Michael Kiwanuka - Kiwanuka (2019)

Soul / Rock
Label: Polydor

1. You Ain't the Problem (4:09)
  2. Rolling (2:51)
  3. I've Been Dazed (4:25)
  4. Piano Joint (This Kind of Love) [Intro] (2:18)
  5. Piano Joint (This Kind of Love) (3:52)
  6. Another Human Being (1:51)
  7. Living in Denial (3:31)
  8. Hero [Intro] (1:20)
  9. Hero (3:19)
  10. Hard to Say Goodbye (7:05)
  11. Final Days (4:10)
  12. Interlude (Loving the People) (2:42)
  13. Solid Ground (3:53)
  14. Light (5:48)
avatar van Funky Bookie
Zeker geen slechte plaat, maar er had van mij wel wat meer pit ingemogen.
Verder stoor ik me ontzettend aan dat 70s filmisch muziekje met die Lalala erin.

BrotherJohn
Een interessante mix van met name soul en psychedelische rock, maar ook van toegankelijke anyone-can-play-guitar pop (niet bedoeld als verwijzing naar Radiohead) en introspectieve neoklassieke intermezzo's. Van 60's rhythm & blues en 90's britpop. Britpop? Eeh ja, britpop, want wanneer het eerste nummer na een halve minuut los komt waan ik me tussen de Manic Street Preachers van 1996 (album Everything Must Go) en zo zijn er nog een paar momenten. Het album luistert weg als een soort van conceptalbum, ligt gemakkelijk in het gehoor, is prima ingezongen, maar doet hier en daar soms een beetje kaal en onaf aan. De heerlijke vibe die door het hele album voelbaar is, wordt onderbroken door het vervelende Hard to Say Goodbye. Het nummer begint prima maar de tweede helft zeurt teveel en bekoort allerminst. Ik zie echter dat wat ik als een dip op dit album beschouw, voor velen hier een favoriete track is. Tenslotte, Solid Ground lijkt wel gejat van Groove Armada - My Friend, maar dan zonder beats. Het maakt niet zoveel uit, een album waar tenminste het hele gezin mee uit de voeten kan en z'n favorietjes op heeft.

Een mooie 3e plek voor dit fraaie album in de jaarlijst van Musicmeter. Ik had alleen gehoopt dat het matige album van Nick Cave lager was geëindigd, dan was het plek 2 geweest.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Grappig, na het album Love & Hate waar ik niets mee had ( ben geen soulliefhebber) kreeg ik dit album cadeau
Had reeds mijn bedenkingen bij deze artiest maar ging hier toch voor zitten en ik moet zeggen dat dit album mij veel beter bevalt dan zijn voorganger.
Alle interludes hadden voor mij niet gehoeven maar ik betrapte mezelf erop dat ik nummers als Rolling, Loving The People, Solid Ground & Light bijzonder prettig vind.

TEQUILA SUNRISE schreef:

avatar van pmac
Na aanleiding van de top 3 notering in jaarlijstje deze cd ook maar eens serieus aandachtig beluisterd. Het is inderdaad een fijne afwisselende muziek met een dikke jaren70 laag en mooi bewerkte nummers. I’ve been dazed en Shine zijn prachtig opgebouwd en zijn vooralsnog mijn favorieten. Waardering volgt nog.

avatar van harm1985
Evenwichtiger dan de voorganger. Kiwanuka heeft zich een weg in mijn CD-rek gevonden.

avatar van pmac
En in de mijne ook. Vandaag besteld. Die interludes vind ik niet echt wat toevoegen maar de rest van het album is zeer afwisselend en bij vlagen heel erg goed. Ik hoor er van alles in wat me veel doet denken aan de jaren 60 en 70 maar alles met smaak. Vooralsnog 4 sterren.

avatar van Mjuman
west schreef:

Zo komen mensen aan verslavingen: ze krijgen iets cadeau, soms een kleine hoeveelheid (heb je deze 20 jaar oude Glendeveron al eens geproefd?) en dat werkt vaak …

Deze komt hier niet meer binnen; het rek is er (deels) uit - doet me ook minder dan de voorganger.

Mjuman schreef:

Het CD rek? Dan zou ik voor het vinyl gaan.

Bradlinho
Wel een aardig album, maar ik vind 'm niet zo geweldig dat ik 'm op cd ga aanschaffen. Een paar keer luisteren op Spotify en meer ook niet.

avatar van pmac
Ik verhoog hem naar 4,5. Wat een geweldige cd zeg! Die hoge eindejaarsnotering lijkt me terecht. Sfeervol , gevarieerd en spannende muziek.

avatar van musician
Spannend is inderdaad ook een goede constatering.
Het album heeft een paar draaibeurten nodig, maar dan heb je toch een mooi afwisselend geheel. Laten we Michael Kiwanuka omarmen voor wie hij is en wat hij doet.

Gemakkelijk om Love & Hate evenaren is het niet, wel vind ik het album Kiwanuka wat consistenter, waar Love & Hate duidelijk uitschieters naar boven maar, evident, ook wat mindere nummers heeft. De boog kan niet altijd gespannen zijn.

Een geweldig artiest, laten we dat ook voorop stellen, voor mij valt hij toch wel onder het topsegment van de hedendaagse muzikanten/componisten.

musician schreef:

Net als D'Angelo (waarvan ik zeer hoop dat er de komende jaren weer eens een album komt) iemand die het genre soul interessant houdt. Al vind ik D'Angelo wel spannender, om op de term door te gaan. Of beter gezegd experimenteler.

avatar van musician
Ik vind dat op zich wel een hele moeilijke vraag/stelling.

