Tool - Fear Inoculum (2019)

Rock / Metal
Label: Volcano

1. Fear Inoculum (10:20)
  2. Pneuma (11:53)
  3. Litanie contre la Peur * (2:14)
  4. Invincible (12:44)
  5. Legion Inoculant * (3:09)
  6. Descending (13:37)
  7. Culling Voices (10:05)
  8. Chocolate Chip Trip (4:48)
  9. 7empest (15:43)
  10. Mockingbeat * (2:05)
  11. Recusant Ad Infinitum * (6:42)
totale tijdsduur: 1:19:10 (1:33:20)
mattman schreef:
Ik vind m na 1 luisterbeurt wat tegenvallen. Klinkt vaak wel goed, maar vaak ook een tikje gedateerd en langdradig.

Ieder z'n smaak natuurlijk maar langdradig geen seconde.

avatar van jellecomicgek72
Belachelijk dat ze de cd op release niet voor een normale prijs aanbieden. Slaat helemaal nergens op.

avatar van Kronos
Met z'n allen naar Home of Entertainment (HOE) in Kampen. Die heeft de gewone cd als enige in de hele wereld te koop.

avatar van legian
Fascinerend dat zoveel mensen dus niet nog een week kunnen wachten na 13 jaar gewacht te hebben.
Kom op jongens. Eindelijk een nieuwe Tool en dan niet eens kunnen wachten tot de officiële release. Puur uit principe wacht ik gewoon tot vrijdag.

avatar van Kronos
Ja, echte Tool fans kunnen wachten.

Lang wachten.

Kronos schreef:

Banjo zou daar nog eens contact mee opnemen om te vragen hoe dat nou zit. Al iets gehoord?

legian schreef:

Tja, heb de limited edition gekocht dus ik voel me niet schuldig.

avatar van Edwynn
jellecomicgek72 schreef:

Wie in de US woont, kan hem voor 45 dollar meepikken. Ken nog net imo.. Vreemd dat de Europese prijzen zoveel hoger zijn. Ik vraag me überhaupt af of er een normale release gaat komen nu de hele catalogus via digitale streamkanalen aangeboden wordt. Hooguit een vinylvariant in het najaar. Die gast in Kampen vertrouw ik niet.

Edwynn schreef:
Het lijkt er op dat ze die enkele cd-kopers extra willen uitpersen om het 'verlies' dat streaming veroorzaakt een beetje te compenseren.

Edwynn schreef:
Die gast in Kampen vertrouw ik niet.
Er staat nu TBA (to be announced) bij de releasedatum.

avatar van Edwynn
We gaan het zien.

Wel denk ik met weemoed terug aan de tijd, nog niet eens zo heel lang geleden, dat die knotsgekke 10.000 Days package voor een normale prijs in de winkels lag. 20 euro oid.

het prijsverschil tussen VS en EU heel opmerkelijk. Alsof er geen Europese deal is.

De Amazon.com prijs is Amazon.comuiteindelijk zelfsuro geworden.
Geen idee wat Sony, RCA en Europa hebben uitgespookt om die prijzen hier zo hoog te krijgen.

Al helemaal als Amazon.com internationaal verstuurd.

Ik kon dus niet wachten. Maar ik heb geen spijt.

Mijn verwachtingen zijn niet alleen ingelost maar gewoon overtroffen. Niet normaal. Dit is echt echt buiten-categorie!

Nog nooit kwam een Toop album meteen binnen. Maar deze wel. De tijd moet uitwijzen of deze net zo tijdloos is als de vorige 3 albums. Maar mijn eerste indruk;

Beste wat ik in jaren gehoord heb. Echt klasse dit!

avatar van Stalin
Zijn er een aantal recensenten in the house die al een exemplaar hebben beluisterd of zo ?

Of zijn er een aantal gelukkigen die hem besteld hebben en hem vroegtijdig hebben ontvangen ?

Aaaaaaaaaaargh, nog weekje wachten. Trek het niet meer....

Titelnummer voor de zoveelste keer maar op repeat dan

avatar van THEMARSVOLTA
Mogelijk, maar album is gelekt, daarom de stemmen.

horizon schreef:

Tja, heb de limited edition gekocht dus ik voel me niet schuldig.

Het is meer fascinatie van mijn kant dan dat iemand zich schuldig moet voelen hoor.

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Berichten over het downloaden van gelekte albums verwijderd, net als een bericht dat delen van reviews bevatte.

...
Album bevat zes epische nummers. Alles bij elkaar een epische reis.

Fear Inoculum als openingstrack is overtreffend op dat gebied. De sfeer setting is heerlijk en dat gevoel draagt het helemaal door.
Pneuma... Pneuma.. het beste Tool nummer? Die terugkerende baslijn draagt gitaar, zang en drums tot iets fenomenaals.
Invincible klinkt nog het meest vertrouwd als tool; de eerste twee nummers brengen meer vernieuwing in het tool landschap. En met klinkt als vertrouwd tool is niets mis.
Descending mag ook voor beste tool nummer gaan. Wat een mooie reis van begin tot eind. Alles maar dan ook alles klopt in dit nummer.
Culling Voices met mooie lange opbouw zonder gevoel in het laatste stuk te verliezen klinkt ook weer als een groei briljantje.
7empest... Na een CD met een fantastische reis vol sfeer kom je bij 7empest aan waar het eindgevecht met 'the deceiver' wordt aangegaan. De eerste minuut brengt ons terug naar de tempel van fear Inoculum en dan... 'here we go again'. Beukend, gitaar, bas en drumgeweld. Vooral Adam had iets te bewijzen... Heerlijk.

