekrant.volkskrant.nl

Van “stuurs” heb ik persoonlijk niets gemerkt, wel dat MK een beetje verlegen is en daar zich zelfs nog verontschuldigde... maar goed, ieder zijn mening natuurlijk!

avatar van SirChenque
Ik vind de vorige plaat in alle opzichten beter eigenlijk...

Fathead Waarom eigenlijk, ben ik gewoon nieuwsgierig naar? Vond overigens Love & Hate ook wereldplaat, maar de nieuwe vind ik gevarieerder denk ik.........

avatar van Fathead
SirChenque schreef:

Volg hier mijn Spotify-playlist met juweeltjes........

Geen idee eigenlijk, er springt echt niets bovenuit bij deze, ik ken hem (nog) niet zo goed en hij lijkt qua sfeer op de voorganger.

Quid pro quo, dr.Lecter:

Op welke variatie moet ik letten als ik hem weer eens opzet?

avatar van SirChenque
Op welke variatie moet ik letten als ik hem weer eens opzet?

Er zijn natuurlijk veel productietrucjes uit de kast gehaald op de nieuwe plaat. Maar mij valt op dat de basloopjes en gitaararrangementen heel verfijnd zijn. Daar bovenop is een sterk "seventies"-sfeertje gecreëerd..... OK, het blijven voorkeuren, mij persoonlijk kan het zeer bekoren..........

avatar van Minneapolis
Myxomatosis schreef:

Dat was bij eerdere optredens ook al zo. Bij de Love & Hate tour kwam hij ook erg introvert over voor een optredend muzikant. Hij deed vrijwel niks met het publiek. Jammer, maar zo is hij nou eenmaal, en die persoonlijkheid speelt ook weer een rol in zijn mooie platen lijkt mij.
Live is verder wel genieten met gelukkig genoeg variatie op de studio versies. Ik weet niet of die gitarist met bos krullen (ik kan de namen van bandleden van die tour even niet vinden) er nog bij is, maar die was erg goed.

Geen idee, ik zat zo ver achterin op het balkon dat ik dat niet kon zienMaar goed ik kwam dan ook om te luisteren.

Maar die band was ernstig ok!