Kiwanuka is in mijn ogen een buitengewoon begenadigd rockgitarist, zijn muziek heeft ook o.a. mooie psychedelische invloeden.
Wat is nog soul en wanneer is de muziek geen soul meer?

Is het automatisch soul als er sprake is van een donkere muzikant en juist nooit als er sprake is van een blanke artiest?
Als je het mij op de keper zou vragen zou ik de muziek van Kiwanuka niet als soul beschouwen.
Net zo goed, als dat bijvoorbeeld Jimi Hendrix ook geen soul muziek maakte.

Kiwanuka is niet zo stevig als gitaarspeler als Hendrix dat was, maar de muziek kent wel een vergelijkbare verscheidenheid aan invloeden, ondergeschikt gemaakt aan het gitaarspel van Kiwanuka.

Andersom kun je ook vragen: als een blanke muzikant dit album op dezelfde wijze had vol gespeeld, was het dan ook onder soul geschaard? Ik denk het eigenlijk niet.

Ik wil maar aangeven dat ik het het automatisch benoemen van Kiwanuka als soul te kortzichtig vind. Kiwanuka overstijgt, net als eerder al bij Love & Hate, de hokjesgeest. En ook dat is een bijzondere prestatie.

avatar van Minneapolis
Klopt musician, de aankleding en instrumentatie is, sinds Love & Hate al, breder dan soul.
En ook bij D'Angelo die ik noemde treed de gitaar soms op de voorgrond. Met name live.
Bij Kiwanuka gaat het me op de achtergrond, het eerste album waar ik hem van kende, en zeker ook de stem. Die vermenging aan stijlen maakt deze muzikanten ook interessant imo.

Kor
Bradlinho schreef:

Dat dacht ik ook, maar na een paar keer luisteren werd 'ie steeds beter, en nu heb ik toch de cd gekocht.

Bradlinho
Kor schreef:

Bij mij is dat nog niet veranderd.

avatar van pmac
De volle mep inmiddels. Een cd die je blijft opzetten.

Op de radio wordt dit de hemel ingeprezen. Ik heb er een paar keer naar geluisterd. Best aardig, maar ik snap de hype niet zo goed. Ik kan er niets kwaads over zeggen, maar er zijn nog 500 albums waar ik niets kwaads over kan zeggen. Maar het blijft ook niet plakken. Ik kreeg wel de behoefte om werk van Minnie Ripperton op te zoeken, zelfde soort “orkestrale gospel” jaren 70 productie. Ook niks mis mee, maar een beetje voorspelbaar.

avatar van JohnnyVergerFan
Dat kan natuurlijk, je bent gewoon geen liefhebber.

avatar van Joey Ramone
Mooie muziek hoor ! Genieten vanaf het eerste nummer. Vernieuwend ? Nee integendeel maar het sloeg bij mij meteen aan. Zijn debuut album vond ik nou net weer helemaal niks.

avatar van chevy93
harm1985 schreef:
Evenwichtiger dan de voorganger.
Dit dus. Of dat deze beter maakt weet ik niet, want tegelijkertijd maakt het dit album een stuk... vlakker. Weinig dat eruit springt voor mij. Behalve Final Days; dat nummer is echt schitterend! Een nieuwe moderne klassieker is geboren

avatar van Prog66
Dus je loopt bij je favoriete platenboer naar binnen om de laatste ontwikkelingen binnen jouw favoriete genre te checken, en ondertussen wordt in de zaak muziek afgespeeld die je eigenlijk meteen raakt.

Wie zegt u? Michael Kiwanuka? Klinkt geweldig.

Album meegenomen, aantal malen gedraaid, en daarna ook de eerste twee platen alsnog maar opgehaald.

Heerlijke muziek!

avatar van Venceremos
Na 4 maanden alleen nog maar beter geworden (conservatief op 3,5*), er zijn weinig albums die dat voor elkaar weten te krijgen bij mij.

De prachtig filmische interludes dragen hier alleen maar aan bij, ze smeden één geheel wat doet denken aan de beste blaxploitation-soundtracks van de '70s.

Het bijna geheel instrumentale Troubleman van Marvin Gaye noem ik als dwarsstraat. (En ga ik zo ook even opzetten om te checken of de herinnering klopt).

avatar van WoNa
Ik heb het album gisteren gekocht. Die 3,5* zou wel eens aangepast moeten gaan worden.

avatar van Dirruk
WoNa schreef:

Zo zijn er vele begonnen!

avatar van vinylbeleving
Het is zondagmiddag 15 maart 2020, en Rutte staat op het punt bekend te maken dat alle scholen en horeca dichtmoeten om verdere uitbraak van het coronavirus te voorkomen. Duitsland sluit zijn grenzen, Frankrijk, Spanje en Italië zitten al volledig op slot.
Ik leg Kiwanuka op de draaitafel. Final Days on the planet... Here we are on the ground. Everyday automatic, here we are going round and round and round, zingt Kiwanuka. Zijn woorden komen aan als een mokerslag en geven een knoop in mijn maag. Hoe profetisch wil je het hebben?

Laten we lief zijn voor elkaar mensen, en voor iedere persoon in (thuis) quarantaine... Luister mooie muziek, help elkaar en denk aan betere tijden die komen!

vinylbeleving schreef:

Je dacht: "ik pak mijn momentje MM historie even mee"?

avatar van vinylbeleving
Minneapolis schreef:

Je dacht: "ik pak mijn momentje MM historie even mee"?

Nou het was eigenlijk toeval dat ik die plaat draaide, en toevallig meteen de kant met Final Days. Ik dacht dat is een mooi momentje er iets over te schrijven