7empest, als je het mag vergelijken, klinkt als Flood en Rosetta Stoned in overdrive.

avatar van Stalin
Het vleesch is wederom zwak gebleken, want toch gister de plaat maar via non-legale manier verkregen.

Voorlopig hoogtepunt is toch wel Invincible, wat live op Rock Werchter ook al zo onvoorstelbaar mooi was.

Nu al 1 van hun beste nummers ooit wat mij betreft.

Dat samenspel tussen bas, gitaar en drums levert werkelijk een muur van geluid op waar Phil Spector trots op zou zijn.

Maar hoe goed drummer Danny ook is, ik had prima zonder dat Chocolate Chip Trip gekund.
Voegt voor mij niks toe eerlijk gezegd.

Nu al weer zin om na het werk weer de mp3's te beluisteren.... Vaseline Inoculum in huize Stalin

avatar van CWTAB
Dat riffje op 7.02 op Invincible, dat maar blijft opbouwen, ongelofelijk...

Fantastische (lange) plaat, Culling Voices & Chocolate Chip Trip moeten nog wat groeien, bij momenten fantastisch en anders dan weer mehh.

Ik hoop echt stiekem dat de band iedereen aan het trollen is met dat ganse gedoe over de 4k schermen in de limited edition cd box stuff... dat er vrijdag gewoon een standaard cd (voor een normale prijs) te verkrijgen is (met tegen de kerstperiode vinyl aan 100€ wss), heel bizar dat er nergens specificaties terug te vinden zijn buiten de tracklist.

Benieuwd naar de 3 (instrumentale) nummers die op de digitale versie staan, blijkbaar is er ook nog een bonusnummer als videoclip bij de package...

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Zo duur is die limited edition nou ook weer niet CWTAB. Eerder is al een link gedeeld van WOWHD en ook bij merchbar.com is de cd rond de 40 euro te verkrijgen.

avatar van jellecomicgek72
Inderdaad CWTAB... Ik hoef geen limited edition met een stom kutschermpje en een oplaadkabel, ik wil gewoon de normale ceedee of elpee voor een normale prijs, hoeveel mensen gaan er nou echt 110 euro uitgeven voor een ceedee, en dan op deze site bijvoorbeeld, dat zijn toch geen bedragen meer?! Ik vind het een kneitergoede plaat maar door dit soort acties ben ik er eigenlijk alweer helemaal klaar mee en ben ik bijna in staat om gewoon heel ouderwets te gaan branden ofzo...

Hallo, hallo allemaal.

Heb titeltrack beluisterd via Spotify; niet onaardig....

Ken Tool niet zo, maar welk vorig album van de vier is het meest progrock zonder al te veel raggende riffs a-la 'Metallica'. Ook grunts mogen achterwege blijven.

Wie van jullie Tool-kenners kan mij een advies geven?

avatar van CWTAB
Maartenn er circuleren idd. verschillende prijzen, 40€ voor een limited edition is nog tamelijk prijzig maar nergens kan men met 100% zekerheid zeggen wat je krijgt voor je geld...

Ik koop veel cd's/vinyl maar ik betaal nooit 20€ voor een cd (alhoewel pakweg een Neil Young het niet altijd gemakkelijk maakt).

Voor 40€ heb je het album al op vinyl (wat nog aan de dure kant is, pakweg werk van Sleep gaat rond de 33€ voor dubbel vinyl, Cult Of Luna hun laatste 3 dubbele live vinyl was dan weer te koop voor 17€).

Het is duur en ieder koopt wat hij wil maar zorg er dan ook voor dat er een normaal product voor een betaalbare prijs is....

avatar van Kronos
Op die pagina van merchbar staat: Deluxe Edition Pressing Contains features not included on the traditional version. Dat veronderstelt toch ook weer een gewone versie. Misschien is het de truc om die pas op of na de releasedatum te verkopen, zodat zoveel mogelijk mensen de cd met uitbouwkit pre-orderen.

avatar van Hoedijk
EHartmann schreef:
Hallo, hallo allemaal.

Heb titeltrack beluisterd via Spotify; niet onaardig....

Wie van jullie Tool-kenners kan mij een advies geven?
Grunts? “Raggende riffs” horen m.i. wel bij Tool. Ik zou zeggen, geef het een kans. Vind je het niks, dan zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met A Perfect Circle waar Maynard ook in zingt.

avatar van tristan da cunha
Kronos schreef:

Ook een Kampenaar?

Nee, een Kempenaar.

avatar van EHartmann
Tot nu eerste 4 nummers beluisterd; valt mij best mee, maar track Invincible vind ik vrij log.

avatar van EHartmann
Track 4 Descending zou ik willen betitelen als 'Progressieve Stonerrock(/metal?).

Goed dus!