Michael Kiwanuka - Kiwanuka (2019)

Soul / Rock
Label: Polydor

1. You Ain't the Problem (4:09)
  2. Rolling (2:51)
  3. I've Been Dazed (4:25)
  4. Piano Joint (This Kind of Love) [Intro] (2:18)
  5. Piano Joint (This Kind of Love) (3:52)
  6. Another Human Being (1:51)
  7. Living in Denial (3:31)
  8. Hero [Intro] (1:20)
  9. Hero (3:19)
  10. Hard to Say Goodbye (7:05)
  11. Final Days (4:10)
  12. Interlude (Loving the People) (2:42)
  13. Solid Ground (3:53)
  14. Light (5:48)
avatar van Minneapolis
Fijne verassing voor mij dat er een nieuwe Kiwanuka aankomt.
Wederom geproduceerd door Danger Mouse, dus dat is alvast een indicatie voor de sound (Love & Hate klonk behoorlijk anders dan Home again). "You ain't the problem" is al te horen. Ik vermoed wel een iets optimistischer klinkend album dan Love & Hate.

avatar van Zwaagje
You ain't the problem is de single en die maakt mij nog niet heel erg enthousiast. Afwachten. Wel kaartjes binnen voor zijn concert in Nederland.

avatar van Venceremos
Die werd ook gespeeld als afsluiter bij z'n voorjaarstour, inderdaad niet echt denderend net zoals de rest vh optreden eigenlijk: degelijk geroutineerd.

avatar van VladTheImpaler
Ik vind You Ain't the Problem wel een lekker nummer, het klinkt inderdaad iets opgewekter dan wat er op zijn vorige album stond.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Kiwanuka goes Mayfield, die single! Wel lekker.

avatar van Venceremos
Het wemelt online van de relesedata, variërend van 25-10 tot 22-11. Vrijdag a.s. staat er in elk geval niet bij.
Zijn officiële site heeft het over 1 november.
Afwachten maar.

avatar van Maestro B
Afwachten wat het wordt met de veelbelovende cd maar deze knuffelbeer met een leuke passage op Radio 1 en 'Vandaag' draag ik de laatste jaren diep in mijn muzikaal hart. Jammer dat ik iets te lang twijfelde voor zijn optreden binnenkort in de AB. De vrijgegeven nummers op Google Play vind ik alvast dik in orde.

avatar van musician
De nieuwe, veel betere, single is Hero

avatar van VladTheImpaler
Door Hero en Piano Joint (This Kind of Love) heb ik nog meer zin gekregen in dit album!

avatar van blur8
Piano Joint is n fraaie klassieke soul song. Koortje beetje Marvin.
Die zoete viool hoeft van mij niet, maar de verwachting dat er toch nog een fraaie release aankomt stijgt wel.

avatar van Lambchop

avatar van Venceremos
Nee hoor. En aangezien deze opnieuw met Danger Mouse is gemaakt, verwacht ik niets nieuws onder de zon. Die man is zichzelf constant aan het herhalen in productioneel opzicht.

Ik ben een beetje Kiwanuka moe, ben ik de enige?

Na 2 albums waarbij de tweede totaal anders klonk dan de eerste?

avatar van Venceremos
Hij gaat klinken als dat album met Karen O (Lux Prima), dat al veel weg had van Love & Hate (leg die openingstrack eens naast Cold Little Heart).

De - overigens vrij positieve - review in de Uncut hintte hier ook naar.

avatar van Minneapolis
Dan gaat het eerder om Danger Mouse moe zijn. Die gelijkenis hoorde ik gelijk bij Lux Prima. Maar die nummers komen ook overeen door de opbouw (me een instrumentaal stuk) en lengte. De bekende tracks van nu klinken heel anders. Maar ik mag hopen dat het die sfeer heeft want dat album vind ik erg mooi.

avatar van Cannabooze

Ik doe even met je mee.

avatar van philtuper
Ik ben een beetje Kiwanuka moe, ben ik de enige?
Was al moe na het allereerste Kiwanuka liedje. Zo grijs gedraaid door de radiostations dat ik er groen en geel van zag.

Michael Kiwanuka zag ik ooit live als voorprogramma van Adele in Paradiso. Zij had net haar album 21 uitgebracht en Kiwanuka wat EP's.

Ik kende die EP's en vond zijn optreden sterk. Daar dachten de fans van Adele anders over, want er was weinig echte interesse voor dit voorprogramma.

Zijn debuut uit 2012 vond ik een fijne soulplaat. Niets meer of minder en opvolger Love & Hate vond ik een flinke stap voorwaarts.

Dit album is een voortzetting van de voorganger. Interessante soul met wat twists in de vorm van rock of lichte psychedelica. Een lekkere orkestrale saus eroverheen en vooral erg gericht op de jaren '70 soul, meer dan de wat lichtere jaren '60 varianten.

Ik moet dan ook regelmatig denken aan Marvin Gaye ten tijde van What's Going On (niet dat ik dit album daar gelijk mee vergelijk, maar het heeft wel eenzelfde soort vibe). Ook Curtis Mayfield schiet wel door mijn hoofd.

Met dit nieuwe album laat Kiwanuka horen tot de meest interessante hedendaagse soul-artiesten te behoren. Horen we heel veel nieuws ten opzichte van de voorganger? Misschien niet, maar of dat heel erg is?

Kiwanuka is een album om lekker in te kunnen verdwalen en welke je weet mee te slepen. Niet iets wat je even makkelijk opzet, maar wel iets waar zeer goed van te genieten valt, alleen mag hij intro's en interludes achterwege laten, ook al zijn ze ongetwijfeld nodig voor de flow van het album.

avatar van musician
Ik wist niet wie Michael Kiwanuka was, totdat ik hem zag optreden in Hide Park in 2016. Een voor mij legendarisch concert.

Heel erg graag, had ik Kiwanuka liever uit de soul hoek gehaald en, zoals ook bij zijn voorganger (veel) meer het geval was, richting Jimi Hendrix.

Niet alleen dat optreden in 2016, ook het bijbehorende klassieke album Love & Hate liet behoorlijk wat staaltjes horen waaruit kon worden afgeleid dat Kiwanuka behoorlijk wat meer in zijn mars heeft dan een op soul gericht album.

En helaas weet hij dat, naar het zich laat aanhoren, niet voort te zetten. Of durft hij/kan hij dat (nog) niet aan. Misschien wilde hij geen 2e Love & Hate. Gelukkig heb ik hier nog de track Hero om mij aan vast te klampen.

Soul hebben we meer dan genoeg. Maar een nieuwe Hendrix is nooit meer opgestaan. En ik zou Kiwanuka, als hij de guts er voor heeft, toch graag meer in die hoek zien belanden.

avatar van Lura
Heb je aan de pindakaas gezeten, of had je een promo, aERodynamIC

Lura schreef:
Heb je aan de pindakaas gezeten, of had je een promo, aERodynamIC

Wat denk je zelf?

avatar van Poles Apart
Zijn track 4 en 5 zoals hier aangegeven wel juist (exact hetzelfde)?

Poles Apart schreef:
Zijn track 4 en 5 zoals hier aangegeven wel juist (exact hetzelfde)?

Nope, die duurt langer (nummer 4 is een intro). Correctie doorgegeven.

Ik ben een beetje Kiwanuka moe, ben ik de enige?

Aan mijn eerste luisterbeurt bezig en mijn mening is dus nog verre van " objectief ", maar wat een geweldig album is dit zeg! Hier wordt ik niet moe van; ik lust er wel pap van.
Het waaiert zoals hier boven beschreven inderdaad alle kanten op, maar dat houdt mij op het puntje van mijn stoel. En dan die productie.....het zal vast een kunstje zijn wat eerder is gedaan, maar het geeft dit album een eigen smoel. Alle instrumenten staan er glashelder en mooi te onderscheiden op; prachtig. Beetje flauw om nu al 4.5 of 5.* te geven, maar zoals het er nu naar uitziet gaat dat er wel van komen.?

avatar van Axeqlusive
Het geel/oranje vinyl gisteren al op kunnen pikken bij Sounds Delft. Wat een heerlijk album weer. Het is te vroeg om in details te gaan treden, maar mij valt wel op dat Kiwanuka opnieuw een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Wellicht niet zo groot als de stap van Home Again naar Love & Hate, maar opnieuw indrukwekkend. Ik hou ervan!

avatar van Venceremos
Vooraf wat huiverig voor deze plaat maar hij gaat er weer in als koek.
Danger Mouse levert zn kunstje tot in de puntjes (wat kaler en understated dit keer) en Kiwanuka laat het album uitgroeien tot een meeslepend geheel. En dat is toch weer knap in dit wat platgetreden genre.

Venceremos schreef:
Vooraf wat huiverig voor deze plaat maar hij gaat er weer in als koek.

Helemaal mee eens; kan het niet beter verwoorden. Mooi vervolg op zijn vorige album, maar in mijn oren/ogen nog beter uitgewerkt. Zo zit er dus ook nog ontwikkeling in. En ondanks de kakofonie aan stijlen, toch een mooi geheel.

avatar van blur8
Fijn album, maar beetje te consoliderend en ben op eerste gehoor niet weg van al die instrumentale intro's en outro's. track 4,6,8,12 halen voor mij slechts de vaart uit het album, maar zijn wel eenvoudig skipbaar.
Het uitgesponnen Hard to Say Goodbye heeft daar geen last van, daar is intro en outro onlosmakelijk onderdeel van het nummer. naar verwachting meest geslaagde track....
Vrees dat er snel een eigen verkorte playlist van dit album zal zijn en dan ligt er wel degenlijk een super fijn actueel soul-album waar we de donkere wintermaanden mee inkunnen.

avatar van NotFadeAway
Als Love & Hate er niet was geweest, dan was mijn bek vermoedelijk opengevallen bij het horen van dit derde album. Nu komt het, door dat vorige album, behoorlijk bekend voor. Helemaal niet erg, maar de echte verrassing is er af.

De sound is voor mijn gevoel nóg meer 70s dan op Love & Hate. Het heeft wel wat, maar stiekem hoop ik dat Michael voor album #4 (opnieuw) een andere weg durft in te slaan, wellicht ook geholpen door een andere producer.

Ik mis wel de lange uitgesponnen nummers zoals op Love & Hate, waar er op dit album maar één van aanwezig is, Hard to Say Goodbye - wat dan ook meteen één van mijn favorieten is. Al met al een méér dan prima album, al gaat mijn voorkeur dan vooralsnog toch nipt uit naar Love & Hate. Niettemin één van de betere platen in het genre.

avatar van dj24
Michael Kiwanuka overtreft zichzelf: Album van het Jaar?!